Samples gebruiken uit bestaande tracks?

het is natuurlijk ook lekker makkelijk een kant en klaar stuk muziek te samplen wat al voor-geproduceerd is zodat je zelf weinig meer hoeft te doen om een nummer te maken from scratch

Het gaat er natuurlijk om dat je die samples op een creatieve manier gebruikt.

Paul

In de "oude" hiphop .:D

Dat was tenminste nog muziek die uit het hart kwam i.t.t. de huidige HIPHOP waar alles draait om het grote geld. Het zijn nu een stelletje patsers geworden die vaak zelf de bazen zijn, die de pioniers van de HIPHOP verafschuwden

Paul

Dat was tenminste nog muziek die uit het hart kwam i.t.t. de huidige HIPHOP waar alles draait om het grote geld. Het zijn nu een stelletje patsers geworden die vaak zelf de bazen zijn, die de pioniers van de HIPHOP verafschuwden

Paul

I got the moneyz, I got the honeyz. I got a pocket full of weed and the moneyz.
Yo Check me I am ritcher then richie rich. a p0rnstar girl that scratches my itch.
I smack her with my mike and i call her a bitch. Bitches Yeah got lots in book.
its not a playboymag, but black with the numbers I took. so here is the hook

Doe er een geripte sample van 1 of andere funkband onder.. en tadaa :)
Woord omhoog..

Yo Check me I am ritcher then richie rich. a p0rnstar girl that scratches my itch.

Woord omhoog..

Wat je hiermee wilt zeggen dat weet ik natuurlijk niet, maar aan dit soort teksten stoor ik me dus ook bij de muziek uit die scene. Totaal ontdaan van alle waarden en normen en ze staan volstrekt buiten de normale maatschappij. Mocht ik kinderen hebben (en die heb ik niet) dan zou ik het niet fijn vinden als ze naar dit soort muziek zouden luisteren.

Paul

Wat je hiermee wilt zeggen dat weet ik natuurlijk niet, maar aan dit soort teksten stoor ik me dus ook bij de muziek uit die scene. Totaal ontdaan van alle waarden en normen en ze staan volstrekt buiten de normale maatschappij. Mocht ik kinderen hebben (en die heb ik niet) dan zou ik het niet fijn vinden als ze naar dit soort muziek zouden luisteren.

Paul

:) ik zou het prima vinden als me kinderen hiernaar zouden luisteren, omdat ik er zeker van zou zijn dat ik ze beter zou opvoeden, dan teksten als dit "inspirerend / eerzaam / leerzaam" te zien.
Zou ik het kopen? nee :) Het was meer een "geintje" .. jijzelf begon over..

Paul

En als ik oude hiphop (poezie van de straat, duidelijke klachten over de waanzin van hun deel van de wereld) vergelijk met wat je nu hoort.. dan vind ik het inderdaad verloedert, smakeloos en inhoudsloos. tis ook zo "simpel" om iig met een beginsel van die troep te komen... en tadaa nu komt het.. vond het wel geinig om zoiets op het forum te zetten, leuk met al die cliches erin. ik nam aan (sorry, hier zit m de fout) dat mensen het wel zouden zien als een grapje.

simpel gezegt paul, je was slachtoffer van me slechte humor.. mijn excuses

Laatst gewijzigd:
:) simpel gezegt paul, je was slachtoffer van me slechte humor.. mijn excuses

Zo erg is het nu ook weer niet hoor.......
Ik ben maar een oude zak, die andere waarden en normen heeft dan de hedendaagse jeugd. Maar dat was 30 jaar geleden niet anders. De jeugd van nu zal dat over 30 jaar ook zeggen over de jeugd van dan.....

Paul

Woord omhoog..

Deze 'hiphop' is inderdaad hoe het vandaag de dag wordt gemaakt door velen. Ik vind dat ook helemaal niks, er zijn nog maar enkelen die nog goede hiphop maken. Het hele genre hiphop is trouwens zo'n beetje aan het uitsterven heb ik het gevoel.
Maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het nou in zijn werk gaat bij het gebruiken van samples van andere nummers, het lijkt me zelf namelijk sterk dat (ik neem als voorbeeld Kid Cudi) bij elke track contact heeft gehad met de makers van de originele track zie http://www.whosampled.com/Kid-Cudi/

Weet iemand hoe het zit met het maken van remixen? Is het daarbij dus ook verplicht om je toestemming te gaan vragen bij de maker? Van sommige tracks zijn ook meerdere remixen gemaakt, of ze nu wel of niet gereleased zijn, waarvan ik me afvraag of dit ook allemaal zonder aanklagen etc. gebeurd

Weet iemand hoe het zit met het maken van remixen? Is het daarbij dus ook verplicht om je toestemming te gaan vragen bij de maker? Van sommige tracks zijn ook meerdere remixen gemaakt, of ze nu wel of niet gereleased zijn, waarvan ik me afvraag of dit ook allemaal zonder aanklagen etc. gebeurd

Alles wat je op wat voor manier dan ook gebruikt van een ander is onderhevig aan rechten. Zolang je er nu maar niet op wat voor manier de openbaarheid in treed zal daar niemand achter komen, maar zodra je de track ook maar aan iemand anders laat horen dan loop je het risico een claim te krijgen. Dat niet iedereen het officieel vraagt aan een ander is vers 2. In veel gevallen hoor je er nooit meer wat van, maar je zal maar net die artiest treffen die je een claim oplegt van enkele 1000den euro's en waarvan de rechter dan ook nog zegt dat je die even moet betalen.

Paul

niet waar Paul......Er zijn genoeg artiesten die hun werk beschikbaar stellen.

Ok, maar ik bedoelde deze groep natuurlijk niet.
Die had ik dan even over het hoofd gezien.

Paul

Kijk maar naar Gotye die gast deed zelfs de moeite niet..Stal een sample uit een nummer uit 1967 met zijn nummer Somebody that I used to know..Familie kwam erachter van de overleden zanger..Die gast mag nog altijd afdokken voor elke verkochte single.

ik denk dat 1 telefoontje naar buma alle vragen kan beantwoorden eigenlijk
dat zou ik doen
ik weet niet of er ergens online een document is waarin alles staat

Een terugkerend misverstand:
Auteursrecht speelt zich af in het privaatrecht, dus tussen twee partijen. Dit in tegenstelling tot het strafrecht dat zich tussen de overheid en een andere partij afspeelt. Bij auteursrechtelijke overtredingen wordt geen boete opgelegd en komt er geen politie of openbaar ministerie aan te pas. De benadeelde partij moet zelf voor zijn recht opkomen en schadevergoeding eisen.

De benadeelde partij moet er dus eerst achterkomen dat jij een gedeelte van zijn werk gebruikt. Als je een wereldhit scoort (Gotye) valt dat snel op, hobbygebruik minder. Vervolgens moet het voor de auteursrechthebbende de moeite waar zijn om naar de rechter te gaan, dat zal bij hobbygebruik ook niet snel het geval zijn.

Heb je concrete plannen?

Is je vraag

Een terugkerend misverstand:
Auteursrecht speelt zich af in het privaatrecht, dus tussen twee partijen. Dit in tegenstelling tot het strafrecht dat zich tussen de overheid en een andere partij afspeelt. Bij auteursrechtelijke overtredingen wordt geen boete opgelegd en komt er geen politie of openbaar ministerie aan te pas. De benadeelde partij moet zelf voor zijn recht opkomen en schadevergoeding eisen.

De benadeelde partij moet er dus eerst achterkomen dat jij een gedeelte van zijn werk gebruikt. Als je een wereldhit scoort (Gotye) valt dat snel op, hobbygebruik minder. Vervolgens moet het voor de auteursrechthebbende de moeite waar zijn om naar de rechter te gaan, dat zal bij hobbygebruik ook niet snel het geval zijn.

Heb je concrete plannen?

Is je vraag

Het is me al inderdaad al helder geworden :okdan:
Ik heb geen concrete plannen maar het is toch handig om in het achterhoofd te houden tijdens het produceren. Ik ben vaak geneigd om lekker te kloten met korte samples uit nummer of vocalen en heb er nooit echt bij stil gestaan dat er ook rechten aan verbonden zijn. Tot slot dan nog mijn laatste, omdat het kan: Zou Bakermat met Vandaag met wie dan ook te maken hebben gehad met de sample van Martin Luther King?

Goeie vraag.: hoe vind je vlot 'vrije muziek' - vocals, tunes, enz, online, gratis? Hoe herken je ze, wat is de 'term' om te weten dat 't veilig te herbruiken is?
Ik weet dat er op youtube muziek te kiezen valt bij je upload filmpje uit copyright vrije muziek.
Als daar nu uit gesampled mag worden zijn we goed bezig.
Ik wil al mijn "muziek" (eerder gepruts in de marge maar alléé haha) die ik online gooi, beschikbaar geven voor iedereen. Gebruiken zoals ze willen, wel graag bronvermelding. Maar kan me al voorstellen dat dit paperassenwerk is om de bronvermelding af te dwingen, dus vergeet dat laatste.

Heb je daar misschien voorbeelden van? En waar herken je dat dan aan?

Die zetten het dan op een site waar heel duidelijk gemaakt word wat je met de samples kan doen.
neem http://www.looperman.com/ als voorbeeld.. de lui die daar hun vocalen beschikbaar stellen. zetten met grote letters neer wat je wel of niet mag doen met hun bijdrage. sommige doen heel relaxt en zeggen : Noem ons in de titel.. en je bent vrij om er niets mee te verdienen :)
tot uitspraken als.. noem ons in de titel. en geef ons 50% van je daadwerkelijke winst.

Veel remix-competitites op het internet. mag je er lekker mee spelen.. meedoen met de competitie. maar het verder niet verspreiden of gebruiken voor je eigen nummers (staat dan in de voorwaarden voordat je het download)

of je komt een mafketel tegen op een forum die gewoon zegt. zoek me soundcloud op. en sample tot je een ons weegt.. me moeder houd van bloemen.. dus als je een nummer1 hit scored.. een bloemetje word dan op prijs gesteld :)

niet iedereen doet overal moeilijk over. (en me moeder houd van dure bloemen) :D

Back