Je eerste 3 aankopen

In 2006 of zo begonnen:

Yamaha DX27
Korg Poly-61
Yamaha MG12/4

'T was diep in de jaren tachtig...

Korg Poly 800 €180
Yamaha r100 galmbakkie €360 (nieuw!)
Boss dr220

Ik had ook nog wat gitaarspul. R100 is nog steeds in gebruik... Lekker schelle metaalachtige digisound, blijf het mooi vinden op een snare.

'T was diep in de jaren tachtig...

Korg Poly 800 €180
Yamaha r100 galmbakkie €360 (nieuw!)
Boss dr220 €100

Ik had ook nog wat gitaarspul. R100 is nog steeds in gebruik... Lekker schelle metaalachtige digisound, blijf het mooi vinden op een snare. Dr220 ben ik verloren, poly800 ooit ingeruild voor twaalfsnarige gitaar...

M'n eerste eigen gear gekocht in '95 of '96 o.i.d.: Atari Mega ST + 30MB HD en 'n Korg AudioGallery AG-10. Aansturen deed ik met de Hohner/Casio PSK-nog wat van m'n ouders. Jaartje later was 't toch echt tijd voor 'n synth. En waar begin je dan mee? Met 'n DX-7 natuurlijk: gelijk lekker moeilijk doen! Kostte me 520 gulden.

Heb 't allemaal nog, behalve dat keyboard, ik doe nooit iets weg, m'n ouders wel.

Laatst gewijzigd:
Mijn eerste synth aankoop was een Korg MS20, in 1983 2de hands overgenomen.
We gebruikten hem met een Boss DR-55 Dr Rhythm.
Kort daarna kreeg ik een oude hollowbody basgitaar van een bekende die ik naast de MS20 gebruikte.

Vervolgens ruilde ik een gaskachel met een Boss Dr. Rhythm Graphic DR-110, m'n 2de aankoop.
Veel gebruikt als uitgebreide metronoom met basgitaar en als puls door het patch panel van de MS20.

Lang daarna kreeg ik een Yamaha MU5 tone generator van een vriend, die hem doorgeschoven had gekregen van een oud bandlid.

Onlangs heb ik daar een 2de hands Yamaha QY70 bij gekocht.

- SIEL DK70 (kaas)
- Roland MC 303 (hilarisch dat ik daarmee keys in een band speelde).
- DSI Mopho (nog steeds 1 van mijn favoriete synths, heel vergelijkbaar met analog in live maar dan natuurlijk in analoge hardware)

Begonnen ergens rond 1995, de eerste wave was;
-Amiga 500 - met sampler en midi interface, veel gepingeld met trackers en Dr. T's KCS.
-Roland D-10 - m'n eerste keyboard synth, de hele zomer voor gewerkt
-Boss DS-330 (=Sound Canvas) - kwam iets later, uit de aanbieding bij Servaas, van m'n eerste studiefinanciering...

Tijden een beetje geklooid, tijdje niks gedaan, rond 1999/2000 de tweede opleving;
-Korg MS10 (uit de tijd dat ze nog voor een habbekrats weggingen)
-Korg MS20 (idem)
-Korg SQ10 (idem)

In de jaren '80 begonnen. Eerste zelfgekochte synth was een Siel Cruise, wat later kwam daar een Siel DK80 voor in de plaats, gauw aangevuld met een Yamaha FB-01. Met die combinatie maakte ik de blits: ik had aanslaggevoelige FM-klanken voor weinig geld. Vaak uitgeleend, dit setje.
De Siel ging kapot en de FB-01 weggegeven.

Weer wat later een Roland Juno 106 op de kop getikt, die ik samen met een Roland KR-33 stagepiano in een band gebruikte.
Dit in een winkel om kunnen ruilen voor een nieuwe Roland D-10, want ik wilde aan de slag met de Atari 1040 StE en Cubase 1.5. Dit was tot 1994 mijn setje.

1976 eerste synth Roland SH-1000, aangesloten op het orgel van mijn vader, die had gelukkig een input.
1977 Fender Rhodes 73, fenderboxje erbij, en een compact phasing A
1978 SH-1000 ingeruild op een Roland SH-5

En toen de rest..

Die SH-5 had vrij gauw het probleem dat de ossilatoren hun toon niet hielden en steeds verder wegzakten, onspeelbaar dus. Na 3 reparatiepogingen heb ik het toen opgegeven. Zonde!

Dit jaar pas begonnen, dus nog vers:

* Korg SV1, ook vanwege de pianoles van mijn kids en omdat papa van een mooie Rhodes houdt
* Behringer UMX 490, simpel midi keyboard
* Akai MPD26

Erg tevreden met alles. Als het goed is binnenkort ook een Nord Lead (1) te pakken.

Zeker eerste: JX-3P ergens eind jaren 80 (als orgeltje voor het garagerockgroepje)
Later, mid jaren 90: D-20, CS-1X

De eerste aankopen uit mijn 'kindertijd' waren:
-Casio VL-tone
-Casio MT-205
-MMT-8

Na een aantal jaren klooien op een C64 maakten we in 2000 een nieuwe start met:
-Yamaha CS6x
-Yamaha PLG150an
-Access Virus C

Roland groovebox (ik gok ergens in de mid 90's?) iets later MC 303 en de Boss DR Sample SP202 (mc 303 vorig jaar verkocht voor weinig, was perfect - samplertje heb ik nog - zelfs nog gebruikt onlangs :)
De VT1 voice transformer had ik getest maar niet gekocht - ondertussen heb ik 'm vorige zomer wél gescoord voor 25 euro - BIG SMILE haa!
Volgende een boel software maar dat telt niet vind ik
dus dan is 't NI Maschine - en dat was zo hands on dat ik nu veel teveel synths heb gekocht 'dit jaar' :-"

Dit jaar pas begonnen, dus nog vers:

* Korg SV1, ook vanwege de pianoles van mijn kids en omdat papa van een mooie Rhodes houdt
* Behringer UMX 490, simpel midi keyboard
* Akai MPD26

Erg tevreden met alles. Als het goed is binnenkort ook een Nord Lead (1) te pakken.

De nord lead 1 is naar mijn mening ook de best klinkende. tof ding

Roland G800

Roland PC200mk2 (nog steeds trouw midi klaviertje hier, wacht tot ie vintage wordt :D )

En daarna weet ik de volgorde niet of eerst de XV3080 kwam (prima sound module, nog steeds hier)
of de Oberheim OB12, kocht hem omdat ik een echte synth wilde, snapte er toen niet veel van en snel weer verkocht. Deze ga ik zeker nog is terug kopen.

En daarna was het hek van de dam...

:luv:

Back