PC en geluidskaart, is het nog de moeite?

nIQ

Stamgast
Okey, voor de mensen die nog niets van men post's gelezen hebben: zit momenteel in een electroproject, heb een akai DPS 24(24 sporen daw 24bit 96Hz)en roland E-15(ni lachen ik ben aan't sparen voor een echte synth.) en werk samen met 2 mensen dus nog RM1-x, micro korg, roland mc-303 en wa kleinen basaar.

Nu de vraag. Ik heb een oude PC gekregen (Pentium2) die win2000 draait. Die moest eigenlijk enkel dienen om een track-vieuw programmeken te draaiën voor mijn daw. Maar ik vroeg mij nu af of ik hem zou kunnen configureren zodanig dat ik 1 of 2 eenvoudige audio ap's zou kunnen draaiën (iets om drum track's te maken en indien mogelijk een simpele midi ap. of synth). In die kast zit nu echter geen soundcard (of videocard) en ik vroeg mij nu af of het nog de moeite is hier een kaart in te steken? Om duidelijker te zijn kan ik deze bak nog ver genoeg krijgen dat ik die programmekes draai, S/PDIF out (in is minder belangrijk maar zou wel handig zijn) en midi in en out heb? als het mogelijk zou atat in en out supper zijn maar daar hoop ik waarsch op te veel niet? (ik heb totaal geen ervaring met soundcards)

Alle imput is dus welkom: kan het ja of ni, VB'n van soundcards die hiervoor kunnen dienen(rekening houdend met de PC) en miss. wat imput over cpu zuinige audio aps.
Ik ben ondertussen zelf wa aan't rondneuzen op't net, maar wat info mensen uit eigen ervaring is steeds handig en geeft me miss. een beter idee van het totaal paket (kaart + soft in een pentium2 setup)

Tot slot: ik ben wel van plan om volgend jaar (of indien mogelijk vroeger) een goeïe laptop aan te schaffen om samen met mijn Akai dps24 te spelen. En ik heb al een deftige PC van men ouders die ik steeds kan gebruiken, dus het is niet de bedoeling om alles in die oude pc te veranderen (moederbord enzo)

in ieder geval bedank voor alle imput die jullie mij kunnen geven!

-Nik-

een videokaart zal er wel inzitten zeker? hoe sluit je hem anders aan op je beeldscherp? :P
maar het zal "on-board" zijn bedoel je.
qua geluidskaarten... misschien niet te veel geld aan uitgeven, maar er zijn wel goeie dingen op de
markt voor om en beide 100 pleuro die voor muziek toch wa lading van de cpu overnemen.

(ikzelf heb voor die prijs ooit een audigy 1 gekocht en ben er persoonlijk niet ontevreden van)

Nu, je zei niet hoe snel hij was. dus tussen de 233 en de 450 Mhz vermoed ik.
je kan de snelheid serieus opdrijven door win2K er van te gooien
en windows 98 te installeren.
owke, dan gaat hij al sneller, maar je kan nog veel sneller
als je 98lite meteen, clean, installeerd zal hij nog een pak sneller draaien, en stabiel!!! en heb
je ineens van een oude pc een verdomd snel bakje gemaakt (voor wat het nog is)
de nodige (in gratis versie!!!) proggies om 98 om te bouwen tot 98lite, de snelheidsmaniak
kan je vinden op:

http://litepc.net/

op:

http://www.litepc.com/98lite.html

kun je de "free preview" downloaden. eigenlijk is dat een zo goed als volledige versie, alleen kan je niet
de micro98 versie installeren. (maar dat wou ik persoonlijk toch niet, geen handige knopjes meer in de
taakbalk vanonder, phoe!)

voor cpu zuinige audio aps zou ik ook zoeken naar oudere versies.
stel dat je fruityloops wil draaien, geen problemo, maar zorg er voor dat je versie 3.5 draait of zo.
daar kun je nog aardig wat mee. Flstudio 4.x zal al weel te veel vergen.
(ga wel niet lagere dan versie 3.0 bij fruityloops, deugd niet zo die oudere versies in mijn ogen qua mogelijkheden)

anyway, hiermee moet je al een stapje verder zijn en best nog veel kunnen doen met de oude pc.

succes!

thnx for repl.

thnx for repl.

thnx voor het snelle antwoord.
Dat omschakelen naar 98 lijkt me nog niet zo'n slecht idee, zal eens uitkijken naar iemand die mij dat kan bezorgen en dan omschakelen naar die lite. Ik was al begonnen met alles uit die 2000 te smijten wat ik niet nodig heb.

Nog iemand sugesties over goeië geluidskaarten rond de 100 euro's?

-Nik-

Upgraden naar een 'lichtere' AMD is echt niet zo duur meer.

ECS K7S5A + lan (scheelt je de aankoop van een netwerkkaart). - 35 euro.
Je bestaande grafische kaart laat je nu gewoon zitten

256MB PC2100 DDR SDRAM - 30 euro (Kingston, dus niet een of ander merkloos ding) - 30 euro

AMD Athlon XP 1800+ (1,53GHz) - 56 euro - of desnoods nog een 1700 maar da's 3 euro minder, dus dat bespaart niet echt veel. Da's totaal net iets meer dan 100 eurootjes, alles hier in de NL via webshops. Dan heb je je computer zo weer 'op sterkte' zitten. Upgraden is -echt- niet duur, en het spul is zeker niet het brakste van het brakste. Ik noem maar wat, ik weet niet gelijk of 't hier thuishoord als reply, maar met erg zuinig zijn kom je ver, en op bovenstaande configuratie kun je een mooie rits sofsynths draaien.

Prijzen heb ik van www.tweakers.net/pricewatch afgeplukt. Ik weet echter niet wat het prijsklimaat in .be is. 98 Lite is een idee, maar ik hoop dat ze dan niet veel uit de multimedia hebben geschroefd (ik kan me indenken dat ze dat bijvoorbeeld zouden doen in het geval van een-P1-166-veranderen-in-een-office-machine.

Voor geluidskaarten - misschien kun je dan nog wat scoren hier op 't forum op de Marktplaats. Er worden er van tijd tot tijd aangeboden. Het goedkoopste wat ik bij de Feedback tegenkwam was een AudioTrak Maya 44, maar misschien heb je bij de Duitse winkels wel meer geluk. Succes met zoeken in ieder geval :).

Het is een leuke fileserver of proxy.

Kwak er een grote HD in en gebruik hem als backupapparaat.

Meer is er niet meer te doen IMHO.

Yoozer... je vergeet wat!! Ik neem aan dat er een 235 watt voeding in die pentium II zit. dit is wel te doen, maar wat krap. Het is dan echt niet aan te raden zowel een cd rom speler als cd-brander in je pc te hebben. Een brander lust wel wat stroom namelijk. Nieuwe voeding (minimaal 300 watt) kost je een euro of 30.
Dan heb je uiteraard nog koelers nodig. Ik vroeg bij een winkel (Funprice, Enschede) naar een stil koelsysteem voor m'n pc (ik neem aan dat je het wel mooi stil wilt hebben) en dat was toch al zo'n 100 euro!

Dit is mijn mening; Lullen jullie er niet een beetje omheen? Het ging er toch om wat hij kan doen met deze bestaande bak, en niet hoe hij een nieuw systeem kan samenstellen door een nieuw moederbord enz. aan te schaffen? ? Een PII kan perfect dienst doen, maar dan wel ZONDER 98. Een degelijke geluidskaart erin, en je kan erg veel kanten op. Verder zal ik voor de muziekbusiness nevernooit 98 draaien, maar er meteen XP op zetten. Xp draait namelijk (mits goed ingesteld) erg goed en snel op een PII en is 100 x stabieler dan 98 of ME of wat dan ook. 2000 zal een stuk slomer draaien op een PII, maar is ook te doen vanwege de stabiliteit. Dus als je XP kan regelen, doen! Dan zou ik (als je budget het toestaat) er iets van een M-audio Audiophile 2496 in dauwen en je kan knalluh. Als je MIDI en digtiaal I/O erbij wilt, dan zou je toch meer moeten investeren in een geluidskaart, heb je dat er wel voor over? Verder is de hoeveelheid RAM geheugen wel een beetje belangrijk, 64 MB zou je zeker wel minimaal moeten hebben, SDRAM is tegenwoordig erg goedkoop dus als t kan zou ik dat proberen uit te breiden naar 128 of 256, niet meer. Een harde schijf op 5400 RPM met ATA 66 (die je veel ziet in de PII tijd, en die er waarschinlijk in jouw geval ook in zit) zou degelijk moeten werken, als je er maar niet extreem teveel van vraagt.

Hehe,

Op zo'n slome bak kun je niet eens XP installeren man.

Het is niet meer dan wat schroot. ;)

Nik, persoonlijk vind ik het niet de moeite om daar nog in te investeren. Probeer anders goedkoop aan een drumcomputertje zoals de 707 te komen. Met een beetje geluk moet je hem nog kunnen vinden tussen de 125/150 euro...

[size=0,5]en dan te bedenken dat ik hem vroeger niet voor 125 guldens had kunnen kopen... Maar goed, de euro is duidelijk aanwezig :( [/size]

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Yoozer... je vergeet wat!! Ik neem aan dat er een 235 watt voeding in die pentium II zit. dit is wel te doen, maar wat krap. Het is dan echt niet aan te raden zowel een cd rom speler als cd-brander in je pc te hebben. Een brander lust wel wat stroom namelijk. Nieuwe voeding (minimaal 300 watt) kost je een euro of 30.

Hoeft niet. Het model dat ik hier zie heeft er schijnbaar een standaard CD-brander in zitten :).

Dan heb je uiteraard nog koelers nodig. Ik vroeg bij een winkel (Funprice, Enschede) naar een stil koelsysteem voor m'n pc (ik neem aan dat je het wel mooi stil wilt hebben) en dat was toch al zo'n 100 euro!

Tja, daar heb je dan wel gelijk in.

Wat betreft XP erop mikken - dat gaat misschien wel lukken, maar dan kun je er ook niks anders meer opdraaien. M'n vriendin heeft 't lopen op haar PIII-450 die ik haar gegeven heb met 128 mb, en er kan alleen nog Office bij, maar dat is dan ook genoeg.

ff offtopic: Dat van die voeding is onzin. Ik heb 250W voeding en 2 hd's, 1 brander en een cdrom.
Pentium 2/3 moederbord met Celeron 1000 erop. Werkt als een trein.

Ja hallo, wat is dit nou, ik heb jaren lang een celeron 333 (en das een pentium 2 met minder cache..) gehad en daar heb ik toch echt soundforge etc zonder problemen op gedraaid, logic en rebirth werkten ook prima. Dus ik snap echt niet dat zo'n ding dan nu als schroot aangemerkt wordt. Het enige wat er mischien mee is, is dat er te weinig geheugen in zit. Je kunt gewoon niet verwachten dat je er cubase met 435 plug-ins op kan draaien.
Dus als je het mij vraagt, kan dat nog best zo'n bak, met wat Nik er mee wil, win98 erop idd, verder geen overbodige opties en progjes, en een geluidskaart, audiowerk 2 of zo?

Inderdaad geen XP erop zetten. Die draait echt niet sneller dan w98 lite!!!.
Gewoon 98 zal ook prima werken. En er zijn zat audioprogramma's bechikbaar die er prima op draaien.
Overdreven veel geheugen hoeft er niet in. 256 is echt meer dan genoeg. Dan kan je al heel wat doen.

thnx all!!

thnx all!!

Mensen bedankt voor respos!

Ik heb ondertussen iemand gevonden die samen met mij die bak eens gaat openzwieren om wat te modden. Het is zo'n grote "severkast", dus plaats genoeg om er wat bij te proppen. Waarsch ga ik toch voor de 98 gaan, wat RAM uitbreiden en een cd drive inproppen(zit er niet in en writer is niet echt nodig). Dan zien we wel weer hoever we staan. Andere processor's enzo ga ik echt geen moeite meer voor doen, of de gast die mij komt asisteren (ik hem beter gezegd) zou ergenes nog wat liggen moeten hebben(hij is netwerkbeheerdder en served ons lokaal forum). Wat de geluidskaart betreft ga ik even de kat uit de boom kijken tot ik weet wat die bak nu eigenlijk nog aankan. Het is niet echt de bedoeling dat deze bak echt op punt gezet wordt. als ik een stereo (s/pdif) in en out heb en iets als fruityloops ofzo kan draaiën ben ik al meer dan tevreden.

In het project waar ik momenteel inzit ben ik vooral verantwoordelijk voor de opname kant van de dingen (met men akai dps24) en de PC zou enkel dienen om 1 programmatje voor die recorder te draaien (wat hij nu al doet) maar de mogelijkheid om wat eenvoudige drumtrack's naar de DPS door te sluizen zou erg handig zijn om aanzetten voor nr's te maken en eventueel hier en daar wat drums van groepjes te vervangen.

in ieder geval bedankt voor alle imput. Ik ga alles nog eens rustig doorlezen vanavond(als ik niet aan het werken ben ;) )

kan je ook een terratec ews 64xl bezorgen ...
superstabiel onder w98 - goeie specs - 2X2 midi interface ingebouwd - akai compatibele hardware sampler ingebouwd.
en nog van dat lekkers. Je mag hem best wel goedkoop overnemen van mij. stuur maar een pbtje of een mailtje.

Heb trouwens ook nog een waldorf microwave pc die daar oppast als je daar interesse zou voor hebben (is dan een echte microwave synth)

... maar dat is een ander verhaal. :dubbel:

Wat het 'm doet, is het op de juiste manier instellen van XP, dus o.a. alle cosmetische zooi uitzetten, defragmenteren, system restore uitzetten, overal de nieuwste drivers van regelen, je virtuele geheugen juist instellen, je register opschonen, en evt. een paar registeraanpassingen doen met een programma zoals Xsetup.
Ik heb hier een PII op 300mhz met XP Pro, en dat draait als een zonnetje.
Je moet maar kijken, t is maar een tip.
Succes!

Back