"slechte" muziek

LOL,

Er bestaat helemaal geen slechte muziek, alleen maar slechte muzikanten...

"Who wants to be, the king of the average people""

Take care

EF

ik zat er zo eens over na te denken... bestaat er eigenlijk wel slechte muziek?
ookal kom je aanzetten met het slechtste nummer ooit gemaakt zit er altijd wel weer artistiek waarde aan

is muziek niet per definitie goed?

Ik denk dat je muziek per definitie altijd goed of slecht kunt noemen. Iemand kan het allermooiste R&B-nummer ooit maken, en toch vind ik het waarschijnlijk niks. Terwijl er bij de allerslechtste muziek altijd wel iemand (de maker zelf?) is die er iets goeds in ziet. Het belangrijkste is denk ik dat de maker er een tevreden gevoel aan overhoudt zodat hij/zij gemotiveerd blijft om muziek te maken. Misschien gaan dan vanzelf meer mensen zijn/haar muziek waarderen.
Overigens vind ik wel dat je muziek moet maken die JIJ mooi vindt, en niet muziek die een ander mooi vindt, anders is het creƫren van een eigen stijl onmogelijk.

.Phontaq

of muziek goed of slecht is, bepaalt de individuele luisteraar... en of iets uberhaupt muziek is, ook!
al het andere is bullshit

Dan maar een nieuwe eigen verzonnen definitie voor muziek omdat het niet lukt zelf muziek te creeren zodat het er wel aan voldoet? ;)

Origineel geplaatst door Exzit
Dan maar een nieuwe eigen verzonnen definitie voor muziek omdat het niet lukt zelf muziek te creeren zodat het er wel aan voldoet? ;)

aan de reacties van luisteraars te zien, beschouwen ze mijn spul meestal wel als aardige muziek
ik bedoelde maar te zeggen.. alles is zo subjectief... het enige wat objectief kan worden vastgesteld is dat er geluid wordt voortgebracht... de rest ligt bij de luisteraar, wat voor de een muziek is, is voor de ander herrie... een eenduidige definitie van muziek bestaat niet... maar ok, over het algemeen is men het er wel over eens dat mozart bijvoorbeeld muziek is ;)

Origineel geplaatst door Bahamut
aan de reacties van luisteraars te zien, beschouwen ze mijn spul meestal wel als aardige muziek
ik bedoelde maar te zeggen.. alles is zo subjectief... het enige wat objectief kan worden vastgesteld is dat er geluid wordt voortgebracht... de rest ligt bij de luisteraar, wat voor de een muziek is, is voor de ander herrie... een eenduidige definitie van muziek bestaat niet... maar ok, over het algemeen is men het er wel over eens dat mozart bijvoorbeeld muziek is ;)

Het ging er niet om persoonlijk te worden was meer een grapje vandaar die knipoog.
Maar ik ben het niet helemaal met je eens er bestaat ook nog zoiets als harmonie leer en definities voor muziek die al eeuwen bestaan. Ik wil niet zeggen in jou geval voor dat je je dit gaat aantrekken.
Maar ik lees dit soort uitspraken nogal eens en het valt me vaak op dat die vaak komen van mensen die nog nooit een instrument bespeeld hebben.

1. dus als ik, zoals nu, in mn kamer zit en ik hoor de buurkinderen buiten trampoline springen. dan is dat "gewoon geluid" waar ik naar luister.

2. als ik het opneem, letterlijk. ik zet het op cd, maak een hoesje en ga het verkopen. dan komt het in de hoek "experimentele muziek' te staan (naast john cage). is het dan muziek?

3. of moet ik er iets mee doen?, reverb er over heen, reversen? is het dan muziek?

4. of moet ik eerst elke sprong die ik hoor samplen, en die vervolgens in een structurele volgorde zetten?

ik ga toch voor de definitie "georganiseerd geluid". wat bij 2 al het geval is aangezien ik iets opneem, en dat er mee doe, dat het als muziek gepresenteerd wordt.

misschien is dat ook wel een belangrijk punt. hoe het gepresenteerd wordt.

ik ben er voor mezelf nog niet achter of muziek objectief te benoemen is, maar voor mezelf weet ik het iig wel.

------------------

maar wat ik eigenlijk met deze topic bedoelde, is dat het mij tegenstrijdig lijkt dat ik aan de ene kant muziektechnologie, compositie & productie ga studeren. an aan de andere kant naar amuzikale ongeschoolde lo fi anti muziektheorie muziek luister. muziek waarvan 99,9999% van de mensen gadverdamme tegen zegt. ik zou toch als aankomend muziektechnoloog beter moeten weten dan naar die lelijke bandjes te luisteren?

het is niet zo dat ik mij er druk om maak, maar ik vind het wel interssant om over na te denken.

puol

zeg leer jij eerst 's je eigen nickname spellen :P

mijn definitie van muziek is: "georganiseerd geluid, bedoeld om bij de luisteraar een emotie op te wekken"

dit kan dus van alles zijn: blijdschap, droefheid, agressie, verwarring, nostalgie, geilheid etc. :)

zolang de maker er in slaagt die emotie op te wekken is 't goede muziek :) alleen een definitie van een minimum quota aan luisteraars bij wie die emotie opgeroepen wordt ontbreekt nog :P

als jij die spelende buurkinderen samplet en er een track van maakt met daarbij de intentie om bijv. het gevoel van onschuld van spelende kinderen op een mooie zomermiddag over te brengen en je slaagt daarin dan is 't muziek...die kinderen spelen er echter niet om jou dat gevoel over te brengen, dus die kinderen maken geen muziek...jij wel, omdat je 't in een andere context plaatst...

zoiets...denk ik....

pffffff 't is eigenlijk te warm om iets zinnigs te zeggen hehehe

Origineel geplaatst door Nightstorm
zeg leer jij eerst 's je eigen nickname spellen :P

mijn definitie van muziek is: "georganiseerd geluid, bedoeld om bij de luisteraar een emotie op te wekken"

dit kan dus van alles zijn: blijdschap, droefheid, agressie, verwarring, nostalgie, geilheid etc. :)

klopt wel.. irritatie en verveeldheid zijn ook emoties..

en die gelden voor een hoop nummers :)

en om ook nog wat nuttigs te melden..

ik raad iedereen aan om docu van (dacht vpro) nl3 te checken van een paar weken terug PITCH. Er was een episode die hier volgens mij veel mee te maken heeft... wanneer is muziek muziek.. en het ging ook over mensen die denken nieuwe vormen van muziek te maken (en/of dat ook doen)...

helaas heb ik zelf de docu niet opgenomen :(

Origineel geplaatst door mindtwist
klopt wel.. irritatie en verveeldheid zijn ook emoties..

en die gelden voor een hoop nummers :)
hehehe ja zo kun je 't ook zien :)

maar ik heb 't meer over emoties die de muzikant bedoeld

maar met mijn definitie zou je ook een goede speech van een politicus muziek kunnen noemen...daarvan is het ritme nl. ook georganiseerd, worden er accenten gelegd en is ook bedoeld om bepaald eemoties op te roepen...met humor is dat ook zo eigenlijk...maar goed, daar zouden we 's een topic over moeten maken, de verwantschap tussen verbale communicatie en muziek...best interessant :)

Je moet gewoon niet teveel nadenken, want daarover gaat muziek niet.

Dit vind je dan ook waarschijnlijk wel fantastisch:

www.peachesrocks.com

Het gaat maar over 1 ding en het is zo simpel, ranzig, punk en lo-fi als het zijn kan... een MC-505 en een vrouwenstem. Een fenomeen. Weer een muziekgrens overschreden. Met humor en xxx.

Het is fout en goed tegelijkertijd, het is bizar gewoon. Je durft het niet vol over je stereo te draaien, maar het is wel echt catchy en open.
Het inspireert ontzettend, op een of andere manier, ondanks dat ik er nog steeds niet helemaal uit ben waarom. Maar dat brengt me weer op mijn statement van regel 1.

Er zijn ook veel mensen die er totaal van walgen. Vooral waarschijnlijk mensen die zichzelf te serieus nemen :), en dat zijn er nogal wat denk ik in het veld van hoogopgeleide muziektechnici en muziekanten. Maarja, dat zie je dat een opleiding ook erg bekrimpend kan werken.
Blijf open minded!
Ik vind het in ieder geval erg fijn te horen dat iemand die muziektechnologie gaat doen houdt van 3 akkoorden lo-fi op zijn tijd.
Je moet ook erg uitkijken dat je niet door een keuze iets anders gaan uitsluiten; dat dat een automatisme wordt in je hoofd. Het leven IS nu eenmaal dualistisch. Ik houd onderhand van allerlei stromingen die elkaar niet kunnen uitstaan waarschijnlijk. B.v. vorige week heb ik dus Peaches ontdekt waar ik van uitflip, maar b.v. ook het Bulgaarse vrouwenkoor. Dat zijn wel qua orthodox-heid 2 extremen die elkaar afschieten denk ik.
Daarom alweer: denk er in godsnaam niet over na, en geniet gewoon van de muziek.

Back