Ik wil muziek maken maar me ssd systeemschijf loopt langzaam vol

Mozt-Hard

Stamgast
Beste allemaal,

Ik heb een probleem met mijn systeemschijf, deze loopt langzaam vol.

Ik heb windows geinstalleerd op een 128 gig ssd systeemschijf staan en ik installeer verder al mijn porgrammas en documenten op een 1,5 tb schijf.

Maar toch loopt mijn systeemschijf langzaam vol en wat ik ook raar vind is dat wanneer ik bijvoorbeeld cubase of een vst installeer er toch data word geschreven op mijn systeemschijf terwijl ik met de installatie van alle programmas in de installer aangeef dat de programmas op de 1,5 tb schijf moeten worden geinstalleerd.
Opzich staan de vst's en cubase bijvoorbeeld dus wel gewoon op de 1,5 tb schijf maar toch wil die persee programmadata op de systeemschijf zetten :frons:

Ik snap hier niks van, waarom doet hij dit, heb ik iets fout gedaan met de configuratie van de systeemschijf? Of hebben jullie allemaal een 750 gigabyte ssd systeemschijf waarop windows staat om te voorkomen dat jullie schijf na een jaar vol loopt?

Is er misschien ergens een duidelijke handleiding voor het maken van een systeemschijf voor een daw pc??

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen??

Mss ccleaner eens laten cleanen ???? Ik zet m'n c: image altijd terug na een tijdje,

Ik heb windows geinstalleerd op een 128 gig ssd systeemschijf staan en ik installeer verder al mijn porgrammas en documenten op een 1,5 tb schijf.
kan dit wel. moet die programmas niet op de master schrijf staan.

Ik denk niet dat ik daar een image file van heb gemaakt dus ik moet sowieso alles opnieuw installeren en dan wel zo slim zijn om een image file/back-up te maken...cc cleaner heb ik al gedraait, dat geeft wel wat ruimte maar die is ook snel weer vol met allerlei data...
Daarom denk ik dat ik iets fout heb gedaan met de configuratie omdat hij dus ook steeds data op c: schrijft met bijvoorbeeld installeren van Cubase

kan dit wel. moet die programmas niet op de master schrijf staan.

Dat weet ik dus niet zeker maar misschien dat hij daarom dus als nog programma data op c: schrijft. Als dit de rede is dat het steeds vol loopt is het wel te verklaren en dan moet ik dus of een grotere ssd schij aanschaffen of ik moet overwegen om alles vanaf de oldschool harddisk te installeren(dus geen aparte ssd systeemschijf meer)

Dat weet ik dus niet zeker maar misschien dat hij daarom dus als nog programma data op c: schrijft. Als dit de rede is dat het steeds vol loopt is het wel te verklaren en dan moet ik dus of een grotere ssd schij aanschaffen of ik moet overwegen om alles vanaf de oldschool harddisk te installeren(dus geen aparte ssd systeemschijf meer)

Nee hoor, dit is geen enkel probleem :okdan:

mss staat de slaapstand actief ?? Of het wissel bestand ?? Da's direct enkele GB's,
Anders eens met total Commander zoeken naar grote files op c: ??
k dacht bv ook aan ableton die gans de library op c: zet
Aan ja, ik gebruik maar 32GB voor de c:

Ik heb inmiddels schijfopruiming uitgevoerd en dat leverd me 4.5 gig extra ruimte op.(elke mb is der 1 :) )
Ik heb verder die treesize even laten scannen en ongeveer 75% aan beschikbaar geheugen gaat op aan windows gerelateerde zaken.
De overige 25% is allemaal programma data.
Maar goed 84 gig voor windows is natuurlijk veelste veel....iemand een idee waarom dit bij mij dus groter word?

@ Stephen hoe kan ik controleren of de slaapstand en wisselbestand actief zijn?

Ik denk zelf dat ik sowieso dus beter een complete herinstallatie uit kan voeren en het gelijk ook goed configureer zodat ik niet weer tegen hetzelfde aanloop?

tja, in xp is slaapstand bij energie beheer, en wisselbestand bij eigenschappen geavanceerd,
Bij vista 7 of 8 lijkt dat ongeveer wel het zelfde te zijn, dacht ik, te hebben gezien op youtube,,

Winsxs inmiddels ook opgeschoond en leverde 1 gig extra ruimte op...slaapstand staat nu ook uit

En ik heb even opgezocht over hht wisselbestand maar ik weet niet of ik dit mag uitschakelen met een ssd schijf? Want naar wat ik begrijp moet ik dan nadat ik dat heb uitgeschakeld de schijf defragmenteren en dit mag niet met een ssd schijf omdat hij dan kan beschadigen?

tja, k ben geen win IT expert,, k heb geen idee dat je moet defragmenteren....
Soit,als Niel ook 80GB nodig heeft staan ???
Check mss eens via google hoeveel je windows versie nodig heeft voor de c: ???

Ik denk dat het dan idd aan ligt dat ik dus een iets te kleine ssd heb ivm geinstalleerde software.
Het blijft ook steeds rond de 118 gig hangen maar bij de eerste installatie had ik nog ruim 40 gig over dus daarom dacht ik dat hij vol liep. Maar ik wist dus niet dat er dus voor het draaien van de software altijd een gedeelte op c: word gezet, ook al maak ik in de installer de keuze om de plugins op de andere harddisk te installeren

tja idd, nu vst's nemen ni veel plaats in beslag vind 'k, maar wel de libraries daarvan ,,

Volgens treesize:

Windows: 56 gig
pagefiles.sys en hiberfil.sys samen is: 28 gig
De overige ruimte word gebruikt voor de program data en de program files

Ik heb al even gezocht naar die pagefile.sys en die hiberfil.sys maar volgens de eerste hit op google mag je daar niets aan wijzigen omdat je dan systeem fouten krijgt?

Back