Synth advies

paolo86

Nieuwkomer
Ik speel stage piano in een band en zou graag een uitbreiding willen.
Had eerst de gedachte een midi keyboard aan te schaffen en aan mijn stage piano te hangen en daar dus de klanken uit te halen, maar een Synth is ook een goeie optie.
Ben gisteren naar een Roland GW7 wezen kijken en op gespeeld alleen vond het klavier erg tegenvallen.
vind de toetsen te stug/lawaaierig. Is dit bij alle synths van Roland het geval? en wat zijn nog meer goede alternatieven? hoop dat jullie me een beetje opweg kunnen helpen.
Budget is niet giga groot, dat zullen jullie hier misschien wel vaker horen, is niet zo dat ik voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten maar hou het liever een beetje beschaafd. hoor graag van jullie!

Wat gebruik je als stage piano?

+1, en

- hoeveel geld wil je (ongeveer of precies) uitgeven?
- wil je per se nieuw kopen, of is 2e hands ook oké?
- welke sounds, welk(e) genre(s)?
- al een gedachte over minimum/maximum aantal toetsen, gewicht, lengte, ... ?

+1, en

- hoeveel geld wil je (ongeveer of precies) uitgeven?
- wil je per se nieuw kopen, of is 2e hands ook oké?
- welke sounds, welk(e) genre(s)?
- al een gedachte over minimum/maximum aantal toetsen, gewicht, lengte, ... ?

een goede gebruikte had ik in gedachten, het gaat me voornamelijk om orgeltjes en mooie pads en strings. Pianogeluid van de cp300 is perfect. speel voornamelijk rock/pop. Mijn yamaha heeft 88 toetsen maar denk dat ik voor een synth aan 61 toetsen genoeg heb, denk dat 49 te weinig is(wat zijn jullie ervaringen) Die Roland waar ik naar was wezen kijken moest €250,- kosten,zoiets had ik in gedachten eigenlijk of is dat te weinig voor wat fatsoenlijks ? kwam op internet ook een Korg PS60 , weet alleen niet wat voor klavier daar op zit

Ken de PS60 niet. Filmpje YT (altijd link, maar wel de Korgvideo) bekeken: die orgelsound vond ik maar zozo, wel aardige EP's. Dacht even aan een tweedehands Roland XP30. Oud beestje (eind '90s of begin '00's), maar wel in je prijsklasse, en voor strings & pads voor live volgens mij prima. Of de orgels goed genoeg zijn, weet ik niet. Al dan niet met een (momenteel lastig vindbare?) SR-JV-80-08 uitbreidingskaart erin.
Uit dezelfde tijd stamt de Yamaha S30 (61-toetsenversie van de S80), heb ik destijds zeker plezier van gehad. Orgeltjes oke maar niet briljant, maar strings, pads en bijv ook EPs heel fijn.

Stel dat je iets hoger gaat zitten, voor een recenter 2e-hands synth. Heb je misschien wel een Fantom in bereik (Fantom FA76 voor EUR 280 op MP), of een Korg Triton (al dan niet LE of TR, of de latere X50). Voor die laatsten lijkt momenteel rond EUR 500 de 2e-hands prijs. Zijn oudere synths dan de PS60, maar die zaten toentertijd wel iets hoger in de productlijn dan waar de PS60 voor bedoeld lijkt. Dus met meer features (meer effecten, meer sound editing?, meer zones, soms zelfs aftertouch, mogelijk beter klavier mits niet al 'doodgespeeld') die juist voor live prettig kunnen zijn. Recenter budgetmodel versus een even dure, iets oudere, maar 'hogere' synth: ik neig dan meer naar het laatste.

Ben zelf ook wel een fan van Kurzweil (die zijn wat zeldzamer), en de PC3LE zou misschien ook wel iets voor je kunnen zijn. Maar dan zit je 2e-hands denkelijk ook wel rond de EUR 500/550.

Definieer "uitbreiding". Meer geluiden? Betere geluiden? Andere geluiden (niet sample-based maar iets anders?)

250 is inderdaad wel voor een dubbeltje op de eerste rang, ja. Daar krijg je op z'n hoogst een JV1080 + MIDI controllertje voor terug (en goedkope MIDI controllers hebben altijd crappy toetsen).

Toetsenbordkwaliteit wisselt nogal per unit. De meeste nieuwe goedkope zwik van alle bouwers is best wel om te huilen. Oudere synths kostten bij de introductie een heel stuk meer en daar was ook meer moeite gestoken in goede toetsenborden.

Of je een XP30 kan scoren voor dat geld weet ik niet (ik denk minimaal 300) maar het toetsenbord is adequaat, en de geluidenset is erg uitgebreid.

Ik zat eigenlijk eerst te denken om een goed midi keyboard aan te schaffen om daarmee de geluiden uit mijn cp300 te bespelen, maar een Synth is natuurlijk een mooi alternatief, maar net zoals ik zeg, ik hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten, heb er gewoon niet meer voor te besteden momenteel.

Als je stagepiano goed bevalt: kijk eens naar een Roland VR09. Kost geen drol en kan veel kunstjes; van piano, e. piano, orgel tot synth. Het is niet de dikst klinkende plank van de wereld, maar voor aanvulling op een stagepiano past het wel goed in de mix.

De VR09 is interessant vanwege de instant-bediening. Maar het klavier is hetzelfde als bij de GW-7 en de andere budget-Rolands. Voor orgeltjes, strings en pads zou het geen probleem moeten zijn.

Wil je een tweedehands budget-synth die alles kan, dan kun je eigenlijk niet om de Yamaha S30 heen. Daar zijn alle klanken goed van, kost rond de 200 euro en het klavier levert je geen spierpijn op.

Als je stagepiano goed bevalt: kijk eens naar een Roland VR09. Kost geen drol en kan veel kunstjes; van piano, e. piano, orgel tot synth. Het is niet de dikst klinkende plank van de wereld, maar voor aanvulling op een stagepiano past het wel goed in de mix.
Kan je mij vertellen waar jij die VR-09 voor geen drol kunt vinden ?

Ik zat eigenlijk eerst te denken om een goed midi keyboard aan te schaffen om daarmee de geluiden uit mijn cp300 te bespelen, maar een Synth is natuurlijk een mooi alternatief, maar net zoals ik zeg, ik hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten, heb er gewoon niet meer voor te besteden momenteel.

Waarom wil je een midi keyboard aanschaffen om je CP300 aan te sturen? Die was toch 88 keys?

Uit een MIDI keyboard op zich zal je vrij weinig geluid halen. Als je er een laptop bij zet met een aantal leuke VSTi's of een module a la JV1080 (goedkoop) heb je een leuke uitbreiding en kan je veel verschillende geluiden spelen. En kan je altijd nog je CP300 aansturen.

Iets met toetsen en goede orgels voor 250 is al niet te doen. Iets met een redelijk (maar erg beperkt) orgelgeluid, plus uitstekende strings en pads en een ouderwets solide en bespeelbaar keyboard: Korg X3, te koop voor minder dan 200 euro.

De Korg AN1x (noemde ik al in een andere welke-synth draad) heeft ook een solide toetsenbord, uitstekende strings en pads en praktisch alles wat je aan synth geluiden zou kunnen bedenken - of je hier een redelijk orgel in kunt programmeren weet ik niet (hij heeft geen samples), maar ook deze is te koop voor 200-250.

Twee hele verschillende beestjes trouwens - zoek je meer iets op basis van samples (wat vaak maar niet altijd betere orgels en electrische piano's oplevert) of meer iets richting (virtueel) analoge synths?

Het toetsenbord van de Korg PS60 vind ik vreselijk, maar dat geldt voor bijna alle budget synths tegenwoordig.

Hoi, fijn dat jullie toch nog even reageren op mijn topic.
Heb mijn budget aangepast tot 500 euro, wat ik wil is gewoon lekker kunnen spelen in de band, dit doe ik nu met de cp300 en ik zoek een aanvulling. ik twijfel dus om of een midi keyboard te kopen om dus een extra klavier ter beschikking te hebben met sounds van de cp300 aangezien de stings, orgeltjes en pads erg goed zijn.Maar een Synth is ook een goede aanvulling natuurlijk. Maar wat voor Synt is dan een goede aanvulling, er zijn zoveel modellen

Ik lees verl bands die spelen met de little phatty. Wel mono bak anders denk ik aan een nord lead?
Virus? 2 e hands.

Kijk eens naar een yamaha An1x, of een CS6x. Wellicht is deze iets te duur, dan is een cs2x weerlicht ook een optie. Ik denk dat je anders snel op rack synths uitkomt.

Rond de 250 euro is er al veel keuze, oa.: Yamaha S30, Roland XP-50, Alesis QS-6.1.

Rond de 500 euro wordt de keuze nog veel groter, oa.: Yamaha Motif, Roland Fantom, Korg Triton/X50/TR.

Uit alle keuzes kun je meer dan goede bandgeluiden halen.

Ik lees verl bands die spelen met de little phatty. Wel mono bak anders denk ik aan een nord lead?
Virus? 2 e hands.
wil wel minimaal 61 toetsen. Hoe zijn de ervaringen met de vr-09 van Roland, vind em dr zo gaaf uitzien met die ''drawbars''

wil wel minimaal 61 toetsen. Hoe zijn de ervaringen met de vr-09 van Roland, vind em dr zo gaaf uitzien met die ''drawbars''

Kijk eens op Youtube wat ie allemaal kan. En misschien melden zich wel forummers hoe de VR-09 zich in werkelijkheid gedraagt.

Back