Het Grote Tiesto Topic

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Argumenten andersom zouden logischer zijn ..

Hoe kun je iemand die plaatjes draait (want dat blijft het!) vergelijken met iemand die zelf alles componeerd en notenschriften op papier zet danwel zelf een gehele productie maakt ???

turntablists zijn muzikanten. Wat Jeff mills doet met 3 draaitafels en een 909 hangt wat mij betreft ongeveer tegen t muziek maken op (naast dat ie eigen tracks maakt). Maar sorry hoor, het draaien van een DJ als Tiesto heeft gewoon echt geen fluit met muziekmaken te maken. Draai je zelf? Zo nee moet je dat maar eens leren, dan prik je misschien door dat gedoe heen. Ook zo leuk, als die DJ's ff niks te doen hebben met hun handjes, gaan ze met hun vingertjes aan de EQ's zitten zonder iets te doen wat finaal geen nut heeft (doen er echt veel!).

Ik zeg niet dat de man slecht kan draaien. Hij krijgt een zaal prima op zijn kop. Maar ik zeg wel, dat die stijl draaien geen muziekmaken is.

Origineel geplaatst door Pjotr G
Ook zo leuk, als die DJ's ff niks te doen hebben met hun handjes, gaan ze met hun vingertjes aan de EQ's zitten zonder iets te doen wat finaal geen nut heeft (doen er echt veel!).

Ik zeg niet dat de man slecht kan draaien. Hij krijgt een zaal prima op zijn kop. Maar ik zeg wel, dat die stijl draaien geen muziekmaken is.

Word....

Origineel geplaatst door Bass
Argumenten andersom zouden logischer zijn ..

Hoe kun je iemand die plaatjes draait (want dat blijft het!) vergelijken met iemand die zelf alles componeerd en notenschriften op papier zet danwel zelf een gehele productie maakt ???

ok komtie:

Een DJ draait plaatjes --> dat klopt
echter, een DJ als Tiesto maakt ook zelf plaatjes, dus op die manier is hij al een componist

daar komt bij, een goeie set kent in de tussentijd geen begin of einde van plaatjes, het is dus 1 groot muziekstuk, en een DJ als Tiesto componeert dus real-time een muziekstuk van 8 uur (zelfs keer 12 uur), in plaats van dat ie noten op papier zet kiest ie in realtime platen en platencombinaties uit, da's toch vrij lastig als de set gewoon door moet gaan en ontzettend goed moet klinken (want dat verwacht men van je)...

Dus, terwijl een DJ als Tiesto zelf in zn studio's plaatjes maakt die onderdeel van zn set kunnen zijn, componeert ie terwijl ie staat te draaien realtime zn set, en dan niet alleen achter elkaar, maar ook door elkeer,

en dan zit ie tijdens dat draaien ook nog eens aan de nodige knoppen te draaien bijv. effecten enzo en meer van dat soort gein (ben zelf geen DJ ondanks mn nickname) en hij kan er zelfs nog 8 uur lang bij blijven lachen, zwaaien, handtekeningen uitdelen en meer...

die man is echt goed :okdan:

turntablists zijn muzikanten. Wat Jeff mills doet met 3 draaitafels en een 909 hangt wat mij betreft ongeveer tegen t muziek maken op (naast dat ie eigen tracks maakt). Maar sorry hoor, het draaien van een DJ als Tiesto heeft gewoon echt geen fluit met muziekmaken te maken. Draai je zelf? Zo nee moet je dat maar eens leren, dan prik je misschien door dat gedoe heen. Ook zo leuk, als die DJ's ff niks te doen hebben met hun handjes, gaan ze met hun vingertjes aan de EQ's zitten zonder iets te doen wat finaal geen nut heeft (doen er echt veel!).

mja.. eigenlijk zeg je zelf al dat Tiesto ook een muzikant is, je vind zn stijl alleen neit mooi :erm:

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
en hij kan er zelfs nog 8 uur lang bij blijven lachen, zwaaien, handtekeningen uitdelen en meer...

...eeeh tja dat zou ik ook wel doen als ik 3000 Euro per uur zou vangen :L

dat doet ie ook op de kleine avonden als invited, en met die 500 man haalt ie echt geen 3000 per uur binnen hoor,

wat ik zelfs nog ben vergeten is het volgende... wat Tiesto laatst deed (wat zoo gaaf was) was een plaat van Radiohead mixen tot iets nieuws, gewoon live! da's toch klasse

anderen zitten daarvoor weken in een studio te pielen..

wat ik zelfs nog ben vergeten is het volgende... wat Tiesto laatst deed (wat zoo gaaf was) was een plaat van Radiohead mixen tot iets nieuws, gewoon live! da's toch klasse

ja erg gemakkelijk ja, gewoon een plaat vinden die bij die plaat van radiohead past, kwa geluid en ritme.

en dan zit ie tijdens dat draaien ook nog eens aan de nodige knoppen te draaien bijv. effecten enzo en meer van dat soort gein (ben zelf geen DJ ondanks mn nickname) en hij kan er zelfs nog 8 uur lang bij blijven lachen, zwaaien, handtekeningen uitdelen en meer...

zolang die plaat blijft draaien en ie niks te doen heeft, gaat ie aan de knopjes pielen. Mensen die serieus bezig zijn met platen draaien en daar een kunst van maken (met welte verstaan 2 PLATENSPELERS!! en niet 5), die zich niet tot een god verheffen en geen onnodig knopjes gaan draaien, dat vind ik goede dj's.

Origineel geplaatst door chrizz
ja erg gemakkelijk ja, gewoon een plaat vinden die bij die plaat van radiohead past, kwa geluid en ritme.

zolang die plaat blijft draaien en ie niks te doen heeft, gaat ie aan de knopjes pielen. Mensen die serieus bezig zijn met platen draaien en daar een kunst van maken (met welte verstaan 2 PLATENSPELERS!! en niet 5), die zich niet tot een god verheffen en geen onnodig knopjes gaan draaien, dat vind ik goede dj's.

dus.. Tiesto draait ook regelmatig met gewoon 2 draaitafels.. wilde alleen aangeven dat ie ook met meer kan...

je bent ongetwijfeld nog NOOIT naar een performance van em geweest, dus hoe kun je dan zeggen dat wat hij doet makkelijk is? je zegt dus in feite dat draaien in principe een kunst kan zijn, maar hij kan eigenlijk niks?! kom nou zeg, denk je nou werkelijk dat Tiesto onder hoeft te doen voor welke andere DJ dan ook?

en waar heb je t over met tot god verheffen?! Als je je ook maar enigzins uberhaupt verdiept hebt in de persoon Tijs Verwest (Tiesto) dan weet je dat JUIST hij een van de weinigen is die zo ontzettend gewoon is gebleven, hij is ontzettend symphatiek, hij maakt ALTIJD tijd voor zn fans en geeft iedereen de kans op een foto enz.

mooi voorbeeld van hoe ontzettend ie zichzelf tot een god verheft:

ik meen dat t bij innercity was dat ie een goeie vriend van em bij em in de DJ-booth wilde laten, maar hij ging toch eerst maar es voorzichtig vragen of dat wel mocht van de organisaite.. nou zeg, echt wel tot god verheven

DJ Tiesto die net de baas is in zn eigen booth..

echt erg flauw dit soort reacties, je hebt duidelijk nog nooit een performance bijgewoond en nauwelijks wat meegekregen van de persoon

mja.. eigenlijk zeg je zelf al dat Tiesto ook een muzikant is, je vind zn stijl alleen neit mooi :erm:

Het punt is dus dat ik zijn eigen muziek overwegend goed vind (op traffic na.....), ik vind de stijl die hij draait lekker, maar dat draaien stelt technisch gewoon echt niet zo gigantisch veel voor!

Let op: bij wat ik zeg houdt ik wat ie in de studio doet buiten beschouwing, t gaat me nu even puur om het DJ-en.

Een componist? Leer zelf draaien dan krijg je er kijk op.....je hoort n plaat, je zoekt in je koffertje naar n andere plaat die er mooi op aansluit, en je mixt m aan elkaar. Sommigen hebben beter door dan anderen wat allemaal goed bij elkaar past, maar het is echt geen rocket science, en ik vind het echt te ver gaan om dit te vergelijken met componeren.

Het punt is dus dat ik zijn eigen muziek overwegend goed vind (op traffic na.....), ik vind de stijl die hij draait lekker, maar dat draaien stelt technisch gewoon echt niet zo gigantisch veel voor!

Let op: bij wat ik zeg houdt ik wat ie in de studio doet buiten beschouwing, t gaat me nu even puur om het DJ-en.

Een componist? Leer zelf draaien dan krijg je er kijk op.....je hoort n plaat, je zoekt in je koffertje naar n andere plaat die er mooi op aansluit, en je mixt m aan elkaar. Sommigen hebben beter door dan anderen wat allemaal goed bij elkaar past, maar het is echt geen rocket science, en ik vind het echt te ver gaan om dit te vergelijken met componeren.

nou rocket science is echt niet moeilijk ofzo (ik studeer LR 8~ ) maar tis niet zo dat ie puur dingen aan elkaar mixt, zeker op de invited avonden doet ie allerlei nieuwe dingen..

Tuurlijk draait ie op grote evenementen vooral veel dingen aan elkaar, maar dan nog is t ontzettend knap om dat uren lang vol te houden en daar een mooi geheel van te maken..

ik ben erg benieuwd welke performance van Tiesto je hebt bijgewoond...

En zeg nou zelf hey, dacht je dat wat die Jeff Mills doet (ken em niet) dat Tiesto dat niet zou kunnen? tuurlijk wel...

wat een gezeik in deze thread joh:(

check jam master jay,

die was gaaf, bleef zichzelf en deed wat ie moest doen :halleluja

alleen jammer dat hij erniet meer is =(.

Origineel geplaatst door enyo-dog
wat een gezeik in deze thread joh:(

check jam master jay,

die was gaaf, bleef zichzelf en deed wat ie moest doen :halleluja

tja, en datzelfde geldt voor Tiesto wat mij betreft..

hier even een linkje met lijstje van producties: http://www.geocities.com/tiestotrance/prod.htm

op die site staat ook nog een lijst met al zn hardcore producties enzo, echt veel info daar..

http://www.tiestofan.tk

En zeg nou zelf hey, dacht je dat wat die Jeff Mills doet (ken em niet) dat Tiesto dat niet zou kunnen? tuurlijk wel...

ben benieuwd welke performance van jeff mills je hebt bijgewoond :)

Ik ben er in elk geval vrij overtuigd van dat onze Tijs dat niet kan. T is zijn stijl niet eens.

Heb overigens tiesto nog nooit zelf horen draaien.

DJ Prima, leuk dat je er bent! Samen staan we sterk :)

Maar eh, Tijsje kan dus niet wat Jeff Mills doet :) ... Ik denk dat je wat dat betreft een beetje teveel vertrouwen hebt in de ervaring van Tijsje. Ten eerst durft Tijs nog niet eens een live-setmet effectenbakken/synths op het podium omdat ie daar te zenuwachtig en te onzeker voor is. Wel wil hij dit nog ooit gaan doen Maar hij kan het momenteel nog niet en daar kom ie ook voor uit.

Verder stelt DJ-en meer voor dan alleen wat platen aan elkaar mixen. Componeren is idd een beetje "TE" uitgedrukt, maar het is wel een samenstelling van verschillende stukken die uiteindeklijk een geheel moeten vormen. Dit geheel wordt ter plekke verzonnen en moet ook nog een climax bieden. Het moeilijkste en dat waat de DJs van elkaar onderscheidt is de platenkeuze, niet de mixtechnieken!!! Op welk moment draai ik welke plaat en wat voor gevoel geef ik m'n set daardoor...

En ja, ik ben zelf wel/ook DJ

En dat wat aan die EQ-knopjes draaien is meestal idd show... Maar soms moet het gewoon omdat een plaat bagger is gemasterd en ie bijv. te weinig hoog erin heeft zitten ten opzichte van de plaat die aant spelen is; dus dat moet aangepast worden voordat ie erin gemixt wordt...
En soms is het in een set leuk om wat met de fader en of EQ te spelen, maar dan moet het ook hoorbaar zijn... Ik zit alleen aan de EQ/Faders als het wat toevoegd aan de energie van een plaat (bij de opbouw vanuit een break bijv.) en dan draai ik die knop dus 160 graden ofzo en niet van dat millimeter-werk zoals je in die videoclips ziet want da's dus echt nutteloos....
die tijd spendeer ik liever aan het spotten van olijke popjes of het nuttigen van drank :D hahaha

Oja, en Tiesto heeft vroeger wel hardcore gemaakt!!!!

Dus je weet er toch nog niet alles van D_Prime ;)

Laatst gewijzigd:

Heb overigens tiesto nog nooit zelf horen draaien.

dat bedoel ik...

ennuh.. ik zei nog, een samensmelting van componist, muzikant en dirigent, dus van alles een beetje :D

en t is D-Prime niet prima ;)

Als je es kijkt op Dancevalley wat daar allemaal stond.. Hij stond daar te mixen met 3 draaitafels en 2 CDJ's! dat zijn dus 5 "plaatjes" dudes (misschien niet ten alle tijde 5 maar toch)..
Mag ik even heel hard lachen!

Beste "DJ" Priem, dacht je nou echt dat ie met alle 5 de spelers tegelijk stond te mixen? Ik zal even uit die droom helpen. Elke DJ booth op dancevalley (en de meeste andere grote feesten) is voorzien van deze setup. Waarom....? Er staan 2 draaitafels om het ene vinyltje in het andere te kunnen mixen, er staan twee CDJ's om het ene CDtje in het andere te kunnen mixen. En als het spul er toch staat kunnen ze net zo goed EEN CDtje met EEN vinyltje mixen. Die derde draaitafel staat er meestal als reserve en soms voor echte draaitafel virtuozen als Carl Cox, Dave Clarke, Jeff Mills en nog een handjevol. In ieder geval niet voor Tiesto..... Bovendien leent de muziek die Tiesto draait zich daar ook helemaal niet voor.

dit getuigt ook weer lekker van hoeveel je weet van wat een DJ als Tiesto doet en hoe vaak je een performance van hem hebt bijgewoond..
Dit getuigt er dus van hoeveel JIJ weet van wat een DJ als Tiesto doet!

En....

JA, ik stond ook bij Tiesto afgelopen Dancevalley (had achteraf beter naar Carl Cox kunnen gaan)
JA, ik heb meerdere sets van Tiesto bijgewoond
JA, ik draai zelf ook
NEE, ik ben geen Tiesto hater. Hij draait gewoon het ene plaatje in het andere, niets bijzonders. Hij doet dat technisch zeker wel goed hoor, maar zo bijzonder is dat nu ook weer niet. Er zijn er genoeg die dat net zo kunnen.

De marketing van Tiesto is gewoon erg goed geweest, en dat heeft 'm nr.1 gemaakt.

Sorry hoor, maar dat moest er even uit.

maar ben je ook bij een invited set geweest? daar worden wel degelijk platen gemixed dude.. tegelijktijd...

en marketing? je doet net alsof Tiesto gelanceerd is als een Britney Speers met een hele walt disney fabriek erachter..

dat is neit zo, hijs doorgebroken in oa Noorwegen omdat ie gewoon ontzettend goed trance draait en vervolgens met zn mix albums zoals Magik kwam.. Internationaal heeft ie zo naam opgebouwd en nadat ie dingetjes zoals flight 643 gemaakt had die hier in de hitlijsten kwamen werd ie ook bekender bij t grote publiek.. vervolgens door te draaien op feesten als innercity enz. is zn naam gevestigd..

Prime, waarom gebeurt dat alleen op invited?
Ik ga er niet naar toe, nooit geweest, maar als ie daar dus met 3 draaitafels (of meer mixed) volgesn jou, waarom doet ie dat anders niet. Omdat ie bij Invited wil en kan experimenteren? OK, maar er zijn al een aantal invited's geweest, ik denk dat ie toch genoeg heeft ge-experimenteerd ondertussen.
Trance is geen muziekstijl waar het draait om het mixen, maar om de platenkeus, dat heb ik in m'n vorige post ook al duidelijk gemaakt en ik blijf erbij! Het is gewoon zo...
Op Tiesto's forum en weet ik veel waar allemaal staan ook altijd van die opmerkingen van:"Aaah, it was just great! He really took us on a Magik Journey... bladiebladiebla" .... Waarom? Omdat ie zo goed weet wanneer hij welke plaat moet draaien (het volk dus goed aanvoelt): dan even feesten, dan even een ontroerend plaatje, dan een lekker plaatje met een dikke climax, dan wat stevigere, dan weer even zweven en dan dit weer, etc... Het is z'n platenkeuze die 'm goed maakt...
Begrijp me goed ik ben zelf ook fan van 'm (de mensen die alles in deze thread hebben gelezen hebben dat wel door :kroon: ), maar ik ga 'm niet kwaliteiten aanmeten die hij niet heeft... Ik zeg niet dat ie het niet kan, maar hij gebruikt echt zelden 3 (of meer) draaitafels tegelijk, laat staan een live-drumcomputer of weet ik veel wat. (uitleg hierover: zie vorige post van me)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back