op zoek naar Turbo kit GEM 2

duMMy

Ingeburgerd
Wie heeft er een idee waar ik een Turbo kit voor mijn GEM 2 kan vinden?
Of weet iemand of een bedrijf/winkel die mij meer kan vertellen?

Ik maak graag mijn nieuwe aanwinst compleet!
Thx!

Wordt lastig. Ik denk dat het handiger is om je S2 voor 150 euro te dumpen en voor 200 euro een S2-Turbo op te halen.
In tussentijd zou je wat software kunnen downloaden, zoals de SampleTranslator, zodat je al een beetje het Turbo-gevoel hebt.

De Turbo-kit was nieuw ooit 395 gulden en moest door een dealer worden ingebouwd.
Dat betekent dat ze niet los aan consumenten werden verkocht. Moet je al een reparateur vinden die toevallig nog zo'n ding op de plank heeft liggen (zal wel niet, want ze werden geleverd op bestelling), of je moet een overleden S kopen, waarvan de Turbo-kit nog werkt. In het eerste geval ben je bij geluk heel weinig geld kwijt. In het tweede geval zal een overleden S nog steeds een paar tientjes kosten, plus 12 tot 18kg aan portokosten. In beide gevallen zal je de Turbo-kit zelf moeten overschroeven.

Ik zou alvast gaan zoeken naar een slachtoffer voor je non-Turbo S2. Er is vast een liefhebber voor te vinden; al is het je achternichtje van 7 die Vader Jakob wil leren spelen. En S2-Turbo's zijn niet zo heel moeilijk te vinden voor weinig geld. Tipje van mijn kant: praat nog minstens 50 euro van de prijs af, want de verkoper is allang blij dat hij er tenminste nog iets voor krijgt.

Ja, en "overschroeven" klinkt makkelijker dan het is, want de Turbokit vereist ook wat aanpassingen op het main board die solderen vereisen, en wat aanpassingen aan de pcb zelf (tracks onderbreken).

Oké. Thx! Dat wordt dus een lastig verhaal. Jammer dat het net een non-Turbo GEM was die ik over kon nemen. (Overigens wel voor een super schijntje!)

In tussentijd zou je wat software kunnen downloaden, zoals de SampleTranslator, zodat je al een beetje het Turbo-gevoel hebt.

Oké. *D Het gaat mij met name ook om de SampleTranslator. Kan ik die dan ook via dos-computer en diskette op de S2 installeren? Dan ben waar ik wil zijn. Het maken van nieuwe waveforms.

Nee, de SampleTranslator is een applicatie die hij vanaf diskette moet inlezen. Dat moet je op de gewone S2 elke keer doen als je hem wilt gebruiken. Je "installeert" dus niks.

Ah, te gek!
Heel erg bedankt! :okdan:

Maar dan moet ik nog wel even op zoek naar iemand met een diskette-drive... :erm:
Of zijn er meer interessante dingen (samples oid) voor de GEM te downloaden en is het daarom een goede investering (hoe duur zal t zijn?) om op mijn eigen computer een diskette drive aan te sluiten? Kan dat eigenlijk? En werkt het ook prima met een Mac? (ik heb nog een Power mac staan.)

Ik heb dus echt niet veel verstand van computers (had je al begrepen). :D
Maar Teledisk? ik neem aan dat dat een PC programma is? Waar is dat te downloaden? :kont:
En is het er ook voor de Mac?

Teledisk werkt alleen op een MsDos-computer (werkt tot Windows 98 ).
Ik heb nog wel ergens een cd-rom met veel klanken en samples voor de S-serie. Daar staat Teledisk vast ook wel op.

Oké. Alvast bedankt!
Ik ga even hier in Nijmegen op zoek naar iemand met een oude computer.

Let er vooral op dat het een interne floppy drive is (dus geen usb floppy). De floppy wordt weggeschreven in een afwijkend formaat (vandaar ook dat Teledisk nodig is), en dat gaat alleen als de software rechtstreeks de floppy-controller kan aansturen, wat gelijk ook de reden is dat het vanaf XP eigenlijk niet meer werkt, omdat dat daar geblokkeerd wordt.

http://www.classiccmp.org/dunfield/img54306/teledisk.htm

Ah. Bedankt!

Ik heb iemand gevonden met een computer met interne diskette drive. Maar zonder ms-dos omgeving.
Zijn er manieren om het ook met een xp computer weg te schrijven? (again: ik heb geen verstand van computers).

Met XP gaat het niet werken. XP heeft geen echte MsDos-modus. Als je dan Teledisk draait, wordt alleen de eerste 1,44Mb weggeschreven, in plaats van de complete 1,62Mb.

Waarom maak je zelf niet je eigen Turbokit? :P

Ik was toevallig met m'n S2 bezig en dacht laat ik 's gek doen door de Turbokit te reverse engineeren. Ook heb een 15x10cm printplaat ontworpen, waarvan je de gerbers kan opsturen naar Seeeed of Itead. De originele 27C040 4Mbit roms heb ik vervangen door een flash equivalent, deze is echter niet pin compatibel met de oude, dus stop deze er niet in.

Helaas kan ik niet garanderen dat dit allemaal werkt, maar ik heb alle verbindingen dubbel, zo niet triple gechecked.

7DMN

https://drive.google.com/folderview?id=0B1lTzcKHth7vbU1Wdk1PV29aSmM&usp=sharing

Laatst gewijzigd:
Back