Mobiele backup synth-patches

Mark-T

Budget lid
Je kent het wel: je synths zijn niet de nieuwste meer en het geheugenbatterijtje gaat niet eeuwig mee.
In mijn geval: de Yamaha S30 heeft een slot voor een SmartMedia-kaartje (backup is dus voorzien). De Technics KN-1000 heeft een ingebouwde floppydrive (maar die is overleden), de Roland JX-1 (ondertussen 24 jaar oud!) moet het nog steeds doen met het ingebouwde batterijtje.
Een nieuw batterijtje kost 10 cent, maar er kan van alles fout gaan tijdens het vervangen en wie weet hoe lang dat nieuwe batterijtje mee gaat?
Voor de floppydrive van de Technics kan ik een nieuw riempje bestellen voor 6 euro excl. porto. Maar ik zou ook een Midi datafiler kunnen kopen. Dan is dat riempje niet meer nodig en kan ik de andere synths ook backuppen.

Probleem is echter dat die datafilers vrijwel niet meer te vinden zijn, of dat er extreem veel geld op geboden wordt.
Weet iemand een alternatief, buiten een pc of laptop om, of heeft iemand een werkeloze datafiler (bijvoorbeeld Alesis Datadisk of Yamaha MDF-2) liggen?

Ik heb geen oplossing, maar wel interesse en een idee :

Midi datafiler welke data van USB stick/kaart kan inladen en deze verzenden via MIDI.
De mogelijkheid om sysex dumps met diverse clocksnelheden verzenden, zodat 'communication errors' alnaargelang de apparatuur, kunnen vermeden worden.
Een klein maar goed en nuttig display.

Voila, alle info voor de elektronicus om zoiets te bouwen (lijkt me best doenbaar... ik heb zelf nog te weinig tijd en/of ervaring, maar ben bereid te betalen indien ...).

Weet iemand een alternatief, buiten een pc of laptop om, of heeft iemand een werkeloze datafiler (bijvoorbeeld Alesis Datadisk of Yamaha MDF-2) liggen?

In principe zou je elke hardware MIDI sequencer kunnen gebruiken om data dumps te bewaren/in te lezen. Bijvoorbeeld een AKAI MPC500, En dan heb je meteen ook een sequencer om te gebruiken.

Voila, alle info voor de elektronicus om zoiets te bouwen (lijkt me best doenbaar... ik heb zelf nog te weinig tijd en/of ervaring, maar ben bereid te betalen indien ...).

Hé, mijn idee :D Al ben ik zelf net begonnen met de basis van electronica. Toch heb ik al 'grote' plannen die ik ooit hoop te realiseren. Mijn interesse gaat vooral uit naar MIDI-gerelateerde zaken ... waaronder een MIDI data filer maar ook een MIDI controller,...

Daarnaast volg ik ook al een tijdje projecten gebaseerd op de Raspberry Pi, Intel Galileo, Arduino,... en hoop ook hier enkele nuttige, leuke MIDI-projecten mee te bouwen.

Hé, mijn idee :D ...
Dat komen ze me altijd zeggen, nadat ik het eerst meedeelde. :D
Daarnaast volg ik ook al een tijdje projecten gebaseerd op de Raspberry Pi, Intel Galileo, Arduino,... en hoop ook hier enkele nuttige, leuke MIDI-projecten mee te bouwen.
Ik heb nog wat voor enkele MIOS projecten, ook de moeite waard. Mogelijk maak ik dit ooit daarmee.

Zou een Roland SoundBrush SB-55 geschikt zijn? Lijkt me van wel.
Tevens heeft hij twee midi-ingangen. Dus zou hij geschikt zijn als midi-merger? Dan kan ik mijn midi-merger de deur uit doen.

Dus zou hij geschikt zijn als midi-merger?

Data van MIDI IN 2 poort wordt gecombineerd (merged) met data van MIDI IN 1.
Ook handig is dat beide MIDI IN poorten ook nog eens Soft Thru ondersteunen die je per poort kan uit-/inschakelen.

Als het werken met floppy disks geen probleem is dan kan je met een Roland SB-55 een goedkope backup unit in huis halen.
Wel zou ik een SB-55 enkel aanschaffen indien de prijs laag genoeg is. Tweedehands kan je makkelijk voor weinig een hardware sequencer(tje) vinden waarmee je niet alleen data dumps kan doen maar heel wat meer.

Een hardware-sequencer is niet nodig. Mijn Yamaha S30 kan midifiles vanaf een Smartmedia-kaart afspelen en de SB-55 kan ook midifiles afspelen. Het opnemen van sequences doe ik het liefst met Cubase en niet op een hardware-sequencer met een klein display.
Maar ik gebruik geen sequences op het podium.

Tweedehands kan je makkelijk voor weinig een hardware sequencer(tje) vinden waarmee je niet alleen data dumps kan doen maar heel wat meer.
Ik heb die markt nog niet onderzocht, maar Hover als je enige voorbeelden zou kunnen benoemen ? Graag.
(Ik denk hierbij vooral aan klein in formaat zodat ze niet teveel plaats innemen).

Thanks.

Als je een Iphone 4s of lager hebt kun je voor een tientje een Line6 mobilizer / MIDI interface kopen bij Rockpalace en dan kan je dus midi files van je telefoon naar de synth sturen.

Ik neem aan dat Android apparaten je ook midi heen en weer kunt pompen, wellicht zelfs wel met standaard usb midi interface van twee tientjes (zeg maar zo'n usb stekker met midi pluggen er aan).
Zeg maar zo'n ding, deze kost trouwens maar 14,90:
http://images5.thomann.de/pics/prod/274906.jpg

Dan resteert nog de categorie die geen smartphone heeft.
En die categorie zal altijd blijven ploeteren vrees ik.

Overigens begrijp ik het praktisch nut van de vraag niet helemaal, alleen als je met dat soort synths nog zou willen lopen sjouwen. En als je dat regelmatig doet omdat je ze vaak gebruikt, dan lijkt het mij al snel te lonen om die batterij even te vervangen.

Laatst gewijzigd:
Als je een Iphone 4s of lager hebt kun je voor een tientje een Line6 mobilizer / MIDI interface kopen bij Rockpalace en dan kan je dus midi files van je telefoon naar de synth sturen.
:okdan:
Als ik zie dat een Iphone 4s voor 115 Euro verkocht wordt heb je hier een goed idee afgeleverd. De software is me nog wel een vraag (ik ben geen apple gebruiker tot hiertoe...)
Android wel, maar midi heen en weer pompen lijkt me daar nog niet zo optimaal, zover ik daar weet van heb.
Overigens begrijp ik het praktisch nut van de vraag niet helemaal, alleen als je met dat soort synths nog zou willen lopen sjouwen. En als je dat regelmatig doet omdat je ze vaak gebruikt, dan lijkt het mij al snel te lonen om die batterij even te vervangen.
DE PLG-kaarten van Yamaha hebben spijtig genoeg geen backup-systeem aan boord voor voices, dus dient de host dit te hebben, wat ook niet altijd het geval is, afhankelijk van waar ze in geplugged zijn. Zodus voor o.a. sysex bulks van de voice data zou dit goed en nuttig zijn.
P.s. de meeste PLG kaarten zijn 'Ever Greens', wacht maar af !

Back