Nord Lead 4

:D
ha ens, heb jij nou ook eindelijk een ECHTE NORD
is niks voor jou joh, een vette synth 8o

hehe nee inderdaad, ik moest hem een tijd geleden zelfs vertellen dat die hem nog factory default had op firmware 1.0 en dat die toch echt wel vette dingen erbij kreeg als die zou upgraden naar 1.24.

Maar goed, het is een eerste stap die die gezet heeft, en bij ensemble weet je nooit waar dit gaat eindigen :D

Even een vraagje: ik ben nu tijdelijk een NL4 aan het lenen, maar om een of andere reden worden de sounds die ik maak in alle 4 de banken opgeslagen ipv eentje. Kan iemand mij hier bij helpen? Zie ik misschien iets simpels over het hoofd?

Even een hele loze gok, niet gehinderd door enige kennis: heb je 'm op multitimbraal staan?

Zijn het niet ipv banken, slots wat je bedoeld?

De NL was tot en met de 3 altijd 4x multitimbraal, verdeeld dmv 4 slots.
In iedere slot kan je de zelfde banken openen, patch 1 is dus in ieder slot het zelfde. Etc..
Wil je een andere bank, dan doe je shift+Up of shift+down

@Yoozer: Als je met multitimbral 'performace mode' bedoelt, nee.

@demian: Nee, ik bedoel echt banken. Als ik een geluid in bank D opsla, dan wordt het geluid ook in de banken A, B en C opgeslagen, en dat wil ik niet.

Sta op het punt om of een NL4 te kopen, of een A1.
Wat zouden jullie mij aanraden? Iemand ervaring met beide synths?

NL4. A1 is voor newbies ;-), flauw maar waar en gezien je ervaring heb je vermoedelijk meer aan een NL4

Neig ook meer naar een NL4 inderdaad, valt wat meer te tweaken. Maar omdat ik goede verhalen lees over de geluidskwaliteit van de A1 ben ik een beetje gaan twijfelen.

Ik heb nu (zoals ik een paar posts geleden heb verteld) een NL4 te leen, en de FX valt me inderdaad tegen. Een tijdje terug heb ik nog een Nord Wave te leen gehad, en die had een stuk uitgebreidere FX. De A1 ben ik niet bekend mee. Ik heb alleen wat foto's ervan gezien en er wat over gehoord. Ik vind het trouwens ook wel jammer dat de NL4 geen aftertouch heeft. Dat had ik toch echt wel verwacht na de Nord Wave.

Ik heb nu (zoals ik een paar posts geleden heb verteld) een NL4 te leen, en de FX valt me inderdaad tegen. Een tijdje terug heb ik nog een Nord Wave te leen gehad, en die had een stuk uitgebreidere FX. De A1 ben ik niet bekend mee. Ik heb alleen wat foto's ervan gezien en er wat over gehoord. Ik vind het trouwens ook wel jammer dat de NL4 geen aftertouch heeft. Dat had ik toch echt wel verwacht na de Nord Wave.

Als je nu moest kiezen, werd het dan de Wave of de NL4?

Even een vraagje: ik ben nu tijdelijk een NL4 aan het lenen, maar om een of andere reden worden de sounds die ik maak in alle 4 de banken opgeslagen ipv eentje. Kan iemand mij hier bij helpen? Zie ik misschien iets simpels over het hoofd?
@Yoozer: Als je met multitimbral 'performace mode' bedoelt, nee.

@demian: Nee, ik bedoel echt banken. Als ik een geluid in bank D opsla, dan wordt het geluid ook in de banken A, B en C opgeslagen, en dat wil ik niet.

Wat jij zegt kan eigenlijk niet op een nord lead, ik denk dat je wat dingen door elkaar heen haalt. Allereerst, er zijn geen banken A,B,C en D op een nord lead 4. Je hebt een program mode waarin je 99 sounds in bank 1, 2, 3 en 4 kan opslaan. Dus als je in program mode zit en je wilt bijvoorbeeld program 1 in bank 4 aanpassen, dan zie je op je scherm staan: 4.01

Als je die nu aanpast en 2 keer op store drukt dan is de preset alleen opgeslagen in 4.01 en niet in 3.01, 2.01 en 1.01.

Wat je ook kunt doen is naar performance mode gaan, dan heb je 2 banken genaamd A en B. Als je dan de eerste performance aanpast dan staat er in je schermpje: A.01, hierin heb je inderdaad 4 program locations genaamd A, B, C en D. Maar die staan voor de 4 multitimbrale sloten binnen je performance A.01. Ook daar kun je presets aanpassen, maar die zijn dan alleen voor die performance (dus je programs die je daar refereert blijven onaangepast. Nou is het zo dat een performance in meerdere modus kan draaien (bijvoorbeeld layered), dan kan het inderdaad zo zijn dat als je iets aanpast in slot A01- program location A dat die in B hetzelfde is, dat komt simpelweg omdat je dan in layered mode draait.

Dus, ik vermoed dat dat het probleem is bij jou. Overigens kan het anders werken als je je Nord Lead 4 nog steeds op OS 1.0 hebt draaien, pas later zijn de banken onderverdeeld in bijvoorbeeld performance A en B banken. Dit kun je controleren door de nord lead 4 op te starten, dan zou in het venster 1.24 moeten komen te staan in plaats van 1.00, tijdens het opstarten laat die namelijk het ingeladen os venster zien.

Sta op het punt om of een NL4 te kopen, of een A1.
Wat zouden jullie mij aanraden? Iemand ervaring met beide synths?

Ik zou voor een NL4 gaan om de simpele reden dat die A1 gewoon te beperkt is voor mij met die voorgedefinieerde configuraties. Een simpel voorbeeld is dat als je op de A1 de shape van osc 1 aan wilt passen dat je dan automatisch osc 2 kwijt bent want dat zit niet in de configuratie voor shape aanpassingen (je kunt maar 1 actieve configuratie kiezen), en zo heeft elke configuratie zijn mogelijkheden en beperkingen. Dat is op een NL4 niet.

De effecten vind ik zelf overigens geen issue, het ensemble effect is wel heel erg goed op een A1 maar in mijn configuratie kan ik dat eenvoudig ook met plugins oplossen als ik dat nodig zou hebben. Dingen als Chorus kan ook wel op een NL4, door de combfilter aan een lfo te koppelen. Maar goed, is een kwestie van smaak en wensen natuurlijk wat je zou willen.

de effect verschillen zijn:
A1: Ensemble, Chorus, Phaser, Flanger, Ring Modulator, Drive, Reverb, Delay

NL4: Crush, Drive, Comb filter, Talk, Compressor, Reverb/delay

Hierin zit wel 1 heel belangrijk verschil, dat op de A1 je namelijk de reverb en delay tegelijk kan gebruiken, dit kan op een NL4 niet, daar moet je kiezen voor 1 van de 2, tegelijk wil daar niet. Zelf vind ik het crush effect erg lekker op de NL4, met name als je mutator morphing gebruikt kun je daar vette dingen mee doen. De A1 heeft toch wat meer bread en butter effecten daar waar de NL4 voornamelijk meer gericht zijn op sound distortion.

Dus dat lijkt me een voorkeurskwestie :)

Kwa prijs scheelt het op dit moment nog maar 250 euro tussen beide modellen, dus dat valt dan reuze mee. Persoonlijk vind ik die A1 veel te duur voor de mogelijkheden, maar als preset bak met wat gelimiteerde sound edit mogelijkheden maar wel met de NL4 sound kwaliteit kan het best handig zijn.

TIP voor de NL4 gebruikers, 2 weken geleden is er weer een hele vette nieuwe gratis sound set op de nord site gepost. Dit keer van Dan Goldman die onder andere bij Incognito heeft gespeeld. De set bevat heerlijke sounds zoals extreem funky leads :okdan:

Hier staan demo's en zijn de sounds te downloaden:
http://www.nordkeyboards.com/sound-...ies/synthesizers/nord-lead-4/jd73-lead-4-bank

Beschrijving:
Dan ‘JD73’ Goldman’s soundbank for the Nord Lead 4 has been designed with both players and producers in mind and the sounds are perfect for electronic, soulful and funky styles- in particular disco, funk, house, jazz and RnB/Soul. The sounds range from juicy basses through to huge warm pads, twisted solo sounds, searing funky leads and punchy comping sounds. All the Programs and Performances feature both subtle and dramatic sound warps via the Impulse Morph buttons.

Amongst the highlights of Dan’s varied musical life so far are 2 albums under the JD73 alias and 7 years as Morcheeba’s studio/gigging keyboardist and co-writer. On top of this, Dan works as an online session keyboardist, he’s resident synth/keyboard guru at Future Music Magazine and he’s also worked as a session keyboardist alongside many artists in the studio and on gigs including Leon Ware, Incognito, Corinne Bailey Rae, The Haggis Horns, Nate James, The New Mastersounds, Nightmares On Wax.

Back