Sta op het punt om of een NL4 te kopen, of een A1.
Wat zouden jullie mij aanraden? Iemand ervaring met beide synths?
Ik zou voor een NL4 gaan om de simpele reden dat die A1 gewoon te beperkt is voor mij met die voorgedefinieerde configuraties. Een simpel voorbeeld is dat als je op de A1 de shape van osc 1 aan wilt passen dat je dan automatisch osc 2 kwijt bent want dat zit niet in de configuratie voor shape aanpassingen (je kunt maar 1 actieve configuratie kiezen), en zo heeft elke configuratie zijn mogelijkheden en beperkingen. Dat is op een NL4 niet.
De effecten vind ik zelf overigens geen issue, het ensemble effect is wel heel erg goed op een A1 maar in mijn configuratie kan ik dat eenvoudig ook met plugins oplossen als ik dat nodig zou hebben. Dingen als Chorus kan ook wel op een NL4, door de combfilter aan een lfo te koppelen. Maar goed, is een kwestie van smaak en wensen natuurlijk wat je zou willen.
de effect verschillen zijn:
A1: Ensemble, Chorus, Phaser, Flanger, Ring Modulator, Drive, Reverb, Delay
NL4: Crush, Drive, Comb filter, Talk, Compressor, Reverb/delay
Hierin zit wel 1 heel belangrijk verschil, dat op de A1 je namelijk de reverb en delay tegelijk kan gebruiken, dit kan op een NL4 niet, daar moet je kiezen voor 1 van de 2, tegelijk wil daar niet. Zelf vind ik het crush effect erg lekker op de NL4, met name als je mutator morphing gebruikt kun je daar vette dingen mee doen. De A1 heeft toch wat meer bread en butter effecten daar waar de NL4 voornamelijk meer gericht zijn op sound distortion.
Dus dat lijkt me een voorkeurskwestie
Kwa prijs scheelt het op dit moment nog maar 250 euro tussen beide modellen, dus dat valt dan reuze mee. Persoonlijk vind ik die A1 veel te duur voor de mogelijkheden, maar als preset bak met wat gelimiteerde sound edit mogelijkheden maar wel met de NL4 sound kwaliteit kan het best handig zijn.