Alweer een newbie met zware problemen!

Vulture

Ingeburgerd
Nou, ik ben nieuw hier... maar niet op het gebied van muziek maken...Ik track al een jaar of 6 en werk nou met Buzztracker en wat VST's... Nu had ik onlangs een Synthesizer gekocht [Microkorg], mooi ding. Op mijn stereo aangesloten, vette sound, geen centje pijn.

Maar ik koop natuurlijk geen synthesizer om hem op mijn bureau te zetten en er af en toe eens op te jengelen...:) Dus moest ik da ding aan de praat krijgen met mijn pc... Lukte dus voor geeen meter :( ! Ik had eerst een Creative Soundblaster Live! 5.0, ik vertelde dit tegen de leverancier van mijn korg, en hij vertelde dat Creative Sucks [op gebied van midi]...

Dus ik internet op om een nieuwe geluidskaart te kopen... Het is de Terratec EWX 2496 geworden. Dit in verband met de goeie reacties die ik op deze kaart kreeg. Vandaag dus die kaart binne, en wat is er nou aan het handje: HET WERKT WEER NIE!!!
Nu zijn er al een aantal maanden voorbij en die synth ligt hier maar onder te stoffen.. echt zwaar klote... Kzal nou ff noteren wat ik gedaan heb, specificaties etc.

PC:
Pentium III 450 Mhz
384 MB Intern
Terratec EWX 2496
Windows 2000 Pro.

Ik heb een 'joystick-naar-midi-kabel'. Joystick uitgang in de geluidskaart... De In in de Out en de Out in de In-uitgang van mijn Synth... Kheb al bij Configuratiescherm etc. gekeken etc. en daar staat alles goed denk.. Midi-device= Terratec EWX 2496...

Nu heb ik in cubase al een beetje zitten prullen en daar verschijnt wel een 'rood streepje' [Midi-in] als ik op mijn klavieren druk... dus ik denk dat er wel geluid in gaat maar er niet uit.... En ow ja... allebei de channels staan ook op 1.

Nou, kzou nou wel eens graag willen weten wat er aan de hand is... Alvast Bedankt

Ok, volgens mij moet het zo aangesloten worden.

- Midi out van pc naar midi in op Korg
- Midi out van korg naar midi in op PC
- De audio Out van de korg naar je geluidskaart of eventueel direct naar je stereo.
Als je de audio out van je korg naar je pc stuurt zal je het daar moeten opnemen of er voor zorgen dat de input van je geluidskaart direct wordt doorgestuurd naar de output van je geluids kaart (full duplex aanzetten) die ja natuurlijk op je stereo of mixer of wathever aanstluit.

Origineel geplaatst door Traxopia
Ok, volgens mij moet het zo aangesloten worden.

- Midi out van pc naar midi in op Korg
- Midi out van korg naar midi in op PC
- De audio Out van de korg naar je geluidskaart of eventueel direct naar je stereo.
Als je de audio out van je korg naar je pc stuurt zal je het daar moeten opnemen of er voor zorgen dat de input van je geluidskaart direct wordt doorgestuurd naar de output van je geluids kaart (full duplex aanzetten) die ja natuurlijk op je stereo of mixer of wathever aanstluit.

Ik kan geen midi out van me korg op mijn pc aansluiten.... Het is een draad met aan de ene kant midi-in en midi-out die 'samenkomt' tot een 15-pins joystick uitgang... die ik gewoon op mijn geluidskaart kan aansluiten neem ik aan... :erm:

Kzal het nog ff duidelijk laten zien met een plaatje:
synth_overview.gif

Hmmmm, ik kan niet precies zeggen wat het zou kunnen zijn, alleen dat windows 2000 niet bepaald geschikt is voor muziektoepassingen. Ikzelf heb de Terratec EWS88m/t (bijna hetzelfde als 2496) die onder W2000 verschrikkelijk veel prolemen had om midi enigzins strak te laten lopen via cubase (met alle laatste drivers en alle vst versies).
Een vriend (met een EWX 2496) had het één en ander uitgezocht en adviseerde weer 98SE te gebruiken of XP.
Nu ik weer een paar maanden met 98SE werk gaat alles weer als een speer, ook de audio levert geen problemen meer.
Misschien dit in jouw geval ook helpt .....

ja die 15 pins komt gewoon op je geluidskaart....

Dan blijven er toch 2 'stekkers' over...

Het stekkertje met "out" erop in de in van je korg en andersom...

Klopt... en die gaan in me synth... ja sorry hoor... maar kben nie echt een ster in dit:)

Re: Alweer een newbie met zware problemen!

Origineel geplaatst door Vulture
Nu heb ik in cubase al een beetje zitten prullen en daar verschijnt wel een 'rood streepje' [Midi-in] als ik op mijn klavieren druk... dus ik denk dat er wel geluid in gaat maar er niet uit.... En ow ja... allebei de channels staan ook op 1.

Het ziet er naar uit dat je nog niet echt weet wat midi inhoud. Midi is een protocol wat alleen maar getalletjes stuurt. Bedoelt om hardware apparaten met elkaar te kunnen comminiceren. Stel je drukt in cubase op record en je drukt een paar toetsen in en dan op stop, dan heeft cubase de noten opgeslagen die jij speelde. Het geluid gaat gewoon uit de main out van de synth naar een eventuele mixer/geluidskaart etc.

Als je dit al wist beschouw dan mijn post als overbodig :)

Origineel geplaatst door Niel
Hmmmm, ik kan niet precies zeggen wat het zou kunnen zijn, alleen dat windows 2000 niet bepaald geschikt is voor muziektoepassingen. Ikzelf heb de Terratec EWS88m/t (bijna hetzelfde als 2496) die onder W2000 verschrikkelijk veel prolemen had om midi enigzins strak te laten lopen via cubase (met alle laatste drivers en alle vst versies).
Een vriend (met een EWX 2496) had het één en ander uitgezocht en adviseerde weer 98SE te gebruiken of XP.
Nu ik weer een paar maanden met 98SE werk gaat alles weer als een speer, ook de audio levert geen problemen meer.
Misschien dit in jouw geval ook helpt .....

mmm... vreemd.. op het MOH-forum vertelde ze me dat de EWX geen problemen opleverde met W2000... Maar bedankt.. dat kan ik dus ook nog gebruiken om dit op te lossen :)

Re: Re: Alweer een newbie met zware problemen!

Re: Re: Alweer een newbie met zware problemen!

Origineel geplaatst door SvV
Het ziet er naar uit dat je nog niet echt weet wat midi inhoud. Midi is een protocol wat alleen maar getalletjes stuurt. Bedoelt om hardware apparaten met elkaar te kunnen comminiceren. Stel je drukt in cubase op record en je drukt een paar toetsen in en dan op stop, dan heeft cubase de noten opgeslagen die jij speelde. Het geluid gaat gewoon uit de main out van de synth naar een eventuele mixer/geluidskaart etc.

Als je dit al wist beschouw dan mijn post als overbodig :)

Okee dan... Je bent n00it te oud om te leren:D

overigens moet dit allemaal ook prima werken met een willekeurige Creative geluidskaart dus dat "advies" was niet zo doordacht. Midi is zo simpel qua hardware en protocol dat een kaart wel heel erg slecht moet zijn wil die dat verknoeien.

Cubase is overigens niet het ideale gereedschap oim je midi aansluitingen te testen - veel te veel instellingen die elkaar in de weg kunnen zitten. een simpel tooltje als MidiOx of MidiSpy werkt sneller IMHO

-Staat midi thru aan in cubase?
-Is er op de korg een lampje ofzo dat midi-activiteit aanduidt? En zoja, gaat dit branden als er een signaal binnenkomt?
-Hoor je wel geluid uit de korg als je een sequence laat spelen door cubase?
-Staan de midi-kanalen goed ingesteld? Dus niet alleen het kanaal waarop de Korg ontvangt, maar misschien ook een midi-kanaal van de patch zelf?

Origineel geplaatst door Mk II
overigens moet dit allemaal ook prima werken met een willekeurige Creative geluidskaart dus dat "advies" was niet zo doordacht. Midi is zo simpel qua hardware en protocol dat een kaart wel heel erg slecht moet zijn wil die dat verknoeien.

Cubase is overigens niet het ideale gereedschap oim je midi aansluitingen te testen - veel te veel instellingen die elkaar in de weg kunnen zitten. een simpel tooltje als MidiOx of MidiSpy werkt sneller IMHO

Ik heb MidiOx dus gedownload, en zodra ik de midi-in en -out heb geconfigureerd en wat klavieren intoets laat deze prog wel activiteit zien...

De in en output staan by the way beiden op EWX 2496

Dag, dag,
Kijk goe hoe je de Joystick-midi kabel aansluit, die pijltjes die daar op de Midi-bussen staan zijn verradelijk.
Probeer de IN en OUT eens om te draaien......;)

Origineel geplaatst door Trance-M
Dag, dag,
Kijk goe hoe je de Joystick-midi kabel aansluit, die pijltjes die daar op de Midi-bussen staan zijn verradelijk.
Probeer de IN en OUT eens om te draaien......;)

In zit al in -out... en out zit al in -in

Als het VST is kijk ook eens of je onder je hoofd startmenu van windows linksonder bij steinberg cubase...., je RME settings(staat er ergens mee bij, bij je uninstal enzovoorts), de juiste midi devices active of inactive staan.

Bij stond er MME ipv RME... maar goed... bij de in en output staat allebei Die terratec weer.. er stond ook nog TTS Virtual Piano In.. die heb ik inactive gezet, waarschijnlijk is dit van buzztracker denk...

audio output ?

audio output ?

misschien overbodig, maar op je tekeningetje staat de audio-output van de Korg nergens mee in verbinding......

Re: audio output ?

Re: audio output ?

Origineel geplaatst door hisolid
misschien overbodig, maar op je tekeningetje staat de audio-output van de Korg nergens mee in verbinding......

van mijn geluidskaart gaat nog een audio uit naar mijn stereo dus dan moet ik toch sound horen.. of nie?:confused:

als je het geluid van je korg wil horen moeten de audio outputs van je korg ook ergens naartoe gaan. Deze kunnen naar de inputs van je geluidskaart. En die stuurt ze via de output weer door naar je versterker.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
als je het geluid van je korg wil horen moeten de audio outputs van je korg ook ergens naartoe gaan. Deze kunnen naar de inputs van je geluidskaart. En die stuurt ze via de output weer door naar je versterker.

DUS ALS IK HET GOED BEGRIJP.. WANT IK SCHRIK HIER EEN BEETJE VAN... dit kan de oplossing wel eens zijn....

Er zitten 2 audio uitgangen op mijn korg [links en rechts]... daar moeten ook 2 draden in die naar mijn geluidskaart gaan.... en van uit mijn geluidskaart gaan er 2 [niet dezelfde] naar mijn stereo...

als dit zo is, dan eet ik mijn pet op!!!!:smeris: :)

Back