Moog Voyager, haat/liefde verhouding

Roonan

Lang lid
Ik heb nu sinds twee jaar een Voyager RME en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik ben helemaal weg van de sound van de filter en de looks zijn natuurlijk ook top, maar zodra ik aan een nieuwe track werk heb ik altijd moeite om er iets passends uit te halen. Het lijkt wel of ik dan altijd op hetzelfde basje of dezelfde lead uitkom. Ik vraag mij dan of of dit gewoon het palette van deze synth is of dat ik niet goed genoeg weet hoe je hem moet programmeren. Als ik door alle presets loop (en dat zijn er best veel) dan kom ik er niet zoveel tegen waar ik helemaal happy van wordt) en als ik dan aan de knoppen ga draaien wordt het vaak niet veel beter. Stijlen die mij aanspreken zijn: John Tejada, Extrawelt, Kollektif Turmstrasse, Depeche Mode, Kraftwerk. Je zou toch zeggen dat er zat leuks uit die Moog te halen moet zijn. Iemand tips? (Graag geen verwijzingen naar standaard subtractive synth tutorials, want die heb ik al meer dan genoeg gezien).

Thanks, Ronald

Ik heb precies hetzelfde. Verschillende gehad (voyagers/rogue/lp etc) en kon er totaal niets mee.
Kan natuurlijk gewoon je sound niet zijn.

Ik heb in alle jaren dat ik moogs heb gehad welgeteld 1x iets gebruikt in een track.
Hoef er ook nooit meer 1 te hebben.

Alleen de memorymoog en polymoog Vind ik wel aardig.

een tip is om t aantal poles van je filter te veranderen
ff weg van die 4-pole
overigens herken ik t wel een beetje
heb mijn voyager weggedaan en na een little phatty nu de sub phatty. wel blijer mee qua sound
straks komt de sub37 en dan ben ik wel even moog klaar denk ik
de voyager is natuurlijk wel heel veelzijdig
probeer s wat leipere sounds te bouwen
heb je t met andere synths niet?

Ik heb nu sinds twee jaar een Voyager RME en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik ben helemaal weg van de sound van de filter en de looks zijn natuurlijk ook top, maar zodra ik aan een nieuwe track werk heb ik altijd moeite om er iets passends uit te halen. Het lijkt wel of ik dan altijd op hetzelfde basje of dezelfde lead uitkom. Ik vraag mij dan of of dit gewoon het palette van deze synth is of dat ik niet goed genoeg weet hoe je hem moet programmeren. Als ik door alle presets loop (en dat zijn er best veel) dan kom ik er niet zoveel tegen waar ik helemaal happy van wordt) en als ik dan aan de knoppen ga draaien wordt het vaak niet veel beter. Stijlen die mij aanspreken zijn: John Tejada, Extrawelt, Kollektif Turmstrasse, Depeche Mode, Kraftwerk. Je zou toch zeggen dat er zat leuks uit die Moog te halen moet zijn. Iemand tips? (Graag geen verwijzingen naar standaard subtractive synth tutorials, want die heb ik al meer dan genoeg gezien).

Thanks, Ronald

Ik snap wat je bedoelt maar denk dat het niet zo zeer aan de geluiden van Voyager ligt maar meer aan het feit dat ie zoveel presets heeft. Toen ik mijn RME kreeg had ik precies het zelfde dat ik niet wist wat ik er mee moest. Hij heeft zoveel presets en het is al een dagtaak er doorheen te scrollen.

Ik heb toen besloten altijd te beginnen met een init preset en ik neem altijd een beslissing van welk type geluid ik uit de RME nodig heb. Dat geluid maak ik en gebruik dan. Nu gebruik ik hem in elke release.

Herkenbaar Ronald... t'is je sound of niet. Ik kon ook geen vrienden worden en voor alleen het cosmetische heb ik de LP blue wave uit Amerika laten komen, daar ben ik inmiddels erg intiem mee en weet uit elke preset (ook al zijn het er een stuk minder) 10 eigen sounds te halen wat op dat moment past. (dus ik lever niet in ;)) De combi Tempest is ook fantastisch (maar ik weet hoe je daarover denkt)

Tip: Verkopen en koop een LP en straks de 37 sub, dat gaat een ideale combi worden...

Grtn Rob

bij al die komplexe synth's helpt eigenlijk maar 1 ding:
geen presets maar gewoon begin met een defaultpatch te maken naar je eigen smaak.
gewoon alles neutraal instellen, niet teveel franjes, lees de handleiding .

heb je na enige tijd die neutrale uitgangspatch gemaakt, ga er dan gewoon veel op spelen, steeds beginnend met die defaultpatch.
zo kom je nog eens ergens.

als je teveel presets gaat afluisteren/ doorspelen zie je door de bomen het bos niet meer , mijn ervaring

andere tip : zet uit wat je niet gebruikt
in het algemeen is die voyager wel echt top hoor

een tip is om t aantal poles van je filter te veranderen
ff weg van die 4-pole

Dit is een hele goede tip. Doordat de meeste functies een eigen knop hebben vergeet ik steeds de diepere functies. Dat geldt ook voor de modulatie matrix, die vind ik niet erg makkelijk toegankelijk. Heb net even zitten pielen met een dubbele 1 pole. Dat is inderdaad andere koek. Heb zeker een half uur naar een 1 bar pattern zitten luisteren en aan de knoppen gedraaid. Dan is ie ineens wel erg lekker en achter elke millimeter zit weer een nieuw timbre.

Thanks!

Maar inderdaad, wellicht ook een idee om hem weg te doen aangezien ik hem in de "goedkope" tijd heb gekocht en dan even kijken naar een Sub37. Die is wel iets agressiever.

O oooh

O oooh

Ja, ik herken het ook. Ik mis mijn model d, heb de zoveelste voyager weggedaan en heb nu weer een Se-1. Ik vind hem eigenlijk meer als een model d klinken dan de voyager.
En nu maar hopen dat ik geen oorlog ontketend heb:duivels:

Van de paar x dat ik voyagers hier in de studio had vond ik de "oldschool" nog het tofst.
Omdat je dan iig van scratch je eigen sound maakte.

Ik maak altijd van scratch mijn eigen sounds in de Voyager, ik gebruik de presets helemaal niet. Als ik per ongeluk een preset heb geopend is het eerste wat ik doe Panel > Real Panel Parameters :D

Begrijp het probleem van TS wel een beetje, ik vind het zelf ook vaak lastig om de Voyager een goeie plek in een track te geven omdat hij vaak ontzettend aanwezig is maar op het moment dat je hem wat weg duwt totaal niet meer uit verf komt.

Begrijp het probleem van TS wel een beetje, ik vind het zelf ook vaak lastig om de Voyager een goeie plek in een track te geven omdat hij vaak ontzettend aanwezig is maar op het moment dat je hem wat weg duwt totaal niet meer uit verf komt.

Exact wat ik bedoel. Maar wegblijven van de 4-pole lijkt al heel wat uit te maken. De meeste presets lijken op 4-pole te staan. Daarnaast heb ik de feedback truuk ontdekt. Dat kan best leuke resultaten opleveren van net een beetje vetter tot totale chaos.

Ik ontdekte ook dat de beide filters onafhankelijk aangepast kunnen worden voor wat betreft het aantal polen en door daar mee te experimenteren op HP/LP (en dan maar draaien aan de space knop), dan krijg je heel wat nieuwe timbres.

Ja, die polen tip was wel een winnende, die optie was ik wel eens tegengekomen in de menu's maar nooit aan gedacht om eens mee te spelen. Resultaten zijn een stuk subtieler en voegt een hoop toe. Jammer dat die functie in een menu zit weggestopt in plaats van een selectie knop op het frontpanel.

Wat ook helpt zijn de VX 351 en VX 352 aanschaffen... :D

Zonder gekheid: het *zien* van die CV gaten geeft mij veel inspiratie om de weg naar een "geluidsdoel" te bedenken. Maar het is wel weer een bakje geld erbij. Toch heb ik er geen seconde spijt van gehad tot nu toe.

En de filter poles zijn inderdaad ook zéér bepalend voor het algemene geluids karakter van de Voyager. Dat ze die parameters niet op het panel hebben aangebracht vind ik onbegrijpelijk.

...maar de sound blijft natuurlijk wel grotendeels hetzelfde.....

Sorry maar als je dat beweert dan kun je gewoon niet met een synth omgaan. :D Hij is juist zo rijk aan verschillende klanken. Klanken die je absoluut niet kunt maken met bv een originele minimoog (of een DSI P8).

Misschien toch eens de handleiding lezen :eureka:

Sorry maar als je dat beweert dan kun je gewoon niet met een synth omgaan. :D Hij is juist zo rijk aan verschillende klanken. Klanken die je absoluut niet kunt maken met bv een originele minimoog (of een DSI P8).

Misschien toch eens de handleiding lezen :eureka:

Huh :erm:, volgens mij haal je mijn opmerking uit de context (ik doelde op de VX 351 en VX 352). Ik speel al bijna 20 jaar met synth's dus dat zou wel knap stom zijn als ik ze nog steeds niet begrijp. :geslaagd:

Misschien haal je mijn opmerking ook uit context....bedoelde het niet naar oid. :D Was meer sarcastisch grapje.

We kennen elkaar niet dus kan niet beoordelen in hoeverre jij thuis bent in synthesizerland. Maar 20 jaar op synths spelen wil nog niet zeggen dat iemand dan ook weet hoe je een synth moet programmeren. En aangezien je de opmerking maakte dat de Voyager eigenlijk altijd het zelfde klinkt was dat voor mij een trigger :mega:

Misschien haal je mijn opmerking ook uit context....bedoelde het niet naar oid. :D Was meer sarcastisch grapje.

We kennen elkaar niet dus kan niet beoordelen in hoeverre jij thuis bent in synthesizerland. Maar 20 jaar op synths spelen wil nog niet zeggen dat iemand dan ook weet hoe je een synth moet programmeren. En aangezien je de opmerking maakte dat de Voyager eigenlijk altijd het zelfde klinkt was dat voor mij een trigger :mega:

Ach ja, nu doe je het weer. Ik zei spelen MET ipv spelen OP. Daarnaast bedoelde ik dat de uitbreidingen de Voyager niet anders doen klinken, niet dat hij altijd hetzelfde klinkt. Misschien moet je de hele thread nog maar eens goed doorlezen.

Back