Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

ach, gewoon een liefhebber vd originele klank en vermoedelijk anti mini keys. Als je de oude vs de nieuwe hoort, kan ik dat - op voorwaarde je 'm hebt staan - begrijpen dat je de oude verkiest, zeker als je er zelf aan kan sleutelen indien nodig. Klinkt volgens YT vs filmje toch anders, en niksmis met normale keys: vind 'm ook mooier origineel. Maar zelfs 1K heb ik er niet voor over.

@klinkske: mijn dank voor de duiding.
Mini Keys vind ik inderdaad een zwaktebod. Eigenlijk vind ik het in het geheel over de hele linie een zwaktebod.
Die gasten die bepalen wat er wordt gemaakt zijn klootzakken die weinig historisch besef heben.
Ik ben van de oude stempel, dat is een feit, en dat maakt ook dat ik al die 'oude troep' door en door ken.
Als reparateur krijg ik een groot scala aan synth's op de tafel welke niemand ooit kan bezitten in z'n totaliteit.
Dat maakt dat ik een oordeel kan vormen over dit brede scala en dat is aangaande de remakes niet positief.

sorry hoor, maar wat een onzin. historisch besef?? hoezo is dat nou relevant voor de mensen die 'bepalen wat er wordt gemaakt' ? of zelfs voor muzikanten of synth-gebruikers?
historisch besef is alleen van belang voor nostalgici.

dat je heel goed kan repareren en de binnenkant van synths kent, neem ik graag aan en dat vind ik ook echt knap. ben ik best jaloers op, maar dat jij synths op je tafel krijgt die niemand ooit kan bezitten is a) niet mogelijk en b) een beetje dikdoenerig diskwalificeren van de mening van de gewone sterveling.

ik vind die minikeys op de odyssey kut, nog niet eens vanwege het formaat, dat nog net kan, maar vanwege de speelbaarheid. er zit totaal geen gevoel in het keyboard, als je er maar naar wijst heb je al een toets ingedrukt, maar verder is het een heel leuke synth, die niet toevallig heel erg op een odyssey lijkt, die je gewoon niet naast het origineel moet zetten. wat mij betreft een geslaagde poging de oude na te maken.

prima geluid, fijne bediening, los van de keys fijn formaat.

Vintage reparaties zullen wel wegvallen als er gewoon 21st century versies zijn...Goede zaak.
Wie zit er nu nog te wachten op die afgeleefde toestellen die meuren naar kattezeik en de helft van de knoppen half loszit :D

Maar die Korg/Arp odyssey is een blijft een dikke ragbak. Ding blijft dik overeind naast de voyager die er naast staat.

Vintage reparaties wegvallen als er 201x versies komen? Geloof je dat nu echt zelf...
Weldra 3 d print men alle nodige onderdelen en krijgen de oudjes een totaal nieuwe revival

Vintage reparaties wegvallen als er 201x versies komen? Geloof je dat nu echt zelf...
Weldra 3 d print men alle nodige onderdelen en krijgen de oudjes een totaal nieuwe revival

sommige oudjes wel, veel andere niet.

als je nu vergelijkt met 10 jaar terug, of 5 jaar, dan zie je al dat de interesse voor veel would-be klassiekers terug is gelopen, soms tot 0. en zo hoort het ook, veel oude bakken zijn gewoon niet meer dan dat: oude bakken die links en rechts zijn ingehaald door wat er nu te koop is.

een korg odyssey of dsi prophet08 kan moeiteloos de concurrentie aan met veel oud spul, dat enkele jaren terug nog als vintage juwelen werd gezien.

natuurlijk blijven echte klassiekers overeind, daarom zijn het ook klassiekers.

en Andre Hazes maakt ook al lang geen leuke muziek meer.

ik ook trouwens nog erg blij met mijn krap odyssey!

Neem nou bijv zo'n Jupiter8 een klassieker volgens velen, volgens mij ook, daar niet van.

Maar kan een JP8 nu beter dan bijv een Modal 008, Prophet6 en allerlei andere machines?
Behalve het nostalgische ervan dan.

En dan krijg je op de koop toe:

Een bak die al bijna 40 jaar gebruikt is, die echt niet fris meer speelt en aanvoelt, En waar je om de zoveel tijd een revisie aan moet spenderen.

Noem dan maar eens een plaat op waarvan je het niet met een modern equivalent zou kunnen maken, zeker in moderne muziek is die niet modern genoeg denk ik.

En voor een mooi mint exemplaar ben je zo 6 ruggen kwijt. Zonder garantie.

Maar zoals altijd, over wansmaak valt niet te twisten.

Langjarig jp8 gebruiker
Jp8 : geweldige synth, op alle gebieden superieur aan de p08, wil best dit onderbouwen maar is net zo'n onzin discussie als over model-d en nieuwere clones.
Heb ook nooit problemen ermee gehad en de groove interface was qua midi meer dan ik nodig had
Kan me wat dat betreft absoluut niet vinden in wat schrijver net boven me schrijft.
( wat een jp8 bv beter kan is dat hij oa dankzij de layout van de knoppen en hun range en de basissound eigenljk altijd goed klinkt, bij de p08 moet je meer werken , zoeken en finetune om de sound te krijgen. De sweetspot is bij echte klassiekers gewoon groter , de kwaliteit in details beter)
Verkocht om redenen van geld, met pijn in het hart
Heb inmiddels een p08 : sound valt me alleszins mee, geen prophet5 of jupiter8 maar best veelzijdig zij het wat "dunner"
Voordelen : het gewicht, volledige midi en nieuw dus hopelijk ook de komende 10+jaar geen omkijken naar
Wat me wat tegenvalt zijn de kleine knoppen en ( altijd weer ) die plastic schaftjes van de pots. Maakt het geheel wat goedkoop aanvoelend. Snap niet waarom ze daar steeds op bezuinigen ipv gewoon metalen en aan de kast vast gemoerde...
Toetsenbord is oke , had een viltrandje bovenlangs gemogen , wel minder duur aanvoelend dan bv de jp8 of voyager
Alles bij elkaar wel erg veel polysynth voor minder dan een kwart van de prijs,
Minder zorgen en zo te kopen.....heb de gok maar eens genomen en vermaak me er goed mee
Mocht een echte jp8 weer eens voorbij komen zeg ik mogelijk geen nee, maar er zijn inmiddels wel echt redelijke alternatieven en daarvan komen er ieder jaar meer bij
We leven wat dat betreft in gouden tijden van de analoogrevival
Een echte moog55 zal het wel nooit worden denk ik, maar van een cotk-kloon kan ik tenminste echt dromen :-)

Laatst gewijzigd:
Vintage reparaties zullen wel wegvallen als er gewoon 21st century versies zijn...Goede zaak.
Wie zit er nu nog te wachten op die afgeleefde toestellen die meuren naar kattezeik en de helft van de knoppen half loszit :D

Tja er zijn er ook bij die kopen een dure nieuwe synth waar de knoppen of andere onderdelen
na een tijdje wobbly zijn geworden of andere ellende.. Nieuw is niet altijd beter, ook al
heb je dan garantie (voor een jaar oid???).

zoals ook al zo vaak gezegd, je moet ook geen echte oddy naast een andere echte oddy zetten, die klinken ook allemaal anders.
misschien klinken alle nieuwe wel precies hetzelfde als degene waar hij op gemodeleerd is, en over vijf jaar ook allemaal anders.
deze is wel erg leuk btw.

Langjarig jp8 gebruiker
Jp8 : geweldige synth, op alle gebieden superieur aan de p08, wil best dit onderbouwen maar is net zo'n onzin discussie als over model-d en nieuwere clones.
Heb ook nooit problemen ermee gehad en de groove interface was qua midi meer dan ik nodig had
Kan me wat dat betreft absoluut niet vinden in wat schrijver net boven me schrijft.
( wat een jp8 bv beter kan is dat hij oa dankzij de layout van de knoppen en hun range en de basissound eigenljk altijd goed klinkt, bij de p08 moet je meer werken , zoeken en finetune om de sound te krijgen. De sweetspot is bij echte klassiekers gewoon groter , de kwaliteit in details beter)
Verkocht om redenen van geld, met pijn in het hart
Heb inmiddels een p08 : sound valt me alleszins mee, geen prophet5 of jupiter8 maar best veelzijdig zij het wat "dunner"
Voordelen : het gewicht, volledige midi en nieuw dus hopelijk ook de komende 10+jaar geen omkijken naar
Wat me wat tegenvalt zijn de kleine knoppen en ( altijd weer ) die plastic schaftjes van de pots. Maakt het geheel wat goedkoop aanvoelend. Snap niet waarom ze daar steeds op bezuinigen ipv gewoon metalen en aan de kast vast gemoerde...
Toetsenbord is oke , had een viltrandje bovenlangs gemogen , wel minder duur aanvoelend dan bv de jp8 of voyager
Alles bij elkaar wel erg veel polysynth voor minder dan een kwart van de prijs,
Minder zorgen en zo te kopen.....heb de gok maar eens genomen en vermaak me er goed mee
Mocht een echte jp8 weer eens voorbij komen zeg ik mogelijk geen nee, maar er zijn inmiddels wel echt redelijke alternatieven en daarvan komen er ieder jaar meer bij
We leven wat dat betreft in gouden tijden van de analoogrevival
Een echte moog55 zal het wel nooit worden denk ik, maar van een cotk-kloon kan ik tenminste echt dromen :-)

Duidelijk verhaal en ik ben het er ook wel mee eens.
HOe valt trouwens een JP8 in de mix, moet je daar nog veel aan cutten/boosten? Voordeel van die moderne bakken vind ik ook dat ze vaak sneller in te mixen zijn. Vintage heeft vaak wel wat mooier laag, maar dat is soms weleens een beetje teveel van het goede.

Wat een onzin wordt hier geschreven of zou het gewoon jaloezie zijn ? ik denk vooral het laatste.
Degene die zich aangesproken voelt..... jou bedoel ik.

HOe valt trouwens een JP8 in de mix, moet je daar nog veel aan cutten/boosten?

Ging zowel live als ook in studio altijd makkelijk erin
Duidelijk hoorbaar zonder zaken weg te duwen
Kwam snel tot resultaat als ik een bepaalde sound zocht, 5 minuten meestal
Ook als subtiel layertje dat net dat eigen karakter aan een keyboardpartij gaf, snel in te stellen en altijd passend
Beetje. Hipass en / of net andere instelling oscilators dan wel mix daarvan , en hop klaar.
Wat dat betreft anders dan bv een mini, die is er altijd wel ( als mini :-) )

Om terug richting topic te gaan: nu zoveel sounds, samples , andere klankbronnen dat ik ook wel tot resultaat kom, maar het duurt wel langer

Back