Powerhouse Bass Kick

Ron-E

Stamgast
Hi,

Ik ben al een tijdje bezig met tracks maken ala Blasterjaxx, Martin Garrix, R3HAB, etc...
Tenminste dat probeer ik.
Over eigen creativiteit wil ik duidelijk zijn ik wil ze niet nadoen.
Echter probeer ik al maanden wellicht weken een lekkere bass onder mijn hoofdkick te krijgen.
Graag geef ik een voorbeeld van wat ik echt een zeer geslaagde, goed gelaagde, kick/bass vind:

1:47 komt ie in zijn volle glorie.

De kick zelf of eigenlijk de tok, daar heb ik het minst moeite mee. Gebruik daar zowel samples, als de plugin van Nicky Romero, Kick, voor. Het gaat om die Oempf die er onder/net naast komt.
Ik krijg het maar niet voor elkaar.. ik mis ergens de picture..

Wat heb ik geprobeerd?
Nou vooral met een synth, Sylenth1. Ik pak een enkele osc met een sine wave en ga daar mee tweaken en leg er een standaard filter op. Side chain heb met het kickje die als tok/punch moet fungeren.
Resultaat: een wat diepere kick.. maar nog steeds niet die lekkere oempf.

Ik kan mij niet voorstellen dat die sound uit puur een sine wave bestaat. Ik heb wel met Massive (demo) even kunnen proberen en daar kwam al wel wat meer uit, meer golfvormen dus meer smaken.

Als iemand mij nog een stapje de goede richting in kan helpen heel heel graag. Wat ik ook merk is dat als het niet lukt ik maar veel laag er in ga pompen om het acceptabel te krijgen.. maarja.. das ook nie wat.

Hier 3 stuks van mij:
https://soundcloud.com/roncerta/kicktesting/s-AH27F

Waarvan de eerste met samples is . tweede vind ik het best.

Bij voorbaat dank!!

Volgens mij moet je die sinus, ook nog een octaafje hoger mee laten lopen.

Sorry, deze moet even: :)

Maar, je kunt eens spelen met een kick met een hoop distortion erop, die gebruik je dan als tail / basje.
Je main-kick in de voorbeelden is al ok, maar de tail is een beetje slapjes.

Goede combi vinden dus van main kick (de TOK) en de tail-kick / basje (de WHOEMFF).
Die 2 door een bus slingeren en lekker compressen doet het ook altijd wel goed.

Verder een goede balans vinden tussen de layers. Een goede envelope vinden per layer. De twee layers juist EQ-en zodat ze elkaar niet in de weg zitten etc. Vergt enige oefening, maar op 'n gegeven moment kom je er wel!

Hi,
bla bla bla

De truc zit hem in het layeren. Eerst maak je de tail (gebruik hiervoor een goede bron - 909, tremor, drumazon, etc.). Daarna maak je de attack. Deze geef je een andere EQ dan de tail. Dan is het een kwestie van schuiven totdat je de juiste sound hebt.

Het volgende heeft totaal geen relatie met jouw stijl, maar het principe is hetzelfde - namelijke layeren: De tail moet je alleen niet zo erg distorten :D

Wat je ook kan doen is de track door een analyzer heen halen - en dan vooral de kick. De attack/punch is vooral actief rond de 600-900 hz - als ik het goed heb. Dan plak je daarachter de tail (het laag). Vervolgens zorg je ervoor dat beide elkaar niet in de weg zitten (dus goed cutten & boosten) en je bent een eind op weg!

Even snel in 5 minuten gemaakt:

Attachments

• Housie_Kick2.mp3
    145,9 KB · Bekeken: 186
Laatst gewijzigd:
BEdankt allemaal voor de tips! heb ze allemaal bestudeerd.. ook goede (leuke) filmpjes.. heb nu het volgende weten te creƫren...

Attachments

• Kicktest Ron-E.mp3
    583,7 KB · Bekeken: 189
HAHa subgroover.. waarheid als een Koe dat filmpje.. maar toch leuk om te maken vind ik.

Raphie.. Metrum lijkt me een erg goede plug.. zal de demo is proberen.

Hier is een kleine tip van de sluier hoe ik hem maak zoals in me aankomende release (zie hier onder).

Hou in gedachten dat dit globaal is want de kok geeft immer niet al zijn geheimen vrij ;)

Kick:
Neem een kick (sample, drumcomputer, plugin) met een goede punch / attack. Desnoods 2 a 3 kicks stapelen voor de gewenste resultaat. Vergeet niet te compressen ;)
Laag / bass afkappen rond de 100hz zodat je eigenlijk een kick hebt met een harde punch en minimale laag.

Bassline:
Gebruik een pure Sinus / Sine wave (C2 bijv) en voor de rauwigheid plaats je een pure Saw erover heen (tevens ook op C2). Dit gezamenlijk lichtjes oversturen (echt minimaal) om de tonen te boosten. Deze sla je op als wave file (erg belangrijk) en plaats je in een sampler.
Vervolgens met een lowpass filter de allerhoogste Frequenties afkappen zodat de mid tonen lichtjes te horen zijn. Vervolgens de laag iets boosten voor gewenste laag volume.

Nu sidechain je de bassline met je zelf gemaakte kick en voilĆ  :okdan:

Resultaat (voor mij dan ;)):

https://soundcloud.com/groove-therapy-records/sectrum-funk-machine-gtr016

@ D-Joriz, nee die heb ik niet helaas..

@ Diversion.. top! goed uitgelegd denk ik zo. Uiteraard zelf de ingrediƫnten mixen.. maar basis verhaal is wel helder.
Waarom is dat opslaan als wav zo belangrijk? Gaat dat om later phase verschil in laag ofzo te voorkomen?
ik ga morgen eens flink uitdokteren.. thanks

Lekkere track trouwens! Goed clean en waar het moet lekker smeuig!

Ook leuk filmpje.. en veel lijkt wel op elkaar.. maar ik wil gewoon iets zelf maken. En als de basis goed is kan ik daarna los met de rest..

@ Diversion.. top! goed uitgelegd denk ik zo. Uiteraard zelf de ingrediƫnten mixen.. maar basis verhaal is wel helder.
Waarom is dat opslaan als wav zo belangrijk? Gaat dat om later phase verschil in laag ofzo te voorkomen?
ik ga morgen eens flink uitdokteren.. thanks

Lekkere track trouwens! Goed clean en waar het moet lekker smeuig!

Ten eerste bedankt :)
De rede van het opslaan is dat je dan hebt zoals hij hoort te zijn, verliest geen kracht, klank, rauwigheid enz ook niet tijdens zachter zetten wat vaak wel eens voor komt bij synths.
Oef lastig uit leggen maar ga me best doen haha.

als voorbeeld:

Stel je wilt je sine + saw bassline oversturen om hem op smaak te brengen qua klank maar je ziet dat je behoorlijk clipt en te hard in de mix zit ondanks eventuele limiter. Je merkt als je je kanaal volume zachter zet dat de rauwigheid minder word wat logisch is. Naar een group lussen werkt ook niet super, verliest weer ze kracht enz enz.
Wat je dan het beste kan doen om de gewenste klank / rauwigheid te behouden is dan een wav file te renderen.
Deze wav file importeer je weer als audio spoor en je kan hem dan makkelijker zachter zetten zonder verlies van je klankt / rauwigheid omdat hij zo gerenderd is.
Dit doen sommige ook met bijv: Hardstyle en hardcore kicks.

Uiteraard is het mogelijk om in je DAW hem net zo goed te krijgen als de wav file los maar dit is een snelle en makkelijke manier :okdan:
Waarom moeilijk als het makkelijk kan zeg ik maar zo ;)

Haha hopelijk snap je het een beetje (ben niet zo een kei in uitleggen) :D

Vergeet niet om de Oomph van de kick ook licht te distorten, daardoor krijg je wat harmonischen erbij, die zorgen voor een herkenbare toonhoogte. Toonhoogte in kwestie moet de grondtoon van de track zijn. Vergeet tenslotte niet dat YT vol staat met (soms) heel goede tutorials:

Back