minimoog vs andromeda

Origineel geplaatst door olafmol
gewoon ff lekker gokken:

maarre..waar zijn de echte moog fanaten? er lopen er genoeg van rond hiero ;)

ah jaaa? das ook just dadde, waar zitte die Moog Adepto's hier nu allemaal??

( :dubbel: )

ok de uitslag:

1 Mini
2 Andromeda

eventjes wat uitleg bij de 5 fragmentjes:
fragment 1: gewoon 1 zaagtand dus, cutoff dicht en filter open
fragment 2: zaagtand op 16" en één op 32", cutoff dicht filter open
hier hoor je de andromeda toch al een beetje sterieler klinken
fragment 3: zelfde geluid met cutoff half en filter 1/5 open
ik had op de andromeda de cutoff iets hoger moeten zetten
fragment 4: 3 osc. (zaagtand) op 16/32/32 pitch
hier hoor je een "groot" verschil, de andromeda kan echt niet volgen mede door z'n sub
oscillatoren, had ik hem hier in unison gezet had het misschien wat voller geklonken,
hoewel het hierdoor meer als een supersaw zou klinken en het moog karakter wat verdwijnt
fragment 5: de filter nog eens volledig open gedraaid
bij de Andromeda wat gefoeterd door er in de prefilter mix 2 sinussen die een octaaf verschillen
erbij te mixen, veel bas idd

conclusie: er is een verschil, voor de ene misschien doorslaggevend om nooit een andromeda te kopen, voor
de ander mischien een reden om toch maar geen minimoog te kopen. Maar vet klinken ze allebei !

Origineel geplaatst door Toon
Maar vet klinken ze allebei !

En dat is waar. Voor mij geen mini, ik hoor het verschil niet eens. :P

Ik kon het verschil pas aangeven bij het laatste geluid. De sub-oscillator van Andromeda is een blokgolf, terwijl jij op de Minimoog een zaagtand als laagste octaaf had gebruikt.

Had je een blokgolf op de Mini gekozen voor het sub-laag, dan had ik het veeeel moeilijker gevonden!

Ik kon het verschil pas aangeven bij het laatste geluid. De sub-oscillator van Andromeda is een blokgolf, terwijl jij op de Minimoog een zaagtand als laagste octaaf had gebruikt.

damn, nu je het zegt

Had je een blokgolf op de Mini gekozen voor het sub-laag, dan had ik het veeeel moeilijker gevonden!

zo zie je maar, door een degelijk programmeur zou het dus nog identieker kunnen klinken ;)

Tja, als je ze ook allebei hebt dan maakt het wel wat makkelijker. ;)

Desanietteplus toch leuk. :)

Origineel geplaatst door Toon
damn, nu je het zegt

zo zie je maar, door een degelijk programmeur zou het dus nog identieker kunnen klinken ;)

nou ik vind dat je het best onwijs heel degelijk geprogrameerd hebt!!!!!
ik ben zelf een trotse bezitter van een A6 en eerlijk gezegd dacht ik dat 2 de moog was omdat ik die mooier&voller vond...>is dat ff mooi!

Toen ik in 2000 aan Andromeda begon te programmeren heb ik (natuurlijk!) hetzelfde gedaan. Alleen: ik heb wél op de Mini een blokgolf op het laagste octaaf gezet. Het resultaat vind je o.a. in de Andy presets terug als Emphasis Bass.

Het leuke aan deze sound is dat je niet in het laag kunt horen welke de Mini is, maar juist in het hoog. De Mini is op de hogere octaven veel "aanweziger".

Met behulp van een scope heb ik destijds de pulse golven gematched. Echter: wat op de scope 100 % identiek is, klinkt voor het oor toch anders. Ik moest de Andromeda pulsjes op het gehoor fine tunen. De scope heb ik nooit meer aangeraakt... (het was een oudje; daar kan het ook nog aan liggen)

Nog een andere opmerking over Toons experiment: luister ook naar de verschillen in de release van de filter-envelope. Andromeda heeft een veel smeuiiger verloop.

Goh, dit waren nog maar MP3tjes...

Vind dit een mooi voorbeeld hoe men blindelings elkaar napraat over synthies; "er is een Moog bij ... eum... degene met de meeste bas! ..."

Pim zegt het al in zijn sig; ken je knopjes! Het verbaasd me echt dat sommige mensen echt geen idee hebben welk geweld ze uit hun synth kunnen krijgen. Vooral degene die al een A6 hebben.

allez vooruit dan had ik juist gegokt!8)

Als ik nu mag kiezen welke ik in mijn setup zou willen zou ik kiezen voor de minimoog. Klinkt vele malen meer volwassen, terwijl de andro hier en daar in elkaar zakt en wat verweesd achterblijft.Persoonlijke smaak. IK dacht eerst dat ik dat moest toeschrijven aan de oudere minimoog synth omdat ze toch zo ongeloofelijk doen over die andromeda maar heb me dan toch niet laten misleiden...

Mischien kwestie van smaak, maar voor mij is deze test een bewijs dat men met de nieuwste vooruitgang niet echt vooruitgang boekt qua geluid, al zal er uit zo'n andro dan wee wat anders meer/beter tot zijn recht komen???DE eigenaars hier onder ons van alle twee de bakken weten dat, verklap je ons het geheim?

maar speelt dat ook nog een rol voor de muziekconsument die met een MP3 al genoeg heeft etc etc........(voor ons natuurlijk wel, althans voor mij toch)

Hoeveel moet ik nu weeral sparen voor een voyager? Of klinkt die nog weeral anders? Ik lig er alvast niet wakker van, ooit ooit, heb ik een JUPITER 8 of een Minimoog.... ooit...ARP odessy.... ooit.....VCS......of een andere nieuwere analoge bak....... andromeda 2 ?....Horsehead Nebula 4 ? :dubbel:

:yamaha:

Attachments

• horsehead_noao.jpg
    horsehead_noao.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 121
Als die prijs van die Andro over een tijd zou gaan zakken ( hoewel hij is echt analoog) zou ik het serieus overwegen om er een aan te schaffen. Die Minimoog heeft natuurlijk de status, maar zolang die niet op de oprit hoeft te staan, heb ik daar lak aan.

Ik heb de Andro een tijdje geleden al uitgeprobeerd en hij klinkt i.m.o. echt "onvoorspelbaar'' analoog in tegenstelling tot de vele andere zogenaamde vintage synths

Origineel geplaatst door The Q
Pim zegt het al in zijn sig; ken je knopjes! Het verbaasd me echt dat sommige mensen echt geen idee hebben welk geweld ze uit hun synth kunnen krijgen. Vooral degene die al een A6 hebben.

ik zou idd mn knopjes beter moeten kennen of ieder geval de knopjes van A6:erm:

Origineel geplaatst door Beno Maldeno
Als die prijs van die Andro over een tijd zou gaan zakken ( hoewel hij is echt analoog) zou ik het serieus overwegen om er een aan te schaffen. Die Minimoog heeft natuurlijk de status, maar zolang die niet op de oprit hoeft te staan, heb ik daar lak aan.

Ik heb de Andro een tijdje geleden al uitgeprobeerd en hij klinkt i.m.o. echt "onvoorspelbaar'' analoog in tegenstelling tot de vele andere zogenaamde vintage synths

Een type synthesizer moet vooral muzikaal klinken, en dan hebben we het over het muzikaal dat "jij" wil maken.
Het is een serieuze zoektocht soms, met al eens een dikke vette miskoop tot gevolg. Met vallen en opstaan......
Soms herontdek je een miskoop door wat later andere muziek te maken waardat hij ineens een hoofdrol krijgt toebedeeld, anderen doen het direkt weer van de hand... (zo zat ik met een Z1 te twijfelen, maar heb em toch maar bijgehouden)

Muzikaal telt hier dan ook voor mixer, effects, compressors, mastering tools en tata tie en tata taa ...

Ik zou de Andromeda ook wel eens een tijdje onder mijn vleugels willen hebben, maar dat is nu net het dillemma, we praten hier over een synth van redelijk wat budget, als je hier een miskoop doet, dan doet dat eens zo zeer in je portemonnee.Om nog maar te zwijgen over een Moog Voyager.
(Of je moet iets tweedehands kopen, dan kan je achteraf dezelfde prijs krijgen)

:koffie:

Origineel geplaatst door Prophet
Een type synthesizer moet vooral muzikaal klinken, en dan hebben we het over het muzikaal dat "jij" wil maken.
Het is een serieuze zoektocht soms, met al eens een dikke vette miskoop tot gevolg.

Een analoge synth is nooit een miskoop. Het is natuurlijk wel zo, dat je je in het apparaat moet verdiepen. Weten waar de knopjes voor zijn... Ga 'm beluisteren bij je dealer en doe dat niet één keer maar 10 keer. Daarna weet je precies of Andromeda wat voor je is.

Het mooie van Andy is dat hij de meest krachtige/slimme polyfone analoge bak is die ooit is gebouwd. Dit voordeel heeft zijn nadeel: het is misschien niet de meest geschikte synthesizer voor beginners.
Een goede oefen-synthesizer voor beginners is de Sequential Circuits Pro One. Deze heeft namelijk een uitgebreide modulatie sectie die al matrix-achtige trekjes heeft. Heeft de Pro one geen geheimen voor je dan kun je rechtreeks doorstomen naar het "echte" werk.

Origineel geplaatst door Pim
Een analoge synth is nooit een miskoop.

Je moet toch weten wat je koopt?

Iedereen zit maar bezig over analoog dit en analoog dat. Dat analoge verhaal interesseerd me eigenlijk niet zo, in die zin, dat het karakter van die bepaalde analoge bak me niet kan bekoren bij het soort muziek dat ik maak, dan mag hij nog zo analoog zijn als hij wilt.

Ik heb de Waldorf Q+(analoog) ook gehoord bvb, naast de gewone Q, wel ik zou nog liever de gewone Q rack(niet analoog filters) in huis halen qua karakter van klank voor het soort muziek dat ik maak. Ik vind de klank te rond van de Q+, te wollig van karakter, dure filters ten spijt.

Maar mocht ik èèntje krijgen nu hier zo voor mijne neus, dan koos ik vantussen de andro en de Moog, gewoonweg de Moog.

Gewoon omdat ik dat muzikaal/karakterieel beter bij mijn muziek hoor passen/klinken.

Gewoon omdat ik dat muzikaal/karakterieel beter bij mijn muziek hoor passen/klinken.

sorry maar dit vind ik toch een beetje zever hoor.

Met een analoge synth bepaal jij zelf gewoon het karakter van de sound. Het geluids karakter van de minimoog en de andromeda ligt zeer dicht bij elkaar, in een mix met andere geluiden zou het verschil niet eens opvallen.

Een minimoog koop je omdat voor jouw dat ietsiepietsie meer analoge feel/sound de moeite is en geld geen issue is. Maar als je dan zo gehecht bent aan die analoge sound koop je ook geen Waldorf volgens mij.

Als een q+ wollig moet klinken vraag ik me af hoe jij een minimoog bass in een mix vindt passen. Als er één synth moeilijk doet in een mix zal het wel de minimoog zijn , deze domineert nl. graag en zonder gepaste eq klinkt je mix meestal nergens naar.

Back