Vragen aan Elektron Analog Keys bezitters

grandaddy

Modulator
Een paar vragen voor gebruikers van de Analog Keys. (Bij voorkeur geen antwoorden van mensen die 'denken dat' , want daar kom ik gewoonlijk niet verder mee.)

Afgelopen zaterdag m'n Analog Keys binnen gekregen. Gisteren na het uitpakken tegen twee dingen aangelopen die me nogal verbazen. Ik vraag me af of mijn exemplaar niet helemaal goed is, of dat het 'gedrag' zo bedoeld is:

1.) In het Selection Wheel (de grote grijze ronde dus) zit wat speling. Zowel naar links als naar rechts is er duidelijk beweging mogelijk voordat een waarde verandert, of een andere sound geladen wordt. Het wiel wiebelt ook een klein beetje bij het draaien; het voelt daardoor wat goedkoop en nogal kwetsbaar aan.

2.) Wanneer ik met de grijze 'Arrow Keys' bijv. een ander geluid wil laden, en daarvoor op de Arrow Up druk, laadt de Analog Keys een geluid met een lager nummer! (Dus ik ga dan van nr. 03 naar nummer 02 i.p.v. naar nummer 04 zoals ik verwachtte.)

En andersom: wanneer ik op de Arrow Down druk laadt -ie een hoger nummer (Dus bij drukken van nummer 03 naar 04 i.p.v. naar 02).

Werkt dit bij jullie Analog Keys ook zo?

Omdat ik komende week het land uit ben stuur ik'm - wanneer dit op problemen met mijn exemplaar duidt - liever morgen meteen terug naar Bax i.p.v. daarmee te wachten tot ik weer terug ben.

:okdan:

1: Die ervaring heb ik dus ook, pook reageert niet direct.
2: ja, werkt bij mij ook zo

Dank bambam :okdan:

Dat van de cursor toetsen blijkt inderdaad zo bedoeld.

Maar bij het eerste punt heb ik het niet over de joystick / pook ;) maar over het grijze jog wheel, waar je mee door de sounds skipt. Heb jij daar ook wat speling wanneer je die naar links of rechts draait?

Dank bambam.

Ondertussen even ergens aan het grijze wiel van een andere Analog Keys gevoeld, en de speling daarop lijkt zo bedoeld te zijn.

Trouwens een erg lekker ding, die A4 keys... 8)

Ik heb synths vandaag ook een keys versie, hij wiebelt een beetje op de tafel, hebben meer mensen dat?

Ik heb synths vandaag ook een keys versie, hij wiebelt een beetje op de tafel, hebben meer mensen dat?

Ik had dat ook bij men Analog Rytm en dat was voor eem drumdoos dus super-vervelend.
Is geplooid ijzer dus vermoed dat het een productiefout is... Iig, voor die prijs zou dat niet mogen...

Had hem teruggestuurd naar Bax waar ze hem prompt vervangen hebben...

Ik heb mijn Analog Keys nu ook omgeruild voor een exemplaar wat gewoon 100% vlak is.
Er zat ook een ander type doos omheen, het lijkt me dat ik een model had mee gekregen uit een eerdere batch.

Blij dat ie nu gewoon goed staat, speelt en voelt toch wel flink wat prettiger. :-)

is het wat, die analog keys? qua geluid en geluiden in elkaar draaien?

zag er nu weer 1 te koop staan (toch wel regelmatig) en vroeg me af waarom toch steeds? via youtube klinkt t niet gek vind ik

is het wat, die analog keys? qua geluid en geluiden in elkaar draaien?

zag er nu weer 1 te koop staan (toch wel regelmatig) en vroeg me af waarom toch steeds? via youtube klinkt t niet gek vind ik

Ik vermoed om 2 redenen:

1. De Elektron bakken zijn geen instant pleasers. De kale oscillators zijn niet perse spectaculair maar juist de combinatie van mogelijkheden (vooral de extreem uitgebreide modulatie/ sequencer mogelijkheden) maken het een bak die met de juiste hoeveelheid aandacht behoorlijk vette geluiden kan produceren. Het is zeker niet de simpelste synth op de markt wat betreft bediening.

2. Er zijn er simpelweg heel veel van verkocht (vooral van de A4). Zeker eind vorig jaar met die 15% kortingsactie van Elektron waar veel winkels nog eens 10% bovenop gooiden.

Daar kan ik me wel bij aansluiten. De A4/AK is niet de meest doorgrondelijke bak op de markt, en zeker niet als je de Elektron werkwijze nog niet in de vingers hebt. De leercurve kan behoorlijk steil zijn, en als je van het stempel 'what you see is what you get' (dwz alle knopjes en schuifjes in één oogopslag voor je neus) bent dan is de A4/AK waarschijnlijk niet de bak voor jou.

Daarentegen betaalt de tijd die je investeert in het doorgronden van het toestel zich dubbel en dwars uit want de combinatie van een goede synth/sound engine, de sequencer en effectensporen maken het wel een van de meest veelzijdige synths die ik ken, zeker in het analoge domein.

Ik had dat ook bij men Analog Rytm en dat was voor eem drumdoos dus super-vervelend.
Is geplooid ijzer dus vermoed dat het een productiefout is... Iig, voor die prijs zou dat niet mogen...

Had hem teruggestuurd naar Bax waar ze hem prompt vervangen hebben...

Zou ik jouw exemplaar net gisteren gekocht hebben bij Bax? :D

Back