MIDI Jitter

Het is nog altijd een probleem, maar misschien wat minder dan vroeger. Voor mij is het allemaal acceptabel sinds Cubase SX of zo. Hangt ook nog steeds van je MIDI interface... indertijd had ik de Steinberg Midex-8 met LTB, en dat was over het algemeen wel strak. Maar vandaag met de MOTU 128 USB voelt het zeker niet slechter.

En behalve wat je computer en software doen, is er ook nog jitter aan de kant van het ontvangende apparaat, dat is vaak meer dan men verwacht!

Mvg.

CoolRunning

Volgens Roger Linn (en die zou het toch moeten weten) zijn er op moderne PC's en Mac's geen noemenswaardige timing problemen meer.

Zeer interessant interview met hem over timing, groove en swing en mythes hier omtrent:
http://www.attackmagazine.com/features/roger-linn-swing-groove-magic-mpc-timing/

Kijk alleen hier maar eens hoeveel clock sync issues met outboard en bijv ableton, is echt nog wel een probleem, binnen een daw alleen vsti's niet maar externe sequencer blijft een uitdaging

Hmmm, direct is helemaal lezen dat article van Roger Linn,, Thanks !!

En tja mijn eigen ervaring...
De Midex is het beste voor mij tot nu toe met (nog) cubase 5,, maar zeker ver van perfect strak. (Ik gebruik 'm eigenlk echt maar alleen als Multi Port Midi IN)
M'n Amiga met MED-SS is eigenlk nog 't beste (Op 131 BPM, dat zijn 161616 Samples) Zelfs beter dan de Atari met Notator of Cubase 3.1

Maar, én dat geld voor alles over midi cable, moet de Kickdrum, Of de timing gevoelste instrumenten, op de eerste track staan...

Soit, 't blijft mss nog het beste een vergelijk tussen analoog (Serieel over een cable, met alles erop en eraan) en digitaal (In The Box) midi data.. ???

Volgens Roger Linn (en die zou het toch moeten weten) zijn er op moderne PC's en Mac's geen noemenswaardige timing problemen meer.

Zeer interessant interview met hem over timing, groove en swing en mythes hier omtrent:
http://www.attackmagazine.com/features/roger-linn-swing-groove-magic-mpc-timing/

hij heeft het over timing van midi noten
dat is idd ok mits goede gear/driver/daw
maar clock.. is toch nog in veel gevallen om van te huilen
m.i het ergste is dat er geen constante clock gezonden wordt (behalve Renoise) waardoor toestellen die rekenen op constante clock de eerste measures niet strak kunnen lopen (bvb clock converters, delays, arpeggios)
niet alleen DAWs overtreden deze regel.. laatst gemerkt dat een MPC met JJOS hier ook in faalt :(

Hey Rvooh,, Ik gebruik een Pioneer EFX 500 om dat te 'analyzen'.. IK wil het wel eens filmen,,
M'n Amiga met MED-SS is perfect vanaf de eerste Beat, maar enkel met Paula Audio, Niet met Mixed Audio Out.

Want idd, Bij elke DAW (met USB-to-midi interface) lijkt de Midi sync te stotteren op de eerste maten...
De "DAW-CPU-Task" heeft (nu met de audio en vst's) wel andere dingen te doen ook dan een STE met enkel midi,,wanneer je op Play drukt..
Een perfecte Midi Clock Send vanaf de eerste ms is ni haalbaar denk 'k ?? Of voor zover ik al heb kunnne zien mbv de EFX 500.

Laatst gewijzigd:
Ik heb trouwens een USB Midisport 8x8.

Maar wat ik wou weten of mijn track langer of korter word ( drift )?
Dat de noot af en toe scheef gaat is wel duidelijk met breakbeatjes.

En met SX word ik helemaal niks om grooves te programmeren, iemand tips ?
( de noten kunnen niet 1 stapje verschoven worden, of dat lukt mij niet tenminste, ( zoiezo hoef ik al die audio shit niet, puur alleen MIDI sequencing ) )

Maar wat ik wou weten of mijn track langer of korter word ( drift )?
Hmmm, nee, Da's de interne Sequencer clock van de DAW die dat regelt...
Maar niet elke DAW z'n tempo is 100,0000 % exact zoals 't staat ingegeven... Da's eerder sample accuraat denk 'k?? Maar het tempo is in bpm, Beats/minute,..
Soit, Ik was er hier op SF al is over begonnen, in 't aira topic, maar de draad werd toen afgesloten door de MOD..

tja, idd, Zelf ben ik nog steeds met Octamed/MED-SS bezig op Amiga,
Ook door het midi jitter gedoe op een DAW. Ik kan zelfs shufflen met een note command !! In een resolutie van die 6 ticks per maat..

En ja, Bij de originele Cubase SX, is er nog eens die vertraging issue door de dongle ook dacht 'k !??

Laatst gewijzigd:
Ik vind trouwens ook dat MIDI-in over het algemeen minder strak is in Cubase dan MIDI-out... geen idee waar dat precies aan ligt, denk zelf dat het wel eens Windows of Cubase zou kunnen zijn. En da's altijd al zo, zowel met oudere versies van Cubase, als met de huidige versie (7.5)... of met verschillende MIDI-USB interfaces (Midex vs. MOTU).

Mvg.

CoolRunning

'OOK'... Tja, ik ni,
De Midex Midi IN kan ik best gebruiken om VST' s te triggeren en bv snares, Of bv gans m'n routing van de Amiga Midi IN,
Maar niet om Sample slices perfect in sync te krijgen met bv de Direct wave VST
De Midi out / Mdi Sync Out , zelfs met de Midex / Cubase, vind ik tot nu toe onbruikbaar,..
Maar dat heeft nog redenen, omdat ik zo gewoon ben aan een tracker edit grid..

Is dat niet gewoon je input latency?
Ja, denk ik ook,, "audio card latency",, geen midi latency...

Is dat niet gewoon je input latency?

Nee de timing waarmee Cubase de inkomende noten schrijft is variabel (+ of - vergeleken met de vaste latency), dus jitter.

Mvg.

CoolRunning

Heb je daar die "midi in timestamp setting" niet voor ??
Er zit jitter op de midi in, maar nu ni zo erg dacht 'k ??
Ik zou't hier is kunnen meten, met m'n Amiga MED-SS als Master en het Cubase Tempo exact 't zelfde tot op .001 bpm, want midi sync slave werkt ni.

Erg frustrerend fenomeen inderdaad. Ik ben zelf ook nooit 100% tevreden geweest met gesyncde drumcomputers etc. Altijd is er wel weer iets onverklaarbaars aan de hand en dan verdoe je je tijd weer aan het problem-solven, waarna je hele inspiratie is verdampt. :D

Ach zo,, Maar dan is de Cubase Midi Sync Out Jitter mss 't zelfde als de Midi In ??? Dus niet absoluut ???
En met welke Midi interface ??? Mss dat die nieuwste Pro Audiocards met midi I/O ook wel goeie jitter resultaten geven???

Als ik mijn AN200 aan Cubase (master) sync, en daarvan de Midi noten opneem zitten die anders perfect op de grid. (en nee, quantizing staat niet aan)

Toch niet stiekem quantize aanstaan? :D:D:D

In ieder geval, ik denk dat men mijn antwoord ietwat heeft misgelezen. De jitter op mijn MIDI in is altijd wat meer dan op mijn MIDI uit, maar dat betekent helemaal niet dat het onwerkbaar is, het is gewoon wat meer (misschien 10-20%), ik vind PC MIDI best wel strak tegenwoordig - maar niet retestrak zoals sequencen vanaf m'n Cirklon (met SyncGen als slave aan Cubase) bijvoorbeeld.

Wat betreft MIDEX en LTB, ik geloof niet dat het je input strakker maakt, alleen maar de output als je afspeelt. Qua input ben je nog altijd afhankelijk van de timing stabiliteit van je gehele systeem.

Mvg.

CoolRunning

Back