Wat heeft de toekomst voor ons in petto?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

liquidthrust

Onverbloemd
Wat voor synths hebben wij binnen 50 jaar, of zelfs 100 jaar? Wat voor muziek zal hot zijn? Hoe zullen onze instrumenten eruitzien, en wat kunnen ze doen? Sterker, wat voor instrumenten zullen de hele muziekwereld op z'n kop zetten. Zouden we instrumenten kunnen bespelen door middel van gedachten? Zullen we elk geluid waar we aan denken rechtstreeks kunnen horen? Zal neo postcore dubstep voor oude lullen zijn?

Discuss! :okdan:

Ik hoop op een heropleving van de barok. Gespeeld door middel van nanobots die via je hersenstam de juiste frequenties afgeven.

Ik hoop op een heropleving van de barok. Gespeeld door middel van nanobots die via je hersenstam de juiste frequenties afgeven.

prachtig :dubbel:

Over 50 jaar ben ik gemiddeld gezien al 15 jaar rot...

Over 50 jaar ben ik gemiddeld gezien al 15 jaar rot...

Ai dat komt door die Russische reactor op de zolder die op je hifi aan het lekken was. :peukie:

Honderd jaar geleden had een doorsnee gezin niet eens electrische verlichting, vijtig jaar geleden net TV. Elke voorspelling nu is zinloos.

Ik zie muziek als een soort van reis waar binnen van alles te ontdekken valt.
Op een gegeven moment is alles ontdekt en valt er alleen nog maar te herluisteren of opnieuw te doen.

Ik geloof er niet in dat muziek een oneindige ontwikkeling kan door maken.
We leven nu en de afgelopen eeuwen in een periode met veel intellectuele en technische ontwikkelingen, maar die voortgang is op een gegeven moment wel klaar.

Er is niet iets als een eeuwigdurende ontwikkeling of vernieuwing, het stopt ergens.

Elke voorspelling nu is zinloos.

Kan gerust zijn, maar laat ons fantaseren?

Er zal nooit iets drastisch veranderen als het komt op emotie. Het menselijke zal altijd gevraagd worden. Je kan maar net zo ver gaan als het kan. Maar de manier waarop zal wel een 180 gaan doen denk ik.

Ik zie muziek als een soort van reis waar binnen van alles te ontdekken valt.
Op een gegeven moment is alles ontdekt en valt er alleen nog maar te herluisteren of te kopieeren.

Ik geloof er niet in dat muziek een oneindige ontwikkeling kan door maken.
We leven nu en de afgelopen eeuwen in een periode met veel intellectuele ontwikkelingen, maar die voortgang is op een gegeven moment wel klaar.

Er is niet iets als een eeuwigdurende ontwikkeling of vernieuwing.

Precies, en dat heb ik nu al een beetje. Ik ben hartstikke benieuwd wat er voor muziek zal zijn binnen 20 of 30 jaar. Kijken of het eindeloze klonen zijn, of dat er vernieuwing zal zijn. Als er vernieuwing is dan ga ik lekker mee, als het revivals zijn dan word ik echt een dikke zagevent. :D

Als je op zoek bent naar andere muziek dan je nu kent, er valt nu nog zat te ontdekken, je zal je waarschijnlijk niet beseffen hoeveel goeie dingen er al zijn die jij nog niet kent. Zoek dat op en wacht niet tot over 30 jaar, er ligt meer kwaliteit achter ons dan voor ons.

Als je op zoek bent naar andere muziek dan je nu kent, er valt nu nog zat te ontdekken, je zal je waarschijnlijk niet beseffen hoeveel goeie dingen er al zijn die jij nog niet kent. Zoek dat op en wacht niet tot over 30 jaar, er ligt meer kwaliteit achter ons dan voor ons.

Weet ik gerust, en ik zoek dagelijks! Maar het zal altijd binnen bepaalde normen zijn, hoe experimenteel het ook is.

Wat de toekomst voor ons in petto heeft is een boel geschiedenis. :D

Over de toekomst kan je speculeren, in de geschiedenis kan je graven.

Nu is graven idd wel vermoeiender dan speculeren, maar toch zit daar de crux.

Binnen 50 jaar is mijn Minimoog een fortuin waard. En daar zit ik dan met een afgezaagde shotgun op m'n Mini, temidden van een barren post-nuclear wasteland.

Over een paar jaar kunnen we een 303 808 whatever thuis gewoon 3D uitprinten (net als die TT303s uit Thailand ofzo maar dat doen ze nog in een fabriek ;) )
Maar volgens meneer Kurzweil (van de synthesizers) komt er rond 2045 sowieso de technological singularity http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity dan wordt alles prachtig cyborg cyberspace OF terminator Borg stijl
Maar dan volgens James Lovelock hebben we nog maar 20 jaar voordat de wereld in een Soylent Green hell veranderd en dan zullen synthesizers niet zo belangrijk meer zijn ;p
Als die singularity nou 10 jaar eerder komt dan kan het misschien nog net goed komen met de mensheid
(en synthesizers)

Over een paar jaar kunnen we een 303 808 whatever thuis gewoon 3D uitprinten (net als die TT303s uit Thailand ofzo maar dat doen ze nog in een fabriek ;) )

En dan gaat onze vaste vintage kliek gewapend met 3D geprinte oscilloscopen en vergrootglazen nog steeds zeiken dat ze niet hetzelfde klinken als de originelen :D

wiskundig zijn alle muzikale verbanden al eeuwen bekend, daar komt ook niks nieuws bij
wat veranderd zijn de tools en de toegankelijkheid. vroeger moest je echt iets kunnen en bij voorkeur geld hebben, tegenwoordig zit alles in een plugin, daw of construction kit. en ligt voor iedereen voor het grijpen op het internet. De drempel om muziek te maken is nog nooit zo laag geweest. en die trend zal alleen nog maar doorzetten. straks hoef je zelfs geen samples meer te kiezen, maar heb je genre wizards, waar de vetste beats en progressies voor het grijpen liggen
je kiest een groove, je kiest een progressie, je kiest een zangeres typt je text in, zegt of je single of maxi edit wilt en drukt op render en daar is je nieuwe track

dus produceren is dan gereduceerd tot het combineren van impressies die je aanstaan. het gaat dan niet meer om skills maar om voorgekauwde smaak

Ik hoop van niet maar ik denk dat we met klankopwekking het veruit allemaal gehad hebben...
Alles is gebaseerd op wat al bestaat. Iets totaal nieuw aan de basis mag gerust.
Muziek zal ook totaal anders zijn en wat we vandaag horen/maken zal binnen enkele honderden jaren alleen nog op enkele klassieke (radio?)stations te horen zijn, net zoals vandaag met middeleeuwse muziek.
Mijn gear, hoeveel geld ik er vandaag de dag ook aan uitgeef, mogen ze tegelijk met mij de grond induwen.
Kunnen ze het misschien na 1000 jaar nog eens opgraven en in een museum zetten :D

Cheers,
Exo. :mega:

Maar volgens meneer Kurzweil (van de synthesizers) komt er rond 2045 sowieso de technological singularity http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity dan wordt alles prachtig cyborg cyberspace OF terminator Borg stijl

Dus dan blijven we voor altijd in cirkels gaan wat betreft muziektrends als er geen nieuwe instrumenten meer worden uitgevonden omdat we aan het hoogtepunt zitten?

80's/90's/00's Electro -> 20's/30's Nu Electro -> 40's/50's Neolectro -> 60's/70's Post Electro -> 80's/90's Nu Post Electro Humanoid

Het klinkt allemaal hetzelfde maar met meer fidelity en complexiteit. :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back