Wat heeft de toekomst voor ons in petto?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De technische mogelijkheden zullen over 50 jaar enorm zijn. Het concept van een synthesizer en zelfs van 'muziek maken' zal er verregaand door veranderen. Je moet er een stuk 'out of the box' voor denken:

* Er zal virtuele zang zijn die niet meer van echt te onderscheiden is, inclusief allerlei emoties en intonaties. Het kan bovendien via je eigen stem real-time aangestuurd worden.

* Geluiden zullen als input gebruikt worden om er een synthetisch fysisch model van te maken, dat vervolgens als synthesizerbron gebruikt kan worden. Hoe meer samples van bijvoorbeeld jouw stem, of van het blaffen van een hond, of van een voorbijrijdende motorfiets aangeboden worden, des te nauwkeuriger het model wordt. Uiteraard kun je met opzet verschillende klanken aanbieden, om te zien wat de automatische modellensynthesizer er van maakt. :-)

* Analytische software kan een track ontleden in verschillende componenten, die ook weer stuk voor stuk geresynthetiseerd kunnen worden als modellen. Daarmee kun je grotendeels of geheel automatisch een remake van een willekeurige track maken en er automatisch variaties op laten maken on the fly.

* Het onderscheid tussen muziek luisteren en muziek maken zal kleiner worden. Interactie tussen de luisteraar(s) en systemen die muziek produceren, leidt tot variaties in de muziek die zelfs grijsgedraaide nummer boeiend weten te houden. Uiteraard zal er optimaal rekening gehouden worden met enerzijds de herkenbaarheid en vertrouwdheid van een track en anderzijds een stukje gewenste onvoorspelbaarheid, danwel invloed van de 'luisteraar' op die muziek.

* Er zullen synthesizers blijven als ouderwetse kastjes, met heerlijke knoppen om aan te draaien en beperkingen die de creativiteit en beheersing over het 'instrument' bevorderen, puur omdat daar onder vooral mannen vraag naar zal blijven. Een deel van die synths zal om allerlei reden met het internet in verbinding staan. Een ander deel juist niet, vanwege de behoefte aan klassieke, beperkte en op zichzelfstaande apparaten.

* Juist doordat de bits en bytes over 50 jaar nog veel meer dan nu overal in ons leven verweven zullen zijn, zal de waardering van en behoefte aan zuiver en semi-acoustische gespeelde live muziek hoog blijven.

Electronische / computerklankopwekking over 30 jaar? Als je eerst eens 30 jaar terugkijkt en probeert de lijn door te trekken, dan valt mij het eerst op dat we vooral enorm veel hebben AFgeleerd. Kon iemand als Xenakis in de jaren 80 bij de Franse, regionale overheid nog tonnen loslullen voor de aanschaf van een huizenhoog digitaal apparaat waarmee je een handgetekende golfvorm als toon hoorbaar kon maken (daarover verscheen een juichend interview in Computer Music Journal), NU doen we datzelfde met een gratis download app-je en, wat veel belangrijker is, NU weten we dat je daar muzikaal geen bal mee opschiet. De opwinding in de electronische muziek zit vooral in die dagdroom vooraf over wat nieuwe techniek mogelijk maakt, daarin lijkt geen plaats voor een rationele afweging van wat die nieuwe mogelijkheden dan eigenlijk muzikaal kunnen betekenen. Zelfs niet voor componisten. De realisatie is daarom veel vaker een teleurstelling dan een mijlpaal, ongeveer wat Shakespeare zegt over 'lust': "before a joy proposed, behind a dream".

Electronische klankopwekking heeft zich de afgelopen 30 jaar vooral afgespeeld in het digitale domein en loopt hijgend aan achter de ontwikkeling in de digitale techniek. De bizarre snelheid waarmee de digitalisering zich heeft voltrokken, heeft een zeer onevenwichtige, schokkerige, gestresste, oververhitte software-ontwikkeling ten gevolge gehad. (Een klein bijvoorbeeldje daarvan is dat we totaal vergeten zijn om leerlingen op de middelbare school fatsoenlijk te leren programmeren, zodat jaarlijks ongeveer 100.000 digibeten de schoolbanken verlaten.) Voor wat de muziek betreft vind je in die oververhitting een verklaring voor die ogenschijnlijk tegenstrijdige terugkeer, al in de jaren negentig, naar oud-vertrouwd analoog. Op synthforum tref je dan ook enorm veel enthousiaste en bekwame "soldeerders", maar nauwelijks programmeurs. Terwijl iedereen toch weet, of minstens vermoedt, dat de werkelijke vernieuwing alleen maar te vinden kan zijn in die software-ontwikkeling: dat is de "place to be". Zeker de komende 30 jaar.

Terwijl iedereen toch weet, of minstens vermoedt, dat de werkelijke vernieuwing alleen maar te vinden kan zijn in die software-ontwikkeling: dat is de "place to be". Zeker de komende 30 jaar.

Dat maakten m'n ouders mij in de jaren 80 ook al wijs... ik ging dus informatica studeren.
Wat is een mens nu nog met Cobol, Fortran en Pascal?
Misschien met m'n assembler nog een beetje...

Cheers,
Exo. :mega:

Electronische klankopwekking heeft zich de afgelopen 30 jaar vooral afgespeeld in het digitale domein en loopt hijgend aan achter de ontwikkeling in de digitale techniek. De bizarre snelheid waarmee de digitalisering zich heeft voltrokken, heeft een zeer onevenwichtige, schokkerige, gestresste, oververhitte software-ontwikkeling ten gevolge gehad. (Een klein bijvoorbeeldje daarvan is dat we totaal vergeten zijn om leerlingen op de middelbare school fatsoenlijk te leren programmeren, zodat jaarlijks ongeveer 100.000 digibeten de schoolbanken verlaten.) Voor wat de muziek betreft vind je in die oververhitting een verklaring voor die ogenschijnlijk tegenstrijdige terugkeer, al in de jaren negentig, naar oud-vertrouwd analoog. Op synthforum tref je dan ook enorm veel enthousiaste en bekwame "soldeerders", maar nauwelijks programmeurs. Terwijl iedereen toch weet, of minstens vermoedt, dat de werkelijke vernieuwing alleen maar te vinden kan zijn in die software-ontwikkeling: dat is de "place to be". Zeker de komende 30 jaar.

je workflow is net zo hoorbaar als de sound zelf. je kan een deel een beetje namaken maar de msq100s en die seq zijn in veel gevallen toch een vorm van muziek.

toch is de elektronische muziek nog niet zo lang bekend... vanaf het jaar 1994 met house kwam het in opspraak (voor de grootste groep). daarvoor kon je niet als rock band elektronische sounds maken want dan werd je uitgekotst .. kijk maar naar de onderschrijven van rage agains the machine die allemaal elektronische sounds maakte maar wisten als ze dat maakte met electronisch spul waren ze passee. dus eigenijk nog maar 20 jaar daarvoor was het allemaal underground.

wat zeg je nou allemaal hehe

ik bedoel dan in house en techno .. vooral

maar ook wel een groot gedeelte van andere muziek. neem nou wham of madonna die stonden ook met een band op het podium maar of die sounds nou uit die instrumenten kwamen moest je de gemiddelde burger niet vragen.
https://www.youtube.com/watch?v=kAGl8RWTSqc

exit madonna
Wooow, deze klinkt echt geweldig. Thx, Raphie. :okdan:
Dan mss toch maar dit draadje volgen...
Ooops, deze blijkt toch nog op een 40 jaar oude techniek gebaseerd te zijn (samples).
Ik dacht dat het VA techniek was. Mss dat een of ander programmeur die samples kan gebruiken om er een echte VA versie van te maken... :P

Dat maakten m'n ouders mij in de jaren 80 ook al wijs... ik ging dus informatica studeren.
Wat is een mens nu nog met Cobol, Fortran en Pascal?
Misschien met m'n assembler nog een beetje...

Cheers,
Exo. :mega:

Wat kunnen mensen toch verschillen he? De een gaat iets studeren omdat z'n ouders 'm iets wijs maakten, de ander omdat een bepaalde studie nu eenmaal z'n passie is.

En wat een mens nu nog is met Cobol, Fortran en Pascal? Oneindig veel meer dan digibeet. Dat was 't punt.

Wat een dromerig geouwehoer in dit topic zeg. Veel tekst weinig inhoud.

Houd je liever bezig met vandaag..

@ "elite":
wat een volledig offtopic geprovoceer weer
lijkt me meer onder algemene berichten thuis te horen dan bij dit topic
92 posts en alleen maar van dit gezeur??

Wat een dromerig geouwehoer in dit topic zeg. Veel tekst weinig inhoud.

Houd je liever bezig met vandaag..

Gooi er anders ff een oude joodse wijsheid tegenaan. 8o)

Hij mag dicht mij part. Ik denk niet dat er nog iets nuttigs gepost zal worden. :peukie:

apocalypse.jpg

Ik maak nu al muziek die bij de toekomst past. =)

ik sluit mijzelf volledig bij 6 aan...

en bioligisch gezien wordt het echt tijd voor een enorme epidemie, waardoor minstens de helft van alle mensen worden uitgeroeid...

maar goed, daar wordt al reeds hard aan gewerkt door onze extremistische moslimvrienden....:D

:mega:

Maar om nog even op TS terug te komen, die blijft, zo lijkt het althans, zich liever laten verwonderen door obscuriteiten uit het verleden en dagdromen over de toekomst, dan ooit productief te gaan worden.
De toekomst heeft voor hem qua muziekproductie nog steeds niet veel in petto.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back