Wat heeft de toekomst voor ons in petto?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
We hoeven in de toekomst i.i.g. geen topics meer te beginnen... we zijn hard bezig om zo ongeveer ieder forum uithoekje te ontdekken en in te nemen, zowel zinvol alswel zinloos.

ik hoop dat over 50 jaar nog steeds iemand verliefd kan worden op het bespelen van een cello eigenlijk
who cares als ie t zelfde speelt als iemand nu
er is nu al meer dan genoeg muziek om een leven te vullen
het invullen van een tekst enzo en stijl dat zal allemaal wel gaan kunnen. maar dat is meer een vervanger voor muziek luisteren dan voor maken denk ik
het plezier van je eigen sound zoeken, je eigen handtekening, dat zal neem ik aan wel blijven

wiskundig zijn alle muzikale verbanden al eeuwen bekend, daar komt ook niks nieuws bij
wat veranderd zijn de tools en de toegankelijkheid. vroeger moest je echt iets kunnen en bij voorkeur geld hebben, tegenwoordig zit alles in een plugin, daw of construction kit. en ligt voor iedereen voor het grijpen op het internet. De drempel om muziek te maken is nog nooit zo laag geweest. en die trend zal alleen nog maar doorzetten. straks hoef je zelfs geen samples meer te kiezen, maar heb je genre wizards, waar de vetste beats en progressies voor het grijpen liggen
je kiest een groove, je kiest een progressie, je kiest een zangeres typt je text in, zegt of je single of maxi edit wilt en drukt op render en daar is je nieuwe track

Realivox Blue Preliminary Video - YouTube

dus produceren is dan gereduceerd tot het combineren van impressies die je aanstaan. het gaat dan niet meer om skills maar om voorgekauwde smaak
Eh, beetje beperkt gedacht? Tonale verbanden zijn allang bekend maar er wordt nog steeds een enorme stroom aan nieuwe muziek gemaakt met die verbanden. Daarnaast is er vanaf pakweg de 20e eeuw een enorme hoeveelheid atonale en niet-harmonische muziek bijgekomen. Maar die telt voor jou niet mee (terwijl jouw genre er toch een hoop aan te danken heeft).
Eind jaren 80 ook eens gespeeld met Band-In-A Box. Die voorspelling over genre wizards, vette beats en progressies is dus allang uitgekomen.
Over 100 jaar zal een cello nog steeds boeien, de hits van 2014 iedereen in de lach doen schieten als ware het Tiroler hoempadeunen, en de muziek van dan ons als onverdragelijke herrie in de oren klinken.
Maw, pleur die elektronische meuk eruit en ga cello studeren.

Daar hebben we liquidtrust weer met zijn vragen...

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de muziek over 30 jaar nauwelijks zal verschillen van nu. Natuurlijk zijn er wel wat ontwikkelingen maar of die zo ingrijpend zijn... Nog steeds zal er veel rotzooi worden geproduceerd. Ook af en toe een pareltje, maar echte verrassingen zullen er niet zijn. Bij veel muziek zul je (zeker jij) zelfs denken: hee, dat kende ik al, het lijkt sterk op iets wat ik 30 jaar geleden al heb gehoord maar toen klonk het toch beter!

:D

Muziek en muzieksmaak veranderen maar geleidelijk, een periode van 30 jaar is niks.

Grappig hoe het altijd mijn kant uitkomt terwijl ik gewoon een vraag stel over de toekomst van muziek maken..

Muziek en muzieksmaak veranderen maar geleidelijk, een periode van 30 jaar is niks.

Nou, 30 jaar kan best veel zijn. 30 jaar geleden was het 1984. In die tijd luisterden we volgens mij vooral naar Madonna, David Bowie en Duran Duran. De eerste houseplaat moest nog gemaakt worden, laat staan de talloze aftakkingen en extremiteiten. Hiphop was volgens mij ook nog niet echt een ding, dat was ook pas eind jaren '80 dat dat serieus vorm begon te krijgen als ik me niet vergis. Een 808, 909 of 303 kon je aan de straatstenen niet kwijt want niemand wist wat 'ie ermee moest doen. Ik ben benieuwd wat er gebeurd zou zijn als je in een discotheek anno 1984 ineens Skrillex op zou zetten.

en nu betalen we 30 jaar later een veelvoud voor deze doosjes :D

Maar goed, beetje zinloos topic.. Speculeren wat de toekomst brengt. Het antwoord is namelijk 'van alles' maar niemand weet wat.

Pietje in Nederland zal in 2066 iets anders spelen dan Nguy'oe Ballaballa in verweggiestan in 2047.

In ieder geval, muziek die gemaakt wordt kan je ook zien in de context van het verleden en allerlei actuele gebeurtenissen en andere ontwikkelingen, bijvoorbeeld technisch, economisch en politiek en persoonlijk, maar ook de tijd op dat moment en de omgeving, sociale en culturele invloeden etc.. deze factoren zullen altijd een stempel zetten op een of andere manier op artistieke uitingen op dat moment.

Probeer je een dergelijke context voor te stellen en creeer daar bij in gedachten een beeld van hoe het zou kunnen zijn.

Als je dat als inspiratie neemt voor muziek die je nu zou maken ben je misschien vernieuwend bezig en loop je op de toekomst vooruit.

Ofzo. :D

Over 30 jaar luisteren we naar de muziek van nu. Net als we nu naar de muziek van 30 jaar geleden luisteren: www.jammfm.nl

Zoals ik zeg, hetzelfde maar betere fidelity gezien analoog waarschijnlijk 100 procent nagemaakt is digitaal. 32 bit resolutie is de volgende stap.

Volgens mij worden de 80's en 90's letterlijk normen. Dan maak je een plaat in 2042 en dan hoor je iemand zeggen "klinkt eighties!".. "Hoezo eighties?".. "ja vorige eeuw".. achzo. Iedereen zit achter die klanken aan tot op de duur die nummers geen betekenis meer hebben, dan is het gewoon de klank zoals het is, zonder historische context. Is nu al een beetje eigenlijk want alles klinkt eighties of nineties (toch een groot deel). Zeker als alles is gebaseerd op oude drum machines, want iedereen wil een 808 of 909, de Tempest die modern klinkt wordt mooi de hoek ingesmeten. We mixen nog altijd door SSL E series, we willen nog allemaal Lexicon effecten. Binnen 10 jaar koopt een knul van 17 jaar zich een Roland TR-9 denkende dat dit ding een volledig nieuw concept is, nog nooit heeft ie van jaren 90 muziek gehoord, hij maakt er gewoon muziek mee. Het klinkt jaren 90, maar dat weet hij niet.

Laatst gewijzigd:
100 jaar:
alle emoties moeiteloos uitbaar en omzetbaar naar beeld geluid of wat voor een belevingsvorm dan ook. je hele wezen als instrument, niks meer de beperktheid van een gitaar of synth die je moet leren bespelen om iets ( een klank een emotie een liedje ) te kunnen uiten.
de minimoog zal net zo'n rariteit zijn als aderlatingsapparatuur in een modern ziekenhuis nu.
( het zou mooi zijn als hij het nog deed dat wel, hij verdient het , maar da's weer een ander topic )
ooit was schilderen de manier om een portret te vereeuwigen, zoiets..

vind die van vco van die topics ook wel leuk trouwens

Mooi Sunny

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back