Nightstorm
Ouwe rot
Even uit nieuwsgierigheid: ik hoor veel mensen over faseverschillen enzo, maar ik heb weinig tot geen idee wat 't is en 't negatieve effect ervan op je mix...Iemand die mij kan vertellen wat 't is, zodat ik weer 's wat leer? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Ehm , ik weet t niet naadloos uit te leggen.
Maar wat ik wel ongeveer weet is dat als je 2 mono geluiden onder elkaar legt, heft t elkaar op, en dat doet zeer aan je oren als je t goed hard zet.
Origineel geplaatst door Yoozer
Nu ligt 't dus een beetje aan waar je staat of ze elkaar 'versterken' (dat je het dubbel zo hard hoort) of ze elkaar 'uitdoven' - dat je dus helemaal niks hoort omdat de luchttrillingen elkaar opheffen.
Origineel geplaatst door Yoozer
De onderste is een stukje verschoven ten opzichte van de bovenste. Da's an sich niet zo erg, het is alleen zo dat je dan bij een bepaalde plaatsing van de speakers 'uitdoving' of 'versterking' tegenkomt.
Nu zie je de speakers van boven. Laten we even voor het gemak aannemen dat er sinusgolven uitkomen. Die hebben regelmatige pieken (zie cirkellijnen). Je ziet dat als de speakers naast elkaar staan de golven elkaar kruisen. Nu ligt 't dus een beetje aan waar je staat of ze elkaar 'versterken' (dat je het dubbel zo hard hoort) of ze elkaar 'uitdoven' - dat je dus helemaal niks hoort omdat de luchttrillingen elkaar opheffen.

< € 150 geloof ik.
Als je rond het oranje lampje zit (90 graden) heb je je maximale stereobeeld bereikt.Origineel geplaatst door faab
Nog een kleine tip:
Check je geluiden ook mono als het geluid verdwijnt is er een fase probleem.
Vaak gebeurt dit bij extreme instellingen op leads 2 golfvormen die elkaar praktisch opheffen.
Stereoverbreders kunnen er ook voor zorgen dat je mix uit fase gaat dit gebeurt bij extreme instellingen.

Origineel geplaatst door faab
Fase verschil op speakers ontstaat doordat de l/r kabels op beide speakers tegenovergesteld zitten dus 1 speaker goed de andere fout.
Trucje om dit te checken is om de speakers steeds ietsje meer naar binnen te draaien als je dan op een gegeven moment het laag hoort verdwijnen heb je een fase probleem.
Bij mij gaat het trekken aan mijn oren, maar ik heb al veel gemerkt dat dit niet voor iedereen opgaat.
Origineel geplaatst door The Es-Kimo
Hmmmz, ik lijk ongeveer dit probleem te hebben nu....
Ik heb een melodie gemaakt met een synth uit de JP8080, waar een choruseffect overheen zit. Op m'n hardware mixer wordt de synth maximaal breed uitgestuurd qua panning... Hierdoor klinkt het in stereo allemaal fantastisch, lekker vol en lekker breed.
Echter, als ik de stereo mix opneem en mono maak, dan valt ongeveer al het vette aan dit geluid compleet weg... en blijft er een heel 'zielig' geluid over
Als ik het geluid op de hardware mixer MINDER breed zet dan klinkt het dus stereo ook wat minder vol, maar mono wordt het dan al weer beter....
Echter, ik denk dat in hardcore tracks de meeste producers het geluid van de melodieen toch vrij breed willen hebben.
Ik ga zo eens kijken of ik met de standaard fase meter van Wavelab (zoals Niel zei) iets meer kan vinden.
Maar is er een algemene oplossing voor bovenstaand probleem?
Het stereobeeld verkleinen werkt wel een beetje, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet.
Er zit wel een bepaalde delay in het geluid dat ik gebruik, maar die is volgens mij niet ingesteld op het tempo van de track, althans, dat zou dan puur toeval moeten zijn, want ik heb gewoon een standaard delay op de JP gekozen die lekker klonk met mijn melodie.
Niel zegt dat er qua softwarematige oplossingen heel veel mogelijkheden zijn. Is er iemand die wat concretere oplossingen heeft? (ik heb die fasemeter in Wavelab overigens nog niet uitgetest)...