hoe om te gaan met jaren 80 samples

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
ik ben een oud hip hop school fanaat en heb gisteren weer een track lopen strippen van Scot Le Rock.. nu is dit vrijwel een onbekende voor de meeste mensen en als ik je de sample laat horen dan herken je hem misschien wel (heel misschien) maar de meeste raden nooit waarvandaan omdat het destijds gewoon geen commerciele muziek was. het was toch wel underground en niet op mtv te zien bijv. nu gebruik ik vaak dit soort samples soms herkenbaar en soms helemaal niet.. nu gaat het om een stuk rap zeg maar, meer verklap ik niet anders is het niet meer leuk. maar hoe is het het beste om om te gaan met die samples. het clearen is gewoon niet te doen! zoek maar eens uit wie de officiele producers zijn van die plaat en wie de publishers en labels zijn.. vrijwel onmogelijk. al is het al niet dat deze mensen volgens mij echt niet gaan kraaien naar een ripp off sample van een plaatje waar ze vroeger ooit eens iets mee gedaan hebben.. die wegen zijn volgens mij vertroubeld.

even voorbeeldje.. iets bekender.. roxanne shante.. wie kent haar niet "And my name is Shane and I rock the house" .. die stem is zo herkenbaar en niemand lijkt erop. nu kan je dat samplen.. maar wat dan? clearen of niet? de old skool guys herkennen hem zeker, maar who gives a fuck nowadays right?

denk aan artiesten als

roxanne shante
scot le rock
schooly d
etc..

clearen of niet? maar hoe dan en waarom dan? ik denk dat je die samples gewoon wel kunt gebruiken want het is wel heeeeel erg lang geleden PLUS het is niet zo commercieel als een top arties uit de jaren 80..

Volgens mij ligt dat ook aan de oplage van de plaat die je uit wilt brengen. Ik geloof dat je iets van 500 kopieen mag drukken zonder de rechten te hebben.

Dat was toen ook zo'n gedoe met dj Promo -don't speak. Mochten er ook niet meer van worden gedrukt, maar later toch de rechten gekregen en zijn er meer platen bijgedrukt.

als ik samples rip van oude gasten als scot le rock, dan zullen ze rond de 1500 geperst worden en wanneer cd compilateurs in willen licenceren dan zal dat ook gewoon gebeuren, dus daar ligt mijn vraag..

ik vraag me ook trouwens af hoe IDT die beethoven, mozart of who het ook is, track heeft kunnen rippen en remaken (sensation theme!) .. het is een klassiek stuk, dus wie zou die rechten nu beheren?

Gewoon uitbrengen die hap. Als er gezeik van komt dan merk je het wel. Is ook weer gratis publiciteit :D En als het een gore vette hit wordt, dan maakt het ook niet meer uit om wat doekoes af te dragen en komen opeens allerlei mensen met rechten opdraven...

Of bekijk ik het nu iets te nonchalant? 8o)

Origineel geplaatst door jaimiefanatic
ik vraag me ook trouwens af hoe IDT die beethoven, mozart of who het ook is, track heeft kunnen rippen en remaken (sensation theme!) .. het is een klassiek stuk, dus wie zou die rechten nu beheren?

Ik geloof dat iets van 100 jaar na het overlijden van de componist/auteur de rechten vrij komen. Dat was toen ook nog een heel gezeik met die house versie van de Carmina Burana van Orff. Die beste man was al een hele tijd dood, maar nog geen 100 jaar, waarop de familie eiste dat die plaat uit de handel genomen zou worden. En dat is toen dus ook gebeurd.

En wat betreft de hiphop samples zou ik me er niet al te druk om maken, zeker niet als het om korte fragmenten gaat. Ik wist trouwens niet dat Scot La Rock ook rapte, ik dacht dat ie alleen scratchte. Weer wat geleerd.

A.u.b. Schoolly D niet te veel door de mangel halen, want die is heilig voor mij :)

Dat met die Carmina Burana van Orff: Als de persoon 50 jaar dood is en er zijn geen directe nabestaanden dan kun je het gebruiken, de vrouw van Orff begon te zeiken over dat house nummer en die was nog niet dood.

Ik heb er de ballen verstand van maar ik vind ook gewoon dat je het moet gebruiken. De fugees hadden het enya deuntje toch ook gewoon gejat en 'ready or not' uitgebracht. Pas later toen het echt superbekend was, begon enya te zeiken kreeg een plaatjes op de hoes.

ik vraag me ook wel af, als je een jaren80 sample hebt die je zo verbouwd (verklooit) dat die niet meer herkenbaar is,
(of zo goed als) of het dan werkelijk de moeite is om dat te clearen... (de puristen zullen ja zeggen zeker?)

greetz

cloudy

(@jamiefanatic: noemde jij vroeger nie "djsirjamez"?)

Origineel geplaatst door cloudman
ik vraag me ook wel af, als je een jaren80 sample hebt die je zo verbouwd (verklooit) dat die niet meer herkenbaar is,
(of zo goed als) of het dan werkelijk de moeite is om dat te clearen... (de puristen zullen ja zeggen zeker?)

greetz

cloudy

(@jamiefanatic: noemde jij vroeger nie "djsirjamez"?)

ja idd :)

gewoon uitbrengen, zolang het in een oplage van 1500 stuks vinyl is maakt niemand er fuzz over....maar je kan je kansen op het maken van doekoe wel shaken.....aangezien op het moment dat het een hit wordt en iedereen de track in licentie wil nemen, de rechthebbenden ook ineens op de stoep staan, en die weten dan ook dat het een vette hit is/wordt, anders stonden ze niet op de stoep.... you decide....money of music? ;)

Origineel geplaatst door olafmol
gewoon uitbrengen, zolang het in een oplage van 1500 stuks vinyl is maakt niemand er fuzz over....maar je kan je kansen op het maken van doekoe wel shaken.....aangezien op het moment dat het een hit wordt en iedereen de track in licentie wil nemen, de rechthebbenden ook ineens op de stoep staan, en die weten dan ook dat het een vette hit is/wordt, anders stonden ze niet op de stoep.... you decide....money of music? ;)

that's easy : MUSIC :halleluja :dj: *D

Re: hoe om te gaan met jaren 80 samples

Origineel geplaatst door jaimiefanatic

denk aan artiesten als

roxanne shante
scot le rock
schooly d
etc..

clearen of niet? maar hoe dan en waarom dan? ik denk dat je die samples gewoon wel kunt gebruiken want het is wel heeeeel erg lang geleden PLUS het is niet zo commercieel als een top arties uit de jaren 80..

Uhm...de voorbeelden die jij noemt zijn al zo vaak gesampled,of gebruikt in scratches....ik denk niet dat je daar problemen mee gaat krijgen.....

Je krijgt pas problemen als het een vette koeiehit wordt.
Maar als ze komen kunnen er heftige claims gelegd worden.

Origineel geplaatst door faab
Je krijgt pas problemen als het een vette koeiehit wordt.
Maar als ze komen kunnen er heftige claims gelegd worden.

het kan alleen maar een hit worden als het ofwel in grote oplage's wordt uitgebracht, ofwel voor een grote oplage verzamelaar/mix-cd/etc. gelicenseerd..zolang je dit allemaal binnen de perken houdt kan je volgens mij ook geen echte claims krijgen.....vooral omdat de gemiddelde advocaat al meer kost dan het geld dat je aan rechten uit een oplage van 1500 stuks kan slepen...toch??

Beste Olaf,

Dat is niet helemaal waar want als jij 200 whitelabels uitbrengt en die worden opgepikt door topjocks.
En daaruit vloeit voort een deal met een major, dan kan je plaat een hele grote hit worden.
Hits worden vaak niet gemaakt op de moederlabels maar eerder via subdeals.
Het risico van sampling blijft echter wel altijd bij de artiest.

Beste Olaf,

Dat is niet helemaal waar want als jij 200 whitelabels uitbrengt en die worden opgepikt door topjocks.
En daaruit vloeit voort een deal met een major, dan kan je plaat een hele grote hit worden.
Hits worden vaak niet gemaakt op de moederlabels maar eerder via subdeals.
Het risico van sampling blijft echter wel altijd bij de artiest.

ja maar zolang je die deal met de major niet maakt is er toch nix aan de hand? neem aan dat de major toch pas de deal rondmaakt als de samples gecleared zijn....

Dat is niet altijd het geval want die major hoeft in principe geen risico te lopen.
Paar kennissen van me kwamen op een gegeven moment top 10 uk binnen.
En de shit hit the fan.
25% van je inkomsten kwijt voor 1 flutsampeltje.

Dat is niet altijd het geval want die major hoeft in principe geen risico te lopen.
Paar kennissen van me kwamen op een gegeven moment top 10 uk binnen.
En de shit hit the fan.
25% van je inkomsten kwijt voor 1 flutsampeltje.

tja.maar dan ligt de verantwoordelijkheid nog steeds bij jezelf.....als je de sampels niet hebt gecleared moet je idd niet in zulke grote oplages uitbrengen dat een nummer uit de underground kan stijgen......

ik had mid jaren 90 een plaat gemaakt die uitgelicenceerd werd aan easternblock.
Die plaat bevatte een stukje gitaar van een james brown track,ik had die helemaal opgeknipt en dacht zelf dat je het niet zou kunnen horen.
Maar toch,we kregen bericht van eastern dat hun een berichtgeving hadden gekregen van de kant van james brown.
Of de oplage niet verder laten gaan dan 500 of een joekel van een bedrag betalen....men heeft voor de eerste optie gekozen.

Ja dat kan idd.
Maar er zijn zowiezo artiesten die pertinent tegen sampling zijn.
Beatles bijv.
Ik heb zelfs een house whitelabel die nog dezelfde dag uit de handel gehaald werd.

Dus pas vooral op wat je sampled.

Back