Labelmanager boos, release vd baan, omdat ik remix wil leveren op 24 bit ipv 16?

Nightstorm

Ouwe rot
Okay, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Voor een vriend van me een remix gemaakt, hij biedt 'm samen met zijn origineel aan bij het label waar hij eerder een release heeft gehad. De labelmanager wil beide versies uitbrengen, vraagt ons om de tracks in 16 bit-kwaliteit aan te leveren.

Daar zit ik wel een beetje mee, ik ben niet zo heel goed in het technische verhaal, maar heb alles ingesteld op 24 bit. Volgens mij heerst er wel brede consensus dat dit de kwaliteit is om je tracks op aan te leveren. Ik zie het niet zo zitten om dit om te gaan zetten, ik kan niet goed inschatten wat dat aan artefacts oplevert later na mastering. Daarom, als het omgezet moet worden, heb ik dan liever dat de mastering engineer dat doet ipv ikzelf.

Alle contact loopt via facebook, dus ipv m'n maat het maar op te laten lossen denk ik dat het slimmer is om hem zelf te benaderen. Had ik beter niet kunnen doen. Ik stuur 'm een naar mijn idee beleefd bericht, binnen 10 minuten hebben we ruzie en is iig de release van de remix van de baan. Die maat van me krijgt bericht dat ik 'onprofessioneel' ben en een 'attitude' heb.

In de bijlage screenshots van het gesprek. Zie ik nou iets over het hoofd, dat ik iets verkeerd geformuleerd heb? Of is die kerel nou gewoon een malloot?

Attachments

• wtf gesprek 1.jpg
    wtf gesprek 1.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 159
  • wtf gesprek 2.jpg
    wtf gesprek 2.jpg
    63 KB · Bekeken: 133
Om te beginnen denk ik dat de titel van je draadje fout is. Ik denk niet dat de release van de baan is omdat je in het verkeerde formaat aanlevert, maar omdat er in de communicatie iets hopeloos fout is gegaan.

Het is belangrijk om te weten waar de heer in kwestie vandaan komt. In Nederland zijn we gewend om heel direct met elkaar te communiceren. Het valt ons misschien niet eens op, maar vraag onze Belgen maar eens :). Voor de meeste buitenlanders komt directe communicatie vaak onprettig (om niet onbeschoft te zeggen) over. Je openlijk afvragen of je iemand tegen de haren instrijkt en iemand die als "subject matter expert" aangemerkt mag worden vertellen dat zijn houding niet constructief is, is vragen om problemen.

Ik kan me voorstellen dat hier een deel van je probleem is terug te vinden.

Het gesprek loopt gewoon vreemd...als je nou gewoon gezegd had dat je de track niet 16 bit aan kan leveren en het daar bij gehouden had was het denk ik anders gelopen.... Nu lijkt het alsof er flink langs elkaar heen gepraat wordt...

Ik kan Bob hier gelijk in geven, ben zelf woonachtig in het buitenland en er gelden hier dan ook andere omgangsvormen.... inderdaad als ik mijn Nederlands en soms Mokumse directheid zou gebruiken (wat ik soms wel eens doe als het kan of moet) dan kan dat problemen geven in de communicatie.

Echter vindt ik het vreemd dat de communicatie via Facebook verloopt ipv mail (mij toch achter de oren ga krabben dan) lijkt mij niet echt profesioneel (maar dat is mijn idee)

De heer in kwestie is een Amerikaan. Kan me wel wat voorstellen bij wat dr van Lansberg zegt, alleen als ik het goed interpreteer was de remix al van de baan voordat ik begon over zijn houding. Overigens komt zijn manier van communiceren bij mij nou ook niet echt over alsof hij aan 'sugarcoating' doet, dus ik weet niet of het nou helemaal de 'lompe Hollander' eigen is :)

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf en ik loop dagelijks tegen vergelijkbare issues aan, helemaal als er iets van hiërarchie in het spel komt. En daarvan is hier in mijn optiek duidelijk sprake. jij moet iets van hem, hij niet van jou (even zwart/wit, op z'n Hollandsch ;)).

Hij vertelt je dat je kosten moet maken en jij geeft als antwoord dat je dat niet van plan bent voor het releasen van een remix. In zijn optiek is de discussie daarmee gesloten.

"I'm not sure how to finance the mastering without any budget" klinkt toch iets anders dan "I'm not going to spend money to get it released".

Overigens denk ik nog steeds dat je kunt repareren hoor. Mocht je dat willen.

Lekker de whatever laten krijgen die internet business man aan de andere kant van de lijn, voelt zich heel wat zo lijkt het, mis je niks aan, gewoon verder zoeken en vergeten die meneer.

Dat repareren denk ik even over na, m'n eerste reactie is 'laat maar zitten', maar goed ben nu ook gewoon nog erg boos. Belangrijkste vind ik nu eerst voor mezelf helder krijgen waar het mis is gegaan, bedankt voor alle input tot nu toe.

Dat 'lol' had ik juist toegevoegd om het niet te zwaar te maken, beetje zelfspot. Op zijn fb-foto presenteert ie zichzelf schreeuwend naast een Sesamstraat-figuur, had daarom ingeschat dat ik het ook niet te formeel moest presenteren.

waarom kan je die track niet gewoon op 16 bit aanleveren?

:koffie:
Ik zie het niet zo zitten om dit om te gaan zetten, ik kan niet goed inschatten wat dat aan artefacts oplevert later na mastering. Daarom, als het omgezet moet worden, heb ik dan liever dat de mastering engineer dat doet ipv ikzelf

nou, als je het goed doet, dan levert het natuurlijk been artefacts op.....

( het is nou niet bepaald een omzetting naar 8 bits....:D)

CD´s zijn altijd 16 bits....

ach so nee ok... maar waarom zorgen maken over de conversie, gewoon converteren en opsturen, als het niet goed is dan hoor je het wel toch?
Ik voorkom het liever dan dat ik achteraf moet gaan zeuren. Dat is nl. ook echt niet fijn. Daarnaast zie ik het probleem ook niet echt, hoe hoger de kwaliteit hoe beter lijkt mij :erm:
Plus, ik vind dat ik hard gewerkt heb aan de remix, zou het zonde vinden als het dan ondermijnd wordt doordat ik het verkeerde dither-algoritme zou gebruiken ofzo (als ik dat al moet gebruiken, want ik kom er na een zoektocht op internet niet uit of ik dat nou wel of niet moet)

nou, als je het goed doet, dan levert het natuurlijk been artefacts op.....

( het is nou niet bepaald een omzetting naar 8 bits....:D)

CD´s zijn altijd 16 bits....

En dat is nou het probleem, ik weet niet hoe het goed te doen. En dan lees ik dit en dan durf ik het helemaal niet meer aan:

1. MIXDOWN (BOUNCE) - 16 BIT vs. 24 BIT - THE DOs & DON'Ts

Some freshmen still export and archive their unmastered mixdowns in the 16 Bit-Format.

DON'T!

You should know that every -6dB step equals 1 (One!) Bit of resolution. Because of that a mixdown with a peak-level of -12dB will probably have most of its musical content being described by only 13 to 15 Bit or less. This is one of the important reasons (but not the only one!) why the worldwide accepted actual format-standard to avoid digital artefacts has 24 or more Bits.

Also: Your Sequencer is processing at 32 Bit floating-point-accuracy, so you are giving away digital resolution if you export your mix at 16 Bit. Or put in other words: If you export your mix with a peak level of -12dB in a 24 Bit-Format, then the average levels of your precious music is still effectively "described" with more then 20 Bits, which is a good thing.

The 16-Bit Export is mainly needed as a final step before CD-manufacturing as specidifed in the RED BOOK Standard. It is NOT used for archiving digital mixdowns (anymore).

bron: http://mastering.webs.com/audiofaq.htm

Wat een geneuzel
1. Zijn "mastering engineer" is een eikel als die niet met een 24 bits file om kan gaan (waarschijlink jaagt die zelf je file door Ozone en steekt jouw geld in z'n zak)
2. Je mag je eigen mastering doen uit eigen zak
3. De kosten van zijn mastering worden op jouw opbrengst ingehouden

Dit is gewoon één van de vele ekektronische zolderlabeltjes. TOTAAL niet interessant
Lekker laten gaan, geld zie je toch nooit, prutser eerst klas

Wat een geneuzel
1. Zijn "mastering engineer" is een eikel als die niet met een 24 bits file om kan gaan (waarschijlink jaagt die zelf je file door Ozone en steekt jouw geld in z'n zak)
2. Je mag je eigen mastering doen uit eigen zak
3. De kosten van zijn mastering worden op jouw opbrengst ingehouden

Dit is gewoon één van de vele ekektronische zolderlabeltjes. TOTAAL niet interessant
Lekker laten gaan, geld zie je toch nooit, prutser eerst klas
Dat idee heb ik ook wel een beetje, ja. Geld verwacht ik sowieso niet, volgens mij is het vrij gebruikelijk om een flat fee te vragen als je geld wilt zien voor een remix, anders is het gewoon een vriendendienst. Een vriendendienst is ook precies de insteek die ik had met deze remix, ik verwacht van een labelmanager eigenlijk ook wel dat 'ie dat soort dingen enigszins begrijpt/verwelkomt. Uiteindelijk krijgt hij twee tracks terwijl hij maar één titel hoeft te tekenen, m.i. gewoon een vrijwillige bijdrage die te allen tijde kan weigeren als 'ie er niks mee kan.

Er zijn duizenden "labels"'die niks anders doen dan soundcloud afstruinen op zoek naar tracks
Het kan de grootste bagger zijn, dat maak niet uit, maar hun game is volume
Gewoon zo veel mogelijk tracks releasen en weer een paar euro pakken op de plays op yt, sound cloud spotify etc etc, misschien 25€ totaal per track, jij bent ze dan nog €100 schuldig voor "mastering" en die treshold haal je nooit, vinden zij zo weer tien releases hebben ze toch 200-250 euro.

Er zijn duizenden "labels"'die niks anders doen dan soundcloud afstruinen op zoek naar tracks
Het kan de grootste bagger zijn, dat maak niet uit, maar hun game is volume
Gewoon zo veel mogelijk tracks releasen en weer een paar euro pakken op de plays op yt, sound cloud spotify etc etc, misschien 25€ totaal per track, jij bent ze dan nog €100 schuldig voor "mastering" en die treshold haal je nooit, vinden zij zo weer tien releases hebben ze toch 200-250 euro.
Je hebt gelijk denk ik.

Het is me nu duidelijk dat er niks miscommunicatie is, de kern van het probleem is puur:

-ik doe dit voor de lol en de publiciteit en wil geen geld besteden aan mastering;
-dit vertel je een label dat jou gaat verkopen niet, dan heb je een verschrikkelijke houding.

Niks meer, niks minder. Klinkt niet als een label waar ik iets mee te maken wil hebben.

Back