Labelmanager boos, release vd baan, omdat ik remix wil leveren op 24 bit ipv 16?

Ik gaf het voorbeeld om aan te geven dat zo'n type waarschijnlijk een redelijk volle agenda heeft. En als je al kijkt naar het aantal tracks dat hier op het forum dagelijks wordt gedumpt, kun je ook stellen dat er voor jou 100 anderen zijn. Dat bedoel ik niet neerbuigend overigens. Maar er zijn gewoon heel veel gasten zoals jij en ik die hun tracks released willen zien.
Denk dat je een verkeerd beeld hebt van dit soort "labels" het zijn allemaal hobby labels die gewoon een abbo hebben bij een aggregator. Als jij zo even een paar euro overmaakt naar REBEAT of Labelworx of een van de tientallen andere agregators, heb jij het eind van de middag ook een label. Je hebt geeneens een KvK of BTW nr. nodig.

stelt geen reet meer voor. ik geef ook alles in eigen beheer uit, sta op alle stores wereldwijd en spotify voor een paar euro.

Ik gaf het voorbeeld om aan te geven dat zo'n type waarschijnlijk een redelijk volle agenda heeft. En als je al kijkt naar het aantal tracks dat hier op het forum dagelijks wordt gedumpt, kun je ook stellen dat er voor jou 100 anderen zijn. Dat bedoel ik niet neerbuigend overigens. Maar er zijn gewoon heel veel gasten zoals jij en ik die hun tracks released willen zien.
Nou, dan stel je je wel erg onderdanig op richting zo'n label. Ik ga er toch van uit dat een label iets hoort in m'n muziek en er daarom vertrouwen in heeft om het uit te brengen, dat zoiets niet uit liefdadigheid gebeurt. Ik vind dat ik dan wel het recht heb om daarover in gesprek te gaan. Wanneer het 'voor jou tien anderen' is, dan zoeken ze maar lekker tien anderen. Als dat een 'attitude' is, het zij zo, maar ik hoef echt niet ten koste van alles op Beatport te staan.

gaat t nou om een plaat?

op beatport maakt t toch geen reet uit wat of hoe het is, waarschijnlijk pleuren ze daar gewoon een mp3 converter hatsaflats eroverheen.

Denk dat je een verkeerd beeld hebt van dit soort "labels" het zijn allemaal hobby labels die gewoon een abbo hebben bij een aggregator. Als jij zo even een paar euro overmaakt naar REBEAT of Labelworx of een van de tientallen andere agregators, heb jij het eind van de middag ook een label. Je hebt geeneens een KvK of BTW nr. nodig.

stelt geen reet meer voor. ik geef ook alles in eigen beheer uit, sta op alle stores wereldwijd en spotify voor een paar euro.

Nou, dan stel je je wel erg onderdanig op richting zo'n label. Ik ga er toch van uit dat een label iets hoort in m'n muziek en er daarom vertrouwen in heeft om het uit te brengen, dat zoiets niet uit liefdadigheid gebeurt. Ik vind dat ik dan wel het recht heb om daarover in gesprek te gaan. Wanneer het 'voor jou tien anderen' is, dan zoeken ze maar lekker tien anderen. Als dat een 'attitude' is, het zij zo, maar ik hoef echt niet ten koste van alles op Beatport te staan.

Beide is natuurlijk goed mogelijk ;).

Het is belangrijk om te weten waar de heer in kwestie vandaan komt. In Nederland zijn we gewend om heel direct met elkaar te communiceren. Het valt ons misschien niet eens op, maar vraag onze Belgen maar eens :). Voor de meeste buitenlanders komt directe communicatie vaak onprettig (om niet onbeschoft te zeggen) over. Je openlijk afvragen of je iemand tegen de haren instrijkt en iemand die als "subject matter expert" aangemerkt mag worden vertellen dat zijn houding niet constructief is, is vragen om problemen.

Ik kan me voorstellen dat hier een deel van je probleem is terug te vinden.
Er is een verschil tussen 'direct' en 'onbeschoft'. Direct is wat je zegt (of wat je niet zegt), onbeschoft gaat over hoe je het zegt.
Een voorbeeldje:
zowel "ik ben momenteel niet geïnteresseerd" en "fuck off" zijn even direct.
Niet-direct (indirect) zou zijn: "we contacteren u van zodra er een beslissing gemaakt is", terwijl eigenlijk bedoeld wordt "ik ben momenteel niet geïnteresseerd".
En ja, of iets al dan niet onbeschoft is verschilt van cultuur tot cultuur, maar ook zeker van persoon tot persoon.
En het is niet zo dat, algemeen gezien, Belgen directheid minder appreciëren dan Nederlanders.

In dit geval is deze labelmanager niet erg kundig in het professioneel communiceren met klanten/contacten. Of gewoon slecht in online communicatie, waarbij er geen nonverbale signalen zijn. Maar ik denk dat het vooral het eerste is - in zijn branche zou hij toch moeten weten dat zijn motivatie en die van 'artiesten' niet noodzakelijk hetzelfde zijn.
Ik zou die lul (direct van mij he :D ) dan ook een cursus professionele communicatie aanraden, of hij moet maar een PR-manager in dienst nemen.

Dat valt bij labels inderdaad onder attitude. Voor jou inderdaad 10 anderen. De tijd dat je eisen kon stellen bij labels, is al lang voorbij. Tegenwoordig mag je blij zijn als een label je tracks uit brengt, en je er niet voor hoeft te betalen.

En geloof me, zo uniek als jij je eigen product vind, denkt een A&R alleen maar aan het commercieel uitbaten ervan.

Veel producers maken met de eerste releases dezelfde fout als jij: Denken dat je uniek bent. Iedereen kan tegenwoordig produceren.

Als je verder wilt komen in de muziekindustrie, moet je zorgen dat jij de gun factor krijgt. En gewoon zaken op zn beloop laten, en ja knikken.

Naar mijn mening vertel je die man veel te veel informatie die je helemaal niet hoeft te delen.
Die gast zit helemaal niet te wachten op wat jij wel en niet weet van mastering en dithering.

Waarom heb je niet gewoon de track naar hem gestuurd in 16bit? Who cares?

Ik zou die lul (direct van mij he :D ) dan ook een cursus professionele communicatie aanraden, of hij moet maar een PR-manager in dienst nemen.

Zo slecht is zn communicatie toch ook weer niet. Hij is wel kortaf en heeft snel een conclusie getrokken. Dat komt bij mij over als "ik heb geen tijd voor discussie", wat desinteresse kan zijn maar ook een commerciele beslissing kan zijn. Niet iedereen heeft tijd en zin om te onderhandelen.

Dat valt bij labels inderdaad onder attitude. Voor jou inderdaad 10 anderen. De tijd dat je eisen kon stellen bij labels, is al lang voorbij. Tegenwoordig mag je blij zijn als een label je tracks uit brengt, en je er niet voor hoeft te betalen.

En geloof me, zo uniek als jij je eigen product vind, denkt een A&R alleen maar aan het commercieel uitbaten ervan.

Veel producers maken met de eerste releases dezelfde fout als jij: Denken dat je uniek bent. Iedereen kan tegenwoordig produceren.

Als je verder wilt komen in de muziekindustrie, moet je zorgen dat jij de gun factor krijgt. En gewoon zaken op zn beloop laten, en ja knikken.
Dan heb ik vooralsnog mazzel gehad blijkbaar, ben dat namelijk (bij een aantal best grote labels) wel zo gewend. Moest de labelmanager bij wie ik m'n vorige release heb uitgebracht toch nog even mailen, gelijk maar even bedankt voor de duidelijke communicatie en samenwerking van zijn kant 8)

Maar goed, zoals ik al zei, wanneer het 'voor jou tien anderen' is dan zoeken ze maar lekker tien anderen. Dan maar geen 'carrière', dat is me het niet waard.

"ik heb geen tijd voor discussie", wat desinteresse kan zijn maar ook een commerciele beslissing kan zijn. Niet iedereen heeft tijd en zin om te onderhandelen.
Dat hoeft geen onderhandeling te zijn. Gewoon even je (technisch) standpunt uitleggen (het waarom van dat 16 bit). Maar goed, dat kan meneer de labelbaas niet, want hij weet het waarschijnlijk niet eens. Kortaf zijn om je eigen onwetendheid te verbergen, dàt kan een commerciële beslissing zijn. :D

nogmaals ik heb het nog nooit meegemaakt bij een label
Een "echt" label zoals bijv de top 20 beatport labels werken ook echt niet zo.
dit is een gewoon een "electronic label" hobbyzolder. mag niks kosten, levert ook niks op.

als je hem nog ff verder wilt sarren, vraag hem even wie z'n mastering doet, wat hij voor jou aan promotie gaat doen, hoe vaak je statements krijgt, of je deze ook zelf online kan inzien.
denk dat je geeneens meer antwoord krijgt.

De arrogantie, alsof JIJ zit te wachten om je tijd te verdoen met zo'n prutser.
tekent je vriend de rechten over? anders pleur je hem toch lekker zelf op beatport?

nogmaals ik heb het nog nooit meegemaakt bij een label
Een "echt" label zoals bijv de top 20 beatport labels werken ook echt niet zo.
dit is een gewoon een "electronic label" hobbyzolder. mag niks kosten, levert ook niks op.
Precies, heb wel eens mee gewerkt aan een release op een sublabel van Be Yourself Music (voortgekomen uit ID&T, doen ook al hun releases). De labelmanager daar was wel geïnteresseerd in wat ik deed, dus met hem heb ik daarna regelmatig zitten mailen en hij heeft me ook nog wel eens opgebeld. Gewoon puur om gedachten uit te wisselen, zonder dat daar concreet een volgende release aan vast hing.

Bij Black Hole, waar ik m'n laatste release heb gedaan, staat de labelmanager ook altijd klaar om vragen te beantwoorden, ook als het niet concreet betrekking heeft op de release maar als je bijv. advies nodig hebt.

Dat soort mensen hebben gewoon interesse in wat ze doen en met wie ze samenwerken. Dat zorgt er m.i. ook voor dat het succesvolle bedrijven worden, ze zijn bereid te investeren in artiesten en hebben een visie/liefde voor wat ze doen. Wat mij betreft helden :)
als je hem nog ff verder wilt sarren, vraag hem even wie z'n mastering doet, wat hij voor jou aan promotie gaat doen, hoe vaak je statements krijgt, of je deze ook zelf online kan inzien.
denk dat je geeneens meer antwoord krijgt.

De arrogantie, alsof JIJ zit te wachten om je tijd te verdoen met zo'n prutser.
tekent je vriend de rechten over? anders pleur je hem toch lekker zelf op beatport?
Met die kerel hoef ik verder niks meer. Hoe het verder gaat met de track weet ik niet, kan in het uiterste geval altijd nog iets nieuws maken met m'n eigen elementen en dat gewoon op Soundcloud gooien ofzo.

Misschien is mijn engels niet meer wat het is geweest, maar ik kan niets verkeerds ontdekken in de woorden van de labelmanager.

Mijn gedachte over het voorval is als volgt:

Als mijn afnemer/klant vraagt om een productie te leveren op cassettebandje, dan krjjgt hij/zij dat gewoon, desnoods met een de 24bit file als 'extra service', wat altijd gewaardeerd wordt.
Wanneer later blijkt dat die 24bit (pre)master toch nodig was of beter, dan zal men nog dieper onder de indruk zijn van jouw voorzienendheid en professionaliteit.

Als je zelf gaat roepen dat je het 'for fun' hebt gedaan, dan geef je zelf aan dat je niet professioneel met die track bezig was en vooral als je dat als argument gaat gebruiken in een discussie.
Natuurlijk hebben wij, als het goed is, plezier in ons werk, maar het is niet voor de lol wanneer je professioneel bezig bent (brood op de plank, betalende klanten, etc.). Dat zijn geen woorden die je een professional, op welk gebied dan ook, ooit in de mond hoort nemen.
Het zou dan eigenlijk geen verrassing moeten zijn om onprofessioneel gevonden te worden.

Ik weet niet in hoeverre een remix maken jou een artiest maakt, maar een mix of productie doen voor een derde is een dienende bezigheid, dus hij vraagt 16bits, krijgt hij 16bits.
En als dienende factor binnen dit proces had je eigenlijk niets te zoeken bij de labelmanager, laat staan hem even te willen opvoeden, hoe klein zijn zolderkamer bureau en hoe onbetekenend zijn label ook moge zijn.

Je kunt nu de vinger blijven wijzen naar die nare labelmanager of je kunt kijken, zelfs wanneer je vindt dat jou geen enkele blaam treft, welke de dingen zijn die je een volgende keer toch anders zou doen om zo'n situatie te vermijden.

onzin, labels moeten dienstbaar zijn aan de artiest en graag willen, graag of niet werkt 2 kanten uit.
het label doet de artiest geen "gunst" label ziet kans om meer te verdienen dan hij gaat maken aan kosten. Alsof een release tegenwoordig nog iets bijzonders is. Labels hebben artiesten nodig, zo simpel is het. andersom niet.

jouw verhaal is meer als iemand je diensten inhuurt, dan ben je dienstbaar en is de klant koning. dus bijv een lump sum betaalde remix. of mastering diensten, u vraagt, wij draaien
maar niet voor een electronic release waarbij je de labelkosten ook nog eens zelf moet betalen (gaan af van je opbrengsten) te gek voor woorden deze houding.

onzin, labels moeten dienstbaar zijn aan de artiest en graag willen, graag of niet werkt 2 kanten uit.
het label doet de artiest geen "gunst" label ziet kans om meer te verdienen dan hij gaat maken aan kosten. Alsof een release tegenwoordig nog iets bijzonders is. Labels hebben artiesten nodig, zo simpel is het. andersom niet.

jouw verhaal is meer als iemand je diensten inhuurt, dan ben je dienstbaar en is de klant koning. dus bijv een lump sum betaalde remix. of mastering diensten, u vraagt, wij draaien
maar niet voor een electronic release waarbij je de labelkosten ook nog eens zelf moet betalen (gaan af van je opbrengsten) te gek voor woorden deze houding.

Stel al moet je zelfs bijbetalen, dan nog ben jij de leverancier en zij de klant..... Je kunt daar niet mee eens zijn maar zolang je nog geen Daft Punk bent, kan je niet veel eisen, toch?

Ander label? als je product goed is staan ze voor je in de rij hoor :)
IK bedoel NightStorm is geen Daft Punk, maar het label is ook geen Columbia Records :D

En de mastering zal zeker niet worden gedaan door Bob Ludwig :D

laat me toch niet lachen, da's een zolderboer met attitude, meer niet :D

zonder artiesten heeft een label ook geen bestaansrecht. Label coördineert distributie, beheert rechten en doet promotie
de artiesten zijn klant bij het label, niet andersom. Het label moet zichzelf verkopen, waarom het geestekindje van de artiest bij hun het beste af is, niet andersom.

zonder artiesten heeft een label ook geen bestaansrecht. Label coördineert distributie, beheert rechten en doet promotie
de artiesten zijn klant bij het label, niet andersom. Het label moet zichzelf verkopen, waarom het geestekindje van de artiest bij hun het beste af is, niet andersom.

Zullen we dan eens het aloude economische principe van vraag en aanbod erop loslaten? Ik ken zelf persoonlijk buiten SF om al enkele tientallen "producers" (mijzelf incluis) die op hun zolderkamertje muziek maken. Ik ken geen enkele labelboer.

Alleen als het om bijzondere kwaliteit gaat, of om gevestigde artiesten, of om grote namen, etc, dan ben ik het met je eens. Als je net van de universiteit af komt, denk je misschien ook dat de werkgevers voor je in de rij staan. Dat doen ze echter alleen wanneer je uitmuntende resultaten hebt gehaald en men voldoende potentie in je ziet. In elk ander geval zul je ook gewoon moeten solliciteren (of je netwerk aanspreken).

Maar nogmaals, ik ben geen ervaringsdeskundige (of misschien juist wel).

Back