In lijn met de vorige post

:
Knoppen zijn lekker. Softsynths kunnen prima met knoppen worden uitgerust middels een goede midi controller
Hardware synths staan absoluut VEEL koeler in de studio, maar kosten ook ruimte, stroom, trekken stof aan, zijn niet makkelijk verplaatsbaar, zijn duur en onderdelen soms moeilijk verkrijgbaar.
softsynths vind ik soms iets dunner klinken (alhoewel novations v-station echt keihard mijn speakers uit komt denderen), ze zijn wel AANZIENLIJK goedkoper, ze wegen niets, ze zijn meestal uitgebreid te testen (demo's, kopietjes etc), makkelijk verplaatsbaar, passen in een laptopje, alle instellingen kunnen opgeslagen worden (en dus ook worden gebackupped!), ze zijn met werkelijk alles te sequencen, en er kan in een aantal gevallen gewoon VEEL meer dan met reguliere synths. Nadelen zijn o.a. dat je een of meerdere flinke beeldschermen nodig hebt om alle frontpaneeltjes lekker te kunnen bedienen, je hebt een flinke PC nodig met een GOEDE soundcard en een goede midi master controller (bij voorkeur met een hoop knoppen of sliders).
Alhoewel ik vanavond stijl achterover viel van de Access Virus KC (was even bij Feedback), vond ik de diverse VST synths met een M-audio kaartje toch ZEER zeer indrukwekkend klinken (aanzienlijk beter dan mijn crap soundblaffer Live).
Enkele weken geleden kwam ik al tot de conclusie dat er nog maar ZEER weinig synths over zijn die niet al reeds op de PC zijn na te maken. Dat is ook een van de redenen waarom momenteel zoveel gear gedumpt wordt.
Vergeet niet dat vrijwel alle nieuwe synths virtual synthesis algoritmes toepassen. Dat zijn programmaregels die door een DSP chip worden uitgevoerd. je PC bezit minimaal evenveel, zo niet meer rekenkracht, dus in theorie kan vrijwel elke synthesizer direct "geport" worden naar een PC of MAC based emulatie/sound engine platform. De programmacode voor de synthesizer blijft immers nagenoeg gelijk. De geluidskwaliteit moet dus met een goede soundcard minimaal te evenaren, zo niet te overtreffen zijn. Persoonlijk vind ik de VST plugin van Novation een mooi voorbeeld van dergelijke ontwikkelingen. Latency op een goede soundcard is praktisch 0, dus hij speelt net zo lekker.
Nu maar hopen dat de Access KC ook een VST broertje krijgt