hulp met mastering

Dat bedoel ik dus: In veel hedendaagse mixen is het de loudness van je premaster al n effect op je mix. Zonder die loudness klopt je mix niet. Terughalen is dus geen optie. Dus meer dynamic range creeeren, gooit je mix uit balans. RMS is totaal niet interessant. Omdat het een momentopname is, heb je pieken met een bepaalde RMS waarde. (hetzelfde dus als n dynamic range, ook wel de loudness van je track genoemd).

Maar goed, ieder z'n eigen wijze van mixen. Mijn mastering studio maakt van de pre-platgewalste mixen van me nog betere masters met extreme loudness.

Wat ik al eerder zei: het ligt in je mix, niet in je masteringchain/loudness niveau of manier van aanleveren. Klopt de mix, dan word de master fantastisch.

Je manier van bewoorden zorgen denk ik voor wat misverstanden maar volgens mij snap ik het nu, en denken we eigenlijk allemaal hetzelfde :D

En goeie mix klinkt goed zowel kaal ongemasterd als platgewalst. Als die verhoudingen veranderen tijdens het platwalsen onderweg klopt de mix niet, maar dat probeerde je al duidelijk te maken toch ? Wat weer in tegenspraak is met "meer dyn ruimte creeren gooit je mix uit balans".

Heb je daar een voorbeeld van Pimpampeter?

Ik weet niet waar je precies n voorbeeld van wil, maar stel je het volgende voor: Je maakt n track met n zware lange kick, en n leadsound. Je walst ze compleet plat, want das n vet effect. Een dynamic range meter schiet door t dak naar buiten, want dynamiek zit er niet meer in. Het knalt. Dan kun je dus wel van alles terug gaan halen, maar blijft je dynamic range hetzelfde. Als je daar alles 6 db minder gaat limiten/compressen of wat dan ook, is je complete effect weg.

Je Loudness/dynamic range is dus maar n relatief begrip. Pin je daar niet op vast. Is je premaster kneiter hard, dan hoeft je mastering studio niet veel extra meer te limiten om meer loudness te creeeren. Tuurlijk willen ze allemaal graag alles volgens t boekje hebben, maar je betaald ze dus ze lossen t maar op.

Wat belangrijk is, is dat je met je mastering studio perfect overweg kunt. Zij moeten jou product optimaliseren, en dus jou filosofie achter je track snappen. Van die wizzkids die met allerlei termen gaan gooien, daar heb je niet veel aan. Zoek n mastering studio die je begrijpt. Die doet wat jij wil. Die maakt wat jij fijn vind. En als t even kan ook nog aangeeft waar problemen in je mix zaten. Geloof me, 90% van de professionele mastering studio's hoor je echt niet over je wel of niet -6db aangeleverde tracks.

Aaaaah, wat jij bedoelt is sidechaincompressie van losse sporen onderling zonder de rest aan te tasten versus masterbus compressie waardoor alles vernageld wordt.
Nu snap ik hem.

Naar mijn mening heeft dit weinig met mastering te maken omdat het een productie klankleur item is, iets creatiefs. Mastering is eerder een schoonmaak en polijst methode om de track tusen de rest in de markt te kunnen plaatsen. Als ik zoiets krijg zeg ik gewoon dat ik een nieuwe wave wil, zonder dynamische controllers op de masterbus, zodat ik zelf dat effect controleerbaar kan re-creeren binnen het mastering process indien gewenst en anders dat ze het zelf in de mix fixen met sidechaining voordat ik ermee aan de slag ga.

Klopt de mix, master fantastisch, sluit ik me 100% bij aan, limiter als onderdeel van een genre ook nog wel.
Maar wat er eenmaal in zit, krijg je er niet meer uit.
Maar als jij goede mixen aanlevert dan zit er als het goed is nog niet te veel in, dit in tegenstelling tot bijv de eerdere mixen van TS, als je break harder klinkt dan de drop en en deze de hele mix in elkaar laat klappen dan kan niemand dat meer voor je herstellen.

Als je wilt/kan, een seconde of 30 voor en na.

BRZ, volgens mij bedoelt ie de mensen die in opdracht van hem werken, niet hij zelf.
Dat begreep ik er in ieder geval uit na 3x lezen.

Gezien hun blijkbaar goede relatie noemt hij ze "mijn masteringstudio" in plaats van "de masteringstudio waar ik altijd naartoe ga".

Ik ben gewoon benieuwd hoe het klinkt.....wie het ook gedaan heeft.

Dan kan je hem op null zetten :D
Niks moet natuurlijk als dusdanig, maar je mix moet wel een baken / fundament hebben qua loudnes, master op null is dan best practise, kan je natuurlijk altijd nog een smalle correctie op het geheel maken

Ik moet altijd m'n masterfader omlaag trekken om niet in het rood te gaan gedurende het creatieve proces met pre-mixing en vaak laat ik hem dan ook zo staan tot het einde. Maakt toch gene reet uit met 32 bit floating point behalve dat het sneller werkt dan individuele kanalen zachter te gaan zetten.

Pas als ik weet dat de mix compleet niet de goeie kant op gaat trek ik alles omlaag en ga ik uit van masterfader op 0 db, maar dat is zelden.

Hoor je het verschil niet? Als je digitaal signaal per kanaal piekt rond de -18 of 0?
Klinkt vaak veel meer verkrampt minder open.

Nou je het zegt, inderdaad ! Maar kan ook te maken hebben met de nieuwe Monster kabels die ik nu gebruik, de boel klinkt gewoon meer open onderin.

Misschien maar eens een null test doen dan ....

waarom is het dan een fader?

Het is om fades te doen (fade-in en/of fade-out).

Ik moet altijd m'n masterfader omlaag trekken om niet in het rood te gaan gedurende het creatieve proces met pre-mixing en vaak laat ik hem dan ook zo staan tot het einde. Maakt toch gene reet uit met 32 bit floating point behalve dat het sneller werkt dan individuele kanalen zachter te gaan zetten.

Pas als ik weet dat de mix compleet niet de goeie kant op gaat trek ik alles omlaag en ga ik uit van masterfader op 0 db, maar dat is zelden.

De master op nul = unity; wat in komt is gelijk aan wat er uit komt (input = output).
Dus als je master in het rood gaat en dus overstuurt en je schuift de masterfader omlaag, dan ben je toch nog de input stage van jouw masterbuss aan het oversturen.
Wat er dan uitkomt is een overstuurd signaal, maar op lagere volume.

Dus als je master in het rood gaat en dus overstuurt en je schuift de masterfader omlaag, dan ben je toch nog de input stage van jouw masterbuss aan het oversturen.
Wat er dan uitkomt is een overstuurd signaal, maar op lagere volume.

Als je analoog werkt wel ja, dat hoor je meteen. Als dit het geval zou zijn in m'n DAW (Reason 7.1.1) zou ik het gebruiken als klankkleur effect, maar er gebeurt niks op de individuele kanalen of subbussen. Echt 0,0.

Als je analoog werkt wel ja, dat hoor je meteen. Als dit het geval zou zijn in m'n DAW (Reason 7.1.1) zou ik het gebruiken als klankkleur effect, maar er gebeurt niks op de individuele kanalen of subbussen. Echt 0,0.

Weer iets geleerd.

Om er zeker van te zijn dat ik geen poep praat heb ik de volgende test gedaan:

Reason 7.1.1.
1. 130hz sinus (C3) gepakt met thors wavetable synth (die is super clean, uitgebreid getest door velen, 0 harmonischen)
2. audio spoor van gemaakt van 10 minuten, normalized (reason werkt 32 bit floating point dus resolutie genoeg)
3. 8 extra mix channels aangemaakt op de SSL clone mixer
4. alle kanalen via direct outs naar elkaar toe in serie, behalve de laatste
5. alle gain faders op max (= plus 8.06 db gain)
6. oversturing vind pas plaats als de masterfader boven de -72,75 db komt, daaroner clean

Een extra test (mix channel hangen tussen masterbus out en hardware interface module bovenaan het Reason rack) laat zelfs zien dat de overstruing NIET in de masterbus plaats vind zelfs. Maar puur het laatste stukje van reason naar de geluidskaart (de hardware interface module)

Laatst gewijzigd:
6. oversturing vind pas plaats als de masterfader boven de -72,75 db komt, daaroner clean

Interessant!

Zou dit zoiets kunnen betekenen als dat in digitale systemen de masterfader de input tot de masterbuss regelt, terwijl analoog de masterfader ná de summing komt?

Om nog verder te gaan:

- 12 kanalen x +18 db gain met van 1 de fader nog +0,70db erbij is + 217 db
- masterfader staat op -101,38 en nog een mix channel er achter met -101,38 is -203 db
Geen oversturing en ik vermoedt dat de waardes niet exact overeenkomen daar onderin, daar ga ik op het reason forum wat over vragen denk ik.

Maar zodra het signaal wat naar de hardware interface gaat boven de 0 db komt begint de klank te veranderen.
Ziet ernaar uit dat ze die SSL dus vrij droog strak gebouwd hebben.

Wel valt mij op dat er twee verschillende oversturing plaatsvinden voorbij dit punt, afhankelijk van waar je verder gaint.
Mix channel harder zorgt voor een soort fan dissonante lfo wiebel van, voorbij de masterbus de normale digitale clipping.

Interessant!

Zou dit zoiets kunnen betekenen als dat in digitale systemen de masterfader de input tot de masterbuss regelt, terwijl analoog de masterfader ná de summing komt?

EDIT: dat klopt voor Reason inderdaad ! Net zitten spelen met instelling en kan niet anders concluderen.

Als ik de masterbusfader niet temper maar dat in plaats darvan doe door nog een mix channel na de masterbus te gooien met een hoop extra gain maakt ie weer dat rare geluid. En dat blijft ongeacht of ik de mxi channels erna zachter zet. Het rare geluid wordt dan ook zachter. Ik vermoed dat dit het plafond van de masterbus maximale input signaal processing is.

EDIT 2:
10 mix kanalen (12 x +18db) min de masterbus input fader -101,38 is de max de masterbus kan handelen zonder oversturing van een 130 hz sinus.
Dus dat is +78 db
Das best een headroom :D

EDIT 3: bij alles terug en masterfader op 0 inderdaad pas bij +79.68 db oversturing om precies te zijn (bij 130 hz sinus)
De hardware interface module daarna gaat niet verder dan -0 db, de digitale grens.

EDIT 4: sound on sound zei blijkbaar ongeveer hetzelffde in juni 2010 : http://www.soundonsound.com/sos/jun10/articles/pt_0610.htm
When we bring down the master fader in the last step, we are not changing the levels going into the mix bus, but we eventually reach a point where audible distortion and visible clipping no longer take place. This demonstrates that both were the result of the output stage being overloaded, not the mix bus.

Dit gaat over de normale clipping boven 0dBFS van de ouptut stage (reason hardware i/o module), de reden waarom ik de masterfader omlaag gooi.
Clipping van de masterbus vind in reason dus pas plaats boven +79 db

Laatst gewijzigd:
Back