Dat bedoel ik dus: In veel hedendaagse mixen is het de loudness van je premaster al n effect op je mix. Zonder die loudness klopt je mix niet. Terughalen is dus geen optie. Dus meer dynamic range creeeren, gooit je mix uit balans. RMS is totaal niet interessant. Omdat het een momentopname is, heb je pieken met een bepaalde RMS waarde. (hetzelfde dus als n dynamic range, ook wel de loudness van je track genoemd).
Maar goed, ieder z'n eigen wijze van mixen. Mijn mastering studio maakt van de pre-platgewalste mixen van me nog betere masters met extreme loudness.
Wat ik al eerder zei: het ligt in je mix, niet in je masteringchain/loudness niveau of manier van aanleveren. Klopt de mix, dan word de master fantastisch.
Je manier van bewoorden zorgen denk ik voor wat misverstanden maar volgens mij snap ik het nu, en denken we eigenlijk allemaal hetzelfde

En goeie mix klinkt goed zowel kaal ongemasterd als platgewalst. Als die verhoudingen veranderen tijdens het platwalsen onderweg klopt de mix niet, maar dat probeerde je al duidelijk te maken toch ? Wat weer in tegenspraak is met "meer dyn ruimte creeren gooit je mix uit balans".