hulp met mastering

Ik denk dat ik de gain toch wat te optimistisch heb ingesteld hehe. Vervorming hoorbaar :P
De RMS slingert best nogal
bvb op 4:28
screen3.png

ja, maar RMS moet je meten over de gerenderde track, voor gemiddelde van de complete track, niet realtime op een stukje

OK
Bedankt voor je hulp hoor Raphie!

1 ding snap ik toch nog niet goed.
Mijn mix is nu zonder compressie. Maar als je video's van beatport top 10 artiesten bekijkt dan staan hun channels toch vol met compressie en fatners en dergelijke.

ach ja... een aantal mixed geeneens zelf, hebben gewoon een productieteam achter zich of Ghost producers. geloof die future music video's toch niet man :D
da's allemaal marketing, selling the dream.
gewoon je oren vertrouwen, is veel beter.
en alles luistert heel nauw tussen een lekker smack mbv sidechain of een mashed patatoe van een track. je kan ook iets met mate gebruiken he?

De manier waarop ik werk, master fader op unity en iedere mix heeft minimaal een punt waar die moet knallen, rij daar de faders op in zodat dat stuk optimaal speelt, dan rij je de rest erom heen
om van dat earpiercing ITB geluid af te komen, moet je mijn link hierboven maar eens doorlezen
less is more, vooral in plugins om een "vette" sound te krijgen. sloop alle additieve EQ's, VCC's multibands, decapitators, saturators en sausagefatners er maar vanaf. en rijg eerst je mix maar eens gewoon aan elkaar met enkel volume en low cut.
wedden dat die al een stuk SCHONER klinkt?
wedden dat die ook pas een stuk later over z'n nek gaat met een limiter?

Eens. Keep it simpel, zeker in het begin. Wat bij mij in the early days een echte eye opener was, is zoveel mogelijk op lage volumes werken. Een andere tip: gebruik je oren, doe bv het licht uit en zet je scherm van de DAW uit. Focus op de mix en sound is essentieel, vandaar. De rest leid alleen maar af.

Mijn huidge werkwijze verschilt behoorlijk van de meeste andere forumleden. De tracks die ik maak componeer ik on the fly en neem ik real-time op, varierend van 2,4,6 of 8 sporen. Dat heeft als voordeel dat de tracks spontaan en fris klinken, en heel organisch. Het nadeel is dat er achteraf weinig aan te mixen valt. Het resultaat is vaak een track die al de nodige treatments heeft gehad zoals eq, multiband compressie, enhancer. Soms gebruik ik helemaal geen EQ maar probeer ik hetzelfde effect te bereiken met multiband compressie. Bij mij is de lijn tussen mixen en masteren dus nogal vaag, want behalve de tracks levelen + wat lichte eq + compressie is er niet veel werk meer.

Gevoelsmatig zou ik een hele duidelijke scheidslijn willen hebben. Misschien toch maar eens met iemand gaan bomen die ambient/drone muziek kan waarderen en weet hoe je daar het maximale uit kan halen.

Heb dit allemaal ns zitten lezen. Ik snap t niet zo goed eigenlijk. In mijn ogen zijn er maar n paar zaken interessant:

- Een compressor word gebruikt om OF n effect te creeeren, OF een extra randje of punch in n sound te maken. Dat is de reden dat er vaak veel compressors gebruikt worden. Is dat nodig: Vaak niet, soms wel. Probeer eerst eens zonder compressors
- Ga je compressen, probeer dan eens meerdere compressors met een heeeel klein beetje compressie achter mekaar. Veel beter dan een die plat walst
- Dat je track niet luid word, zit vaak in je mix. Fout 1: Teveel sublaag. Een mix is dan al niet meer hard te krijgen. Pak n analyser, kijk waar je sound in het frequentiegebied ligt, filter in ieder geval laag af tot het punt waar het de impact van je sound weghaalt
- Als je side-chain gebruikt, doe het dan goed. Experimenteer met je attack en release net zolang tot de sound doet wat je wil. Niet zomaar een preset aanklikken en gaan.
- Gebruik je stereo beeld. Niet alles hoeft door het midden van je mix te gaan.
- Gebruik verschillende reverbjes en delays. Korte reverbs voor snelle sounds, lange reverbs voor langzame sounds (een clap bijvoorbeeld is n snelle sound, een pad een langzame sound)
- EQ/reverb/delay/en compress IN JE TOTAALMIX. Iets kan solo fantastisch klinken, maar dat boeit geen reet. In de mix, daar moet het goed klinken. Als een sound n 1khz boost nodig heeft in je mix om er lekker in te liggen, doe dat dan. Dat ie solo verschrikkelijk klinkt, is helemaal niet interessant.
- Mix met je oren, niet met je ogen. Heel mooi al die kleuren en vakjes, maar totaal oninteressant. Wat je hoort telt. Je publiek ziet die mooie vakjes en geordende parts niet.

En dan......... Dan komt mastering. MIX GOED = MASTER GOED

Ik kom hier ook nog even op terug. Omdat ik nog niet 100% overtuigd was van de tips ben ik er zelf nog wat verder op ingegaan, en dit wilde ik nog even delen.

Ik heb ook steeds gewerkt met geen effecten op de master bus.
Voortaan ga ik dat dus wel doen, nml met limiter op de master. Dit om in je mix al een beetje een idee te hebben in welke richting de master zal uitkomen. Vooral als je drukke muziek hebt lijkt me dat een goede manier van werken, om zo in de mix als goede balans te bekomen en om makkelijker naar een LUIDE mix toe te werken.

Als je dan bounce't heb je al meteen goed luid resultaat voor jezelf.
En als het naar een echte mastering engineer gaat dan disable je gewoon even de limiter en bounce je em zo.

Mijn tip voor de dag ;-)

metteen weer een vraag.. als je mix klaar is maar die zit zo net onder de 0 db en je wil hem aanleveren aan de masteraar.. moet je hem dan afmixen met de masterfader op -6db?

(..en voor je eigen gemasterde testversie dus ook op -6db almixen en dan zelf masteren?)

het gaat namelijk om de luidtste peak die zo net onder 0db zit.. de rest van de track zit daar gemiddeld uiteraard ver onder
Heb ik me ook vaak afgevraagd, waarom mag je mix maar op -6dB pieken, en niet gewoon net onder 0 dB?
Als je een mix aanlevert aan masteraar en die piekt net onder 0dB dan trekt de masteraar die toch even zelf gewoon 6 db naar beneden? Of is dat niet hetzelfde? (Raphie?)

Ik kom hier ook nog even op terug. Omdat ik nog niet 100% overtuigd was van de tips ben ik er zelf nog wat verder op ingegaan, en dit wilde ik nog even delen.

Ik heb ook steeds gewerkt met geen effecten op de master bus.
Voortaan ga ik dat dus wel doen, nml met limiter op de master. Dit om in je mix al een beetje een idee te hebben in welke richting de master zal uitkomen. Vooral als je drukke muziek hebt lijkt me dat een goede manier van werken, om zo in de mix als goede balans te bekomen en om makkelijker naar een LUIDE mix toe te werken.

Als je dan bounce't heb je al meteen goed luid resultaat voor jezelf.
En als het naar een echte mastering engineer gaat dan disable je gewoon even de limiter en bounce je em zo.

Mijn tip voor de dag ;-)

dit is mij afgeraden door een professionele master meneer.
een limiter beperkt je geluidsspectrum en is slechts een truuk om je mix harder te krijgen.
het beste is om je mix te maken met een zo kaal mogelijke masterbus en pas bij het masteren toeters en bellen toe te voegen

Laatst gewijzigd:
Heb ik me ook vaak afgevraagd, waarom mag je mix maar op -6dB pieken, en niet gewoon net onder 0 dB?
Als je een mix aanlevert aan masteraar en die piekt net onder 0dB dan trekt de masteraar die toch even zelf gewoon 6 db naar beneden? Of is dat niet hetzelfde? (Raphie?)

Het is niet hetzelfde. Er wordt gezegd dat er in de digitale wereld weinig uitmaakt of je een mixdown -6 db of -0.1 inlevert. Ik zal toch voor de -6 db kiezen, zo kan de masteraar beter zijn werk doen.

Mijn tip van de dag: focus of je MIX! Daar gebeurt 99% van het totale plaatje. Begin klein en simpel, voeg je de rest toe alléén waar nodig, speel met volume regelaars, eq en panning (en eventueel compressie).

Loops van loopmasters komen al gemixed en gemastered, daar kun je alsnog wat aan doen: volume aanpassen (niet alles klinkt even hard) en ruimte geven voor de instrumenten. Je zult met veel verbazing horen dat het nummer niet alleen luider wordt maar ook fijn om naar te beluisteren. Zorg dat je in je master-channel niets hebt en dat je steeds tussen -4 en -6 je pieken hebt. Geen van de channels, bussen, etc moet in het rood staan.

Export je mixdown, analyseer deze met wavelab bijvoorbeeld en dan importeer deze op een nieuw project voor mastering. Gaande vanuit je 99% mix in orde, is het alleen EQ voor het rafineren van de frequenties, vaak iets van het hoog en het laag -40hz gewoon filteren (daar begint al luider te komen), compressie minimaal en wellicht als je het mooi vindt een saturator en of stereo-imager (vooral mid-hoog frequenties) en later een limiter om de boel hoog te laten klinken (tot rond de -7 db threshold, niet meer).

Dat de mix tegen -0 staat zegt niet dat die per definitie "luid" is!!! De masterchannel gewoon omlaag faden naar -6 "omdat het makkelijk is" werkt niet, er zit een marge van verhouding tussen de channels in de mix die beter vanuit elk spoor aangepast kan worden dan het totaal.

Last but not least: mixen en masteren vergt energie en tijd. Er bestaat helaas geen magic button waar je denkt: okay, daar gaat ie! (denk je niet dat we dat allemaal willen hahaah). En alsnog, zal het toch zoiets bestaan, dat lost het probleem niet op als het nummer per origine niet goed is.

Succes! :okdan:

metteen weer een vraag.. als je mix klaar is maar die zit zo net onder de 0 db en je wil hem aanleveren aan de masteraar.. moet je hem dan afmixen met de masterfader op -6db?

(..en voor je eigen gemasterde testversie dus ook op -6db almixen en dan zelf masteren?)

het gaat namelijk om de luidtste peak die zo net onder 0db zit.. de rest van de track zit daar gemiddeld uiteraard ver onder

Nop fout. Je mixt je tracks zo dat de hoogste pieken op -6dB komen. Mixen tot op -0dB en dan masterfader omlaag heb je dus hetzelfde probleem = Dichtgesmeerde boel zonder headroom in the end.

de masterfader blijft ALTIJD op nul, je mixed zodat op de hardste pieken je mix nog steeds onder 0 blijft, zo gebruik je optimale headroom.

aangaande mixen in de limiter, zet hem maar eens uit, dan hoor je hoe scheef de verhoudingen in je mix gaan liggen. Een masteraar gebruikt de limiter op een compleet andere manier dan dat jij hem nou gebruikt.

Bij deze wil ik ook nog toevoegen dat er inderdaad tijdens het masteren gebeuren ook nog meerdere processen, het gebruik van plugins is een onderdeel daarvan. Ik denk dat de TS iets meer zou moeten verdiepen in het "waarom" gebeuren deze processen i.p.v. wat er moet gebeuren (dus wat is de functie van een limiter, bijvoorbeeld; zelf vind ik het gebruik van limiters een vrij ingewikkeld topic, maar wel essentieel voor het eindproduct).

een track dicteert wat hij nodig heeft, er bestaat niet zoiets als een verplichte rits plugins voor een bepaalde sound, de sound staat al in de mix.

een track dicteert wat hij nodig heeft, er bestaat niet zoiets als een verplichte rits plugins voor een bepaalde sound, de sound staat al in de mix.

Mee eens, en ook het genre speelt een rol imo. Een dancetrack met veel dynamiek heeft een andere aanpak nodig dan een ambient of jazz nummer..

de masterfader blijft ALTIJD op nul, je mixed zodat op de hardste pieken je mix nog steeds onder 0 blijft, zo gebruik je optimale headroom.

aangaande mixen in de limiter, zet hem maar eens uit, dan hoor je hoe scheef de verhoudingen in je mix gaan liggen. Een masteraar gebruikt de limiter op een compleet andere manier dan dat jij hem nou gebruikt.

Daar ben ik t niet helemaal mee eens. Ik zal je een voorbeeld geven: Ik mix met een Buschannel dat als Premaster fungeert. Daarmee kan ik dus zeg maar PRE masterfader mn gain bepalen voor mn plugins en hardware op mn masterchain. Dat is nodig, omdat er veel hardware op mijn masterbus zit, en die kun je nu eenmaal niet oversturen, want dat beinvloed je klankbeeld. Andersom is het ook hetzelfde. Te zacht insturen beinvloed ook het klankbeeld.

Als ik n mix voor mastering aanlever, gooi ik mn limiters op mn masterbus uit, en haal de gain terug. Alles wat ik er anders aan zou doen, beinvloed de mix.

Dat brengt meteen het volgende probleem met zich mee: Een mastering engineer wil -6db vanwege de loudness, en niet vanwege de gain van -6db. Maar tegenwoordig maak je een goede premix al met een bepaald loudness niveau omdat je mix anders uit balans naar de mastering studio gaat, en dus je artistieke keuzes aan je mastering studio over moet laten.

Als je t mij vraagt, ligt t een beetje aan je mixstijl wat het beste is om aan master naar n masteringstudio te sturen. Heb je extreme compressie en limiting nodig als stijl in je mix: Dan kun je net zo goed n 0db mix naar de mastering sturen, als n -6db mix.

Je haalt loudness en crest factor door elkaar. Niemand vraagt je aan te leveren met -6dB piek, je kan een track aanleveren op 0dB peak maar met een RMS van 16dB
Of een track op -6dB peak maar met een RMS van 7dB, de 2e mix zal zwaar kut klinken en zal weinig meer aan te herstellen vallen. De eerste mix heeft optimale headroom en voldoende dynamiek om een trukendoos op los te laten.
Piek/headroom zegt helemaal niks. It's all about crest factor / rms

Je haalt loudness en crest factor door elkaar. Niemand vraagt je aan te leveren met -6dB piek, je kan een track aanleveren op 0dB peak maar met een RMS van 16dB
Of een track op -6dB peak maar met een RMS van 7dB, de 2e mix zal zwaar kut klinken en zal weinig meer aan te herstellen vallen. De eerste mix heeft optimale headroom en voldoende dynamiek om een trukendoos op los te laten.
Piek/headroom zegt helemaal niks. It's all about crest factor / rms

Dat bedoel ik dus: In veel hedendaagse mixen is het de loudness van je premaster al n effect op je mix. Zonder die loudness klopt je mix niet. Terughalen is dus geen optie. Dus meer dynamic range creeeren, gooit je mix uit balans. RMS is totaal niet interessant. Omdat het een momentopname is, heb je pieken met een bepaalde RMS waarde. (hetzelfde dus als n dynamic range, ook wel de loudness van je track genoemd).

Maar goed, ieder z'n eigen wijze van mixen. Mijn mastering studio maakt van de pre-platgewalste mixen van me nog betere masters met extreme loudness.

Wat ik al eerder zei: het ligt in je mix, niet in je masteringchain/loudness niveau of manier van aanleveren. Klopt de mix, dan word de master fantastisch.

Back