Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

De manier waarop ik werk, master fader op unity en iedere mix heeft minimaal een punt waar die moet knallen, rij daar de faders op in zodat dat stuk optimaal speelt, dan rij je de rest erom heen
om van dat earpiercing ITB geluid af te komen, moet je mijn link hierboven maar eens doorlezen
less is more, vooral in plugins om een "vette" sound te krijgen. sloop alle additieve EQ's, VCC's multibands, decapitators, saturators en sausagefatners er maar vanaf. en rijg eerst je mix maar eens gewoon aan elkaar met enkel volume en low cut.
wedden dat die al een stuk SCHONER klinkt?
wedden dat die ook pas een stuk later over z'n nek gaat met een limiter?
Heb ik me ook vaak afgevraagd, waarom mag je mix maar op -6dB pieken, en niet gewoon net onder 0 dB?metteen weer een vraag.. als je mix klaar is maar die zit zo net onder de 0 db en je wil hem aanleveren aan de masteraar.. moet je hem dan afmixen met de masterfader op -6db?
(..en voor je eigen gemasterde testversie dus ook op -6db almixen en dan zelf masteren?)
het gaat namelijk om de luidtste peak die zo net onder 0db zit.. de rest van de track zit daar gemiddeld uiteraard ver onder
Ik kom hier ook nog even op terug. Omdat ik nog niet 100% overtuigd was van de tips ben ik er zelf nog wat verder op ingegaan, en dit wilde ik nog even delen.
Ik heb ook steeds gewerkt met geen effecten op de master bus.
Voortaan ga ik dat dus wel doen, nml met limiter op de master. Dit om in je mix al een beetje een idee te hebben in welke richting de master zal uitkomen. Vooral als je drukke muziek hebt lijkt me dat een goede manier van werken, om zo in de mix als goede balans te bekomen en om makkelijker naar een LUIDE mix toe te werken.
Als je dan bounce't heb je al meteen goed luid resultaat voor jezelf.
En als het naar een echte mastering engineer gaat dan disable je gewoon even de limiter en bounce je em zo.
Mijn tip voor de dag ;-)
Heb ik me ook vaak afgevraagd, waarom mag je mix maar op -6dB pieken, en niet gewoon net onder 0 dB?
Als je een mix aanlevert aan masteraar en die piekt net onder 0dB dan trekt de masteraar die toch even zelf gewoon 6 db naar beneden? Of is dat niet hetzelfde? (Raphie?)
metteen weer een vraag.. als je mix klaar is maar die zit zo net onder de 0 db en je wil hem aanleveren aan de masteraar.. moet je hem dan afmixen met de masterfader op -6db?
(..en voor je eigen gemasterde testversie dus ook op -6db almixen en dan zelf masteren?)
het gaat namelijk om de luidtste peak die zo net onder 0db zit.. de rest van de track zit daar gemiddeld uiteraard ver onder
een track dicteert wat hij nodig heeft, er bestaat niet zoiets als een verplichte rits plugins voor een bepaalde sound, de sound staat al in de mix.
de masterfader blijft ALTIJD op nul, je mixed zodat op de hardste pieken je mix nog steeds onder 0 blijft, zo gebruik je optimale headroom.
aangaande mixen in de limiter, zet hem maar eens uit, dan hoor je hoe scheef de verhoudingen in je mix gaan liggen. Een masteraar gebruikt de limiter op een compleet andere manier dan dat jij hem nou gebruikt.
Je haalt loudness en crest factor door elkaar. Niemand vraagt je aan te leveren met -6dB piek, je kan een track aanleveren op 0dB peak maar met een RMS van 16dB
Of een track op -6dB peak maar met een RMS van 7dB, de 2e mix zal zwaar kut klinken en zal weinig meer aan te herstellen vallen. De eerste mix heeft optimale headroom en voldoende dynamiek om een trukendoos op los te laten.
Piek/headroom zegt helemaal niks. It's all about crest factor / rms