Alternatief voor Juno 1/2

cykiq

Stamgast
Vraagje:

Welke (betaalbare) synth komt qua stijl/geluiden/mogelijkheden ,
het dichtst in de buurt van de Roland Alpha Juno 1/2 ?

(geen module)

Heb zelf geen ervaring met andere apparaten en kon zo snel geen vergelijkbare
threads vinden,

alvast bedankt

Niet helemaaal het goede antwoord maar toch:

ReFX heeft enige tijd geleden een virtual synth ontwikkeld, en weer uit de handel genomen genaamd JunoX2. Deze geeft een redelijke benadering van het origineel en vooral de befaamde/beruchte hoover sounds zijn behoorlijk vet. Voor zover ik heb begrepen is deze virtual synth echter uit de handel genomen in verband met copyrightproblemen met roland vanwege de naam.

Van SyntEdit Community: "Due to legal matters the VST designer reFX has decided to withdraw their plugin JunoX2 after they've recieved a letter from Roland, the original developer of the JUNO synthesizers. The thing is that the JunoX2 didn't imitate the Juno synths 100%, it was aimed most for hoover sounds, and it features extended features that the original Juno synths lacked such as vocal waveforms etc. I can only see with sorrow that reFX did this mistake of naming the plugin after the famous synth. Roland threated to sue the sh*t out of reFX if they refused to withdraw the JunoX2."

De enige manier om er nog aan te komen is dus via Kazaa of iets dergelijks. En als het officieel niet bestaat... is het dus ook geen warez 8)

bedoelde meer een hardware synth, dus ipv module had ik rack-versie moeten typen
sorry , my bad

in ider geval bedankt voor je uitgebreide antwoord so far :okdan:

Interressante vraag.

Ik ben ook nog geen enkele synth tegen gekomen die 'pulse width' modulatie op de saw wave heeft. Redelijk essentieel voor het maken van de originele hoover sound.

identiek zal je ze nergens uithalen, maar dezselfde type scheurende geluiden haal je wel zowat uit iedere moderne va

mijn favbo's op dat gebied :

jp8000
k-station
ms2000B (ja de nieuwe B versie die klinkt een stuk beter dan het origineel)

De virus doet ook flink zijn best.

Ik las dat je op zoek was naar goedkopere alternatieven. Die zijn wat moeilijker te vinden. Misschien een akai AX-73, iets van een yamaha AN ofzo (:confused: ).

Dan kun je denk ik beter nog de alpha juno kopen, die kosten ongeveer 350 a 400, een AN1X kost al gauw 450 a 500 euri. De Junox2 plugin komt trouwens niet echt in de buurt wat de sounds betreft. T lijkt er wel op maar de echt sound is t niet. Je zou ook voor een 106 kunnen gaan, die heeft een betere bediening en is goedkoper.
Let er dan wel op de ENV (filter en amp) chips niet defect zijn.

alpha juno's zijn al te vinden vanaf 250 hoor, en best vaak.
waarom zoek je trouwens een alternatief? wil je een synth die juno-achtige sounds kan maken en daar bovenop nog extra mogelijkheden heeft (bijv. multitimbraal)?

als het je om ruimte gaat, kan je uiteraard de mks-50 overwegen. dit is een juno-2 in 19" vorm en gaat ook vaak voor rond de 250 weg.

vraagje: wat is de hoover sound? zit die standaard in een alphajuno?? kan iemand een patch plaatsen??

Origineel geplaatst door jes303
alpha juno's zijn al te vinden vanaf 250 hoor, en best vaak.
waarom zoek je trouwens een alternatief? wil je een synth die juno-achtige sounds kan maken en daar bovenop nog extra mogelijkheden heeft (bijv. multitimbraal)?

als het je om ruimte gaat, kan je uiteraard de mks-50 overwegen. dit is een juno-2 in 19" vorm en gaat ook vaak voor rond de 250 weg.

vraagje: wat is de hoover sound? zit die standaard in een alphajuno?? kan iemand een patch plaatsen??

Gewoon geinteresseerd in synths die vergelijkbare sounds kunnen produceren.. ben totale newbie, dus wat kennis vergaren op deze manier kan nooit kwaad lijkt me":-)

thanx so far

De "Hoover" sound is de typische sound van de aloude house klassiekers "Human Resource - Dominator", "Human Resource - Dominator is dead (= 2 minuten hooversounds als intro :) )", ouwe nummers van Joey Beltram etc.

De "hoover" wordt als ik me niet vergis gemaakt met twee licht ontstemde golfvormen, waarbij de tweede oscillator een variabele pulsbreedte krijgt toegwezen door een derde. Op die manier ontstaat een soort van vertraagde "mega" chorus op het geluid en heb je een sound die keihard door je speakers scheurt :D

OP de virus zit een patch die er op lijkt met de naam "J. Edgar", alhoewel die nie zo cool klinkt als het origineel. Ik heb enige tijd geleden in synthedit een hoover achtige synth gebouwd, zal 'm even opdiepen en hier posten (als ik 'm kan vinden).

In een artikeltje heeeeeeeeeeel erg lang geleden beschreven de boiys van Human Resource / Source Code ooit eens een optreden: "We ware eigenlijk de hele avond al bezig en het publiek kwam nie zo in beweging, niemand leek te weten wie we waren.. totdat we de juno aanzetten "

Alhoewel iedereen deze patch/sound tegenwoordig schijnt te verachten, vind ik 'm nog steeds MEGACOOL :halleluja :halleluja :halleluja

Weet nog steeds nie precies hoe ze de sound van "I am not a number, i'm a free man" (Source Code) Hebben gemaakt, maar die lijkt erop en is NOG cooler :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Weet nog steeds nie precies hoe ze de sound van "I am not a number, i'm a free man" (Source Code) Hebben gemaakt, maar die lijkt erop en is NOG cooler :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja [/B]

"Fuck you" toch ook in het intro'tje dat vette scheur geluid , tot de melo erin kickt en dan heb je alleen nog die hyper/overstuurde acid bliepjes ??

Of haal ik nu 2 tracks zwaar door elkaar ??

Heb momentee al mn spullen losgekoppeld in mn studio-in-aanbouw staan dus kan ook niets terugluisteren :s

het dominator geluid behoeft voor mij geen uitleg. echter ik heb helemaal geen "hoover" preset op mijn juno! bij mij heet deze preset "What the ..." en klinkt als het human resource / joey beltram geluid maar dan met een veel te lange attack en release en met een soort vieze pitch bend eroverheen, dus ik heb hem nog moeten bewerken om een the dominator sound te krijgen....

in welke program zou het Hoover geluid moeten zitten dan?? P-... of M-...?

bij mij heet deze preset "What the ..." en klinkt als het human resource / joey beltram geluid maar dan met een veel te lange attack en release en met een soort vieze pitch bend eroverheen,

Die preset is gebruikt op de plaat van Joey Beltram en als ik me niet vergis ook op "The House Viking EP", volgens mij een vroeger werk van Gizmo als ik me niet vergis. Ik weet niet over een hoover preset op de Juno zit, maar het is wel een feit dat de juno om DAT geluid te boek staat als een ultieme scheurbak voor house muziek :)

Volgens mij is de hoover overigens ook toegepast op Plexus - Cactus Rhythm :halleluja , volgens mij een ouwe plaat van DJ ROb (toen in Parkzicht).

OP http://www.traxmusic.org/featured.shtml :
In the history of electronic musical instruments, there have been but a tiny handful of classics that have helped spawn new musical genres. The mighty Moog could have been said to contribute heavily to the sound of Progressive Rock, while the Roland TR-808 drum machine has no small amount to do with certain styles of hip-hop. Of very few synthesizers, however, can it be said that a single sound became a phenomenon in and of itself. The Roland Alpha Juno 1, with its notorious “Hoover” preset can claim such a distinction. This has caused the second-hand prices of the Alpha Juno models to skyrocket (along with the similarly named Juno 60, Juno 6 and Juno 106, though they are completely different beasts). It should come as no surprise, then, that the Alpha Juno would be remade and remodeled as a software synthesizer. Perhaps it is surprising that it took so long for a software version to manifest. Oh, sure, there is the ReFX JunoX, but it really isn’t an attempt to recreate the Alpha Juno, but more of a spiritual offspring of the original.

The daAlfa2k from Dash Synthesis is another matter. This is the synthesizer plug-in with which Dash has launched its new line of VSTi synthesizers, and they have certainly started off with a winner.
The first thing you’ll notice (after the painless installation process) is the stunning appearance of the daAlfa2k. Clad in feux brushed aluminum with maroon and gray trim, it is as easy to look at as it is to program. It takes up very little screen real estate when compared to other VSTis, without giving up easy access. It virtually invites you to begin programming.

Damn.. die heb ik nog nie volgens mij :luv:

Nog meer koele info: How To Get The 'Dominator Hoover' Using 'Da-afla2k' VSTi & Soundforge 6
En het eindresultaat: :dj: http://www.dr-ingredientz.i12.com/Classic-1991-Hoover.zip

Is het trouwens al iemand gelukt om de Mentasm loop van Joey Beltram na te maken?

Ik heb 't een tijdje geprobeerd, maar kwam nooit echt tot een bevredigend resultaat.

Zou hij ook een sampler hebben gebruikt ervoor, want het lijkt of sommige noten achterstevoren worden gespeeld.

Ooh nog meer info:

Sounds
Renowned for their great bright fat real analogue sounds. Many dance sounds like the Hoover, Reese and Mentasm are made with this series of synths. Makes real fat warm true analogue lead sounds the older the model the more analogue it sounds. And just add water rave sounds if you use the pitch bend. Lots of drum and bass sounds can be made with this range of synths, for example that wide dark wobbeling bass growl that is the bread and butter of many an old school tune.

Hoover patch for juno series
Here is a patch that I leeched off a west Australian Hoover site that appears to be gone. Thats the great thing about leaching stuff, its up to you weather it disappears or not.
A SIMPLE HOOVER SETTING WITH AN "OLD SCHOOL" FLAVOUR. ALL HOOVER POSSIBILTIES CAN BE ACHEIVED FROM THIS PATCH . (you do need to do somethings for yourself...go figure, we did!) TRY CHANGING ONE PARAMETER AT A TIME TO GET THE SOUND THAT YOUR AFTER. TWEAK YOUR MIXERS TREBLE TO GET THE SOUND NICE & BRIGHT AS THE CHORUS ON THIS MACHINE IS QUITE DIRTY!. PROGRAMMED ON A JUNO 1 BY RUDEBOY ... BEGINNERS PATCH!!!!!.

DCO RNG = 32' DCO LFO = 00 DCO ENV = 127 DCO ENV = D\ DCO AFT = 09 DCO BEND = 12

PULSE = 03 SAWTOOTH = 03 SUB = 05 SUB LEVL = 03 NOIS LEVL = 01

PW / PWM = 127 PWM RATE = 102 HPF FREQ = 02

VCF FREQ = 127 VCF RESO = 00 VCF ENV = 127 VCF ENV = I\- VFF LFO = 114 VCF KEYD = 11 VCF AFTR = 15

VCA LEVL = 118 VCA ENV = I\- VCA AFTR = 14 CHORUS = ON CRS RATE = 92 LFO RATE = 46 LFO DELY = 64

ENV T1 = 00 ENV L1 = 68 ENV T2 = 44 ENV L2 = 127 ENV T3 = 41 ENV L3 = 127 ENV T4 = 00 ENV KEYB = 09

Er is dus geen echte preset "hoover" patch. Alleen een Hoover "sound". De enige preset patch die in de buurt komt is inderdaad de "What the.."

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Is het trouwens al iemand gelukt om de Mentasm loop van Joey Beltram na te maken?

Ik heb 't een tijdje geprobeerd, maar kwam nooit echt tot een bevredigend resultaat.

Zou hij ook een sampler hebben gebruikt ervoor, want het lijkt of sommige noten achterstevoren worden gespeeld.

Misschien had ie op velocity de diepte van de pitch envelope gezet, en de envelope time met de toonhoogte hoger korter laten worden. Lijkt me wel dat ie een PG-300 had, gezien het gefilter in het midden.

Oh ja en de hoover van I am not a number is gewoon slim gebruik maken van de uitgebreide envelope van de Alpha Juno.

Die gast van de Junox of hoe dat ding ook heet mogen ze IMHO met zijn ballen aan het plafond spijkeren. Goed van Roland dat ze hem aangepakt hebben, was slecht voor hun naam.

Die van Dash synthesis komt wel heel dicht in de buurt.

Het is gewoon zo dat de Alpha's qua waveforms, subosc en envelope niet echt in de buurt komen qua andere vintage of VA synths. Er zijn wel meer golfvormen dan de gePWM'de saw die niet in andere (virtueel) analoge synths zitten.

ja de pwm puls ...... :D

de chorus van je @juno is ook echt evil zeg , wou dat je zulke in andere synth tegen kwam of in randapparatuur .....

dat laatste weet ik trouwens niet , kan goed zijn dat een goede multibak ok een hele goede en vette chorus kan hebben, weinig ervaring daarmee nog

Nee, de subosc heeft ook 2 of 3 golfvormen die er niet echt alledaags uit zien. Met veel harmonischen.

was maar 1 voobeeld va mij...

de subosc heeft idd wel wat apartere digitale waveforms kan je hele leuke dingen mee maken

beetje half o/t maar ik vind de alpha juno echt een bruikbare synth. als je niet goed oplet zit je snel hetzelfde geluid te maken, maar met wat finetuning kan je telkens weer goeie sounds eruit halen, die ook nog eens vrij gemakkelijk in een mix passen zonder al te veel te hoeven tweaken... het is m'n 1-na goedkoopste synth en toch ben ik er enorm blij mee.

ik ben misschien wat bevooroordeeld maar ik zou een juno altijd boven een an1x prefereren. ik vind dat dit toch net te mainstream klinken, teveel van deze tijd. voor mix zal je er prima geluiden voor kunnen maken, maar het ding inspirireert mij totaal niet. met 1 draai aan een knop ga je al helemaal van blublublublublub naar weeazzzzaaauww. veel te veel gimmick en effect..

neu voor een juno sound gewoon een juno nemen (en dan heb ik het niet eens over de alpha, de 60 en de 106 verschillen)...

heeft iemand weleens geprobeerd het (voor mij "What the ...") hoover geluid op een juno-60 geprobeerd te maken?? nog nooit geprobeerd zelf maar ben wel benieuwd eigenlijk.

Back