Monitoren: wat heb ik op zijn minst nodig?

Steelpan

Stamgast
hoi,

ik zoek een paar monitoren (actieve) en ik wil graag twee dingen weten:

1) Wat zijn de goedkoopste waarmee ik betrouwbaar op kan mixen?
( Ik weet dat het gaat om het kennen van je gear maar details die je niet hoort zijn moeilijk te mixen:P )

2) Wat is de beste kwaliteit/prijsverhouding tot een eurootje of 300?

Ben hier al meerdere keren de rokit krk en M-audio BX5 tegengekomen, graag zou ik horen of ik daar betrouwbaar op kan mixen en hoe die het qua kwaliteit/prijs doen.

Groeten Marco

Ik had eerst ook Rokits en daarvoor Behringer monitors. Wat mij opviel is het ze het geluid opblazen. Nu heb ik Wharfedale speakers van een rommelmarkt en een volgens mij veel neutraler geluid.

Voordeel van passieve speakers is dat als je het nodig vind je makkelijk iets kan veranderen. Andere versterker, of speakers.

Denk dat je qua prijs kwaliteit verhouding het allerbeste kringloop of rommelmarkts spul voor weinig geld kan kopen. Vroeger was de kwaliteit van speakers en versterkers een stuk beter dan tegenwoordig.

En ze zien er ook lekker vintage/hip/hipster/chic uit natuurlijk. :D

ik zie de yamaha's vaak - de 5 en 7 reeks.
Als ik nog koop, is het de a7x adams. Desnoods 2e hands.
De recente JBL reeks in 5 inch had een goeie review op interface.nl - niet duur. Wat ook kan is de adam F reeks. Dan mis je wel de volume knop op de front (gebruik ik erg vaak op mijn A5's)
Ik heb al KRK gehoord en M audio in andere mensen hun studio. Toen dacht ik in stilte 'wat een rotklank is dat'

Die Adam A7x-en zijn inderdaad erg goed, heb er veel plezier van. Als ik nu opnieuw zou beginnen met jouw budget zou ik sparen om de F5 of A3x te nemen. Subwoofer (wat je in je andere draadje over koptelefoons aangaf) zou ik niet doen. Eerder betere nearfields kopen die het laag beter weergeven dan aparte sub. De ruimte waarin je werkt is erg belangrijk voor de weergave van de lage tonen en in de meeste gevallen is die toch al niet optimaal. Dan werkt zo'n sub alleen maar verstorend, zeker als die niet goed afgestemd is op je nearfields.

Alleen op koptelefoon werken zou ik ook niet doen, maar dat is misschien persoonlijk. Ik vind het niet fijn om de hele tijd met zo'n ding op te zitten. Plus dat je de neiging kunt hebben om 'm steeds wat harder te zetten, wat funest is voor je oren.
Maar uitproberen welke de beste koptelefoon is is m.i. het handigste in de winkel. Ik ben (toevallig ook met Closer van NIN omdat die ontzettend gedetaileerd en gelaagd klinkt) met een CD naar de winkel gegaan en heb de koptelefoon genomen waar die het beste op klonk. Dat was voor mij (14 jaar geleden ofzo) de DT150, maar dat was ook omdat ik op zoek was naar een gesloten koptelefoon om ook te gebruiken bij opnames. Voor gewoon een synthje te kunnen beluisteren heb een cheapo Sennheiser, voldoet daarvoor prima.

Ik had eerst ook Rokits en daarvoor Behringer monitors. Wat mij opviel is het ze het geluid opblazen. Nu heb ik Wharfedale speakers van een rommelmarkt en een volgens mij veel neutraler geluid.

Voordeel van passieve speakers is dat als je het nodig vind je makkelijk iets kan veranderen. Andere versterker, of speakers.

Denk dat je qua prijs kwaliteit verhouding het allerbeste kringloop of rommelmarkts spul voor weinig geld kan kopen. Vroeger was de kwaliteit van speakers en versterkers een stuk beter dan tegenwoordig.

En ze zien er ook lekker vintage/hip/hipster/chic uit natuurlijk. :D

Tjah neem aan dat je bij een passieve speaker voor het zelfde geld meer kwaliteit krijgt als een actieve en heb ook wel een oude versterker die volgens mij in ieder geval toen best wel goed was. Alleen het nadeel is dat condensatoren en transistoren na verloop van tijd minder goed presteren en zo het geluid kleuren. Om deze te vervangen kost me denk ik ook zo'n 200 euro.

De krk's en m-audio's zijn blijkbaar geen goed idee lees ik. Wat de Adam's betreft deze zijn opzich wel betaalbaar maar is 50 HZ niet wat te weinig laag?

ik heb de sub 8 van adam. Die staat zeker niet altijd aan…
Dat is ook de reden waarom ik spreek vd A7x tov mijn A5 set. Net dat ietsje meer.
Als 't gaat om budget zou ik de yamaha HS7 eens checken. Al dan niet 2e hands.

Presonus heeft ook leuke monitors. de Eris serie. Zelf ga ik nu helemaal hard op mijn prodipe ribbon 8's maar die zijn duurder denk ik .

Tjah neem aan dat je bij een passieve speaker voor het zelfde geld meer kwaliteit krijgt als een actieve

Dat is zeker niet altijd het geval, als je amp en speakers niet lekker samenwerken heb je een slechtere combi.

maar is 50 HZ niet wat te weinig laag?

Ik zou me niet te veel richten op dat soort specificaties. Bij kleinere monitors is dat altijd een issue, die gaan nou eenmaal het laag niet zo goed weergeven als de grotere. Maar ik zou liever een monitor hebben die strak blijft tot 50/60 Hz dan eentje die volgens de specificaties tot 30 Hz zou gaan maar belabberd klinkt. Die paar extra Hz gaan het verschil niet maken. En aangezien je aangeeft niet echt voor het maken van dance te gaan is dat ook minder een aandachtspunt.
Wat weergave betreft kun je waarschijnlijk ook beter wat geld/tijd investeren in het goed laten klinken van je kamer. Dat maakt waarschijnlijk ook al veel uit in wat je uit je speakers kunt halen.

Wat je het beste kunt doen is een CD meenemen naar een winkel waar ze zo veel mogelijk nearfields hebben die binnen je budget passen en gaan luisteren. Op basis van wat andere mensen zeggen/schrijven heb je misschien een idee van wat je wil, maar de klank moet je overtuigen. Ik ben ook weleens verrast dat ik dacht dat ik een bepaald merk goed zou vinden en bij een luistersessie toch een ander (voor mij onbekend) merk prettiger vond klinken.

okee vanavond maar eens drie setjes besteld:
ESIO nEar 05 classic ii (178,-) http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/esio-near03-classic-ii-actieve-monitors-set-van-2
op basis van redelijk goede reacties op internet (0ver de ESI nEar 05 classic en dit lijkt me de opvolger ook al is de merknaam anders )en omdat dit mij de goedkoopste redelijke monitoren leken.
Prodipe Pro 5 V2 (249,-)http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mo...-studiomonitor-set-van-2/product-details.html op basis van ook positieve berichten op internet.
JBL LSR 305 (298,-) http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mo...omonitor-5-inch-per-stuk/product-details.html op basis van eigenlijk alleen maar positieve reacties op internet.

Heb bewust gekozen voor 5 inch omdat de ruimte waar ze komen te staan vrij klein is en ik vaak lees dat 8inch toch echt negatieve gevolgen kan hebben in een kleine ruimte en heb ze ook gekozen omdat de prijzen oplopen van wat ik denk dat je minimaal voor een paar redelijke monitoren moet betalen tot wat ik het liefst maximaal wil uitgeven.

Had je voor dat geld niet beter 1 set van 700 euro kunnen kopen?

Leuke wending in een tread wellicht is steelpan "van Baxshop" om het forum. Te laten nadenken over hun beleid.

Gaaf een brainthinker

Laatst gewijzigd:
De teruggestuurde setjes worden als het goed is enkel nog als b-stock verkocht. Alhoewel dat niets afdoet aan het feit dat dit wel een dubieuze manier van speakers testen is.

Meeste shops hebben voor dit soort acties gewoon een testruimte, heeft Bax dat niet?

Idd.. heb ook ooit mijn KRK's beluisterd naast wat ander speakers.. maar die winkel bestaat al jaren niet meer.. :( Er is nog maar weinig op dit vlak mogelijk.. en daarbij is eigen ruimte toch ook weer bepalend in je keuze.

Als de nieuwe mentaliteit gewoon 3 setjes bestellen en 2 terugsturen is, gaan de webshops het nog moeilijk krijgen.. Zit ook nog eens boven de 10 kg vaak... en dan als B-stock weer terug in de shop?? 'k dacht het niet.. :D

Ik vind het nogal wat om een onderneming te benadelen om een keuze te kunnen maken.
Zeker in zo'n lage prijsklasse moet je de ballen hebben om een gokje te wagen vind ik en niet een ander laten opdraaien voor je besluiteloosheid.

Ik vind het nogal wat om een onderneming te benadelen om een keuze te kunnen maken.
Zeker in zo'n lage prijsklasse moet je de ballen hebben om een gokje te wagen vind ik en niet een ander laten opdraaien voor je besluiteloosheid.

Hallo ze zijn er zelf bij als ze deze 3 naar je opsturen. Ik denk dat jenog niet kan wennen aan het feit dat je niet vaak meer een maagdelijk exemplaar krijgt op gestuurd.

Back