Monitoren: wat heb ik op zijn minst nodig?

Er is hier op SF al heel wat afgeblaat over 'welke monitors' Met heel veel onzinnig gemelk tot gevolg. Wat de goedgelovige Thomas ook moge beweren, 'goede' budget monitors bestaan helaas niet. Punt.
Als je wil voorkomen dat je in het sukkel straatje raakt van de eindeloze zoektocht naar de juiste monitor, dan SPAAR je en INVESTEER je voldoende budget en ga je zoeken in de prijscategorie vanaf 1500€+ voor een set, en liefst meer.
Al de rest is vooral weg gegooid geld waar vooral fabrikanten van budget rommel baat bij hebben. Of je koopt éénmalig een budget setje en maakt werk van bovenstaand.
Dus : deftige monitors zijn een INVESTERING voor het leven en voorkomen dat je in dat straatje raakt waar ik heel veel mensen in zie ronddraaien en waardoor je vanalles koopt en verkoopt, nooit iets deftig hebt en alleen maar geld VERLIEST.
Ik heb mijn passive monitors twv 2.500€ (in 1995!) intussen dus al 20 jaar en datzelfde model wordt nog steeds gemaakt door merk X. Uitegrekend hebben die monitors mij intussen 10€/maand gekost.En ik ben ook niet van plan om ze ooit te verkopen, dus die kostprijs daalt enkel nog. Zegt genoeg niet en trek zelf conclusies.
2dehands kan een mooie optie zijn, maar als het over 'echt' high-end spul gaat, is de prijs er ook naar...

Laatst gewijzigd:
Er is hier op SF al heel wat afgeblaat over 'welke monitors' Met heel veel onzinnig gemelk tot gevolg. Wat de goedgelovige Thomas ook moge beweren, 'goede' budget monitors bestaan helaas niet. Punt.
Als je wil voorkomen dat je in het sukkel straatje raakt van de eindeloze zoektocht naar de juiste monitor, dan SPAAR je en INVESTEER je voldoende budget en ga je zoeken in de prijscategorie vanaf 1500€+ voor een set, en liefst meer.
Al de rest is vooral weg gegooid geld waar vooral fabrikanten van budget rommel baat bij hebben. Of je koopt éénmalig een budget setje en maakt werk van bovenstaand.
Dus : deftige monitors zijn een INVESTERING voor het leven en voorkomen dat je in dat straatje raakt waar ik heel veel mensen in zie ronddraaien en waardoor je vanalles koopt en verkoopt, nooit iets deftig hebt en alleen maar geld VERLIEST.
Ik heb mijn passive monitors twv 2.500€ (in 1995!) intussen dus al 20 jaar en datzelfde model wordt nog steeds gemaakt door merk X. Uitegrekend hebben die monitors mij intussen 10€/maand gekost.En ik ben ook niet van plan om ze ooit te verkopen, dus die kostprijs daalt enkel nog. Zegt genoeg niet en trek zelf conclusies.
2dehands kan een mooie optie zijn, maar als het over 'echt' high-end spul gaat, is de prijs er ook naar...

dit lijkt me toch een typisch geval van 'spreek voor jezelf.'

ik geloof je zonder meer, als je het over jezelf hebt, maar er zijn waarschijnlijk ook mensen die andere eisen stellen aan hun spullen, omdat ze die met en ander doel gebruiken, of gewoon, omdat ze er anders over denken, andere prioriteiten leggen, lagere eisen stellen.

dan is het wat overdreven om de bijdragen van anderen af te doen als geblaat - te meer omdat je mensen vraagt om hun conclusies te trekken op het feit dat jij nog niet van plan bent je monitors te verkopen, terwijl je ze al zo lang hebt. da's pas geblaat.

ik zie toch ook niet gebeuren dat fabrikanten die toevallig je verhaal lezen hun productlijn gaan aanpassen omdat ze het licht hebben gezien.

natuurlijk, hoe serieuzer het gebruik, hoe hoger de eisen, hoe meer de kwaliteit er toe doet.
maar vooralsnog vind ik de beste omschrijving van kwaliteit, de mate waarin iets voldoet aan de eisen van de gebruiker.

Ik geloof absoluut dat je voor meer geld over het algemeen kwaliteit krijgt maar ik denk ook dat dit niet liniair loopt. Hiermee bedoel ik dat je wanneer je van 300 naar 500 euro meer waar voor je geld krijgt dan wanneer je van 500 naar 700 euro gaat denk ik.
Wat ik mij nu het meest afvraag is: kan ik het beste een goede headphone kopen om goed de details in de muziek te horen en een mindere monitor erbij voor het stereo effect? Want op basis van wat ik gelezen heb is het grootste argument tegen mixen puur op headphones dat het stereobeeld hierop totaal anders is dan op speakers.

Ik geloof absoluut dat je voor meer geld over het algemeen kwaliteit krijgt maar ik denk ook dat dit niet liniair loopt. Hiermee bedoel ik dat je wanneer je van 300 naar 500 euro meer waar voor je geld krijgt dan wanneer je van 500 naar 700 euro gaat denk ik.
Wat ik mij nu het meest afvraag is: kan ik het beste een goede headphone kopen om goed de details in de muziek te horen en een mindere monitor erbij voor het stereo effect? Want op basis van wat ik gelezen heb is het grootste argument tegen mixen puur op headphones dat het stereobeeld hierop totaal anders is dan op speakers.
je kan tot 10.000€ nog grote stappen maken hoor, bijv Barefoot ;)

Ik heb je artikel alleen even geskimd maar ik had er al eens mee te maken gehad. Ik heb namelijk een gitaar TS jack en hierop staat aan het ene uiteinde shielded end (tenminste ik neem aan dat dit ook zo'n pseudo balanced cable is). Dat iets half balanced kan zijn snap ik nog steeds niet maar ik zal het artikel binnenkort even goed lezen.

Toen ik een jaar of 14 was, zat ik op voetbal. We moesten een wedstrijd spelen tegen een team dat gespeonsord was; allemaal keurig in dezelfde trainingspakken, zelfde sporttassen en mooie, glimmende schoenen. Wij droegen een wit shirt en een blauwe broek. Dat was alles. We wonnen de wedstrijd met 7-0 (als ik het me goed herinner).

Wat is de moraal? Wel, waarom zou je eigenlijk investeren in monitoren als je net begonnen bent met produceren? Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, ben je eerste tijd voornamelijk bezig met het onder de knie krijgen van je DAW. Wat doet zo'n ding nou eigenlijk precies, en hoe werkt het? Daarna komen de tracks. En dan komt het mixen. Waarom zou je nu investeren in iets dat je zeer waarschijnlijk de komende tijd toch niet gebruikt zoals het gebruikt zou moeten of kunnen worden?

Ik heb zelf twee kleine KRK's. Nooit gebruikt voor het mixen. Nooit dus. Voor het mixen gebruik ik headphones (HD590). En ik vraag me af of mijn mixen daadwerkelijk slechter klinken dan de gemiddelde track (die hier op het forum voorbij komt) die op monitoren is afgemixed. Waarom zou je je niet eerst lekkker gaan bezig houden met de muziek en dan pas met het mixen? (Geen retorische vraag :)) Kan zo een paar jaar tussen zitten. Daarnaast geeft die tijd je de gelegenheid om te gaan bepalen wat belangrijk voor je is.

Yamaha HS5 (of HS50) lees ik vaak positieve dingen over - neutrale klank maar geen dik laag.. En die kosten ca 350,- per set. Naar mijn idee kan je dus vanaf 350,- /set pas iets redelijks verwachten..

Plus, koop een paar goede monitorstands zodat de speakers op oorhoogte staan, dat maakt heel veel uit voor de klank..

Laatst gewijzigd:
Toen ik een jaar of 14 was, zat ik op voetbal. We moesten een wedstrijd spelen tegen een team dat gespeonsord was; allemaal keurig in dezelfde trainingspakken, zelfde sporttassen en mooie, glimmende schoenen. Wij droegen een wit shirt en een blauwe broek. Dat was alles. We wonnen de wedstrijd met 7-0 (als ik het me goed herinner).

Wat is de moraal? Wel, waarom zou je eigenlijk investeren in monitoren als je net begonnen bent met produceren? Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, ben je eerste tijd voornamelijk bezig met het onder de knie krijgen van je DAW. Wat doet zo'n ding nou eigenlijk precies, en hoe werkt het? Daarna komen de tracks. En dan komt het mixen. Waarom zou je nu investeren in iets dat je zeer waarschijnlijk de komende tijd toch niet gebruikt zoals het gebruikt zou moeten of kunnen worden?

Ik heb zelf twee kleine KRK's. Nooit gebruikt voor het mixen. Nooit dus. Voor het mixen gebruik ik headphones (HD590). En ik vraag me af of mijn mixen daadwerkelijk slechter klinken dan de gemiddelde track (die hier op het forum voorbij komt) die op monitoren is afgemixed. Waarom zou je je niet eerst lekkker gaan bezig houden met de muziek en dan pas met het mixen? (Geen retorische vraag :)) Kan zo een paar jaar tussen zitten. Daarnaast geeft die tijd je de gelegenheid om te gaan bepalen wat belangrijk voor je is.

Heb gister voor het eerst eens even geprobeerd iets van een stukje muziek te maken: via midi en met de VST instruments uit m'n DAW een drum track met alleen bass en snare (of bass en clap, dit weet ik zo niet meer), een bass lijntje en een stukje lead met over de lead een bitcrusher. Dit alles was maar een maat of 8 lang en hoewel er rythmisch en melodisch waarschijnlijk nog veel aan te verbeteren viel vond ik het best wel mooi klinken (door m'n ESIO's) en voelde ik me best wel goed dat ik dit gemaakt had. Daarnaast zijn de mogelijkheden die ik tot nu toe gezien heb in m'n DAW echt heel uitgebreid (alleen al aan de bitcrusher viel best wat te tweaken).
Op basis van deze ervaring zie ik mijzelf ook met een budgetsetje monitoren wel veel plezier hebben in de toekomst:).

Wat nut heeft t om dure monitors te hebben als de kennis ontbreekt en de juiste ruimte. Plaatsing, acoustiek kennis. Mijn kamer is zeker niet ideaal, dus waarom dure speakers... Zwijg ik nog over mijn kennis.

We moesten een wedstrijd spelen tegen een team dat gespeonsord was; allemaal keurig in dezelfde trainingspakken, zelfde sporttassen en mooie, glimmende schoenen. Wij droegen een wit shirt en een blauwe broek. Dat was alles. We wonnen de wedstrijd met 7-0.

KRK vs NS10? :D

Yamaha HS5 (of HS50) lees ik vaak positieve dingen over - neutrale klank maar geen dik laag.. En die kosten ca 350,- per set. Naar mijn idee kan je dus vanaf 350,- /set pas iets redelijks verwachten..

Ik zou toch niet echt veel verwachten onder pakweg de 600 euro voor een paar... Denk dat je toch al snel in de range van 750-1500 euro zit voordat je echt van een "monitor" mag spreken... Daaronder zou ik eerder van speakers spreken...

Wat nut heeft t om dure monitors te hebben als de kennis ontbreekt en de juiste ruimte. Plaatsing, acoustiek kennis. Mijn kamer is zeker niet ideaal, dus waarom dure speakers... Zwijg ik nog over mijn kennis.

Helemaal mee eens. Alles moet een beetje in proportie zijn...

Ik zou toch niet echt veel verwachten onder pakweg de 600 euro voor een paar... Denk dat je toch al snel in de range van 750-1500 euro zit voordat je echt van een "monitor" mag spreken... Daaronder zou ik eerder van speakers spreken...

Ah, ik had het ook over 'redelijk' he :)
'Goed' kost idd meer..

Maar voor mij zouden die Yamaha's prima werken denk ik.. Als het me daar niet mee lukt.. tja,
Maar liever heb ik ook een high-end setje met gave 8" woefertss..

Artikel maar eens gelezen en weet nu nog niet of mijn gitaarkabel dat nou wel of niet is. Deze heeft dus een shielded end maar kan op de website niks lezen over weerstanden die erin zitten zoals in het artikel staat. Zou ze wel kunnen gebruiken (die pseudo-balanced cables) want m'n synth heeft 2 mono outputs en m'n interface balanced inputs dus het kan voordeel geven maar kan niet zeggen dat ik nu noise hoor met cd-speler of synth. Desalniettemin bedankt voor de tip/info.
Heb trouwens ook even een sok in de basspoorten van m'n ESIO's gestoken maar hoorde geen verschil tussen zonder en met sok.

Idd. Eerst een goede studio headphone (geen DJ headphone) en je hifi speakers gebruiken, Dan verdersparen voor mid-klasse monitors vanaf een euro of 750 zou ik zeggen.

Heb trouwens ook even een sok in de basspoorten van m'n ESIO's gestoken maar hoorde geen verschil tussen zonder en met sok.

Waarom zou ESI dan de moeite gedaan hebben om zo'n gat in hun speakers te boren? Misschien die sok eens proberen in je oren te steken? Als je dan nog geen verschil hoort zou ik de speakers terugsturen. Kan je beter op je spectrum analyser mixen... :D

Waarom zou ESI dan de moeite gedaan hebben om zo'n gat in hun speakers te boren? Misschien die sok eens proberen in je oren te steken? Als je dan nog geen verschil hoort zou ik de speakers terugsturen. Kan je beter op je spectrum analyser mixen... :D

Waar slaat dat nou weer op. Je doet net alsof ik hier iets heel doms gedaan heb terwijl jij hebt gezegd:
Ten eerste is het een setje speakers van nog geen 100€ per stuk. Probeer jij eens de nodige kwaliteitsmaterialen aan te schaffen, alles in elkaar te draaien, verpakken, shippen en nog een winstmarge te bekomen voor alle betrokken partijen... Dus ik zou alvast je verwachtingen bijstellen over hoeveel budget er effectief overbleef voor de materiaalkeuze...

Twee: zeker dat je geen polariteits issues hebt? Kabel niet per ongelukt omgepool?

Drie: ik merk op dat er een grote bassreflex poort is aan de achterkant van de speakers. Staan ze ver genoeg van de muur af? Heb je al eens als experiment een kous in het grote gat gestoken (niet te diep natuurlijk)? Heb je wel minder bass, maar wel een meer realistisch, minder gehyped low end en minder resonanties van het bassgat.

Vier: Zit je in een perfecte gelijkzijdige driehoek, knal tussen beide speakers op dezelfde afstand als de afstand tussen de twee speakers?
Punt nummer 3. Tenminste ik neem aan dat een sok en een kous toch echt geen wereld van verschil is.

Idd. Eerst een goede studio headphone (geen DJ headphone) en je hifi speakers gebruiken, Dan verdersparen voor mid-klasse monitors vanaf een euro of 750 zou ik zeggen.

Hifispeakers heb ik niet, alleen een 2.1 setje computermonitoren. Nou ja heb wel iets wat vroeger een setje hifispeakers was maar nu is een tweeter kapot en de spiders van de woofers zijn uitelkaargevallen dus dat komt het geluid allemaal niet ten goede.
Kan ik voor een accuraat stereobeeld wel mijn 2.1 setje, hifi-speakers of goedkope monitoren gebruiken of is voor deze toepassing toch ook goed geluid weer belangrijk?

Back