Monitoren: wat heb ik op zijn minst nodig?

Leuke wending in een tread wellicht is steelpan "van Baxshop" om het forum. Te laten nadenken over hun beleid.

Gaaf een brainthinker

Sorry snap niet precies wat je hier bedoeld. Kan me voorstellen dat je bedoeld baxshop te laten nadenken over hun beleid maar niet het forum te laten nadenken over hun beleid.

De teruggestuurde setjes worden als het goed is enkel nog als b-stock verkocht. Alhoewel dat niets afdoet aan het feit dat dit wel een dubieuze manier van speakers testen is.
Ik vind het nogal wat om een onderneming te benadelen om een keuze te kunnen maken.
Zeker in zo'n lage prijsklasse moet je de ballen hebben om een gokje te wagen vind ik en niet een ander laten opdraaien voor je besluiteloosheid.

Ik heb inderdaad getwijfeld of dit juist is om te doen maar er staat niet goed geld terug garantie op de site binnen 60 dagen zonder opgaaf van reden. Ik denk niet dat ik een onderneming hiermee (erg) benadeel, ik ga er namelijk van uit dat ik wanneer ik iets beschadig minder terugkrijg (weet ik wel zeker) ook als het hier alleen om het openen van de verpakking gaat. Dus wanneer ik in totaal 50 euro minder terugkrijg voor de 2 sets die ik niet houd en vervolgens worden ze als b-stock samen ook voor 50 euro minder verkocht dan word er in totaal door klanten voor de betreffende setjes hetzelfde bedrag betaald. Het enige waar baxshop dan verlies op maakt is het gratis terugsturen van mij. Maar misschien ontvang ik ook wel 50 euro minder en worden de sets als b-stock samen voor 40 euro minder op de site verkocht en dan verdienen ze er daar evenveel aan op deze manier als wanneer ze alles nieuw verkopen in een keer.

Had niet verwacht dat dit zo'n ophef zou veroorzaken. Is er niemand hier die eerder meerdere producten heeft besteld met als doel er maar 1 te houden?

Je moet nadenken of je wel bij baxshop moet kopen als je iets echt nieuws wilt. Maar aan de andere kant zou bax niet de enige zijn die dat doet.

Leuke wending in een tread wellicht is steelpan "van Baxshop" om het forum. Te laten nadenken over hun beleid.

Gaaf een brainthinker

Sorry maar zou je dit even willen uitleggen, ik probeer het te begrijpen maar het lukt me niet. Suggereer je hier dat ik van baxshop ben (ik neem aan dat je dit als grap bedoeld). Behalve dat kan ik er weinig van maken: het "...om het forum." gedeelte van de zin loopt niet en "Te laten nadenken over hun beleid." is ook maar een halve zin bij mij. Wie moet wie of wat laten nadenken over wiens beleid?

Je moet nadenken of je wel bij baxshop moet kopen als je iets echt nieuws wilt. Maar aan de andere kant zou bax niet de enige zijn die dat doet.
Ik heb wel eens een adapter bij hun gekocht waarvan ik het vermoeden had dat het doosje geopend was omdat er geen plastic seal meer om zat maar misschien hoorde dat ook wel zo maar dat was voor mij niet belangrijk. Als het om bijvoorbeeld een synth gaat die als nieuwe verkocht word waar een kras op zit zou ik dit wel erg jammer vinden.

Dit kan zomaar een trending topic worden.... :walker:
Zie bovenstaande post ;)
Bovenstaande smilie hier en in post hierboven (van mij) is niet puur sarcastisch maar wel een beetje. Ik snap wel dat mensen dit dubieus vinden maar ik heb toch ook niet het gevoel dat ik hier een misdaad bega. Nou ja vandaar de enquete dus, ik ben benieuwd hoe er over mijn actie gedacht word.

Stel he.., dat wie de schoene past, die trekke Zailando door de plee (met al die achterlijke reclames) en er tussen de setjes nu 1 setje zit die je helemaal geweldig vindt maar het viel je op dat bij het uitpakken dat verpakkingsmateriaal gewoon niet helemaal lekker zat.. en dan blijkt ook dat er een veeg-achtige vlek/beschadiging op de woofer zit waar je de rest van het verdere gebruik steeds over zit af te vragen of dit effect op het geluid zal hebben. Ga je ze dan houden?

Het is misschien wel mogelijk om 5 setjes te kopen.. je kunt ook bij een "all you can eat" restaurant om een doggiebag vragen..
Maar.. 'k denk persoonlijk dat ze je erg moeilijk aankijken als je bij een muziekzaak aan de balie voorlegt dat je 3 setjes monitoren gaat afrekenen en setjes die niet voldoen de volgende week komt terugbrengen.

heb niets teruggestuurd naar thomann of musicstore omdat voor mij de keuze intuitief gold, de alesis m1 active mk2 , velen vinden ze te boomerig, ja als je gaat hard volume kweiken, maar de kunst is perfect mixen op laag volume dichtbij je pc scherm, ideale perfecte monitors, bonito, bueno y barato! :)

okee vanavond maar eens drie setjes besteld:
ESIO nEar 05 classic ii (178,-)
Prodipe Pro 5 V2 (249,-)
JBL LSR 305 (298,-)
Uh wat ik niet hoef zend ik terug

Ten eerste moet je speakers eerst laten inwerken. Daarvoor kan je dus best in een winkel gaan voorbeluisteren. Je kan er dan ook heel wat meer dan 3 paar voorbeluisteren.

Ik heb uit eigen ervaring ondervonden dat retours bij Bax dus niet in de B-Stock gaan. Die worden gewoon als nieuw verkocht. Dit is me ook bevestigd door een Bax medewerker.
Synthforum leden die de komende maanden (want Steelpan kan ze gerust twee maanden houden alvorens terug te sturen) een budget monitor bij Bax willen kopen, wezen gewaarschuwd.

Als je niet zeker bent van je aankoop moet je je eerst wat beter verdiepen in de materie of de tijd nemen om ze gaan voor te beluisteren alvorens ze te bestellen...

Is bax zoveel goedkoper dan anderen?

Is bax zoveel goedkoper dan anderen?

Haha eerlijk gezegd heb ik daar helemaal niet naar gekeken:S heb veel bekeken op Thomann en bax en vaak waren ze even duur en wanneer ik een bepaalde monitor googelde hoorde bax wel bijna altijd bij de goedkoopsten maar voor wat ik gekocht heb heb ik hier niet naar gekeken.

Nu dat je immoreel gedrag in een andere thread wordt aangpakt... :D kunnen we misschien terug on "topic" gaan hier...

Ik denk eerlijk gezegd dat je in de sub-300 euro range, moeillijk echte nearfield monitors kan vinden die naam waardig...

Als je toch wil weten wat er omgaat in je mix en de algehele kwaliteit omhoog wil krijgen zou ik volgende overwegen...

- Een spectrum analyser zodat je "ziet" wat er in je mix omgaat. Dit zit vaak in je DAW maar er zijn ook goede (gratis/goedkope) plugins. (Dit ga je zelfs nodig hebt op die speakers die je nu "op uitleen" hebt van Bax want die coveren toch het hele spectrum niet.)
- Een degelijke (duurdere) mix headphone (e.g. de "betere" AKG, Beyerdynamic, Sennheiser, Sony...).
- Een horrortone (Auratone (origineel of DIY), Avantone, Behringer (eigenlijk zou ik deze laatste niet overwegen)). Klinkt niet echt goed maar je weet tenminste wat er omgaat in het belangrijkste deel van het spectrum.
- Effe doorsparen tot je in de echte nearfield range zit (zou minstens voor een Equator D5 maar als je een beetje bass wil, toch beter doorsparen voor een D8).

Als je gewoon wilt dat het lekker goed klinkt en knalt zou ik HiFi speakers of iets van KRK aanschaffen.

Niks mis met HiFi speakers trouwens, zolang je vertrouwd bent met hun beperkingen (door bvb veel "referentie" plaaten te beluisteren en de eerdere tips in overweging te nemen).

Maar vergeet ook niet je ruimte te behandelen. Voor iedere euro die je in je speakers steekt, zou je er ook een in je ruimte moeten steken...

Dus mijn advies zou zijn... Alle drie je speakersets terugsturen en hopelijk telt Bax je wat aan voor het huren van hun speakers... :D

Hopelijk ben je hier wat mee...

Misschien eens gewoon een winkel contacten met de vraag wat er mogelijk is aan leensetjes? Ik heb zo al meerdere sets een week te leen gehad om in mijn eigen ruimte te kunnen luisteren of een monitor iets voor me is. Op die manier weten zowel de winkel als ik wat de bedoeling is en hoef je geen flauwe truukjes uit te halen met een winkel. Service bestaat nog steeds, alleen niet perse bij de dozenschuivers. ;)

Daarnaast zou ik me in de klasse 150-300eu niet al te druk maken, in die prijsklasse is weinig spannends te winnen. Misschien beter je budget een ietje verhogen en naar een Adam A5 kijken oid, dan begint het tenminste op een monitor te lijken. :)

EDIT: Ik zie nu dat de genoemde prijzen per set waren. Dan heb ik echt geen idee en zou ik persoonlijk mijn verwachting m.b.t. het resultaat echt heel beperkt houden. De JBL is wellicht je beste gok al denk ik dat je niet meer dan een entry level speaker met hifi karakteristieken moet verwachten voor dat geld.
Indien dit je maximum budget is: Mijn tip, ga op zoek naar een goed maar relatief oud hifi setje met een leuke (en ook oude) versterker er achter. Dan heb je bergen meer speaker voor hetzelfde geld (of iets meer).

Ik snap Steelpan wel. Thuis heb je de omgeving waar je de speakers ook daadwerkelijk gaat gebruiken. In de winkel en thuis kunnen er toch hier en daar wat verschillen optreden door akoestiek en dergelijke. Dat heb ik wel gemerkt met het kopen van normale boxen.

Als Bax de voorwaarde hanteert dat spullen waar je niet tevreden over bent kosteloos kunt terugsturen, waarom niet? Het enigste wat ik me kan bedenken is dat deze voorwaarde zou komen te vervallen als een hoop mensen hier misbruik van maken, of ze bereken dit door aan de klant. Wat ze waarschijnlijk toch al doen.

Nu dat je immoreel gedrag in een andere thread wordt aangpakt... :D kunnen we misschien terug on "topic" gaan hier...

Ik denk eerlijk gezegd dat je in de sub-300 euro range, moeillijk echte nearfield monitors kan vinden die naam waardig...

Als je toch wil weten wat er omgaat in je mix en de algehele kwaliteit omhoog wil krijgen zou ik volgende overwegen...

- Een spectrum analyser zodat je "ziet" wat er in je mix omgaat. Dit zit vaak in je DAW maar er zijn ook goede (gratis/goedkope) plugins. (Dit ga je zelfs nodig hebt op die speakers die je nu "op uitleen" hebt van Bax want die coveren toch het hele spectrum niet.)
- Een degelijke (duurdere) mix headphone (e.g. de "betere" AKG, Beyerdynamic, Sennheiser, Sony...).
- Een horrortone (Auratone (origineel of DIY), Avantone, Behringer (eigenlijk zou ik deze laatste niet overwegen)). Klinkt niet echt goed maar je weet tenminste wat er omgaat in het belangrijkste deel van het spectrum.
- Effe doorsparen tot je in de echte nearfield range zit (zou minstens voor een Equator D5 maar als je een beetje bass wil, toch beter doorsparen voor een D8).

Als je gewoon wilt dat het lekker goed klinkt en knalt zou ik HiFi speakers of iets van KRK aanschaffen.

Niks mis met HiFi speakers trouwens, zolang je vertrouwd bent met hun beperkingen (door bvb veel "referentie" plaaten te beluisteren en de eerdere tips in overweging te nemen).

Maar vergeet ook niet je ruimte te behandelen. Voor iedere euro die je in je speakers steekt, zou je er ook een in je ruimte moeten steken...

Dus mijn advies zou zijn... Alle drie je speakersets terugsturen en hopelijk telt Bax je wat aan voor het huren van hun speakers... :D

Hopelijk ben je hier wat mee...

-spectrum analyser zit voorzover ik weet inderdaad in m'n DAW (meende ergens het woord te hebben gezien in het menu of dat ie zelfs ergens in een venstertje geopend was).
- ik was inderdaad van plan een headphone te kopen en waarschijnlijk ook een degelijke. Maar goed hier staat nog een topicje over open. Maar ik wil eerst graag monitoren.
-Moest even googelen om uit te vinden wat een horrotone was (kwam eerst resultaten over horror ringtones tegen) maar gezien de merknamen erachter dacht ik al dat het een soort monitor was (dacht ook nog even dat het misschien een soort vage testtoon zou zijn). Maar goed die avantone kost wel bijna 400 euro en dat vind ik nog wel wat voor een box die waarschijnlijk lelijk klinkt.
- Heb ook gedacht aan boxen van echt hooguit 600 euro per paar maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik het beste iets goeds voor zo weinig mogelijk geld kon kopen.
Die conlusie kwam tot stand doordat ik vaak heb gelezen dat 8 inch monitoren in een kleine ruimte vaak niet goed zijn (vanwege reflecties). Voor die extra inches betaal je vaak ook een hoop geld en ik denk dat ik dan beter die lage frequenties via een headphone kan checken. Daarnaast heb ik besloten om binnen die 5 inch monitoren ook maar eerst eens proberen iets te vinden voor zo weinig mogelijk geld. Zoals ik al zei ik dacht dat de ESIO's de goedkoopste redelijke monitoren waren en dat de JBL's echt wel goed moesten zijn.

Het is verder niet zo dat ik iets zoekt dat lekker knalt maar het zou wel een enorme pre zijn wanneer de monitoren behalve goed zijn voor mixen ook een prettig zijn om muziek op te luisteren want mocht het hele producen toch niet mijn ding blijken te zijn dan houd ik er in ieder geval een paar mooie speakers aan over want muziek luisteren doe ik ook graag.

Misschien eens gewoon een winkel contacten met de vraag wat er mogelijk is aan leensetjes? Ik heb zo al meerdere sets een week te leen gehad om in mijn eigen ruimte te kunnen luisteren of een monitor iets voor me is. Op die manier weten zowel de winkel als ik wat de bedoeling is en hoef je geen flauwe truukjes uit te halen met een winkel. Service bestaat nog steeds, alleen niet perse bij de dozenschuivers. ;)

Daarnaast zou ik me in de klasse 150-300eu niet al te druk maken, in die prijsklasse is weinig spannends te winnen. Misschien beter je budget een ietje verhogen en naar een Adam A5 kijken oid, dan begint het tenminste op een monitor te lijken. :)

EDIT: Ik zie nu dat de genoemde prijzen per set waren. Dan heb ik echt geen idee en zou ik persoonlijk mijn verwachting m.b.t. het resultaat echt heel beperkt houden. De JBL is wellicht je beste gok al denk ik dat je niet meer dan een entry level speaker met hifi karakteristieken moet verwachten voor dat geld.
Indien dit je maximum budget is: Mijn tip, ga op zoek naar een goed maar relatief oud hifi setje met een leuke (en ook oude) versterker er achter. Dan heb je bergen meer speaker voor hetzelfde geld (of iets meer).

Ik heb zoals ik hierboven ook al zei gedacht maximaal 600 euro voor een paar uit te geven maar had de hoop dat er in een lagere prijsklasse ook iets geschikts te vinden zou zijn. Maar misschien zit ik verkeerd. Heb tot nu toe alleen de ESIO's beluisterd en hoor daarmee wel details die ik eerder nog nooit in muziek hoorde. Daarnaast hoor ik ook wel dat het geluid wel beter kan (ze klinken soms een beetje zo als ze op engelstalige fora wel eens zeggen boxi oftewel "dozig" (neem aan dat ze dus bedoelen alsof het klinkt alsof het geluid uit een kartonnen doos komt want zo komt het op mij soms wel een beetje over)). Maar goed dit hoeft om op te mixen niet per se nadelig te zijn maar daarnaast lijkt het me om te horen hoe een geluid klinkt dat naast een vlakke frequentierespons het ook belangrijk is dat je een geluid ook hoort zoals het over een goede speaker klinkt. Of is het onmogelijk een monitor te vinden die behalve geschikt is om op te mixen ook nog eens goed klinkt?

Ik snap Steelpan wel. Thuis heb je de omgeving waar je de speakers ook daadwerkelijk gaat gebruiken. In de winkel en thuis kunnen er toch hier en daar wat verschillen optreden door akoestiek en dergelijke. Dat heb ik wel gemerkt met het kopen van normale boxen.

Als Bax de voorwaarde hanteert dat spullen waar je niet tevreden over bent kosteloos kunt terugsturen, waarom niet? Het enigste wat ik me kan bedenken is dat deze voorwaarde zou komen te vervallen als een hoop mensen hier misbruik van maken, of ze bereken dit door aan de klant. Wat ze waarschijnlijk toch al doen.

Je kunt, zoals ik een paar posts hier boven ook al aangaf, ook de winkels een vragen of je wat sets mag lenen om in je eigen ruimte te luisteren. Bax zegt wellicht nee, maar er zijn voldoende winkels die daar geen probleem van maken en zelfs een speciale demoset laten komen. Mogelijkheden genoeg.....

"Als Bax de voorwaarde hanteert dat spullen waar je niet tevreden over bent kosteloos kunt terugsturen, waarom niet? Het enigste wat ik me kan bedenken is dat deze voorwaarde zou komen te vervallen als een hoop mensen hier misbruik van maken, of ze bereken dit door aan de klant. Wat ze waarschijnlijk toch al doen."

Het terugsturen van goederen die "op afstand" gekocht zijn is via consumentenrecht geregeld. Is geen service van een winkel maar een wettelijke verplichting. Ik kies er vaak voor om juist spullen via internet te kopen, die mag je testen/proberen om te kunnen beoordelen of ze voldoen en zonder opgave van redenen heb je recht op je geld terug (binnen 14 kalenderdagen dacht ik). Er zijn wat uitzonderingen voor maatwerk, software en hygiëne producten.

Je kunt iemand die gebruik maakt van de wettelijke mogelijkheden toch moeilijk immoreel noemen? Ja tenzij je deze wetgeving zelf immoreel vindt (komt bij de EU vandaan).

-spectrum analyser zit voorzover ik weet inderdaad in m'n DAW (meende ergens het woord te hebben gezien in het menu of dat ie zelfs ergens in een venstertje geopend was).
Desnoods een plugin gebruiken. Speakers in jouw pricerange en headphones gaan nooit het hele spectrum coveren, Dus gebeurt er vanalles buiten het gebied dat jij kan horen (maar anderen met degelijke speakers wel). En dit heeft ook een impact op de rest van je mix (headroom, harmonischen...)
- ik was inderdaad van plan een headphone te kopen en waarschijnlijk ook een degelijke. Maar goed hier staat nog een topicje over open. Maar ik wil eerst graag monitoren.
Waarom eerst monitors? Als je met een beperkt budget zit, zou ik ineens voor een goede headphone gaan. Voor 150 - 200 euro ga je veel meer detail horen dan in een paar "monitors" van 300 euro per paar.
-Moest even googelen om uit te vinden wat een horrotone was (kwam eerst resultaten over horror ringtones tegen) maar gezien de merknamen erachter dacht ik al dat het een soort monitor was (dacht ook nog even dat het misschien een soort vage testtoon zou zijn). Maar goed die avantone kost wel bijna 400 euro en dat vind ik nog wel wat voor een box die waarschijnlijk lelijk klinkt.
Dit zijn idd secundaire monitors. Ze klinken niet "lelijk" maar eerder "eerlijk, realistisch". Als je muziek op de radio gedraaid wordt gaan hij meestal afgespeeld worden door speakers die nog erger zijn. Er zijn nog een aantal andere redenen waarom deze in veel studios staan (geen crossovers, geen ports...). Je kan desnoods ook zelf een paar maken als je handig bent. Behringer heeft ook een slechte kloon.
- Heb ook gedacht aan boxen van echt hooguit 600 euro per paar maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik het beste iets goeds voor zo weinig mogelijk geld kon kopen.
Die conlusie kwam tot stand doordat ik vaak heb gelezen dat 8 inch monitoren in een kleine ruimte vaak niet goed zijn (vanwege reflecties). Voor die extra inches betaal je vaak ook een hoop geld en ik denk dat ik dan beter die lage frequenties via een headphone kan checken. Daarnaast heb ik besloten om binnen die 5 inch monitoren ook maar eerst eens proberen iets te vinden voor zo weinig mogelijk geld. Zoals ik al zei ik dacht dat de ESIO's de goedkoopste redelijke monitoren waren en dat de JBL's echt wel goed moesten zijn.
De helft van je analyse houdt wel steek. In een kleine ruimte is 8" niet altijd aangewezen owv de roommodes. Dan kan je beter een paar inch kleiner gaan. Maar als je toch 600 euro van plan was uit te geven zou ik dat geld toch investeren in kwaliteit. Nu spaar je geen 300 euro uit maar gooi je er net 300 weg... Want volgens mij kan je beter een goede hifi speaker nemen die je goed kent dan dit...
Het is verder niet zo dat ik iets zoekt dat lekker knalt maar het zou wel een enorme pre zijn wanneer de monitoren behalve goed zijn voor mixen ook een prettig zijn om muziek op te luisteren want mocht het hele producen toch niet mijn ding blijken te zijn dan houd ik er in ieder geval een paar mooie speakers aan over want muziek luisteren doe ik ook graag.

Ik heb zoals ik hierboven ook al zei gedacht maximaal 600 euro voor een paar uit te geven maar had de hoop dat er in een lagere prijsklasse ook iets geschikts te vinden zou zijn. Maar misschien zit ik verkeerd. Heb tot nu toe alleen de ESIO's beluisterd en hoor daarmee wel details die ik eerder nog nooit in muziek hoorde. Daarnaast hoor ik ook wel dat het geluid wel beter kan (ze klinken soms een beetje zo als ze op engelstalige fora wel eens zeggen boxi oftewel "dozig" (neem aan dat ze dus bedoelen alsof het klinkt alsof het geluid uit een kartonnen doos komt want zo komt het op mij soms wel een beetje over)). Maar goed dit hoeft om op te mixen niet per se nadelig te zijn maar daarnaast lijkt het me om te horen hoe een geluid klinkt dat naast een vlakke frequentierespons het ook belangrijk is dat je een geluid ook hoort zoals het over een goede speaker klinkt. Of is het onmogelijk een monitor te vinden die behalve geschikt is om op te mixen ook nog eens goed klinkt?
De vraag is moeten je speakers "brutaal eerlijk" zijn zodat je weet wat er gaande is en het nodige kan doen of moeten ze alles "goed laten klinken" maar dan heb je geen idee hoe het bij iemand anders klinkt. Indien het gewoon goed bij jou moet klinken neem je best hifi speakers. Ik snap niet hoe "dozig" goed kan zijn? Klonken ze misschien als een natte doos?

Het komt erop neer wat je wilt bereiken met de aankoop van je speakers en wat je al in huis hebt... Misschien moet je je eerst wat verdiepen in de materie alvorens geld uit te geven?

Back