Monitoren: wat heb ik op zijn minst nodig?

Een 2de hands versterker van bv kenwood of samson en een paar 2de hands events eraan
Zoiets zou ik proberen te scoren
Is welliswaar gebruikt maar zo zou ik het doen denk ik ( en de speakers van bax zijn ook tweedehands of derde of zoiets naar ik begreep:D )
300 euro voor monitoring is niet echt veel en dan te bedenken dat er vaak een veelvoud wordt uitgegeven aan geluidsbronnen / synths
die daardoor moeten worden weergegeven..)

Mensen die de nieuwe monitors inspelen en retouren verdienen eigenlijk betaald te worden voor hun diensten ;)

Mensen die de nieuwe monitors inspelen en retouren verdienen eigenlijk betaald te worden voor hun diensten ;)
Zelfs als ze dit doen ahv Celine Dion? Denk niet dat Bax die nog ooit terug op de markt mag brengen :D

Ik snap niet hoe "dozig" goed kan zijn? Klonken ze misschien als een natte doos?

Heb tot nu toe alleen de ESIO's beluisterd en hoor daarmee wel details die ik eerder nog nooit in muziek hoorde. Daarnaast hoor ik ook wel dat het geluid wel beter kan (ze klinken soms een beetje zo als ze op engelstalige fora wel eens zeggen boxi oftewel "dozig" (neem aan dat ze dus bedoelen alsof het klinkt alsof het geluid uit een kartonnen doos komt want zo komt het op mij soms wel een beetje over)).

Goed lezen;) staat niet dat ik het een goede eigenschap vind of dat bedoel ik er in ieder geval niet mee.
Het is niet dat ze als een natte doos klinken maar meer dat de bastonen soms vergezeld lijken te worden door het geluid wat je krijgt als je met je vingertoppen op een lege doos klopt (heb het even geprobeerd en het komt aardig in de buurt van het geluid wat ik af en toe hoor). Weet ook niet zeker of ze dit met het engelse boxi bedoelen maar het is wel zoals het soms klinkt.
edit: ben nu weer even aan het luisteren en het is meer zoals klinkt zoals ik denk dat het klinkt wanneer je een doos over je speakers zet, het klinkt een beetje gedempt.

Laatst gewijzigd:
Ten eerste is het een setje speakers van nog geen 100€ per stuk. Probeer jij eens de nodige kwaliteitsmaterialen aan te schaffen, alles in elkaar te draaien, verpakken, shippen en nog een winstmarge te bekomen voor alle betrokken partijen... Dus ik zou alvast je verwachtingen bijstellen over hoeveel budget er effectief overbleef voor de materiaalkeuze...

Twee: zeker dat je geen polariteits issues hebt? Kabel niet per ongelukt omgepool?

Drie: ik merk op dat er een grote bassreflex poort is aan de achterkant van de speakers. Staan ze ver genoeg van de muur af? Heb je al eens als experiment een kous in het grote gat gestoken (niet te diep natuurlijk)? Heb je wel minder bass, maar wel een meer realistisch, minder gehyped low end en minder resonanties van het bassgat.

Vier: Zit je in een perfecte gelijkzijdige driehoek, knal tussen beide speakers op dezelfde afstand als de afstand tussen de twee speakers?

Even een vraagje:
Hoe klinkt een natte doos ?

Misschien een nieuw topic voor openen?
Productief topic dit!

Ten eerste is het een setje speakers van nog geen 100€ per stuk. Probeer jij eens de nodige kwaliteitsmaterialen aan te schaffen, alles in elkaar te draaien, verpakken, shippen en nog een winstmarge te bekomen voor alle betrokken partijen... Dus ik zou alvast je verwachtingen bijstellen over hoeveel budget er effectief overbleef voor de materiaalkeuze...

Twee: zeker dat je geen polariteits issues hebt? Kabel niet per ongelukt omgepool?

Drie: ik merk op dat er een grote bassreflex poort is aan de achterkant van de speakers. Staan ze ver genoeg van de muur af? Heb je al eens als experiment een kous in het grote gat gestoken (niet te diep natuurlijk)? Heb je wel minder bass, maar wel een meer realistisch, minder gehyped low end en minder resonanties van het bassgat.

Vier: Zit je in een perfecte gelijkzijdige driehoek, knal tussen beide speakers op dezelfde afstand als de afstand tussen de twee speakers?

een: Ik heb wel eens ergens gelezen (kan ook een forum zijn dus weet niet hoe betrouwbaar deze informatie is) dat bij (volgens mij) hifispeakers je er vanuit kan gaan dat ongeveer een vijfde deel van de kostprijs aan materiaal besteed is.

twee: een jack-jack kabel kun je volgens mij maar op een manier aansluiten (of twee maar beide manieren komen op hetzelfde neer:P).

Drie: Ze stonden eerst zo'n twee meter van de muur af en nu staan ze in een ander vertrek waar ze zo'n 30 cm van de muur af staan maar ik hoor hier geen duidelijke verschillen tussen. Dat van die kous zal ik eens proberen.

vier: Ze staan in een gelijkbenige driehoek maar niet in een gelijkzijdige. Het is momenteel wat krapjes maar zal proberen of ik ze in een gelijkzijdige driehoek kan zetten.

Ik hoor recent dat apple verkopers iphones inkopen voor 78 euro. Wie weet wat kan je voor 100 euro krijgen als niemand er op moet verdienen... Ik betaal een iphone dik 500 euro.
Als dat zo met speakers ook is. Wat karton, een klein beetje koper en een magneet. Wat geperst hout. Wat kan t kosten... En een bak gehype en reclame.

Er zijn ook monitors die heel lang moeten indraaien voor ze de juiste freq curve/respons geven.

De Neumann K&H 120a's die ik heb hebben 100uur indraaitijd voordat de basrespons wordt zoals die hoort. Dan daalt ie pas in. jwt Dan kan je testen wat je wilt met 40 setjes van Bax, maar dan hoor je het toch niet.

Voor 300 zou ik lekker een mooie sennheiser HD590+ nemen. Daar kan je gewoon op afmixen, zitten super en worden alom gewaardeerd om hun goede kwaliteit voor mixdown

Er zijn ook monitors die heel lang moeten indraaien voor ze de juiste freq curve/respons geven.

De Neumann K&H 120a's die ik heb hebben 100uur indraaitijd voordat de basrespons wordt zoals die hoort. Dan daalt ie pas in. jwt Dan kan je testen wat je wilt met 40 setjes van Bax, maar dan hoor je het toch niet.

Voor 300 zou ik lekker een mooie sennheiser HD590+ nemen. Daar kan je gewoon op afmixen, zitten super en worden alom gewaardeerd om hun goede kwaliteit voor mixdown

Heb ook wel eens dingen gelezen over inspelen van boxen zowel hifi als monitoren en voor zover ik me kan herrinneren liepen de meningen over hoe lang dat moest behoorlijk uiteen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat dit per speaker verschilt. Bij m'n ESIO's heb ik wel het idee dat ze vooral na de eerste paar uren steeds beter zijn gaan klinken. Heb ze inmiddels toch wel zo'n uurtje of zes beluisterd denk ik.

Ik overweeg inderdaad om een koptelefoon te nemen maar wou ook graag een paar monitoren omdat ik denk dat voor een goed stereobeeld dit toch wel erg handig is.

Wat Septic schreef..... nieuwe speakers moeten ongeveer 100 uur op de teller hebben om de drivers los te krijgen (idem voor hoofdtelefoons dus)

een: Ik heb wel eens ergens gelezen (kan ook een forum zijn dus weet niet hoe betrouwbaar deze informatie is) dat bij (volgens mij) hifispeakers je er vanuit kan gaan dat ongeveer een vijfde deel van de kostprijs aan materiaal besteed is.
Exact mijn punt. Voor 20 euro aan materiaal voor een versterker, crossover filter, een woofer, een tweeter en de bekisting is niet al te veel...

twee: een jack-jack kabel kun je volgens mij maar op een manier aansluiten (of twee maar beide manieren komen op hetzelfde neer:P).
Net effe je speakers gegoogled. Ze hebben blijkbaar idd een TRS aansluiting. Wat is je source balanced of unbalanced? Wat voor een kabel gebruik je gewone jack of een TRS jack?

vier: Ze staan in een gelijkbenige driehoek maar niet in een gelijkzijdige. Het is momenteel wat krapjes maar zal proberen of ik ze in een gelijkzijdige driehoek kan zetten.
Al eens geprobeerd buiten de "sweetspot" te bewegen? Maakt dat enig verschil?

Exact mijn punt. Voor 20 euro aan materiaal voor een versterker, crossover filter, een woofer, een tweeter en de bekisting is niet al te veel...

Net effe je speakers gegoogled. Ze hebben blijkbaar idd een TRS aansluiting. Wat is je source balanced of unbalanced? Wat voor een kabel gebruik je gewone jack of een TRS jack?

Al eens geprobeerd buiten de "sweetspot" te bewegen? Maakt dat enig verschil?

Source is nu Steinberg UR22 interface met balanced outputs. Was eerst een cd-speler met unbalanced outputs. In beide gevallen waren ze aangesloten met een TRS jack.

Nee ben nog niet eens bezig geweest de sweetspot te vinden. Kwam er wel achter dat ze inmiddels toch wel in een redelijk gelijkzijdige driehoek staan maar wel een hele kleine, een met zijden van zo'n 60cm. Maar het dozige geluid heb ik vandaag al niet meer gehoord. Misschien was het een kwestie van inspelen.

CD speler met TRS jack?

Geluidsperceptie is ook subjectief.

CD speler met TRS jack?

Geluidsperceptie is ook subjectief.

Cd-speler heeft rca outputs maar heb er een rca naar TS-input verloopplug aangezet en daarin een TRS jack. Volgens een ander topic kun je een TRS jack gebruiken voor TS toepassingen.

Vroeg mezelf ook al af of het misschien is dat m'n oren wennen aan het nieuwe geluid of dat misschien emotie ook invloed heeft op perceptie van geluid.

Back