Welk genre?

liquidthrust

Onverbloemd
Ok jongens, zoals jullie weten ik ben een grote jaren 80 gek. Nu wil ik ook uiteraard mijn eigen spin eraan geven. Ik zit al een dikke 2 jaar te zoeken achter mijn eigen sound, maar nu zit ik echt wel te twijfelen tussen welke van de twee genres ik zou beoefenen. Nu wil ik een beetje zien wat jullie liever horen. Ik wil natuurlijk dat mijn tracks een beetje appeal hebben want ik steek er mijn zweet, bloed, geld, en ziel in. Het eerste is een Tangerine Dream/Vangelis/Blade Runner achtige aanpak, en het tweede is een eighties funk aanpak. Ze hebben allebei heel verschillende synths nodig, en het geld groeit niet op mijn rug dus ik moet een keuze gaan maken. Ik hou enorm veel van beiden genres. Het één is meer pop dan het ander, wat op zich niet slecht is, maar wat meer integere soundtrack muziek met meer diepte mag er ook zijn natuurlijk. Dit is echt een project waar ik veel denkwerk in steek, dus ik kan niet van de hak op de tak iets doen, ik moet 1 ding kiezen en ervoor gaan. Gear om te mixen en op te nemen heb ik nu bij elkaar, nu de rest nog. Wat denken jullie?

Attachments

• 1.mp3
    4,7 MB · Bekeken: 190
  • 2.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 169
  • 3.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 180
  • 4.mp3
    3,8 MB · Bekeken: 173
2,4 zijn leuk...beetje beat/funk erin is wel lekker... lijkt me ook hedentendage aantrekkelijk (niet voor iedereen)

1. Wat is je doel als het om produceren gaat?
2. Aan het produceren van welk genre beleef je het meeste plezier?

Ik denk dat je na het beantwoorden van deze twee vragen toch wel de juiste keuze zou moeten kunnen maken.

Als het om commercieel succes gaat, denk ik dat 2 en 4 de meeste kans hebben. En voor het hedendaagse gevoel, kies ik voor de sound van track 4. 2 is namelijk wel heel erg 80's.

1. Wat is je doel als het om produceren gaat?
2. Aan het produceren van welk genre beleef je het meeste plezier?

Ik denk dat je na het beantwoorden van deze twee vragen toch wel de juiste keuze zou moeten kunnen maken.

Als het om commercieel succes gaat, denk ik dat 2 en 4 de meeste kans hebben. En voor het hedendaagse gevoel, kies ik voor de sound van track 4. 2 is namelijk wel heel erg 80's.

Het doel is lol eraan hebben, sowieso. Dan lijkt me funky wezen op een monosynth toch leuker ja. Maar het heeft niet zoveel diepte als soundtracks, wegdromen bij gigantische pads doet mij ook iets. Maar dat is ook maar een heel select publiek dat daar naar wil luisteren, echt een niche.

Alleen in m'n hoekje zitten met m'n tracks heb ik ook geen zin in, het mag aanspreken.

Ik snap de vraag niet, je weet niet wat je wil, maar kan ook nog steeds zelf niks produceren dus plaats je wederom weer eens 4 tracks van anderen, zodat wij adhv je zoveelste sfeer impressie jou moeten gaan vertellen wat je moet gaan maken :D WTf?!? Ga gewoon lekker bij de delhaize achter de kassa of zo.. Dit schiet toch niet op man..... :D

je kan ook wat minder denkwerk erin steken en gewoon voor alle vier gaan :okdan:

en is dat echt zo dat die twee "verschillende genres" heel verschillende synths nodig hebben? die 80s funk dingen gebruikten toch precies dezelfde dingen als vangelis/soundtrack etc. synths...Moogs, Yamahas, DX7s enzo je weetwel :eureka:

Ik sluit me bij Smackos aan, maak gewoon lekker wat je wil, je hebt zelf al meerdere keren aangegeven dat je niet in een keurslijf zit. Ik denk dat het qua keuze voor synths ook wel mee valt, ten zij je een one man tribute band wilt beginnen.

Ik snap de vraag niet, je weet niet wat je wil, maar kan ook nog steeds zelf niks produceren dus plaats je wederom weer eens 4 tracks van anderen, zodat wij adhv je zoveelste sfeer impressie jou moeten gaan vertellen wat je moet gaan maken :D WTf?!? Ga gewoon lekker bij de delhaize achter de kassa of zo.. Dit schiet toch niet op man..... :D

Nee ik weet idd niet wat ik wil omdat ik ALLES goed vind, ik moet beginnen met fusion denk ik..

je kan ook wat minder denkwerk erin steken en gewoon voor alle vier gaan :okdan:

en is dat echt zo dat die twee "verschillende genres" heel verschillende synths nodig hebben? die 80s funk dingen gebruikten toch precies dezelfde dingen als vangelis/soundtrack etc. synths...Moogs, Yamahas, DX7s enzo je weetwel :eureka:

Ja weet ik volgens mij moet ik de perfecte balans zien te vinden. Ik ga de lijst nog eens af vandaag.

Trouwens Raphie jij bent net zo wisselvallig als mij wat betreft sfeer impressies.

Ik vermoed dat er een gevoelsmatig probleem is, aangezien er wordt teruggegrepen naar lijstjes en structuur.
De ratio dicteert en belemmert de creatieve flow en kan dan ook juist een writers block creeren, om wat voor reden dan ook.

Niks werkt beter voor muziek maken dan gewoon lekker aan te kloten, dan zie je zelf wel waar het naar toe gaat.
Of een deadline, als de adrenaline wat creatieve belemmeringen openbreekt.

Ik vermoed dat er een gevoelsmatig probleem is, aangezien er wordt teruggegrepen naar lijstjes en structuur.
De ratio dicteert en belemmert de creatieve flow en kan dan ook juist een writers block creeren, om wat voor reden dan ook.

Ik ben een perfectionist, ik laat niets zien of horen tenzij het perfect is. Ik doe niets tenzij ik weet dat de uitkomst perfect is. Het is mijn beroep, het is mijn vloek. Ik kan niet gewoon ineens synths kopen die ik leuk vind, nee die dingen hebben een doel binnen het kader, dus ze moeten juist geselecteerd worden, anders lig ik ze toch weer te verkopen. Als ik meer geld had dan zagen de muren zwart van synths.

Youtube eens de filmpjes van vince clarke, degene over zijn yazoo, dm en erasure.
3 synths. En eigenlijk maar een. Goeie les...

Youtube eens de filmpjes van vince clarke, degene over zijn yazoo, dm en erasure.
3 synths. En eigenlijk maar een. Goeie les...

Is dat niet gewoon een Pro One voor alles? Ik zou ook liefst gewoon twee hele goede synths hebben. 1 mono en 1 poly.

1. Niet avontuurlijk genoeg
2. Zit ook een 90's vibe in
3. Vergeet je de luisteraar wakker te houden
4. Mag de vocal ook wel eens zonder effecten

Maar goed, 3 en 4 hebben mijn voorkeur.

Wat mij niet duidelijk is, is of je je eigen sound wilt, of je eigen 80's sound. Zit natuurlijk een groot verschil in. Ik hoor in je werkjes niet de ambitie om een eigen 80's sound te hebben. Ik neem aan dat je gewoon je eigen draai aan je werkjes wilt geven. Je hoeft je daar toch niet alleen te beperken tot het geluidstechnische? Laat het denkwerk even wachten. Maak eerst wat nummers, en kijk dan pas wat de mogelijkheden zijn om er een samenhangend geheel van te maken.

Ik zou mezelf ook niet beperken tot een bepaalde genre, maar goed, je hebt de keus al gemaakt volgens mij. Je weet ook welke nummers ik leuk vind dus............

:)

Ik zou al knars worden bij de gedachte dat ik van te voren al wist wat ik zou willen maken.
Is wel erg hokjesgeest.
De leukste dingen wordn imho meestal buiten die hokjes gemaakt.

Dont think, just let it flow.

. Wat denken jullie?

Ik denk dat je eens een cursusje songwriting/producing bij mij moet komen doen (geen grap).

Een eigen sound wordt bepaald door o.a. de volgende ingrediënten:
1. Voorkeur; die heb je dus 80's muziek/sound.

2. Beschikbare instrumenten; als in de 80's er geen synths waren geweest, maar iedereen met panfluit, harmonica en harp muziek had moeten maken, hadden de 80's een totaal andere klank gehad.

3. Songwriting skills: Niet dat genoemde voorbeelden compositorische hoogstandjes zijn (en hopelijk is dat niet wat jou boeit aan deze nummers), maar het kunnen schrijven in het format zal ook helpen.

4. Productionele vaardigheid; een producer kan een productie de gewenste kleur meegeven en van een themaatje op gitaar gespeeld, besluiten in een bepaald genre te gaan uitbouwen (uitzonderingen daargelaten).

Je moet eerst gaan uitzoeken wát jou aantrekt aan het genre; de klanken, thema's, teksten, composities, arrangementen, sfeer, of een combinatie hiervan.

Als je serieus genoeg bent om daar geld aan uit te geven, dan wil ik jou graag mijn diensten aanbieden :geslaagd:

Ik ben een perfectionist, ik laat niets zien of horen tenzij het perfect is. Ik doe niets tenzij ik weet dat de uitkomst perfect is. Het is mijn beroep, het is mijn vloek. Ik kan niet gewoon ineens synths kopen die ik leuk vind, nee die dingen hebben een doel binnen het kader, dus ze moeten juist geselecteerd worden, anders lig ik ze toch weer te verkopen. Als ik meer geld had dan zagen de muren zwart van synths.

Hoe kan je perfectie creeren als je niet eerst fouten makt met dingen proberen ? Ik vind niks terug over plezier hebben, lekker spelen, leergierig dingen proberen. Het gaat vooral om de reis, niet zozeer om de bestemming. Grote hoeveelheden gear aan de muur compenseren nooit een gebrek aan focus (die gemotiveerd uit jezelf hoort te komen voor optimaal resultaat). Jezelf zo klem zetten met MOETEN werkt eerder contraproductief, ook uit eigen ervaring. Toen ik al m'n hardware eruit had geflikkerd en alleen nog met Reason aan het spelen was had ik meer lol in een maand dan in de 5 jaar ervoor. En uiteindelijk werd ik nog productiever ook.

Dit klinkt behoorlijk dwangmatig allemaal. Misschien moet je er eerst even helemaal mee stoppen. Lekker op vakantie gaan ofzo. Even investeren in jezelf.

Back