Bouw nieuwe studio 2014

37366927.jpg

Veel rubber :-)

Maar goed, ziet er gaaf uit. Wat ik me nog afvroeg, hoe dik wordt dat wandje naar de vocalbooth?

hoe dik wordt dat wandje naar de vocalbooth?

Vanuit de 'control room' gezien:
2x 1,25 cm gips
6 cm rockwool
0,9 cm gips
2 cm lucht
6 cm rockwool
2x 1,25 cm gips
-----
19,9 cm dik in totaal.

Beide ruimtes staan apart op hun eigen rubberen vloer, dus geen contactgeluid.

In beide ruimtes komt ook een kozijn met dubbelglas.

2x 1,25 cm gips
6 cm rockwool
0,9 cm gips
2 cm lucht
6 cm rockwool
2x 1,25 cm gips
-----
19,9 cm dik in totaal.

Ok, bedankt voor the inside information ;-) Wat ik me nog afvroeg, is dit nu een uit de hand gelopen hobby of inmiddels al werk?

Wat ik me nog afvroeg, is dit nu een uit de hand gelopen hobby of inmiddels al werk?

Het begon ooit als een hobby die erg uit de hand liep, inmiddels is het een fulltime hobby (het is te leuk om het werk te noemen). :)

Ik liep vandaag even door m'n schuurtje, en kwam wat oude autobanden tegen, misschien ook een idee als ondergrond voor een studio vloertje, kost geen reet. Enige punt is de hoogte.

Volgens mij zou dat een perfecte ondergrond zijn, maar misschien veert het wat teveel.

Het begon ooit als een hobby die erg uit de hand liep, inmiddels is het een fulltime hobby (het is te leuk om het werk te noemen). :)
factureer je inmiddels voldoende om gezin van te onderhouden? of heeft vrouw een goede baan en ben je "huisman" :D

factureer je inmiddels voldoende om gezin van te onderhouden? of heeft vrouw een goede baan en ben je "huisman" :D

Ik factureer inmiddels genoeg om mijzelf en mijn kat te onderhouden. :)
Vrouw? Kids? Wat zijn dat? :)

komt er gewoon een enkel deurtje in?

( wij hebben in de nieuwe studio twee superzware massief houten deuren)

ziet er verders prima de luxe uit...

:mega:

2x 1,25 cm gips
6 cm rockwool
0,9 cm gips
2 cm lucht
6 cm rockwool
2x 1,25 cm gips
-----
19,9 cm dik in totaal.

Als het nog kan kun je beter die middelste laag gips aan 1 van de buitenkanten zetten zodat je 2 dikke lagen gips krijgt (en belangrijker, 1 grote luchtlaag):

http://www.tmsoundproofing.com/triple-leaf-effect.html

http://www.soundproofingcompany.com/soundproofing101/triple-leaf-effect/

Laatst gewijzigd:
Als het nog kan kun je beter die middelste laag gips aan 1 van de buitenkanten zetten zodat je 2 dikke lagen gips krijgt (en belangrijker, 1 grote luchtlaag)

Het is precies zoals je op deze afbeelding ziet (Triple Leaf Wall):

drywall-leafs.gif

Lijkt me niet zo nuttig om die middelste gipsplaat naar een van de buitenkanten te verplaatsen.
De buitenste twee gipsplaten zijn allebei al dubbelgips van 1,25 cm (dus 2,5 cm per kant in totaal).
De middelste (enkele) gipsplaat is er eentje van 0,9 mm.

En lucht heb ik 2 cm (stilstaande lucht). Hoewel ik laatst ook weer van iemand hoorde dat stilstaande lucht alleen maar nut heeft voor warmte-isolatie en dat het voor de geluidsisolatie niet zo boeit.
Voor geluidsisolatie werkt maar één ding en dat is massa.

Ja.. triple leaf is dus minder goed dan double leaf. Hier is nog iets o.a. daarover: http://www.acousticalsolutions.com/exposing-acoustical-myths

De vraag is of het het waard is om te veranderen als je hele muur weer open moet :)

Dat is toch gek eigenlijk... maargoed, het zal wel zo zijn neem ik aan.

Maareh, nee, ik ga dat niet meer aanpassen.
Op zich kan het nu wel hoor, maar ik zie er ook weer een nadeel bij ontstaan.
Dat is een beetje lastig uitleggen en heb nu ook even niet de tools om precies uit te tekenen wat ik bedoel... :)

Edit 1:
Als ik het dan toch moet proberen uit te leggen:
De 'luchtsluis' op het plaatje van de Triple Leaf Wall is mijn scheiding tussen de twee ruimtes.
Die ruimtes zijn niet even groot en mogen ook geen contact maken. Uiteindelijk is dat ook geen luchtdichte ruimte. En kan het weghalen van de middelste gipsplaat er voor zorgen dat de hele muur van mijn studio een geluidslek naar buiten toe is. De middelste gipsplaat maakt eigenlijk het muurtje van mijn studio dicht.

Edit 2:
Even die websites zitten checken, maar dat is best boeiende materie eigenlijk!

Laatst gewijzigd:
Ik zou die muur inderdaad anders opbouwen, vooral nu je nog de mogelijkheid hebt! Triple leaf is altijd nadeliger dan double leaf wat betreft isolatie. Ik ben er de afgelopen 2 jaar door mijn bouwproject ook achter gekomen dat isolatie net iets verder gaat dan dat je gezonde verstand soms zou denken. Door de opbouw en plaatsing van exact dezelfde hoeveelheid materialen van een muur te veranderen kun je de isolatie flink toe of af laten nemen. Probeer triple leaf waar mogelijk te vermijden! Zou zonde zijn.

Back