Bouw nieuwe studio 2014

Quadruple leaf is toch wel iets lastiger te realiseren, dan moet je het frame eerst maken, platleggen, platen er opschroeven, recht overeind zetten. Je kan niet tusssen de 2 wanden in gaan staan en dan van binnenuit het gips er op schroeven, ik zie de lastigheid wel.

Wat ik me wel af vraag, maar daar is het nu zeker te laat voor, had het niet beter geweest om de tussenwand onder een hoek te plaatsen, als staande golven vermeden moeten worden was dat een goed hulpmiddel geweest, of gaat Subgroover er van uit dat zijn te plaatsen basstraps al het werk aan kunnen?

Edit 2:
Even die websites zitten checken, maar dat is best boeiende materie eigenlijk!

Is het ook :)

Normaal gesproken bouw je dus 1 buitenmuur die om beide kamers zou gaan. Waarbij je de platen gips halverwege overlapt (dus de 2e laag begint met een halve gipsplaat) en je alles dichtkit. Alle kieren dicht je bv met die Green Glue kit (dus niet Green glue zelf, maar ze hebben ook speciale kit). Hoewel heel veel kit werkt. Je hebt dan dus alleen gips -> glaswol ->lucht.

De binnenste muren zijn dan de muren die los staan. Waar de 2 ruimtes naast elkaar staan heb je dus 2 muren die het plafond niet raken en dus een beetje in het luchtledige staan. Al deze binnenmuren maak je aan de buitenmuur en waar nodig aan elkaar vast met dit soort spul:

http://www.mason-industries.com/masonind/products/overview/
http://www.mecanocaucho.com/en-GB/products/ceiling-hanger/

Als je die tussen de buiten en binnenmuur bevestigd komen de los staande binnenmuren toch vast te staan en zijn ze ook gelijk ontkoppeld.

Het plafond hang je dan weer van het bestaande plafond, ook met dat soort hangers, zodat het niet niet aan het echte plafond hangt en binnen je binnenmuren valt.

Ik werk soms met John Brandt.. Daar leer je wel het een en ander van over dit soort dingen :)

Met sommige dingen ontkom je er trouwens niet aan je muren toch een beetje te koppelen, zoals je airco/luchtinvoer. Dan moet je zorgen dat je kabels los hangen en als je echt freakt maak je er een soort lus in zodat het een veer wordt :)

Success verder in ieder geval!

Misschien een hele late vraag, maar waarom heb je gipsplaten gebruikt, en niet osb plaat of mdf? Als je goed sublaag tegen wilt houden, is gips zo niet de meest ideale oplossing (en vrij duur). Bovendien remt 18 mm osb EN 18 mm mdf veel meer frequenties (dus een kant van je wand 36 mm, en de andere kant bijvoorbeeld alleen 18 mm osb of 18 mm gips.

Quadruple leaf is toch wel iets lastiger te realiseren, dan moet je het frame eerst maken, platleggen, platen er opschroeven, recht overeind zetten. Je kan niet tusssen de 2 wanden in gaan staan en dan van binnenuit het gips er op schroeven, ik zie de lastigheid wel.

Wat ik me wel af vraag, maar daar is het nu zeker te laat voor, had het niet beter geweest om de tussenwand onder een hoek te plaatsen, als staande golven vermeden moeten worden was dat een goed hulpmiddel geweest, of gaat Subgroover er van uit dat zijn te plaatsen basstraps al het werk aan kunnen?

Hoe verhoudt Quadrupel Leaf zich tot Dubbel- of Triple Leaf qua isolatie?

De muren onder een hoek plaatsen leek me niet zo ideaal. Misschien wel goed om dat te doen om vervelende reflecties tegen te gaan, maar als je dat doet, moet je het goed doen en het helemaal uit laten rekenen.

Het plaatsen van panel absorbers en basstraps heb ik inderdaad al helemaal uitgedacht.
Zodra de ruimte af is wordt dat trial and error. :)

Misschien een hele late vraag, maar waarom heb je gipsplaten gebruikt, en niet osb plaat of mdf? Als je goed sublaag tegen wilt houden, is gips zo niet de meest ideale oplossing (en vrij duur). Bovendien remt 18 mm osb EN 18 mm mdf veel meer frequenties (dus een kant van je wand 36 mm, en de andere kant bijvoorbeeld alleen 18 mm osb of 18 mm gips.

De voorwand is nu inderdaad dubbelgips, de achterwand daarentegen is een stenen muur.
Ik had inderdaad voor OSB of MDF kunnen kiezen voor de voorwand, maar daar is het nu te laat voor.

Ennnnnn verder!

_MG_3849.jpg

_MG_3854.jpg

_MG_3856.jpg

_MG_3859.jpg

_MG_3862.jpg

Krijg al jeuk bij t zien van al dat rockwol... :D
Maar mooi hokkie zo zeg! :okdan: Heerlijk lijkt het me om kneiters hard te kunnen beuken...

das 1 keer leuk.. maar na de tweedekeer denk je aan je oren.. daarom heb ik nu altijd een spl meter liggen om niet tehard te gaan.. max 85 dB en dat is niet voor de buren.

@ subgroover .. waarom heb jij deze wand geheel in repen "in gelegd" ,is dat om beter absorptie te krijgen.

Laatst gewijzigd:
Ligt ook een beetje aan de speakers/ruimte die je hebt.......lelijke speakers gaan wel hard, maar of dat aangenaam is?

das 1 keer leuk.. maar na de tweedekeer denk je aan je oren.. daarom heb ik nu altijd een spl meter liggen om niet tehard te gaan.. max 85 dB en dat is niet voor de buren.

@ subgroover .. waarom heb jij deze wand geheel in repen "in gelegd" ,is dat om beter absorptie te krijgen.

Ik denk heel goed om mijn oren.
In mijn vorige studio kon ik ook beuken wat ik wilde. Toen heb ik inderdaad mijn linkeroor een tikkie verkloot en sindsdien ben ik als de dood voor extreem lawaai.

Ik heb het in repen gelegd omdat het Rockwool 433 DUO is, dat zijn dikke platen met een harde kant. Die harde kant absorbeert natuurlijk minder en het is juist de bedoeling dat ook de lagere frequenties door het rockwool heen komen.

Edit: En inderdaad na zeer goed afgedoucht te zijn heb ik nog de hele nacht liggen krabben van de jeuk... :)

Mooi gedaan hoor.
Alleen, ik zal er wel weer overheen kijken hoor, waar zijn de luchttoevoeren en afvoeren? In deze behoorlijk grote ruimtes zou ik niet besparen op luchtbehandeling.

Wat me ook opvalt is dat je voor het raam enkel laags glas wil doen? Of?

Mooi gedaan hoor.
Alleen, ik zal er wel weer overheen kijken hoor, waar zijn de luchttoevoeren en afvoeren? In deze behoorlijk grote ruimtes zou ik niet besparen op luchtbehandeling.

Wat me ook opvalt is dat je voor het raam enkel laags glas wil doen? Of?

In de kleine ruimte maken we een actieve luchtaanvoer en afvoer vanuit de hal.
Zo gaan de zangers en zangeressen niet dood.
In de grote ruimte zit een raam en een deur, dus die zal ik regelmatig even open zetten om te luchten, dat is voorlopig prima. Het plan is om volgend jaar vóór de zomer een split-airco te installeren.

Voor het raam ga ik geen enkellaags glas gebruiken nee.
Het wordt 2x dubbelglas.

Ga je nou geen ruimte overhebben in de studio? Moet je anders maar wat van me lenen, staat hier toch maar in de weg! :D

Back