Jarre sample Zoolookologie

Arv: da's de track Zoolook van het album Zoolook, maar Zoolookologie is een andere track. Daar zit de Fairlight SARARR1 niet in.

Ik meen gelezen te hebben dat Laurie Anderson hier aan meegewerkt heeft - wellicht dat het daar van af komt? Roland heeft in vrijwel elke rompler een "dooh"-stemsample zitten, maar die is ook niet hetzelfde als die van Zoolookologie.

Aan de andere kant schiet het me ook te binnen dat Ed Starink hier toen een best goede cover van gedaan heeft, en die had ook een Fairlight, dus als het een factory preset zou zijn zou ik dat niet eens zo raar vinden - daar is Jarre niet vies van ;)

In het boekje dat bij de CD zit valt op te maken dat Jarre spraak samples heeft gemaakt van toespaken die hij in de wereld had opgenomen. Uiteraard flink bewerkt. O.a. te horen bij Ethnicolor.
Het zou mij niks verbazen dat het bewuste geluidje ook van een toespraak is.
Volgens mij is het geen 'standaard' Fairlight sample. Ik heb de Fairlight-app op m'n iPad staan en daar zitten de 'standaard' samples allemaal in en die bewuste sample komt er (helaas) niet in voor.
Het wordt dus knap lastig om die sample op de kop te tikken, maar mocht het je lukken, dan zijn er aardig wat forumleden die 'm graag zouden willen ontvangen ;-)

Als je de klank van de lead bedoeld? Dit is zeker geen fairlight. De sample is afkomstig uit een Emu emulator alsook ingespeeld. Toch nog even meedelen, geloof zeker de beschrijving niet hoe alles was tot stand is gekomen. Het is een beetje show allemaal wat er in wordt beschreven. Vergeet de tijdsgeest niet (1984). Men wou het meer "indrukwekkender" maken dan wat het uiteindelijk is. Alle gesamplede geluiden wat je hoort op zoolook, qua "knip en plak werk"(wat het zelfs ook niet is) heeft absoluut niks te maken met verschillende talen die wordt beschreven. Want dat is het absoluut niet. Zoolook is nogal vrij standaard.

Laatst gewijzigd:
Laurie Anderson werkte wel degelijk met samples maar niet met degene uit Zoolookologie.

Ze staat op de album credits - ik bedoelde meer dat zij iets zou zingen en Jarre dat zou samplen.

Als je de klank van de lead bedoeld? Dit is zeker geen fairlight. De sample is afkomstig uit een Emu emulator alsook ingespeeld. Toch nog even meedelen, geloof zeker de beschrijving niet hoe alles was tot stand is gekomen. Het is een beetje show allemaal wat er in wordt beschreven. Vergeet de tijdsgeest niet (1984). Men wou het meer "indrukwekkender" maken dan wat het uiteindelijk is. Alle gesamplede geluiden wat je hoort op zoolook, qua "knip en plak werk"(wat het zelfs ook niet is) heeft absoluut niks te maken met verschillende talen die wordt beschreven. Want dat is het absoluut niet. Zoolook is nogal vrij standaard.

Niet helemaal waar. Zoals ik al schreef staat in het boekje van de CD dat er wel degelijk samples van verschillende talen zijn gebruikt en bewerkt.
Op deze website vond ik het ook:

The human voices heard on this album were created from recordings of speech and song. The original recordings were made in the following languages: Aboroginal, Afghan, Arabic, Balinese, Buhndi, Chad, Chinese, English, Eskimo, French, Gabonese, German, Hungarian, Indian, Japanese, Madagascan, Malayan, Pigmy, Quechua, Russian, Sioux, Spanish, Swedish, Tibetan, Turkish. They were edited and transformed using different electronic devices.

Uiteraar ook een lijstje met gebruikte apparatuur. Dat was altijd het eerste wat ik bekeek als ik weer een album had gekocht :D

Ja, dat verhaal van al die talen staat me duidelijk bij. Zoolook was het eerste Jarre album dat ik in handen kreeg...
Maar er klopt volgens mij maar bitter weinig van. Toen ik m'n handen wist te leggen op de Fairlight en Emulator samples ging er menigmaal een 'a-ha erlebnis' door me heen. Ik schat de rest in het kader 'interessantdoenerij', zoals al werd gezegd.

Ongeveer dezelfde gewaarwording als bij Revolutions, toen ik daarop een D-50 in handen kreeg.
En de dag dat iemand mij het atonale beginstuk van Oxygene 3 demonstreerde door evenvoudigweg z'n elleboog op het bovenklavier van de Eminent 310 te parkeren was het helemaal bekeken... :D

Het heeft al met al in ieder geval behoorlijk afbreuk gedaan aan mijn 'bewondering' van Jarre, ten faveure van Vangelis.
Maar goed, Oxygene, Zoolook en met name Equinoxe blijven voor mij een stukje synth jeugdsentiment... en toch best goed gemaakt.(dank u, meneer Geiss!)

Het zal toch niet zomaar in het boekje staan dat bij Zoolook zit?
Vooral de samples van Ethnicolor zitten toch niet standaard in de Fairlight of Emulator?
Als jij die samples hebt, houd ik mij aanbevolen. PM me in dat geval even of deel ze via dit draadje.

Het zal toch niet zomaar in het boekje staan dat bij Zoolook zit?
Vooral de samples van Ethnicolor zitten toch niet standaard in de Fairlight of Emulator?
Als jij die samples hebt, houd ik mij aanbevolen. PM me in dat geval even of deel ze via dit draadje.

Er zal best wel *iets* van waar zijn. Net zoals Jarre ook heus wel eens live speelt... :duivels:

Helaas heb ik na zo'n 10 jaar veel van die spullen niet meer bij de hand (sample cd's, downloads), en ook veel info van websites (o.a. Emulator Archive) is verloren gegaan inmiddels. Ik moet je dus teleur stellen.
Er is een leuke Reason refill (Bitley) met Fairlight en Emulator library geloof ik.

Het mooiste voorbeeld van Fairlight presets op de automatische piloot vind ik overigens 'Moon Machine'.
En, zijdelingse noot, moeten jullie ook altijd een beetje glimlachen bij de synth solo in U2's 'the unforgettable fire'?

@Hanz dank voor de linkjes.
Dat Jarre zich er zo makkelijk vanaf maakte door patches te gebruiken i.p.v. zelf aan het programmeren te gaan. De Roland D50 (te horen op Revolutions) is wel totaal voorzien van eigen patches.

Maar nu is de TS geholpen aan het antwoord dat hij zocht.
Het 'Tsut' geluidje komt uit een Emulator.

Back