Jarre sample Zoolookologie

Om het nu echt interessant te maken; luister eens naar Frank Zappa's album 'Uncle Meat'.
De kans dat-ie niet in de platenkast staat is groot, vandaar mijn tip - check Spotify.
Track 'Our Bizarre Relationship'.
Hè? Hoe komt dat nou in een Jarre nummer terecht? ("Diva", vanaf 0:14 e.v.)
Wederom: de Fairlight preset route. Vandaar dezelfde sample ook op div. Prince albums.
Hoe onwaarschijnlijk ook... :?

Hier zijn veel Fairlight presets te beluisteren, per categorie een MP3.
http://www.nordkeyboards.com/sound-libraries/nord-sample-library/fairlight-history
I rest my case :D

Laatst gewijzigd:
Wbt de 'eigen' D-50 patches... er waren natuurlijk meerdere commerciele patch bouwers actief voor de D-50 (Geerdes, PA-Decoder etc.). Ik weet niet of dat zo 'eigen' is als werd bedoeld...?

Wat voorbeelden van site http://bobbyblues.recup.ch/roland_d-50/d-50_examples.html

- "Révolution industrielle: Ouverture" (Track 1): you can clearly hear a modified version of the Geerdes "Machine Run" patch as rythmic loop FX in the introduction. Roland PND-50-01 "Griitttarr 2" patch is used as a lead sound.
Orchestral strings are played using PA-Decoder "ORCHESTER PHILAMON" patch

- "Révolution industrielle: Part 1" (Track 2): Michael Hotop's SoundSet 8 patches "YAMATANO OROCHI" and "--KOKUBOSTRINGS--" have been used in this part. The first one during the introduction as a strange background FX and the second one as a rythmic strings section for the end of this song

- "Révolution industrielle: Part 2" (Track 3): Leister Volume 3 patch "Analog Chop" is used for a complex sequenced line

- "Computer Week-End " (Track 8 ): EMC Volume 1 patch "Ocean Scenario" is used as a voicey lead sound with plucked attack

Laatst gewijzigd:
Ik wil zeker geen afbreuk maken op het zoolook album noch op Jean Michel Jarre, in tegendeel zelfs. Maar idd. zoals Hanz het ergens al aangaf, Michel Geiss is eigenlijk de "Jarre sound". De composities zullen(zonder enige twijfel)bedacht en gecomponeerd zijn door Mr. Jarre himself.

Die sample waarover TS begon,en een paar andere stonden ook ergens los op de maxisingle. Een geweldige klank vond dat toen ik de plaat kocht. Zelf inzingen en samplen vond ik echter een stuk eenvoudiger en creatiever. Ik heb dat dus gedaan voor mijn track voor het album ter ere van Michael Garrison.

@Hanz: Met 'eigen' bedoelde ik eigenlijk niks anders dan dat hij NIET de standaard fabrieksgeluidjes gebruikte. Of iemand anders de patches heeft gemaakt... Geen idee.
De fabriekspatches hebben ook geen Jarre geluid.

Wat ik bedoelde, en ik ben niet zeker weet of je bekend is:het betrof gewoon 'alternatieve presets' van commerciele leveranciers. Daar bestond in die jaren een levendige handel in, zie de 'Keyboard Magazine' uit die jaren maar eens.
Het verschil tussen 'officiele banks' en derde partij leveranciers is in ieder geval nogal triviaal, en getuigt niet van duidelijk hogere compositorische vaardigheden dan het gebruik van 'standaard' presets IMHO. :D
Dhr. Jarre, om daar op terug te komen, heeft er weinig meer aan gedaan dan dhr. Geiss de banks in zijn D-50 te laten laden. En dat zou dan nog het minste wezen.... ;)

Hhhmm, ik begin steeds minder respect te krijgen voor Jarre }:|
Hij als virtuoos. Maar ja, hij heeft leuk spul gemaakt en 90% van de forumleden is door zijn geëxperimenteer ook aan het muziek maken geraakt. Ik ook.

Maar toch... Zelf gepaakte patches en/of samples of niet. Zijn muziek blijft mooi. En daar gaat het om. :halleluja

Klopt ook helemaal. Het gaat om de muziek, de rest wordt er vaak (m.i. onnodig) bij verzonnen.
Je ziet het vaker. 'Kunst' enzo...

Misschien heeft het vermeende Zoolook 'sound design' en het geflirt met Schaeffer, musique concrète etc. ermee te maken dat Jarre graag nu eindelijk eens serieus geacht wilde worden als groot artiest en componist, niet langer als poppy synthesizer deuntjesmaker, na alle commentaar over de vermeende oppervlakkigheid van zijn muziek.
Net zoals dat hele gefiedel met Theremins en het beruchte cymbaaltje een compensatie lijkt voor het vaak belachelijk gemaakte gebrek aan live spelen tijdens zijn optredens. Een beetje krampachtig, terwijl dat echt niet altijd nodig is.

Ach, ik lijk wel een psycholoog van de koude grond... tijd voor een neut. :D

Back