Reverb pannen

presets zijn indicaties.

neem bijv. Artsacoustic-Reverb,

In die plugin zitten al effecten, zoals o.a. echo & EQ.
Daar kun je dus al je verb bewerken, alleen het is veel minder uitgebreid dan wat je kan met je standaard uitrusting qua vst's.

vaak klinkt een reverb op een snare ofzo ijzerig en krijg je het pas na heel lang kloten met je reverb plugin een beetje "realistisch" dat kost tijd!!

en wanneer je het dus zelf met een eq gaat bewerken,kost je dat juist minder tijd en haal je het ijzere echo geluid ook weg,je kan het zo gek maken als je zelf wilt
(Wel eerst goed de ruimte en klank met de verb plugin zelf bepalen natuurlijk)

maar als je geen perfectionist bent dan kun je er gewoon een preset op gooien.
vaak zijn het de kleine dingen die een wereld van verschil maken.

Niet vergeten dat voor professioneel klinkende producties, ook de pre-delay en delay time van de reverb aan de tempo moet worden aangepast.

Denk dat je dan aan 0/90/180/270 gradenmodulaties kan gaan denken, want bij L+R (180 graden is niet 3D).

Iets als dichtbij>veraf met een filter.
Ja bijvoorbeeld ja.. al zegt iets me dat dat "psuedo 3D" al min of meer in het geluid verweven zit dmv hoog-laag filtering in een stuk muziek.

Het lijkt mij, dat het zal overkomen als een galmende "kijk doos" waar je zelf niet in staat, maar een beetje omheen loopt..
Sta ik links buiten de kijkdoos, dan hoor ik het galmen vanuit de kijkdoos, in mijn rechteroor < maar zelf sta ik er dus niet in..

Is het dan kort door de bocht, als ik stel dat met het (overdreven) pannen van (lange) Reverb, het eigenlijk is alsof je zelf niet meer in de ruimte staat??

Back