Reverb pannen

Reverb is ruimte....geluid heeft diepte....dit gebeurt in een doos. Zonder doos geen idee van ruimte.

idd. reflecties en die komen niet alleen uit een hoek
bij iedere iedereen die ik ken igebruikt de reverb zelf ook altijd symetrisch, maar is het panning, volume en EQ van het geluid zelf wat het gevoel van diepte bepaald.

Wat mooi is om meer ruimte te krijgen is je geluid door een panning delay te gooien en die geheel wet door je reverb te batsen.....
Of een reverb te gebruiken waar links en rechts een ander formaat ruimte heeft.

idd. reflecties en die komen niet alleen uit een hoek
bij iedere iedereen die ik ken igebruikt de reverb zelf ook altijd symetrisch, maar is het panning, volume en EQ van het geluid zelf wat het gevoel van diepte bepaald.

Crosspannen van reverb gebeurt wel degelijk in tal van producties. In een real life situatie kan een reflectie ook makkelijk (meer) van 1 kant komen. Ik zal vanavond als ik thuis ben wel eens een paar links posten over reverb crosspannen aangezien je mij toch niet gelooft. ;)

owh ik geloof je wel hoor, maar het is dan vaak meer zoals BRZ aan geeft small en large voor contrast
maar als mensen reverb willen pannen, dan mag dat gewoon natuurlijk, onderaan de streep zijn er geen regels, wel basisprincipes / best practises

een van die principes is dat je eerst je ruimte definieert en dan alle instrumenten hun plaats in die ruimte geeft. Door met 30 verschillende reverbs met verschillende panning op individuele kanalen te gaan werken, heb je geen virtuele ruimte en werken al deze reverbs elkaar alleen maar tegen: mushy peas.....

Crosspannen van reverb gebeurt wel degelijk in tal van producties. In een real life situatie kan een reflectie ook makkelijk (meer) van 1 kant komen. Ik zal vanavond als ik thuis ben wel eens een paar links posten over reverb crosspannen aangezien je mij toch niet gelooft. ;)

Als je een stereo reverb hebt en de plaatsing van het inkomende signaal is hard links, dan hoor je in je reverb toch ook meer reverb links?
Of bedoel je iets anders?
Als je alleen links reverb wilt dan zet je toch het rechterkanaal uit. Maar dat is dan niet het resultaat wat TS zoekt......die heeft het over een nabootsing van het "zelf in de kamer zitten. Iets wat een reverb standaard doet. Degene die de muziek maakt bepaalt mbv het dry signal waar het instrument in de kamer staat. Niet de reverb.

owh ik geloof je wel hoor, maar het is dan vaak meer zoals BRZ aan geeft small en large voor contrast
maar als mensen reverb willen pannen, dan mag dat gewoon natuurlijk, onderaan de streep zijn er geen regels, wel basisprincipes / best practises

een van die principes is dat je eerst je ruimte definieert en dan alle instrumenten hun plaats in die ruimte geeft. Door met 30 verschillende reverbs met verschillende panning op individuele kanalen te gaan werken, heb je geen virtuele ruimte en werken al deze reverbs elkaar alleen maar tegen: mushy peas.....

Dat je eerst je ruimte definieert snap ik en is ook wat ik bedoel. Je hebt ook helemaal geen 30 verschillende reverb instances nodig. Dat je dit zegt laat zien dat je nog niet helemaal begrijpt wat ik bedoel? Check het uit in Cubase: elke send KNOP (8 per track dus) heeft een eigen PANNER dus dan kan je reverb al LCR definiƫren met een stereo verb op een fx track. Als deze functionaliteit ontbreekt pakt met doorgaans 2 identieke (mono) verbs op 2 aparte sends waarbij de returns respectievelijk hard links en hard rechts worden gepanned. Is common technique, Echt waar.

dat snap ik, maar dat haalde ik niet uit je eerdere verhaal, note trouwens dat met de instrument SEND panner, je het geluid naar de reverb panned, niet de reverb? ;)

En dat dan ook je originele geluid in het midden staat, wat gewoon erg vreemd klinkt.

Dat dus muziek maken is geluid in een doosje stoppen......
En bij elektronica stoppen ze allemaal rook in de onderdeeltjes.. ga maar na, als het kapot gaat komt het eruit :o: 8o)

Wat me wel tof lijkt, is bij een links-rechts zwierend geluid, de reverb omgekeerd evenredig te (laten) pannen t.o.v. waar het directe signaal is.. dat zou moeten klinken alsof je -als luisteraar- in 3D om de geluidsbron heen draait, het Matrix multi-camera effect die om het personage heen draait in een freeze.. maar dan in audio, omdat er een perspectief is dat kantelt / tilt nl. > direct + reverb (=het verdwijnpunt)

Laatst gewijzigd:
Denk dat je dan aan 0/90/180/270 gradenmodulaties kan gaan denken, want bij L+R (180 graden is niet 3D).

Iets als dichtbij>veraf met een filter.

Nou ken ik Fruity loops niet, en dus ook geen Fruity Reverb 2.. maar als ik google zie ik rechtsonder een knop staan waarmee je kan pannen. Die al geprobeerd?

Nou ken ik Fruity loops niet, en dus ook geen Fruity Reverb 2.. maar als ik google zie ik rechtsonder een knop staan waarmee je kan pannen. Die al geprobeerd?

Die wou ik f checken :D

Maar gelukkig staat deze knop voor stereo separation. Dus breder, of minder breed. Niet links of rechts.

Maar waarom je een verb zou willen pannen ben ik nog steeds niet achter.

Dan had je het topic eerst eens even goed door moeten lezen ipv meteen posten.

je kan zo maar hup een preset van een verb plugin op een sound zetten, of je kan er een heel werk van maken door het reverb geluid prachtig te bewerken.

Vooral inspelen op de rest van je mix, doet wonderen. denk bijv. maar aan een Clap die heel diep ergens aan de rechter kant van een lang pad eindigt. ( als je begrijpt wat ik bedoel)

of in een brake een vocal die heel diep wegvaagt met de perfecte nagalm. ik heb even geen voorbeeld maar de mooiste verbs kan je alleen creeren door het zelf te bewerken en het geluid ook aan te passen aan de rest van je mix.

Ja, lijkt mij alleen maar onnodig tijd kosten. Met de juiste reverb, en de juiste preset voor dat wat je zoekt heb je in 1 keer prijs zonder "zelf te bewerken".

Back