Reverb pannen

Wel met een omweg, alleen weet ik niet of dat ook in FL Studio werkt.

Track 1: audio
Track 2: audio input is track 1
Zet dan reverb op track 2, pan het kanaal naar links of rechts, en klaar.
Ja dat werkt wel maar dan met het grote verschil dat je met deze methode dus voor elke sound waar je de verb van wil pannen een aparte Instance van je verb vst nodig hebt. Dus hopeloos omslachtig. ;)

bedankt voor de tips heren en ja zoidsity dat is ong wat ik bedoelde, vind het gewoon vreemd waarom het zo moeizaam moet gaan, simpele pan knop op de reverb plugin zou een stuk makkelijker zijn geweest.

wat ook een optie is , is reverb op de specifieke sound zetten ,de sound dan naar bijv. links pannen en dan opslaan, vervolgens weer openen en dan weer naar rechts sturen, dan staat de sound in het midden en de verb rechts.

vooral mooi als je in een wat vollere mix de sound een beetje links laat staan en de verb rechts.

heb net een voorbeeldje gemaakt maar zie geen optie om een audio bestandje mee te zenden

Wel met een omweg, alleen weet ik niet of dat ook in FL Studio werkt.

Track 1: audio
Track 2: audio input is track 1
Zet dan reverb op track 2, pan het kanaal naar links of rechts, en klaar.

Wat Ytse ook al zegt: maak een group aan op track 1. Maak twee chains aan in die group. Zet in 1 chain een natte reverb die je naar de richting panned die je wil. In de ander chain laat je gewoon de droge audio doorgaan. Eventueel pan je die nog eens de andere kant op. En klaar.

Maar misschien vergt deze oplossing meer cpu. Dat weet ik niet.

bedankt voor de tips heren en ja zoidsity dat is ong wat ik bedoelde, vind het gewoon vreemd waarom het zo moeizaam moet gaan, simpele pan knop op de reverb plugin zou een stuk makkelijker zijn geweest.

Een hoop dingen in de muziek werken nou eenmaal naar een bepaald concept..
iedereen die een mixer begrijpt, had jouw probleem in 1 keer met elke reverb ter wereld kunnen oplossen.
omdat ze het concept erachter snappen... de mixers in een DAW zijn over het algemeen gewoon virtuele copieen van echte mixers (met dezelfde concepten) .. Wat jij wil.. een pan in je reverb-plugin, omdat het makkelijker is... is eigelijk een heel stuk aan kennis wil overslaan.

lees je maar eens goed in wat een sub-bus doet.. wat een send doet.. wat een insert doet.. die kennis kan je voor gigantisch veel leuke dingen misbruiken/gebruiken.

iedereen die een mixer begrijpt, had jouw probleem in 1 keer met elke reverb ter wereld kunnen oplossen.
omdat ze het concept erachter snappen... de mixers in een DAW zijn over het algemeen gewoon virtuele copieen van echte mixers (met dezelfde concepten) .. Wat jij wil.. een pan in je reverb-plugin, omdat het makkelijker is... is eigelijk een heel stuk aan kennis wil overslaan.

lees je maar eens goed in wat een sub-bus doet.. wat een send doet.. wat een insert doet.. die kennis kan je voor gigantisch veel leuke dingen misbruiken/gebruiken.
+1
Maar misschien is het wel een preek voor dove oren. ;)

Aan de andere kant hoeft een DAW van mij niet 1:1 zoals hardware te werken... maar in de realiteit is dat meestal wel zo. (al wijkt FL Studio daar misschien nog wel het meeste van af)

Ik had eigenlijk geen probleem, ik vroeg me af of er een verb plug was waarbij dit makkelijk kon.
ik kreeg het wel voor mekaar maar op een lastige manier,met renderen en dan weer terug pannen,niet live dus, maar het is me nu ook inderdaad gelukt via send,

maar graag dreamer, leg jij mij dat concept dan maar eens uit
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan is mijn motto ,maar goed,ben benieuwd naar het concept erachter..

we leven in 2014 met een ongelofelijke technologie,
maar een pan knop op een reverb plugin ,dat niet :?

iedergeval erg bedankt voor het meedenken iedereen.

Voor mensen die hetzelfde probleem hebben en het nog steeds niet snappen hier een plaatje wat je helpt:

2m800gx.png

Zet de specifieke sound op een channel, in mijn geval dus channel 4, klik daarna op send 1 , open daar de reverb, zet vervolgens DRY helemaal uit ( zie pijl 1, links)

Daarna kun je pannen met het knopje aangegeven met pijl 2 (rechts)
Tip: zet je reverb niet helemaal op mono en zet de sound wat naar links en de verb wat naar rechts. of andersom.

Het is ook geen dom idee, maar draai het eens om: Waarom in elke reverb een panner gaan inbouwen als je gewoon het kanaal kan pannen? Als je van het waarom moeilijk doen als het makkelijk kan bent, dan moet dat je ook wel aanspreken. Elke mixer volgt dezelfde structuur, met ongeveer dezelfde routing en werkwijze (in grote lijnen), dus het concept werkt! Er is dus geen noodzaak om alle plugins te gaan aanpassen.

Het is ook geen dom idee, maar draai het eens om: Waarom in elke reverb een panner gaan inbouwen als je gewoon het kanaal kan pannen? Als je van het waarom moeilijk doen als het makkelijk kan bent, dan moet dat je ook wel aanspreken. Elke mixer volgt dezelfde structuur, met ongeveer dezelfde routing en werkwijze (in grote lijnen), dus het concept werkt! Er is dus geen noodzaak om alle plugins te gaan aanpassen.
Inderdaad, en als plugins DAW features gaan overnemen omdat er altijd wel iemand is die dat handig kan vinden, dan wordt de interface er ook niet beter op.

maar een pan knop op een reverb plugin ,dat niet :?
Er zal wel niet zo veel behoefte heersen aan een pan-knopje binnen een reverb-plugin. De meesten pannen hun reverbs niet, gok ik. Of ze zullen dit in de daw zelf oplossen, zoals hierboven gesuggereerd is.
Als een plugin-ontwikkelaar met iedere denkbare parameter rekening moet houden dan zou een plugin-window bomvol zitten met knopjes. Denk bijvoorbeeld aan een LFO die je aan het de pre-delay wil koppelen, ik verzin maar wat.
Een ontwikkelaar maakt daarom een afweging tussen flexibiliteit en overzicht/gebruiksgemak.

Aan de andere kant is het toevoegen een pan-knopje inderdaad een kleine moeite, als is het maar een heel kleintje.

maar graag dreamer, leg jij mij dat concept dan maar eens uit
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan is mijn motto ,maar goed,ben benieuwd naar het concept erachter..

Als je de vraag beter had gevraagt, mischien.. nu zeg ik gewoon:
gebruik die ongelofelijke technologie uit 2014 maar.. en google.. als je het zo interessant vind..
Mixer insert How and why.
mixer send How and why.

Ik vind makkelijk doen namelijk ook wel handig namelijk.. ik ga er namelijk van uit.. dat iemand die nog nooit van deze dingen gehoort heeft.. of er niet aan denkt.. bij het maken van muziek.. dat het beter is om iemand goede google-termen te geven.. dan het domweg uit te leggen.. als ik dit moet voorkauwen, dan worden veel dingen in muziekland namelijk te moeilijk voor je.
Dus begin maar bij het begin.. en leer je dat soort termen aan.. dat hebben we allemaal moeten doen..

je heb deze kennis nodig bij sidechainen... de leukere gefilterde delays (waar je zelf filtert ipv je plugin)
je cpu besparen / en of geen 20 delays in hardware nodig hebben op een echt mengpaneel..
sommige effecten krijg je alleen maar voor elkaar, als je dingen in een subbus gooit.

ik zit je niet te fucken.. het is een goed advies wat uit een goed hart komt.. maar eigenlijk doet de manier van vragen in je reactie mij niets meer zeggen als "ome dromer, ik vind je keihard een lul.. leg het maar uit.. steek er moeite in.. en dan reageer ik als een gebeten hond"

even goeie vrienden though... bier ?

ja inderdaad helemaal waar, als je het omdraait dan is het eigenlijk min of meer hetzelfde.

De reden van het pannen van de reverb komt omdat ik vaak in oudere liedjes, waarschijnlijk hardware verbs, prachtige reverbs hoor, echt ongelofelijk mooi. zo lijkt het echt net alsof de saxophone speler daadwerkelijk in een grote hal staat en daarbij een mic is neergezet om het op te nemen.

En ja hoor, vaak is dan de verb een beetje naar rechts gepanned.
en als je dan je ogen dicht doet lijkt het net alsof je zelf ook aanwezig bent in die hal.

ik zou even het specifieke nummer even niet meer weten,mocht ik hem tegenkomen dan deel ik hem wel even.

ja inderdaad helemaal waar, als je het omdraait dan is het eigenlijk min of meer hetzelfde.

De reden van het pannen van de reverb komt omdat ik vaak in oudere liedjes, waarschijnlijk hardware verbs, prachtige reverbs hoor, echt ongelofelijk mooi. zo lijkt het echt net alsof de saxophone speler daadwerkelijk in een grote hal staat en daarbij een mic is neergezet om het op te nemen.

en als je dan je ogen dicht doet lijkt het net alsof je zelf ook aanwezig bent in die hal.

ik zou even het specifieke nummer even niet meer weten,mocht ik hem tegenkomen dan deel ik hem wel even.

Die sax Dat is dan zeer waarschijnlijk een true stereo reverb... die op een send zit.. die sax pan je zoals die gast op het podium staat.. en die reverb rekent dan wel uit wat er uit de linker en het rechter kant komt.
als je dan in die send nog gaat klooien met wat filtertjes.. (beetje laag eruit bijvoorbeeld) beet eq na de reverb om beetje hoog eruit.. beetje accentueren.. kom je een heel eind..

Dat zo met die filtertjes voor je reverb.. en eq erna.. dat krijg je dus eigenlijk alleen maar met sends voor elkaar.. (je tapt een beetje signaal af)
als je het met een insert zou doen.. dan filter je het totale geluid (sax-speler + je reverb) en klinkt heel anders.. stuk minder mooi..

en begrijp me goed.. ik heb ook niet alles in 1 dag geleerd en of begrepen.. dat kwam ook met beetjes erbij telkens meer, met de jaren.. Ik vind het niet erg als je niet alles weet.. en vragen stellen mag.. zelfs vragen over hoe pan je reverb.. als je er maar wat van leert

Als je de vraag beter had gevraagt, mischien.. nu zeg ik gewoon:
gebruik die ongelofelijke technologie uit 2014 maar.. en google.. als je het zo interessant vind..
Mixer insert How and why.
mixer send How and why.

Ik vind makkelijk doen namelijk ook wel handig namelijk.. ik ga er namelijk van uit.. dat iemand die nog nooit van deze dingen gehoort heeft.. of er niet aan denkt.. bij het maken van muziek.. dat het beter is om iemand goede google-termen te geven.. dan het domweg uit te leggen.. als ik dit moet voorkauwen, dan worden veel dingen in muziekland namelijk te moeilijk voor je.
Dus begin maar bij het begin.. en leer je dat soort termen aan.. dat hebben we allemaal moeten doen..

je heb deze kennis nodig bij sidechainen... de leukere gefilterde delays (waar je zelf filtert ipv je plugin)
je cpu besparen / en of geen 20 delays in hardware nodig hebben op een echt mengpaneel..
sommige effecten krijg je alleen maar voor elkaar, als je dingen in een subbus gooit.

ik zit je niet te fucken.. het is een goed advies wat uit een goed hart komt.. maar eigenlijk doet de manier van vragen in je reactie mij niets meer zeggen als "ome dromer, ik vind je keihard een lul.. leg het maar uit.. steek er moeite in.. en dan reageer ik als een gebeten hond"

even goeie vrienden though... bier ?

even goede vrienden en doe maar 5 bier :mega:
dank je voor je advies,

en nee hoor ome dromer hahaha ik vind je geen lul

Die sax Dat is dan zeer waarschijnlijk een true stereo reverb... die op een send zit.. die sax pan je zoals die gast op het podium staat.. en die reverb rekent dan wel uit wat er uit de linker en het rechter kant komt.
als je dan in die send nog gaat klooien met wat filtertjes.. (beetje laag eruit bijvoorbeeld) beet eq na de reverb om beetje hoog eruit.. beetje accentueren.. kom je een heel eind..

Dat zo met die filtertjes voor je reverb.. en eq erna.. dat krijg je dus eigenlijk alleen maar met sends voor elkaar.. (je tapt een beetje signaal af)
als je het met een insert zou doen.. dan filter je het totale geluid (sax-speler + je reverb) en klinkt heel anders.. stuk minder mooi..

en begrijp me goed.. ik heb ook niet alles in 1 dag geleerd en of begrepen.. dat kwam ook met beetjes erbij telkens meer, met de jaren.. Ik vind het niet erg als je niet alles weet.. en vragen stellen mag.. zelfs vragen over hoe pan je reverb.. als je er maar wat van leert

En vandaag heb ik dus wat geleerd.
eerst sloeg ik dus alleen het reverb geluid op en zette die later weer op de snare bijv. en ging dan met een equalizer het verb geluid verfijnen, nu kan dat dus heel makkelijk zonder op slaan via send.

dankjewel heren,hele handig manier

dat is vaak gewoon een stereo reverb en staat de sax gepanned, maar goed...

Kort door de bocht raphie. Er zijn genoeg (pro) engineers waarbij reverb wegpannen van het dry signal heel common is dus waarom zou ts dit niet terug kunnen horen..? Waarom heeft de Cubase mixer op elke send een panner...? Juist, daarom. Je kan er een mix goed mee verkloten maar het kan ook prachtig goed werken. Vooral met korte room verbs met weinig tot geen pre delay kan het heel natuurlijk klinken omdat het dan in zekere zin snel in de buurt komt van een echte live situatie. Indedaad net alsof je er echt dichtbij bij in de buurt staat. Extra dimensie...

Dat dus muziek maken is geluid in een doosje stoppen......

Ik haal het uit een doosje, er in stoppen gebeurt weer met andere doosjes :D

Hoodbeatz: Ik heb een effectenbak. Daar zit een EQ op. Die is eigenlijk niet nodig, maar het ding komt uit een tijd waar mixers met een hoop kanalen duur waren, en zo'n onboard EQ hoeft niet geweldig te zijn maar scheelde dan wel weer mooi een extra kanaal, en routeren was dan makkelijker. Bij plugins heb je die begrenzingen niet en kun je overal wel een EQ of utility (panner dus) tussenstoppen - het kost niks extra.

Daarom - geen functies dupliceren die je DAW al prima afhandelt, dat maakt elk los dingetje eenvoudiger.

Back