Newb vraag over muziektheorie

Erg interessant ding, die Axis. Hij behandelt alle toonsoorten 'gelijkwaardig'. En ieder interval en akkoord ziet er hetzelfde uit. Ik ga 'm eens nader onderzoeken, dank voor de tip!

Eigenlijk is het standaard pianoklavier best wel achterhaald. De witte toetsen vormen de toonladder van C-majeur (of A-mineur), terwijl de zwarte toetsen 'correcties' zijn als je naar een andere toonsoort wil. Dit lijkt te impliceren dat C-majeur de meest simpele, neutrale, perfecte, ..., toonsoort is, wat natuurlijk onzin is.

Exact hetzelfde geldt voor de namen van de tonen. We gebruiken slechts de eerste zeven letters van het alfabet, die dan precies C-majeur vormen. Voor de overige vijf tonen zijn dan weer 'correctietekens' nodig, in de vorm van kruisen en mollen.

Als ik het wiel opnieuw mocht uitvinden dan zou ik pleiten om voor de namen van de tonen de eerste twaalf letters van het alfabet te gebruiken. En voor toetsinstrumenten dus ook andere klavieren, zoals een Jankó-klavier, of juist de indeling van de Axis.

Ja, maar kruisen en mollen werken wel mooi - door een mol toe te voegen aan C-E-G ga je opeens naar C-Eb-G en dus van majeur naar mineur. Dat werkt met allemaal aparte letters niet meer.

Achterhaald? Hm, het is gewoon gedurende een aantal honderden jaren doorontwikkeld en voor een hoop problemen zijn er oplossingen gevonden door een hoop slimme mensen met meer talent in hun pink dan dat ik in m'n donder heb. De alternatieve controllers zijn wel interessant maar achter een lekker gewogen toetsenbord zitten heeft echt wel iets :)

Erg interessant ding, die Axis. Hij behandelt alle toonsoorten 'gelijkwaardig'. En ieder interval en akkoord ziet er hetzelfde uit. Ik ga 'm eens nader onderzoeken, dank voor de tip!

Eigenlijk is het standaard pianoklavier best wel achterhaald. De witte toetsen vormen de toonladder van C-majeur (of A-mineur), terwijl de zwarte toetsen 'correcties' zijn als je naar een andere toonsoort wil. Dit lijkt te impliceren dat C-majeur de meest simpele, neutrale, perfecte, ..., toonsoort is, wat natuurlijk onzin is.

Exact hetzelfde geldt voor de namen van de tonen. We gebruiken slechts de eerste zeven letters van het alfabet, die dan precies C-majeur vormen. Voor de overige vijf tonen zijn dan weer 'correctietekens' nodig, in de vorm van kruisen en mollen.

Als ik het wiel opnieuw mocht uitvinden dan zou ik pleiten om voor de namen van de tonen de eerste twaalf letters van het alfabet te gebruiken. En voor toetsinstrumenten dus ook andere klavieren, zoals een Jankó-klavier, of juist de indeling van de Axis.

Het oktaaf bestond in het begin alleen uit de zeven stamtonen, vandaar die zeven letters.
Pas tussen de 11de en de 15de eeuw zijn, geleidelijk, de tussenliggende toongebieden bezet geworden.

Als je toch het wiel opnieuw wilt gaan uitvinden, dan waarom niet een nieuw alfabet uitvinden met extra nieuwe letters tussen a-b, c-d-e, f-g-a ?
Dan is jouw probleem ook opgelost :D

Er is ook een gratis music cursus op adsr daar worden de bepaalde scale`s en modes ook goed uitgelegd.

@Yoozer: Maar als je van D-maj. naar D-min. gaat, moet je juist een kruis weghalen. Niet onlogisch, maar met een 12-letterig systeem zou dat juist makkelijker worden: de terts schuift gewoon één stapje terug. Een 12-letterig systeem zou wat toonsoortneutraler en net ietsie overzichtelijker zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het huidige systeem prima werkbaar, maar het had net ietsie minder complex en neutraler gekund.

Back