Erg interessant ding, die Axis. Hij behandelt alle toonsoorten 'gelijkwaardig'. En ieder interval en akkoord ziet er hetzelfde uit. Ik ga 'm eens nader onderzoeken, dank voor de tip!
Eigenlijk is het standaard pianoklavier best wel achterhaald. De witte toetsen vormen de toonladder van C-majeur (of A-mineur), terwijl de zwarte toetsen 'correcties' zijn als je naar een andere toonsoort wil. Dit lijkt te impliceren dat C-majeur de meest simpele, neutrale, perfecte, ..., toonsoort is, wat natuurlijk onzin is.
Exact hetzelfde geldt voor de namen van de tonen. We gebruiken slechts de eerste zeven letters van het alfabet, die dan precies C-majeur vormen. Voor de overige vijf tonen zijn dan weer 'correctietekens' nodig, in de vorm van kruisen en mollen.
Als ik het wiel opnieuw mocht uitvinden dan zou ik pleiten om voor de namen van de tonen de eerste twaalf letters van het alfabet te gebruiken. En voor toetsinstrumenten dus ook andere klavieren, zoals een Jankó-klavier, of juist de indeling van de Axis.