Gabberhouse maken.

Gabbertime

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje bezig met Gabberhouse in FL Studio.
Maar ik denk dat er ook mensen zijn die er veel van af weten van die genre, wat ik gelezen heb.

De vraag is dus welke klanken heb je nodig voor de echte gabberhouse? Ik heb de Roland TR-909 vst en sample pack. En wat samples met oude rave geluide van vroeger.
Ik weet verder wel hoe de basis van FL Studio 11 in elkaar zit.
En kunnen jullie mij misschien tips geven voor het maken van gabberhouse in FL Studio, of is daar eigenlijk het
oude werk voor nodig?

Laat het me weten ;)

Groeten Anton.

Neuh kan prima in fl11. Voor de klassieke gabber kick heb je inderdaad een 909 sampletje nodig en een distortion. Zelfde voor de hihats
Daarnaast zijn de lead sounds vaak heel veel op elkaar gestapelde oscs die licht gedetuned zijn van elkaar. Dit heet ook wel unison of supersaw in andere synths.
Grote valkuil bij gabberhouse is dat bij veel distortions het laag volledig weg valt. Om dat op te lossen kan je vaak het droge signaal er weer onder plakken.

Oke mooi!
En ja ik moet me erin verdiepen. :P

Ik weet wel dat het met Roland Juno's is gemaakt. Vooral de Hoovers :D
En ehh. Met die oscs begrijp ik nog niet helemaal :/

Verder ben ik natuurlijk wel aan het klooien geweest. Week geleden kwam er toen dit uit:

Het heeft nog niet iets Gabber achtigs, maar het is een begin ;)

Attachments

• nummertje.mp3
    8,3 MB · Bekeken: 272
Laatst gewijzigd:
Yep, junos zijn idd bekend van de hoovers. Veel vsts hebben de hoover ook als preset. Er is bijvoorbeeld een gratis vst phutura (alpha juno emulatie) die ze perfect na kan doen.

Een osc is een geluidsbron, bijvoorbeeld een zaagtand. Als je er nu 20 tegelijk neemt met allemaal net een andere frequentie, dan krijg je zo'n hardcore lead.

Ik heb de Roland TR-909 vst

tr909 vst? ben benieuwd welke je bedoeld.

ben overigens wel into de gabberhouse. ik ben benieuwd naar je toekomstige tracks.
ik heb veel samples die je wel zou kunnen gebruiken voor je gabberhouse tracks.
ook zijn er veel plgins die je kan proberen zoals SB-SIX al zei de phutura of de betaalde u-he Diva,die het ook erg goed doet.
zelf heb ik nog een alpha junoX plugin(freeware).die heeft alleen geen pitch envelope.modualtie mogelijkhden.

Laatst gewijzigd:
tr909 vst? ben benieuwd welke je bedoeld.

ben overigens wel into de gabberhouse. ik ben benieuwd naar je toekomstige tracks.
ik heb veel samples die je wel zou kunnen gebruiken voor je gabberhouse tracks.
ook zijn er veel plgins die je kan proberen zoals SB-SIX al zei de phutura of de betaalde u-he Diva,die het ook erg goed doet.
zelf heb ik nog een alpha junoX plugin(freeware).die heeft alleen geen pitch envelope.modualtie mogelijkhden.

Ik heb de plugin Drumazon voor een TR-909. Maar de TR-909 samples vind ik zelf veel fijner werken in FL Studio 11.
Zou je mij die samples misschien willen geven? Zou ik wel gaaf vinden!
En ik zou ook is al die plugins downloaden. Ook wat SB-SIX zei.

Maar ik denk dat de Gabberhouse niet meer terug komt. Maar ik zou het geweldig vinden om een echte goeie Oldskool track te maken :D

Beste Gabbertime,

ik ben zelf bezig met hele foute nustyle tracks zodat ik misschien
nog een labeltje kan krijgen, naast mijn werk en studie.
Maar stiekem lijkt mij oldschool echt vet om te maken en
ik wil dat ook sowieso nog een x goed gaan doen :)

Oldschool hardcore kick:

Middel hoge kick met veel decay (dat hij lang duurt). Distortion en Equalizen.
En een korte kick (minder decay dus) layeren met een hoge Attack en iets hogere pitch. Dit Equalizen.

Als je met software werkt krijg je pas echt dikke professionele sound als je alles layert. En veel effecten om het geluid te verbreden.
Als je met samples werkt moet je je echt in de effecten gaan verdiepen.

Tijdje geleden dat ik met fl studio heb gewerkt, maar:
Fruity Fast dist (distortion en filter als het goed is)
Equalizer, altijd.
Blood overdrive (distortion)

Zoiets deed ik in het begin altijd, je krijgt hier echter niet zo'n professionele kick mee,
maar met wat extra gekochte effect vst's krijg je het wel voor elkaar :)

Er is bijvoorbeeld een gratis vst phutura (alpha juno emulatie) die ze perfect na kan doen.

De Phutura is idd de vst die het dichtst bij de klank van de alpha juno komt.
Maar perfect nadoen is toch nog wel iets anders. Je zit in dezelfde ballpark kwa geluidskleur en mogelijkheden (en ook beperkingen) van de juno, maar zet er een echte juno naast en dan hoor je best nog wel een groot verschil hoor.

Met name de PWM en de Chorus hadden naar mijn smaak toch wat beter gekunnen. En het zijn nu net die 2 functies die belangrijk zijn voor de machtige hoovers.
Maar ach, beter als deze kom je niet zonder een echte te kopen. Dus om te beginnen of te experimenteren zeker een goede optie!

Is de juno terug populair aan het worden ofzo? Als ze er al een nieuwe vsti van maken... Maar ik moet zeggen :okdan: Ziet er dik inorde uit. En klinkt ook zo. Voor 55€ lijkt me dat geen slechte vangst.

Als ik wat extra tijd heb ga ik eens wat sysex data uit mn juno halen en in de redominator stoppen, eens zien hoe dicht ze bij de originele klank zitten 8~ Maar gewoon het feit dat ze dat mogelijk maken wil wel iets zeggen over hun programmeerwerk.

Vroeger werd gabber gemaakt door mensen die er totaal geen zak van snapten. Daardoor klonk het extra rauw. Je kunt nooit authentieke gabber maken door te proberen te begrijpen waar je mee bezig bent. Het is een mystiek proces van spaghetti tegen de muur aan gooien net zo lang tot er iets blijft plakken.

Gabber reduceren tot 909s en hoovers is wat gabber ook kapot heeft gemaakt, maar dat is mijn bescheiden mening.

Als ik oude gabber / underground muziek luister hoor ik maar zelden een hoover, juist meer vage spaced sample werk en kapotte FM sounds, die vaak moeilijk te ontleden zijn zelfs.

Ik vond dominator eigenlijk een verschrikkelijk kutnummer met die lange rinkel in het midden.

"Dominator is dead" vonnik al een stuk beter :p

Vroeger werd gabber gemaakt door mensen die er totaal geen zak van snapten. Daardoor klonk het extra rauw. Je kunt nooit authentieke gabber maken door te proberen te begrijpen waar je mee bezig bent. Het is een mystiek proces van spaghetti tegen de muur aan gooien net zo lang tot er iets blijft plakken.

Hier ben ik mee eens...

lache die redominator.. nou heb ik nooit de echte onder mn neus gehad helaas maar ik hoor wat patches die ik ken uit thunderdome tracks van vroeger met name "wanna kis myself" en "wtf"

Die zaten er zeker tussen :) Maar de meeste grote artiesten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Gasten als patrick van kerckhoven (ruffneck) en michel klaassen (tellurian) maakte in de '90 echt goeie producten, die technish zeer lastig te maken zijn. Maargoed, dat bleef ook niet bij een hoovertje en een 909 basje.

Ik vond altijd de members of mayday wel ok, beetje "schone" gabber, wel,dikke disorted dreunen en leads, maar nog wel met enige dynamiek, klonk tenminste niet alsof je autoradio stuk was, zoals bij de gemiddelde Thunderdome CD : D

Die zaten er zeker tussen :) Maar de meeste grote artiesten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Gasten als patrick van kerckhoven (ruffneck) en michel klaassen (tellurian) maakte in de '90 echt goeie producten, die technish zeer lastig te maken zijn. Maargoed, dat bleef ook niet bij een hoovertje en een 909 basje.
Absoluut!

Ook al is de hele hardcore-periode voor mij wel verleden tijd, ik bewonder nog steeds de energie in deze track:

https://www.youtube.com/watch?v=CAuGFiHzRss

Zou nog steeds, ook bijna 20 jaar later, graag zo'n lead maken. De noten zijn wel uit te vogelen, maar de sound en agressie :erm: Dat had Van Kerkhoven heel goed door, die maakte veel van dit soort knallers, al blijft deze m'n favoriet.

Deze maak je ook niet als je maar wat aanklooit:

https://www.youtube.com/watch?v=y6n7JYpstwQ

Achteraf gezien denk ik dat ik gabber/hardcore steeds minder interessant is geworden omdat de kicks steeds maar harder moesten. De energie van veel tracks uit de jaren '90 vind ik veel toffer. Die kicks waren niet zo overdreven aanwezig in het frequentiespectrum en lieten ruimte over voor bijv. breakbeats :okdan:

Als ik wat extra tijd heb ga ik eens wat sysex data uit mn juno halen en in de redominator stoppen, eens zien hoe dicht ze bij de originele klank zitten 8~ Maar gewoon het feit dat ze dat mogelijk maken wil wel iets zeggen over hun programmeerwerk.

Ben benieuwd wat je er van vind. Hij klinkt wel ietsje digitaler/schoner naar mijn mening maar ik heb mijn MKS-50 hiervoor weg gedaan :) (overigens zat hier ook een brom in).

Rob Fabrie heeft er een review mee gedaan, alleen heb ik deze nog niet gezien of gelezen..

Absoluut!

Ook al is de hele hardcore-periode voor mij wel verleden tijd, ik bewonder nog steeds de energie in deze track:

https://www.youtube.com/watch?v=CAuGFiHzRss

Zou nog steeds, ook bijna 20 jaar later, graag zo'n lead maken. De noten zijn wel uit te vogelen, maar de sound en agressie :erm: Dat had Van Kerkhoven heel goed door, die maakte veel van dit soort knallers, al blijft deze m'n favoriet.

Deze maak je ook niet als je maar wat aanklooit:

https://www.youtube.com/watch?v=y6n7JYpstwQ

Achteraf gezien denk ik dat ik gabber/hardcore steeds minder interessant is geworden omdat de kicks steeds maar harder moesten. De energie van veel tracks uit de jaren '90 vind ik veel toffer. Die kicks waren niet zo overdreven aanwezig in het frequentiespectrum en lieten ruimte over voor bijv. breakbeats :okdan:

We zitten in hetzelfde schuitje denk ik :) Ik heb ook weinig meer met al het gehak, maar dat waren wel goeie platen idd. Ik weet dat Promo weken/maanden/jaren heeft geprobeerd die ruffneck leads na te bouwen, weet iemand hoe die dat deed eigenlijk? Ik vroeg me altijd af of hij z'n lead sidechainde met een breakbeat om zo die stutters te krijgen, heb het eigenlijk nooit geprobeerd na te maken.

Back