Gabberhouse maken.

We zitten in hetzelfde schuitje denk ik :) Ik heb ook weinig meer met al het gehak, maar dat waren wel goeie platen idd. Ik weet dat Promo weken/maanden/jaren heeft geprobeerd die ruffneck leads na te bouwen, weet iemand hoe die dat deed eigenlijk? Ik vroeg me altijd af of hij z'n lead sidechainde met een breakbeat om zo die stutters te krijgen, heb het eigenlijk nooit geprobeerd na te maken.

ik heb hier een tijd geleden een docu van gezien,geloof dat niel( van het forum hier) daar al eens een youtube link van heeft geplaatst ..

is hier te vinden: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=157290

We zitten in hetzelfde schuitje denk ik :) Ik heb ook weinig meer met al het gehak, maar dat waren wel goeie platen idd. Ik weet dat Promo weken/maanden/jaren heeft geprobeerd die ruffneck leads na te bouwen, weet iemand hoe die dat deed eigenlijk? Ik vroeg me altijd af of hij z'n lead sidechainde met een breakbeat om zo die stutters te krijgen, heb het eigenlijk nooit geprobeerd na te maken.
Die stutters deed ik vroeger in fasttracker met snelle volume-modulaties, maar ik geloof dat ik het met de juno nooit echt voor elkaar kreeg, die reageerde niet vlot genoeg ofzo. Heb 'm helaas niet meer, zou er graag weer eens mee spelen.

De andere ruffneck-truuk in die docu is als ik het me goed herinner tijdens de opname aan de midsweep van de mengtafel draaien. Promo vertelde me idd toentertijd ('97 ofzo) dat hij dat ook deed, bijv. vier opnames achter elkaar en dan de beste eruit halen.

Kom op jongens, die leads zijn gewoon rechtstreeks uit de juno, lekker nootjes intekenen op 32sten.
Sidechainen etc werden amper gedaan toen. Er zat amper techniek achter; een galmpje en een pingpong delay waren genoeg. En natuurlijk sweepen!

Ik ben ook wel benieuwd naar die truuk :)

Portomento word volgens mij ook aardig gebruikt.
Humanoid van knightvision is echt zo een Ruffneck melody (dit is ook van die docu)

Een track van tegenwoordig waar een Ruffneck sound in zit vind ik deze:
Meccano Twins - Fracture #TiH

de stutters werden gewoon met midi volume gates gedaan, blokjes tekenen in controller lanes
tututuu tututuu tututuu

de stutters werden gewoon met midi volume gates gedaan, blokjes tekenen in controller lanes
tututuu tututuu tututuu

idd...of gewoon een ad env setting en geen release dus (wel sustain) af en toe op het gaspedaal trappen (sustain) voor de lange hold noten en gaan.

Kom op jongens, die leads zijn gewoon rechtstreeks uit de juno, lekker nootjes intekenen op 32sten.
Sidechainen etc werden amper gedaan toen. Er zat amper techniek achter; een galmpje en een pingpong delay waren genoeg. En natuurlijk sweepen!
Er zit toch wel verschil tussen de aan/uit-stutters van 32ste noten en het meer vloeiende effect van een volume-gate die niet helemaal naar nul gaat. Dat laatste vond ik altijd lekkerder klinken.

Sure? Sidechainen is al een vrij oude techniek. Hardware compressors hadden sidechain inputs, en daarnaast hadden synths een CV-Gate, waar je gewoon audio in kon sturen om de gates te triggere

Eehh, ik weet het 1 en ander van hardware compressors en ik weet echt wel dat side-chainen al heel lang bestaat. Ik zeg alleen dat dit soort technieken in de hardcore/gabber scene niet of nauwelijks gebruikt werden, laat staan het gebruik van cv-gates etc. En al helemaal niet in 1991-1996.
Dit weet ik met enige zekerheid. Best wel veel zekerheid.
V. Kerckhoven en de releases op z'n labels waren echt uitzonderingen met meer compressie etc, maar aan de gemiddelde hardcore plaat kwam echt weinig techniek van pas..Pas later werd er meer geexperimenteerd, vooral de Duitsers zijn altijd meer van de experimentele kant geweest (Labworks,, Adam & Eve , Acardipane etc).
En ja, met een ultrakorte releasetijd kom je een heel eind met 32-sten.

Laatst gewijzigd:
Achteraf gezien denk ik dat ik gabber/hardcore steeds minder interessant is geworden omdat de kicks steeds maar harder moesten. De energie van veel tracks uit de jaren '90 vind ik veel toffer. Die kicks waren niet zo overdreven aanwezig in het frequentiespectrum en lieten ruimte over voor bijv. breakbeats :okdan:

Ruimte voor SFEER. En dan bedoel ik niet zo'n zaaddodende intro/midtro met filmsamples en een hoop atmosferische pads en violen.

Die zaten er zeker tussen :) Maar de meeste grote artiesten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Gasten als patrick van kerckhoven (ruffneck) en michel klaassen (tellurian) maakte in de '90 echt goeie producten, die technish zeer lastig te maken zijn. Maargoed, dat bleef ook niet bij een hoovertje en een 909 basje.

Toch was de muziek tot en met 94 veel beter doordat mensen constant dingen probeerden in plaats van voor de standaard technieken te pakken. Ruffneck had zijn eigen ding bedacht, Tellurian had zijn eigen ding maar heel veel mensen begonnen super standaard dingen aan de lopende band uit te kakken en pakten bekende technieken in plaats van dat er wat geprobeerd werd.

Daarom moet je dus niét aan de gang gaan met die standaard Juno hoovertjes want als die al uitgemolken waren op het moment dat Ruffneck zijn eigen stijl zou bedenken zou hij ze ook niet gebruiken. Sowieso werd er in het begin heel veel met gesamplede leads en samplers gedaan en dat hoor je tegenwoordig ook nooit meer. Kijk daar dan eens naar.

Dit soort platen:

Hier zit een soort spanning en agressie in wat gewoon niet meer echt voor komt in platen.

Eens, Bikkel ! Simpel en hard is de kern van gabber.

Leuk hoe smaken kunnen verschillen. Ik was behoorlijk snel klaar met de "Gabber" uit Nederland al vond ik de eerste releases van Ruffneck (Juggernaut, Comaby) echt wel te gek en Alice in donderland was ook een vette track.

Deze heb ik helemaal grijs gedraaid :okdan:

Tja na '94 kwam er nog regelmatig interessante muziek uit het buitenland. Duitsland, Frankrijk, Engeland en de VS met name. En Australië natuurlijk:

Nog steeds een van de beste post-happy-hype hardcore CD's:
http://www.discogs.com/Manu-Le-Malin-Biomechanik/release/117528

Hoop mensen mee bekeerd met deze CD. Wilden ze ineen wél mee naar de "rare" feestjes.

Nog één échte gabber track om dit onsamenhangende verhaal mee af te sluiten:

Gitaar achtig riffje met een sample en dan alles gewoon gortdroog gemixt. Extra verrotte e-de-cologne kick sample.

Een simpel mixertje met mid sweep EQ is voldoende als je hardware manier wilt.

Zie ook deze video, met name op 5:25

En softwarematig nog makkelijker, er zal vast wel een parametrische EQ in FL studio zitten. Gewoon die gain boosten en de frequentie sweepen.

Ik denk dat zo'n mixer ook wel een goed antwoord op de TO's vraag.
Als je met je audio interface geluiden uit bijvoorbeeld fruity loops door een mixer kan sturen kan je denk ik al erg in de buurt komen van die oude sound. Als je het nog iets verder wilt nemen kan je overwegen een akai s950 of iets dergelijks bij je mixer te kopen, als je dan beetje leuke 909 samples hebt en die door je mixer haalt (bijvoorbeeld die 909 pack van niel met super veel hits per volume) kan je best wel in de buurt van de 909 zelf, kan je ook je breakbeats op hakken en vocal samples, of zelfs je hoover sounds of wat je wilt maken.
Kan vast ook met software, maar daar heb ik weinig kaas van gegeten betreft oudere house , techno of gabber.

Back