geluid overlast topic.

Als het te hard staat heb je gelijk......maar als je binnen "de norm" staat is er geen probleem.

Om een voorbeeld te geven uit mijn persoonlijke ervaring.
Ik woonde een aantal jaar geleden in Rotterdam. Een vrijstaande bedrijfsruimte met achter ons een sloot, daarachter vaarwater waarin tpv Rotterdam airport woonboten lagen.

In de loods draaiden we weleens plaatjes als er iemand jarig was.
Een van de woonbootmensen had hier overlast van, ze kon niet tegen de constante dreun.
Afgesproken met elkaar dat we haar zouden bellen als we iets wilden doen.
Op een dag gingen we lampen testen voor een feest wat we wilden doen.
Binnen een uur stond de politie voor de deur omdat er geluidsoverlast was en de buurvrouw kwam er ook hysterisch bij staan.

Wat blijkt, alleen maar omdat ze lichtjes zag knipperen fantaseerde zij er ook geluid bij, wat overlast zal veroorzaken.
Dus volume doet er niet toe, het is een mindset.

Als ik geheelonthouder zou zijn, en een ander bier zie drinken, veroorzaakt mij dat geen overlast. Je voorbeelden hebben te maken met voorkeuren en acceptatie daarvan, niet met overlast.

Elkaar verdragen en accepteren is ook helemaal mijn devies. Er bestaat echter een verschil tussen het accepteren van de persoon en het accepteren van zijn/haar gedrag. Het is voor mij het gedrag dat eventueel overlast kan veroorzaken. Ik kan daarbij nog steeds de persoon verdragen en accepteren.

In Oost zit een aardig studiocomplex. Wat mij daar opviel is dat alle ruimtes geluiddicht zijn gemaakt. Waarom denk je dat dat is?

Je zegt het goed, het veroorzaakt bij jou geen overlast......maar dat zegt niets over een ander.
Er is een onderzoek geweest of nederlanders overlast voelen als ze op straat twee mannen zien zoenen. Mag jij 1 keer raden wat daar uitkwam:)

Eerst praten met elkaar en kijken of je er samen uit komt, wat het relaxst is.

+1

...dat degene die overlast veroorzaakt maar moet inboeken anders ben je een aso.

-1

overlast

 De last die je anderen geeft.

Bron: www.encyclo.nl

overlast

 •hinder op een onacceptabel niveau.

Bron: nl.wikitionary.org

Voor mij betekent dat dus dat degene die overlast verzoorzaakt, moet inboeten.

Maar goed, de discussie wordt hiermee wel heel erg zwart/wit. Waarschijnlijk helpt gewoon praten met elkaar al in 90% van de gevallen. Mijn keuken zit boven de slaapkamer van de onderburen. Zij liggen meestal rond 10 uur in bed. Als ik na 10 uur in mijn keuken kom, probeer ik daar rekening mee te houden door zachtjes de deuren te sluiten en wat voorzichtiger te lopen. Zo simpel kan het soms gewoon zijn.

Je zegt het goed, het veroorzaakt bij jou geen overlast......maar dat zegt niets over een ander.
Er is een onderzoek geweest of nederlanders overlast voelen als ze op straat twee mannen zien zoenen. Mag jij 1 keer raden wat daar uitkwam:)

Haha, was dit in Amsterdam of de bible belt? Dat maakt waarschijnlijk nogal een verschil :). Maar wel een mooie nuance. Misschien kkun je wel stellen dat overlast niet alleen subjectief is, maar ook cvoor een deel cultureel bepaald?

Als het te hard staat heb je gelijk......maar als je binnen "de norm" staat is er geen probleem.

Om een voorbeeld te geven uit mijn persoonlijke ervaring.
Ik woonde een aantal jaar geleden in Rotterdam. Een vrijstaande bedrijfsruimte met achter ons een sloot, daarachter vaarwater waarin tpv Rotterdam airport woonboten lagen.

In de loods draaiden we weleens plaatjes als er iemand jarig was.
Een van de woonbootmensen had hier overlast van, ze kon niet tegen de constante dreun.
Afgesproken met elkaar dat we haar zouden bellen als we iets wilden doen.
Op een dag gingen we lampen testen voor een feest wat we wilden doen.
Binnen een uur stond de politie voor de deur omdat er geluidsoverlast was en de buurvrouw kwam er ook hysterisch bij staan.

Wat blijkt, alleen maar omdat ze lichtjes zag knipperen fantaseerde zij er ook geluid bij, wat overlast zal veroorzaken.
Dus volume doet er niet toe, het is een mindset.

Allereerst mooi te constateren dat je dus duidelijk wel rekening houdt met een ander. Ten tweede kan ik me voorstellen dat het bij haar een mindset was. Waarschijnlijk bij veel anderen ook. Het gaat mij dan ook niet perse om de gevallen waar een mindset de oorzaak is. Het gaat om de gevallen waarbij harde muziek gewoon de overlast veroorzaakt (maar zoals gezegd, dat is natuurlijk ook subjectief).

Als mijn buurman homo is, veroorzaakt hij géén overlast door simpelweg zijn geaardheid.
Wanneer hij iedere weekend een Gay Pride door de straat doet met 300 van z'n vrinden, dan is dat een ander verhaal.

Fijn om te lezen, maar het onderzoek ging niet over de gaypride door de straat.
het ging over zoenen op straat. Waarbij 41% van de nederlanders daar een probleem mee heeft, dit als overlast ziet.
Daar zit het probleem in overlast ervaren en zeggen dat degene die de overlast veroorzaakt maar moet stoppen.

pontificaal aflebberen op straat kan sowieso niet, los van of dat een homo of hetero stel is.
hetzelfde voor het geven van blowjobs of drugsgebruik in speeltuinen/hangplekken, dat soort overlast staat los van sexuele voorkeur.

Volgens onderzoek niet. 13% tegenover 41%.
Wat gewoonweg aantoont dat er overal overlast te vinden is en jij geheel aan je eigen conclussie/mening voorbij gaat.
Is er overlast dan moet degene die het veroorzaakt ermee ophouden, dat was het toch?

Volgens onderzoek niet. 13% tegenover 41%.
Wat gewoonweg aantoont dat er overal overlast te vinden is en jij geheel aan je eigen conclussie/mening voorbij gaat.
Is er overlast dan moet degene die het veroorzaakt ermee ophouden, dat was het toch?

Net even twee samenvattingen gelezen van het onderzoek. Zonder een semantische discussie op gang te willen brengen, lees ik het woord "aanstootgevend" en niet "overlast". Aanstootgevend refereert aan ergernis of irritatie. Ik vermoed dat dit op de vervelendheidsschaal van Van Lansberg een niveau onder overlast ligt.

Heeft ie wel een punt..

:kimono:

Ook al vind ik het ook leuker om te zien, er is met dit gegeven wel iets nogal "double standard"..
Net als dat een kleine jongen als ie door zn juf sexueel wordt misbruikt gezien wordt als "wow ik wou dat ik die jongen was zeg!". Als het bij een meisje zou zijn gebeurd staat iedereen al klaar met pek en veren..

Dat dus.....
Hard met je auto/motor door de straten rijden is cool, maar je buurman die piano speelt moet na 30 minuten toch maar ophouden.

Dat dus.....
Hard met je auto/motor door de straten rijden is cool, maar je buurman die piano speelt moet na 30 minuten toch maar ophouden.

Ik heb deze discussie nu een tijdje gevolgd en ik snap echt niet hoe mensen zich niet kunnen voorstellen dat je overlast kunt veroorzaken. Om het voorbeeld van Brz hierboven te nemen: Een auto of motor die door een straat rijd geeft 5 seconden overlast, daarna gaat het leven weer verder. Een buurman met een piano die een uur gaat zitten spelen geeft 3600 seconden en dus een factor 720 langer overlast. Soms is een stukje piano mooi, andere keren zit je er echt niet op te wachten (tijdens een migraine aanval bijvoorbeeld om maar een voorbeeld te noemen).

Zo simpel is het. De duur van de overlast speelt een grote factor in de tolerantie die mensen er voor hebben.......
"Zo die motor maakte een enorme herrie" versus " Dit is de zoveelste keer dat ik die herrie hoor" of "Ik hoor die herrie nu al een uur!".

Ik vind roepen "Ik heb ook wel eens last van anderen" erg kortzichtig en vooral gewoon een excuus zoeken om de overlast die je eventueel veroorzaakt goed te praten. Als je herrie wilt maken op moeilijke uren koop je maar een vrijstaande woning of investeer je in goede isolatie van je studioruimte. Het gaat namelijk niet om incidentele overlast maar structurele, te voorspellen overlast ofwel: je kunt er rekening mee houden of er iets aan doen........

Ik heb nu al 7 jaar mijn studio op de zolder van mijn huidige woning. Ik heb een extra muur geplaatst met een zware deur er in maar verder niets aan isolatie gedaan. Mijn buren hebben letterlijk nog nooit geklaagd, zelfs niet als ik vroeg of ze me wel eens hoorde.
's Avonds schakel ik over naar een lager volume en later op de avond een koptelefoon. Dit beperkt me verder totaal niet in wat ik wel of niet kan in mijn studiootje.

Als je op die manier enigszins rekening houd met de mensen om je heen zal een incidenteel moment van wat harder afluisteren echt niet in een klacht resulteren. Een klacht komt bij 99% van de mensen voort uit langdurige overlast. Die 1% zijn de eeuwige zeikerds/ azijnpissers.....daar kun je helaas erg weinig aan doen.

Laatst gewijzigd:
iedereen heeft gelijk
de klager moet minder pijpzeiken en de overlast veroorzaker moet minder overlast veroorzaken
betje over babbelen
niet miemelen
en dikke tracks bouwen

@brz: Laatste vraag nog even (en dan hou ik er echt mee op :)): Stel dat je een avondje met je muziek bezig bent, thuis of in een andere studui, maakt niet uit. En precies op dat moment begint de buurman met een boorhamer zijn betonnen vloer te verwijderen. Kun jij dan nog lekker werken? Waarschijnlijk niet. Stel nou dat hij een vloer van 3 meter dik heeft liggen en elke keer als jij muziek wilt maken, hij met zijn boorhamer aan het werk is. Is dat dan overlast of niet? Zo ja, ligt het dan bij jou of bij hem? Moet je het accepteren en niet zeiken of ga je in gesprek om te zien of je een en ander wat beter op elkaar kunt afstemmen? Ik weet dat je hebt gezegd dat je met elkaar in gesprek moet, ben ik het helemaal mee eens. Maar als de buurman na drie keer praten gewoon doorgaat met zijn werk omdat hij vindt dat je maar wat verdraagzamer moet zijn, wat dan?

Ik heb deze discussie nu een tijdje gevolgd en ik snap echt niet hoe mensen zich niet kunnen voorstellen dat je overlast kunt veroorzaken. Om het voorbeeld van Brz hierboven te nemen: Een auto of motor die door een straat rijd geeft 5 seconden overlast, daarna gaat het leven weer verder. Een buurman met een piano die een uur gaat zitten spelen geeft 3600 seconden en dus een factor 720 langer overlast. Soms is een stukje piano mooi, andere keren zit je er echt niet op te wachten (tijdens een migraine aanval bijvoorbeeld om maar een voorbeeld te noemen).

Zo simpel is het. De duur van de overlast speelt een grote factor in de tolerantie die mensen er voor hebben.......
"Zo die motor maakte een enorme herrie" versus " Dit is de zoveelste keer dat ik die herrie hoor" of "Ik hoor die herrie nu al een uur!".

Ik vind roepen "Ik heb ook wel eens last van anderen" erg kortzichtig en vooral gewoon een excuus zoeken om de overlast die je eventueel veroorzaakt goed te praten. Als je herrie wilt maken op moeilijke uren koop je maar een vrijstaande woning of investeer je in goede isolatie van je studioruimte. Het gaat namelijk niet om incidentele overlast maar structurele, te voorspellen overlast ofwel: je kunt er rekening mee houden of er iets aan doen........

Ik heb nu al 7 jaar mijn studio op de zolder van mijn huidige woning. Ik heb een extra muur geplaatst met een zware deur er in maar verder niets aan isolatie gedaan. Mijn buren hebben letterlijk nog nooit geklaagd, zelfs niet als ik vroeg of ze me wel eens hoorde.
's Avonds schakel ik over naar een lager volume en later op de avond een koptelefoon. Dit beperkt me verder totaal niet in wat ik wel of niet kan in mijn studiootje.

Als je op die manier enigszins rekening houd met de mensen om je heen zal een incidenteel moment van wat harder afluisteren echt niet in een klacht resulteren. Een klacht komt bij 99% van de mensen voort uit langdurige overlast. Die 1% zijn de eeuwige zeikerds/ azijnpissers.....daar kun je helaas erg weinig aan doen.

-Wie geeft hier dan aan dat ze niet kunnen voorstellen dat ze overlast veroorzaken?
-Wie zegt dat er maar 1 voertuig door de straat crosst....waar ik woon gaat het de gehele dag door.
-Wie heeft het over herrie maken op moeilijke uren, voorzover ik het begrijp hebben we het nog steeds over tussen 9.00 en 22.00.

Voor iemand die zegt dat je het topic al een poosje volgt mis ik toch wat.

Verder is wat jij in je studio doet in jouw geval een goede oplossing.

Back