geluid overlast topic.

Mijn studio heeft nagenoeg geen isolatie voor geluidsoverlast naar buiten toe.
Voor mijn gevoel maak ik zelden herrie maar als ik 'savonds aan het pielen ben dan
merk ik dat ik beinvloed wordt door de gedachte dat misschien iemand last van me kan hebben..
Dat maakt het vrijelijk werken en denken wel beperkt. Om die reden zit ik er toch over te
denken om wat te isoleren/doos in doos. Nadeel is natuurlijk de kosten..
Maar het zou me wel helpen om "volledig in de muziek op te gaan" if that makes sense... ;)

Mijn studio heeft nagenoeg geen isolatie voor geluidsoverlast naar buiten toe.
Voor mijn gevoel maak ik zelden herrie maar als ik 'savonds aan het pielen ben dan
merk ik dat ik beinvloed wordt door de gedachte dat misschien iemand last van me kan hebben..
Dat maakt het vrijelijk werken en denken wel beperkt. Om die reden zit ik er toch over te
denken om wat te isoleren/doos in doos. Nadeel is natuurlijk de kosten..
Maar het zou me wel helpen om "volledig in de muziek op te gaan" if that makes sense... ;)

Ik kan me daar ook in vinden. Met zangoefeningen bijvoorbeeld. Soms moet ik hard zingen en ik denk het zelf "oh, daar zal iemand zeker last van hebben" maar gelukkig is het niet het geval, ik heb er verschillende tests gedaan. Het huis moet natuurlijk geen ramen of deuren open hebben tijdens de sessie.

En ja, we kiezen allemaal voor een dure hobby én nog exclusief. Het moet ook plezierig blijven, denk aan de mogelijkheden. Geluidsoverlast is in mijn optiek een bijzaak, die ook meegerekend moet worden in de uitvoering, maar het moet niet een reden zijn om problemen te veroorzaken. Kwestie van denken en je omgeving bestuderen...

@brz: Laatste vraag nog even (en dan hou ik er echt mee op :)): Stel dat je een avondje met je muziek bezig bent, thuis of in een andere studui, maakt niet uit. En precies op dat moment begint de buurman met een boorhamer zijn betonnen vloer te verwijderen. Kun jij dan nog lekker werken? Waarschijnlijk niet. Stel nou dat hij een vloer van 3 meter dik heeft liggen en elke keer als jij muziek wilt maken, hij met zijn boorhamer aan het werk is. Is dat dan overlast of niet? Zo ja, ligt het dan bij jou of bij hem? Moet je het accepteren en niet zeiken of ga je in gesprek om te zien of je een en ander wat beter op elkaar kunt afstemmen? Ik weet dat je hebt gezegd dat je met elkaar in gesprek moet, ben ik het helemaal mee eens. Maar als de buurman na drie keer praten gewoon doorgaat met zijn werk omdat hij vindt dat je maar wat verdraagzamer moet zijn, wat dan?

Ik zal dan vast een stuk minder lekker werken, maar de buurman zal toch echt wel zijn vloertje moeten fixen.......dus dan niets, hij gaat lekker verder met zijn klus en ik zit een poos in de herrie.

Ik kan toch moeilijk tegen de buurman zeggen dat hij maar moet stoppen met zijn vloer, dat is toch arelaxed? De vloer is uiteindelijk klaar, de buurman blij en ik zit vol inspiratie.

Los daarvan heb ik mijn eigen leven zo ingericht dat ik met mensen in een vrijstaande woning woon. Deze mensen hebben zekers last van mijn muziek als ik een nachtje doorga. Meestal verplaatsen ze dan hun bed en geef ik van te voren aan dat ik doorhaal. Is gelukkig geen probleem.
Dit doe ik ook niet de hele week door, want ik ben geen domme lul. Ik hou rekening met een ander zoals ik verwacht dat die met mij rekening houd.
Onze buurman heeft een houtverwerkings dingetje, wordt ik s'ochtends ook wakker van, maar ik ga echt niet tegen hem miepen of die gewoon wilt ophouden daarmee, waarom zal ik...de beste man heeft ook gewoon werk te doen.

Zoals ik al eerder schreef, iedereen veroorzaakt overlast. Dat veel mensen hun eigen overlast niet zien of hem kleiner maken dan dat die is....tja.....
De meeste hier zullen vast wel met hun auto in de file staan.....kijkend naar een leuke boerderij langs de weg....wat denk je dat die mensen voor een overlast hebben omdat jij zo nodig met de auto naar je werk wilt wat 1 uur rijden vanaf je huis is? Staan ze s'ochtends op de vluchtstrook om te vragen of je wel goed bij je hoofd ben?

-Wie geeft hier dan aan dat ze niet kunnen voorstellen dat ze overlast veroorzaken?
-Wie zegt dat er maar 1 voertuig door de straat crosst....waar ik woon gaat het de gehele dag door.
-Wie heeft het over herrie maken op moeilijke uren, voorzover ik het begrijp hebben we het nog steeds over tussen 9.00 en 22.00.

Voor iemand die zegt dat je het topic al een poosje volgt mis ik toch wat.

Verder is wat jij in je studio doet in jouw geval een goede oplossing.

Ik doelde op eerdere posts in het topic, niet specifiek op jouw reactie. Ik nam echter jouw voorbeeld wel even als uitgangspunt voor een praktijksituatie.

De periode tussen 9:00 en 22:00 valt voor veel mensen deels onder moeilijke uren. Denk bijvoorbeeld aan een gezin met jonge kinderen waarbij herrie t/m 22:00 uur als zeer hinderlijk zal worden ervaren.
Een ander wil in het weekend kunnen uitslapen en dan is een herrie om 9:00 uur uiteraard behoorlijk hinderlijk.

Er is voor beiden iets te zeggen. We willen als mens in ons eigen huis het liefst geen overlast van anderen en geluidsoverlast valt onder de meest voorkomende categorie. Je wilt je buren het liefst helemaal niet horen.

Dit geld voor mij ook en ik kan helemaal gek worden van de hond van de buren die uren kan zitten huilen als ze niet thuis zijn. Extreem hinderlijk en ik ben dan ook met de buren gaan praten om te kijken of er een oplossing te vinden is. Dit is deels gelukt maar helaas ervaar ik nog wel regelmatig overlast.
Het dier kan er niets aan doen en de oplossingen de ze tot nu toe hebben geprobeerd helpen niet volledig.

Hier hebben we het echter over overlast veroorzaakt door een dier waar je als eigenaar van het dier niet altijd controle over hebt. Je hebt echter wel controle over de volumeknop in je studio en eventuele isolerende maatregelen waardoor het geluid grotendeels binnen de grenzen van je studio blijft.

Natuurlijk moet zo nu en dan even knallen mogelijk zijn. Iedereen heeft wel eens een drukke verjaardag of een feestje waardoor je even wat meer aanwezig bent in de buurt. Incidenteel dus en zolang je de eindtijd van de overlast respecteert zul je wellicht alleen een keer een opmerking krijgen van mensen die op elke slak zout leggen (die zijn er helaas).

Het is en blijft een moeilijke situatie en er bestaat wat betreft geluidsoverlast van buren dan ook geen exacte wetgeving. Daarom zal voorkomen altijd beter zijn dan genezen (mijns inziens). :)

maar als Front 242 of Kraftwerk naast mij hun studio hadden zou ik dat niet als overlast zien ook :D

Als ik jouw verhaal zo lees kom ik erop uit dat je elkaars overlast gewoon moet accepteren.
Je moet gewoon geen domme hork zijn.

De buren hoeven geen hond te nemen als ze die dag in dag uit thuis laten zitten, een hond is namelijk een roedel dier. Kei zielig om dat te doen. Snap je, voor elk soort overlast is er wel iemand die er last van heeft.
Een gezin met jonge kinderen maakt meer lawaai (zowel overdag's als s'nachts), toch popt de gemiddelde nederlander er wel eentje uit. Diezelfde kinderen veroorzaken naderhand overlast in de buurt, met voetballen, bijdehand doen etc etc...

Heel simpel zeggen dat de een zijn volumeknop dicht kan draaien en de ander zogenaamd geen opties heeft is wat kru. Alles in het leven is een keuze. Er is ook regelgeving mbt geluidsoverlast, die liggen bij de gemeente. Houdt een buurman/vrouw zich daaraan dan is er geen probleem. Er is nog wel overlast, maar daar heeft een ieder last van.

er zit een groot verschil tussen structurele overlast en kortdurende overlast natuurlijk..

als een buur eenmalig een boom omzaagt is dat maar van hele korte duur dus weet je hey dat duurt maar even en is eenmalig... dus hoef je niet te klagen, tenzij het om 04.00 snachts is...

als een buur honden of kinderen heeft die elke ochtend om 7.00 herrie maken dan is dat structureel en heb je idd genoeg reden om te klagen

als een buur een keer een feestje geeft op een zaterdag dan is dat ook niet structureel dus is dat beter te pikken dan als dat elk weekend of elke dag gebeurd...

een brommer die voorbij rijd zonder uitlaat is binnen 10 sec weer weg..
tenzij die een hele dag rondjes rijdt

Als ik jouw verhaal zo lees kom ik erop uit dat je elkaars overlast gewoon moet accepteren.
Je moet gewoon geen domme hork zijn.

Precies, mits binnen acceptabel normen zul je moeten accepteren dat we allemaal veel te dicht op elkaar wonen en je elkaar zo nu en dan zult horen.
Het is helaas een beetje een loterij welk type buur je krijgt, dat is het moeilijke van het verhaal.

Het is helaas een beetje een loterij welk type buur je krijgt, dat is het moeilijke van het verhaal.

Soms wel ja, maar je hebt er meer invloed op als jij denkt.
Toen ik mij een appartement zocht heb ik daar gewoon mijn prioriteit van gemaakt en
zo gekozen voor een appartement met boven mij niemand en onder mij een schildersatelier dat max. tot 16h gebruikt werd en in het weekend niet. Toen ik vervolgens verhuisde moest alles een beetje sneller gaan en kon ik hiermee geen rekening houden.
Onder mij woonde de broer van de huisbaas en het plafond was niet dik, maar ik had wel op voorhand verteld dat ik vaak luide muziek speelde en zo kwam ik te weten dat hij aan het bouwen was en spoedig zou verhuizen. Toen dit het geval was heb ik dan een kennis gezocht die een appartement nodig had en geen probleem had met mijn luide muziek.

Soms heb ik het gevoel dat hier veel geklaagd wordt over overlast maar dat velen dit hadden kunnen vermijden door hier van den beginne rekening mee te houden, wat natuurlijk niet in elke situatie mogelijk is.

Soms wel ja, maar je hebt er meer invloed op als jij denkt.
Toen ik mij een appartement zocht heb ik daar gewoon mijn prioriteit van gemaakt en
zo gekozen voor een appartement met boven mij niemand en onder mij een schildersatelier dat max. tot 16h gebruikt werd en in het weekend niet. Toen ik vervolgens verhuisde moest alles een beetje sneller gaan en kon ik hiermee geen rekening houden.
Onder mij woonde de broer van de huisbaas en het plafond was niet dik, maar ik had wel op voorhand verteld dat ik vaak luide muziek speelde en zo kwam ik te weten dat hij aan het bouwen was en spoedig zou verhuizen. Toen dit het geval was heb ik dan een kennis gezocht die een appartement nodig had en geen probleem had met mijn luide muziek.

Soms heb ik het gevoel dat hier veel geklaagd wordt over overlast maar dat velen dit hadden kunnen vermijden door hier van den beginne rekening mee te houden, wat natuurlijk niet in elke situatie mogelijk is.

Heel herkenbaar. Tijdens de zoektocht voor mijn (koop)huis wilde ik graag kijken naar of en twee onder 1 kap, of een huis met een (stenen) schuur die ik kon verbouwen tot studio. Helaas niet helemaal uitgekomen wat ik wilde, maar wel een goede (betonnen) muur met spouw tussen mij en de buren dus heel veel geluidsoverlast kan het niet zijn.

tsja, geluidsoverlast, het is een beetje een kwestie van geven en nemen.....

een flink aantal jaren geleden had mijn zusje daar last van, een hork van een buurman die de godgandsche dag ander hazes op orkaan volume had staan, en s´avond en een flik eind van de nacht zijn vrouw in mekaar mepte, de huisdieren mishandelde enz. ect.

ik heb toen in haar huisje een flink aantal stoeptegels, en een flinke boormachine geinstalleerd.
en s´ochtends, wanneer hij net naar zijn bedje toe was ( een uurtje of 6) , even wat gaten boren, even wachten, en dan weer wat gaten boren.
en dat zo af en toe ( mijn zusje had ondertussen zelf leren boren, zodat ik gewoon thuis kon slapen)

dit een tijdje volgehouden, en de hork ging verhuizen.....

:mega:

tsja, geluidsoverlast, het is een beetje een kwestie van geven en nemen.....

een flink aantal jaren geleden had mijn zusje daar last van, een hork van een buurman die de godgandsche dag ander hazes op orkaan volume had staan, en s´avond en een flik eind van de nacht zijn vrouw in mekaar mepte, de huisdieren mishandelde enz. ect.

ik heb toen in haar huisje een flink aantal stoeptegels, en een flinke boormachine geinstalleerd.
en s´ochtends, wanneer hij net naar zijn bedje toe was ( een uurtje of 6) , even wat gaten boren, even wachten, en dan weer wat gaten boren.
en dat zo af en toe ( mijn zusje had ondertussen zelf leren boren, zodat ik gewoon thuis kon slapen)

dit een tijdje volgehouden, en de hork ging verhuizen.....

:mega:

Zo zie je maar, geluidsoverlast, we lossen het samen wel op :D

Even mijn gal spuwen:

Ik woon in een etagewoning in A'dam (2 hoog, totaal 3 hoog) en we hadden tot eind vorig jaar nergens last van. Tot onze bovenburen, Hindoestaans gezin, waren met z'n 4-en) gingen verhuizen en er een Afrikaans gezin in kwam te zitten. Man en vrouw 50+ en met een kind van een jaar of 5.

Qua vloer hebben ze vinyl in de gang + keuken en vloerbedekking in de woonkamer. Rara...van een ondervloer hebben we natuurlijk nog nooit gehoord :-\ "We don't have any money" was het makkelijke antwoord hierop. Godver wat kookt mijn bloed dan al...

Van begin af aan aangegeven dat wij alles horen en dat met name het geren, gespring en geschreeuw (niet hard praten, gewoon echt schreeuwen) als storend wordt ervaren. Uiteraard vinden zij dat het onder 'spelen' valt.

Toen naar een soort overlast meldpunt geweest. Een gozer van de woningcorporatie is het niet eens met mijn bewering (dat een ondervloer + tapijt meer decibelletjes blokt dan alleen maar een vloerbedekking op de kale betonvloer) en die man zei dat we maar een radio aan moeten zetten. Hij heeft zeker gelijk dat dit af kan leiden maar ik ga niet m'n installatie aanzetten, dat slaat nergens op. Belachelijke afschuifpolitiek is dit natuurlijk. Er zijn tenslotte voorwaarden opgesteld over het type vloer i.c.m. geluidsoverlast. Ik gok dat ze wel moeite doen als ik vertel dat er een plantage boven ons zit LOL.

Met dat kind is echter meer aan de hand (adhd) en ik vraag mij ten zeerste af of z'n ouders überhaupt weten hoe of wat. Een paar maanden terug was mijn laatste gesprek over hun overlast/ vloer en toen werd die jongen hardhandig behandeld en opgesloten(!) in een kamertje in de hal. Voor een jongen jankt hij ook nog eens als een baby, je weet niet wat je dan hoort. Absurd.

Van nature ben ik vrij opgefokt als ik vind dat er asociaal wordt gehandeld. In discussie gaan is eerder nutteloos gebleken maar wij zijn het weer spuugzat aan het worden. Sinds een week of 2 gaat dat joch rond 7.15 de deur uit en hoor je daarvoor dus al gepraat en rennen. Onbegrijpelijk. Let wel.....ik refereer aan onze oude buren die wij in die jaren onderhand nooit hebben gehoord. Daar hebben we dan geluk mee gehad ben ik bang

Mij gaat het dus met name om hun vloer. Die basis dient op orde te zijn! De woningcorporatie probeerde het makkelijk te doen en kwam gelijk met Beter Buren (soort bemiddeling) aanzetten. M.i. onzin want mij gaat het om de vloer. Overlast zal altijd blijven in deze situatie.

Van vluchtige overlast heb ik dan ook totaal geen last. Overlast op vaste tijdstippen wel degelijk. Nu word ik bijv. standaard rond 7-en wakker omdat ik dat schijtjoch dan verwacht te horen. Lang leve mijn biologische klokje *zucht*.

Iemand wellicht tips?

eeehm als je een sociale huurwoning hebt en je hebt last van de buren door slechte vloerbedekking van hun kan je gewoon een officiele klacht indienen hoor... volgens mij bij de huurcommissie...
en dan komt de woningbouw kijken en mag de veroorzaker op eigen kosten nwe vloer erin gaan leggen...

althans, ik weet niet hoe het in amsterdam gaat...

en als jij nou ns gewoon om 2.00 snachts even muziek gaat maken?

en hoe zit het met hun zijburen dan?

Dat zal de verhuurder moeten doen. Dus even op de link klikken en actie ondernemen indien mogelijk.

rijksoverheid

Los daarvan snap ik niet waarom de etnische afkomst van de buren vermeld hoeft te worden. Komt een beetje erg fout over.

Los daarvan snap ik niet waarom de etnische afkomst van de buren vermeld hoeft te worden. Komt een beetje erg fout over.

en als je zegt hollands gezin dan is het wel gewoon goed?

Back