geluid overlast topic.

Ik heb het gevoel dat er twee soorten mensen aan deze discussie deelnemen: de soort die vind dat ze van hun buren weinig last hebben en deze dus proberen ook geen last te geven, en de soort die vind dat ze hun buur mogen lastgeven omdat deze buurman vast wel ook es henzelf last heeft bezorgd, waarschijnlijk. Bijvoorbeeld door zijn ergerlijke gewoonte om last te hebben van lawaai. Verschrikkelijk.

Je gaat al de fout in met last geven.....iedereen leeft, iedereen doet iets....je kan niet leven in een wereld waarin je elkaar ziet als overlast, ik snap niet dat er zo weinig mensen hier zijn die dat snappen.
Als overlast mag niet de norm is doet niemand geen reet meer. Wat is daar zo moeilijk aan om te behappen.

Wat ik van veel reacties lees is dat er (bijna) iedereen wil een soort gelijk hebben.

1) Fight mode: iedereen heeft er wel eens last van ongewenst lawaai. Als dat een patroon van gedrag van een persoon (of groep) is, omdat ze sterk voelen dat het zo hoort, wordt het een probleem. Het probleem wordt opgelost door middel van een praatje, klagerij of politie aan de deur. Het is aangeleerd. Wat er boven de grenzen is, is per definitie niet goed op de langere termijn. En 10 uur per dag is meer dan voldoende om aan de slag te gaan met muziek op harde volume.

Stel je voor je bent een drummer, zorg dat je een geïsoleerde ruimte hebt en je kondigt aan dat je er vaak gaat oefenen. Als er een partij toch moeite mee heeft, is het van belang om te vragen waarom het zo is; meestal is niet een externe prikkel maar dat de persoon in kwestie niet tolerant is. Je kunt een goede test met een betrouwbare buurman of buurtvrouw doen om te kijken of er sprake van overlast is of dat je naar een geschikte ruimte gaat om te oefenen. Zo simpel is het denk ik.

2) Flight mode: Wat maakt het uit, iedereen maakt lawaai dus ik mag dat ook. Je woont in een drukke straat dus je hebt er last van geluid in alle vormen, constant geluid van verkeer/vliegtuigen/bouwvakkers. Maar pas op op de buurman die 10 uur met harde muziek aan het zetten is. Je bent verplicht om muziek van iemand anders te luisteren die niet jou smaak is. Ja, ik zou er niet vrolijk van worden. Maar acht, iedereen heeft het zo druk tegenwoordig dat als ik het zin in heb om ook eens harde muziek aan te zetten ga ik vanuit dat de mensen in mijn naaste omgeving dat vanzelfsprekend vinden.

3) Fantasie mode: beide concepten hierboven.

4) Haalbare mode: Het absolute bestaat niet. Muziek maken is mijns inziens plezier ervaren. Je begint met jezelf: pas je ruimte aan, zorg voor een goede plek, akoestiek, etc. Als je gaat produceren (de activiteit van geluiden uitproberen, tig keer de loop doorspelen omdat er de kick te hard staat en zacht moet, etc) doe je het liefst met koptelefoon op redelijk volume. Je laat het rusten, etc. En dan bijvoorbeeld eens per week dan draaien, maar nogmaals, niet te hard in de termen van "het moet knallen". Ik snap wel dat je een soort DJ set wilt uitvoeren alsof je in een club bent maar thuis, alleen is het zelfs niet toegestaan tenzij je echt in een bunker woont.

Conclusie: alles met mate bekijken, niet dwingen. En, uit ervaring van mijn vorige leven weet ik heel goed, kan ik het zo zeggen: wanneer er iemand overlast van iets heeft (en klaagt), is de oorzaak vaak iets anders, met geluid als de trigger.

Laatst gewijzigd:
Als overlast mag niet de norm is doet niemand geen reet meer. Wat is daar zo moeilijk aan om te behappen.

Dat snap ik niet (even los van het feit dat wanneer alles met mate gebeurt, het voor de meeste mensen waarschijnlijk wel te behappen is). Volgens mij kan ik alles doen wat ik wil zonder een ander overlast te bezorgen. Het zal soms wat aanpassing vergen, maar met een beetje creativiteit, zie ik geen bezwaar. Misschien kun je een voorbeeld geven?

Daar ben ik ook eel benieuwd naar, overlast is niet op achtergrond volume aan je tracks werken in je zolderkamer, overlast is de PA vol uit, ondat je graag denkt dat je kamer een festival terrein is.
Ik snap trouwens sowieso al niet hoe mensen langer met zulke volumes kunnen werken.

Het is wel een illusie dat je alles kan doen zonder overlast te veroorzaken natuurlijk.
Onze welvaart en vrijheid wordt betaald door anderen, met de vrijheid van anderen en de natuur. We veroorzaken nu al overlast voor onze verre kinderen later. Doordat we met zoveel zijn is t haast onmogelijk om nog normaal voedsel te kunnen krijgen etc etc

Hier ben ik t ook mee eens. Maar t topic gaat over geluidsoverlast.

Ik ken iemand die aan origami doet, en daar heeft niemand last van, behalve de dieren in het Amazon gebied.

Andere mensen spelen luchtgitaar, maar zelfs dat levert CO2 op (draagt dus bij aan t broeikas effect)

Maar zo komen we nergens in de discussie. Het bagataliseren van andermans beleving van overlast is wel een groot probleem, dat kom echt heel vaak terug, niet alleen op SF.

Als mens staan we er nauwelijks nog bij stil dat wat we doen misschien te veel last oplevert, slechts enkel omdat de eigen behoefte een grotere prioriteit heeft dan het welzijn van de wereld waarin we leven.

Bagataliseren is een middel om de eigen behoeften te beschermen, bagataliseren slaat tevens ook iedere discussie dood met als gevolg een steeds meer onleefbare wereld.

Maar de insteek van zulke argumenten kan alleen maar leiden tot veel verzet en uitweiden tot en met offtopic. Zo zwaar weegt het voor mij allemaal niet, ik zal mijn tijd wel dienen en na ons de zondvloed. :D

Dat snap ik niet (even los van het feit dat wanneer alles met mate gebeurt, het voor de meeste mensen waarschijnlijk wel te behappen is). Volgens mij kan ik alles doen wat ik wil zonder een ander overlast te bezorgen. Het zal soms wat aanpassing vergen, maar met een beetje creativiteit, zie ik geen bezwaar. Misschien kun je een voorbeeld geven?

Heel simpel, heb je een hond? Er is altijd wel iemand die niet van honden houdt.
Heb je een auto, er is altijd wel iemand tegen auto's.
Heb je een tuin en wil je bomen omzagen voor je kachel, daar is je buurman die dat niet vind kunnen.
Eet je vlees? Mmmmm liever niet zegt een vega.
Hou je van mannen, daar is de homohater.

Samen leven is elkaar verdragen en accepteren, als je dat weghaalt heeft niemand meer de behoefte om een ander zijn gedrag te accepteren als zijn eigen gedrag niet geaccepteerd wordt.

Ja. Maar dan mag dus alles en zijn wetten ook niet nodig en heb je binnen de kortste keren een anarchie.

Het is juist goed dat er grenzen zijn, ze mogen nog wel wat strakker. (behalve voor mij dan) ;)

Mijn god Fjoesz, het gaat over asociale producers, niet over wereldvrede

Het gaat hier nergens over asociale producers, dat maak jij ervan om je punt wat harder te krijgen.
Tot nu toe gaat het over geluidsoverlast. Overlast die voor een ieder anders is, dus geen zak te maken heeft met hoe hard het staat.
Overlast kan vele oorzaken hebben, slechte huizen, overgevoelige buren, mensen met psychische problemen die ze projecteren op een ander etc etc etc...

Overlast kan vele oorzaken hebben, slechte huizen, overgevoelige buren, mensen met psychische problemen die ze projecteren op een ander etc etc etc...

Grappig dat je hierin niet meeneemt de gene die de overlast veroorzaakt. Maak jij muziek toevallig? :D

Ja. Maar dan mag dus alles en zijn wetten ook niet nodig en heb je binnen de kortste keren een anarchie.

Het is juist goed dat er grenzen zijn, ze mogen nog wel wat strakker. (behalve voor mij dan) ;)

Of niets mag meer......daarom gewoon afpsraken met elkaar maken. Geluidsoverlast is meestal geregeld in de gemeente waar je woont. Daar staat de regelgeving en dat is het. Eerst praten met elkaar en kijken of je er samen uit komt, wat het relaxst is. Lukt dit niet betekent dat echt niet dat je maar met een hooftelefoon in een hoekje hoeft te zitten zoals hier geroepen wordt dat degene die overlast veroorzaakt maar moet inboeken anders ben je een aso.
Heb deze stelling al met tig voorbeelden duidelijk proberen te maken, maar het lijkt erop dat de Telegraaf bij velen in het hoofd zit en de tolerantie naar een ander zo goed als nihil is.
Valt mij een beetje tegen van enkele mensen.....van anderen had ik eigenlijk niets anders verwacht:)

Of niets mag meer......daarom gewoon afpsraken met elkaar maken. Geluidsoverlast is meestal geregeld in de gemeente waar je woont. Daar staat de regelgeving en dat is het. Eerst praten met elkaar en kijken of je er samen uit komt, wat het relaxst is.
Helemaal mee eens.
Lukt dit niet betekent dat echt niet dat je maar met een hooftelefoon in een hoekje hoeft te zitten.

Ok, wat betekent het dan wel?

Grappig dat je hierin niet meeneemt de gene die de overlast veroorzaakt. Maak jij muziek toevallig? :D

Er is geneens aangetoont dat er werkelijk overlast is. Dus naar de gemeente toe, kijken wat er mag, dit meten en dan pas roepen.

Overlast die voor een ieder anders is, dus geen zak te maken heeft met hoe hard het staat.

Hhmmm, ook niet mee eens, althans hhet tweede deel van de zin. Ja overlast is subjectief, een schuivende schaal als het ware. Hoe hard het staat heeft juist alles te maken met overlast. De vraag is alleen waar de grenns ligt. Abu Ghraib is misschien wel het mooiste voorbeeld. Reken maar dat die gasten daar overlast hebben ervaren :).

Heel simpel, heb je een hond? Er is altijd wel iemand die niet van honden houdt.
Heb je een auto, er is altijd wel iemand tegen auto's.
Heb je een tuin en wil je bomen omzagen voor je kachel, daar is je buurman die dat niet vind kunnen.
Eet je vlees? Mmmmm liever niet zegt een vega.
Hou je van mannen, daar is de homohater.

Samen leven is elkaar verdragen en accepteren, als je dat weghaalt heeft niemand meer de behoefte om een ander zijn gedrag te accepteren als zijn eigen gedrag niet geaccepteerd wordt.

Als ik geheelonthouder zou zijn, en een ander bier zie drinken, veroorzaakt mij dat geen overlast. Je voorbeelden hebben te maken met voorkeuren en acceptatie daarvan, niet met overlast.

Elkaar verdragen en accepteren is ook helemaal mijn devies. Er bestaat echter een verschil tussen het accepteren van de persoon en het accepteren van zijn/haar gedrag. Het is voor mij het gedrag dat eventueel overlast kan veroorzaken. Ik kan daarbij nog steeds de persoon verdragen en accepteren.

In Oost zit een aardig studiocomplex. Wat mij daar opviel is dat alle ruimtes geluiddicht zijn gemaakt. Waarom denk je dat dat is?

Back