Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maar dingen die nu beter zijn:
- gezondheidszorg
- welvaarts niveau
- kennis toegankelijkheden en deling
- onderwijs
- transport
- en ga zo maar door.
ja dat is dus dankzij technische ontwikkelingen en heeft niets met de interactie tussen en houding van mensen en de maatschappij an sich te maken..
in de vraag stond : buiten technische ontwikkelingen om
vernieuwing is lang niet altijd verbetering
verandering trouwens ook niet
In Quifster's lijstje gaat het mijns inziens niet zozeer om technologische ontwikkelingen, maar eerder om maatschappelijke ontwikkelingen die de door Quifster genoemde zaken voor een grotere groep mensen toegangelijk hebben gemaakt.
Wat mij betreft is stilte niet de norm, maar het voorkomen van overlast wel. En dat is nou eenmaal subjectief. Sommige mensen zijn gevoeliger voor geluid dan anderen. Ik woon op een kruispunt met 4 tramlijnen. Gemiddeld knalt er elke minuut een tram over het kruispunt. Voor mij geen enkel probleem. Als de buren 10 minuten de radio vol hebben aanstaan, is dat voor mij wel een probleem. Subjectief dus. Daarom kun je in mijn optiek niet met objectieve oplossingen komen.
Als je in een stad woont, is dat niet per definitie omdat je graag naast anderen wilt wonen. Dat hoeft dus helemaal geen bewsute keuze te zijn. De keuze om in een stad te gaan wonen is vaak wel bewust, met het gevolg dat je naast anderen woont. En naast anderen wonen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het is de eventuele overlast die een probleem kan zijn. Het wonen in een stad vrijwaart je niet van het rekening dienen te houden met anderen.
dat zou betekenen dat als je zelf geen muziek/geluid maakt, je gewoon de overlast van de buurman die dat wel doet moet accepteren omdat dat zijn behoefte is?
en andersom, muziek maken is jouw behoefte en dat heeft de ander, die daar last van heeft, maar te accepteren?
vreemde insteek wel...
Er is helemaal niets vreemds aan dat je accepteert dat iemand in jou omgeving muziek maakt. Net als dat jij rekening hoort te houden met zijn manier van leven en wensen, hoort hij/zij dat ook met jou te doen.
Klopt, maar wat ik al zei: ook mensen die geen geluid produceren horen rekening te houden met mensen die dat wel doen. Zoals de één waarde hecht aan zijn rust, hecht een ander waarde aan het maken van muziek.
Daarom zeg ik ook , 'waarom zou stilte de norm moeten zijn.' Je zou met eveveel rechtsgeldigheid kunnen stellen dat dat gelijkwaardige woonwensen zijn, alleen in de andere richting.
Ik ga idd wel kort door de bocht als ik zeg dat je dan maar niet in de stad moet gaan wonen, het is helaas waar dat lang niet iedereen het voor het kiezen heeft.
Maar ik ken mensen die uit het platteland naar de stad kwamen, en die daarna echt op elk stadsgeluidje gingen lopen miepen. Over dat type mensen heb ik het dan. En trouwens ook nog een stel figuren die in de haven van Amsterdam aan de kade een half miljoen neerleggen voor een mooie plek aan het water, en dan na 3 maanden gaan klagen bij de gemeente dat er steeds andere schepen voor de deur lagen. Dat soort zeg maar.
In principe zou je met normale omgangsvormen iig ver moeten komen tenzij je het zelf heel bont maakt, of je enorme eikels naast je hebt wonen.
. Laten we dan inderdaad even de hypothese kiezen dat "stilte" niet perse de norm zou moeten zijn. Ik denk dat het dat wel zou moeten zijn (voor het gemak even een zwart/wit discussie). De motivatie daarachter is de keuze voor het specifieke uitgangspunt. Mijn uitgangspunt is "stilte", de vaste component (immers, als je niets doet, is er stilte, los van natuurlijk verschijnselen als wind). Een ander brengt daarin verandering, de variabele component. Degene die de variabele component inbrengt, verstoort daarmee de vaste component. Het is lastig uit te leggen merk ik nu
. Als ik ergens verandering aanbreng, ben ik per definitie de (ver)storende factor.
Waar ik wel redelijk blij mee ben is dat de jeugd nu het voornamelijk bij de smartphones houdt als ze wat muziek willen horen.
In mijn jeugd was de boombox/ghettoblaster immens populair. Verschilletje he!![]()
Tweede deel van je post ben ik het 100% mee eens. Eerste nog niet. Laten we dan inderdaad even de hypothese kiezen dat "stilte" niet perse de norm zou moeten zijn. Ik denk dat het dat wel zou moeten zijn (voor het gemak even een zwart/wit discussie). De motivatie daarachter is de keuze voor het specifieke uitgangspunt. Mijn uitgangspunt is "stilte", de vaste component (immers, als je niets doet, is er stilte, los van natuurlijk verschijnselen als wind). Een ander brengt daarin verandering, de variabele component. Degene die de variabele component inbrengt, verstoort daarmee de vaste component. Het is lastig uit te leggen merk ik nu
. Als ik ergens verandering aanbreng, ben ik per definitie de (ver)storende factor.
Als ik een ander voorbeeld kies, is het misschien wat duidelijker. Wanneer mijn buren besluiten een open haard te nemen en ik krijg last van de rook die door mijn slaapkamerraam naar binnen waait, zou je dan ook de vraag stellen waarom een rookvrije slaapkamer de norm zou moeten zijn?
Ik woon aan een weg, daar rijden auto's overheen. S'nachts minder, dus dan is het stiller.....mag ik nu de weg s'middags afzetten omdat het dan stiller is?

ja, alleen was de muziek die gespeeld werd ook een heel stuk beter
Freeez - IOU (Official Clip) - YouTube

Schijf jongen
Ik laat automatisch eighties tracks staan als ze op de radio komen, ook al heb ik eerst niet door dat ze eighties zijn. Zegt genoeg denk ik. Sowieso ook verfrissend dan om Boom Clap te horen van dat kutwijf of WE'RE COMING HOME NOW WE'RE COMING HOOOMEEE NOWW, 20 keer op een dag.
Heb het effe gehad met 3FM op m'n werk..