Van mij mag iedereen doen wat ie moet doen, (als ik er maar geen last van heb..

) maar mijn beleving van hinder is niet iets waar ik invloed op heb, principes en meningen en dergelijke zijn nog wel te relativeren, maar een kut geluid is een kut geluid. En een kut geluid wat lang duurt is echt wel irritant.
Maar, ik doe er niks tegen. Ik probeer er aan te wennen. Lukt niet erg. Mijn probleem dus verder. Zo gaat dat. Toch kut. (voor mij dan) Een nadeel van een goed gehoor en waarnemingsvermogen.
Moet je voorstellen dat ik het leuk vind om iedere dag een uur in jouw oor te tetteren. Beetje gillen af en toe er bij. Puur omdat ik er behoefte aan heb of dat nodig vind. Zou je dat leuk vinden? Waarom zijn bosmaaiers toegestaan, maar zou ik worden opgepakt zodra ik iemand dagelijks in zijn oor ga lopen tuuteren. (behalve dan omdat het naar stalking neigt dan)
Er wordt gewoon met 2 maten gemeten. Het ene mag wel, het andere mag niet, kan wel zijn dat de reden achter het bosmaaien is dat het gras weg moet, en het gillen in iemands oor dient niet een dergelijk nut, beide is hinderlijk. Maar het laatste, is not done.
Maar goed, het probleem is voor mij ook niet die meneer die zijn gras wat korter hebben wil, het probleem is dat een bosmaaier gewoon een bak met kutherrie maakt, net zoals nog heel veel andere apparaten en dat moet allemaal maar kunnen. Waarom ? Waarom mogen motoren boven 1500CC zonder demper rijden en daar onder niet? Waarom mag je je brommer niet opvoeren, maar mogen opvoerkitjes wel verkocht worden? Waarom mag er tot 10.00u in de avond 'herrie' worden gemaakt, ook al leven we in een 24 uurs maatschappij?
Even los van mijn eigen tolerantie, er klopt gewoon geen helemaal niks van regelgeving.
Ik woon aan een dijk waar regelmatig zwaar landbouw verkeer over rijdt. De maximale wettelijk toegestane geluidsdruk op mijn voorgevel wordt dagelijks (en 's nachts) meer dan honderd keer overschreden, toch gaat daar niets aan veranderen. Ik ga ook geen klacht in dienen, totaal zinloos, daarbij snap ik het nut van dat verkeer ook goed.
Anyway.. kloppen doet het niet, en aan de beleving van overlast doe je ook niet veel, veranderen van dingen is slechts in beperkte mate mogelijk en inderdaad, we leven in een samenleving, wat niet meer betekent dat we met elkaar samen leven. En dat is het.
Toch vind ik het grappig dat ik af en toe iemand hoor zeggen, wat is het hier lekker stil. Gewoon op een moment als je ergens bent. De rust die je dan overvalt door de stilte, dat vind bijna iedereen fijn.
Toch is er bijna overal herrie, voor mij staat dat haaks op de normale en menselijke behoefte aan natuurlijke rust. Lijkt wel alsof 'we' dat vergeten zijn. Dat dat iets is wat je nodig zou hebben. Ik geloof er ook stellig in dat het constant bloot staan aan geluid niet goed is voor een mens. En dat heeft ook weer gevolgen. oa Stress.. maar voor dat dat echt een issue wordt, zijn we jaren verder.
Wel top trouwens dat je in belgie zaterdag het gras niet mag maaien met een bosmaaier, goed voor de werkgelegenheid in bepaalde branches en goed voor een beetje rust. Maar dat vind uiteraard niet iedereen.
Nou.. nu heb ik alles wel gezegd denk ik.