geluid overlast topic.

Het vervelende met overlast in welke vorm dan ook is dat je niet voor een ander kunt bepalen wat overlast is en wat niet.

Bij mijn vrouw kun je het spreekwoordelijke kanon afschieten en ze slaapt nog door, terwijl ik de wasmachine van de buren drie verdiepingen lager nog in mijn kussen hoor doordreunen.
Ook een lopende motor van een auto van bezoek dat afscheid neemt hoort zij niet, terwijl het mij wakker houdt en ik het gedreun bijna kan voelen.

Natuurlijk zijn er ook de eeuwige zeikerds die pas gelukkig zijn als er iets is om je druk over te maken, maar ik zou in die beschuldiging toch enige voorzichtigheid betrachten.
Wat voor jou een lekkere beat is, is voor de buurman misschien wel de audio versie van het vagevuur.
Je kunt het onverdraagzaamheid van de buurman noemen, maar jouw 'recht op herrie' is de andere kant van dezelfde medaille die onverdraagzaamheid heet.

Geluidsoverlast, ik maak het vaak. Gelukkig ervaren de bezoekers van Doornroosje het niet als overlast maar als aangenaam :)

Tweede deel van je post ben ik het 100% mee eens. Eerste nog niet :). Laten we dan inderdaad even de hypothese kiezen dat "stilte" niet perse de norm zou moeten zijn. Ik denk dat het dat wel zou moeten zijn (voor het gemak even een zwart/wit discussie). De motivatie daarachter is de keuze voor het specifieke uitgangspunt. Mijn uitgangspunt is "stilte", de vaste component (immers, als je niets doet, is er stilte, los van natuurlijk verschijnselen als wind). Een ander brengt daarin verandering, de variabele component. Degene die de variabele component inbrengt, verstoort daarmee de vaste component. Het is lastig uit te leggen merk ik nu :). Als ik ergens verandering aanbreng, ben ik per definitie de (ver)storende factor.

Als ik een ander voorbeeld kies, is het misschien wat duidelijker. Wanneer mijn buren besluiten een open haard te nemen en ik krijg last van de rook die door mijn slaapkamerraam naar binnen waait, zou je dan ook de vraag stellen waarom een rookvrije slaapkamer de norm zou moeten zijn?

Laten we even vaststellen bij deze, dat ik het niet heb over keihard beuken, maar over muziek maken op een normaal level. Zoals je de radio of een muziekje aan hebt staan door de dag heen.
Dat zouden mensen geen punt mogen vinden. In mijn ogen dan. Keihard beuken is een ander verhaal.
Maar als ik zeg dat mensen die van stilte houden ook rekening moeten houden met de behoefte van de muzikale buurman/vrouw, dan bedoel ik dat je toch zeker een uurtje per dag zou moeten mogen saxofoon spelen oid. Waarmee je dan rekening houdt met de tijdstippen waarop het de buren beter uitkomt.

Wat betreft die rook : ik zou de geur niet zo'n punt vinden, en ik kan er ook prima mee leven als ik de BBQ van 3 deuren verderop in mijn huis ruik.. Of dat nou komt omdat ik superverdraagzaam ben weet ik niet. Ik denk dat je daar gewoon mee moet leven, maar als het iedere dag 3 uur lang naar de houtsnippers meurt dan ga ik ook wel een gesprekje aan misschien, of het wat minder kan.

En daar zijn we bij het punt waar we het geloof ik allemaal met elkaar eens zijn, dat je gewoon rekening met elkaar moet houden. Over en weer.
Maar, en dat is geloof ik waar ik een andere mening heb dan sommigen, ik vind het niet vanzelfsprekend als een buur een andere buur zijn hobby helemaal kan verbieden, door in een volledig stille omgeving bij ieder geluidje dat voorbij zweeft de ergernismachine aan te zwengelen, want zulke mensen zijn er natuurlijk ook . Evengoed moet je niet het hele huizenblok doorspekken met rollende bassen en heipaal-achtige kickdrums.

Ik denk wel dat als je ergens over gaat klagen, of het nu geluid is of niet, dat je jezelf goed moet afvragen of je zelf niet ook overlast veroorzaakt. Ik heb zo'n buurman.
Ik maak zelf allang niet meer heel hard muziek. Maar in het verleden kwam mijn buurman wel eens aan de deur, of het niet zachter kon, want hij vond het niet zo mooi... Ondertussen installeert hij een mega trampoline en houtkachel in zijn tuin. Nu kan mijn partner niet zomaar de was buiten hangen door de rook van de kachel en zit je geen moment rustig in de tuin door het gedreun van de trampoline en het geschreeuw van zijn kids...
Tsja, ik denk dan zelf als je zelf overlast veroorzaakt moet je het ook van een ander kunnen accepteren. Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet.
Verder kan ik heel goed met de beste man praten hoor! :)

Ik zal wel bij de categorie zeikerds horen, hoewel ik nooit ga klagen als ik last heb van geluidsoverlast, ik erger me er alleen aan.

Maar nu heb ik een idioot in de buurt die met zo'n bosmaaier het gras moet maaien.. Is al een uur bezig, een teringherrie dat dat geeft.. Wat is er mis een een zeis? Genoeg landen waar die nog in gebruik zijn. Waarom moet hij de hele buurt er van laten meegenieten dat hij op zaterdag een hobby heeft met een bosmaaier?

En lui met kettingzagen.. AHHH.. stammetjes zagen, weet ik t wat er allemaal gezaagd moet worden, kan een hele dag duren, compleet debiel word ik er van.

Blijkbaar is of iedereen doof of heeft iedereen een hogere tolerantiegrens. Maar, wat is er mis met een bijl of handzaag? Genoeg landen waar mensen gewoon met een bijl en zaag in de weer zijn.

En fokking sportvliegtuigjes.. bij mooi weer, altijd maar weer vliegen. Is het heerlijk weer, hoor je de vogeltjes fluiten, heb je van die idioten die met hun sportvliegtuig het luchtruim onveilig moeten maken, waar is dat goed voor? Omdat het kan?

Anyway, wat mij niet helpt in de beleving van ergernis is dat het altijd 1 persoon is, die herrie maakt wat VELEN kunnen horen.

Als je nu het belang van die ene afzet tegen over de vele anderen, dan lijkt het me dat die ene persoon onmiddelijk moet kappen.
Maar nee.. niemand heeft er last van, zo lijkt het, behalve ik. Dus, dan moet je er maar aan wennen.

En zo wordt de hele samenleving rumoeriger en luidruchtiger, en dat is 'normaal'. C'est la vie.

In St. Tropez klaagden ze een aantal jaar geleden over prive helikopters waar de rijken zich mee over woongebieden verplaatsen.
Vroeger gingen mensen nog normaal met de auto, of met de fiets.. of lopend. Maar daar is dus helikopteroverlast. En daar wordt over geklaagd. Maar dat hoort er dus bij. Niet zeuren, moet kunnen.

De gemotoriseerde samenleving, waar functionaliteit zijn doel voorbij geschoten is en iedereen zijn portemenee trekt voor gemotoriseerde hulpmiddelen om het werk zelf niet te hoeven doen. En daarna naar de sportschool gaan, want, je wil niet te dik worden.

AHHHHH!!!

Mgoe. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van totaal zinloze teringherrie. Maar, dat moet dus allemaal maar kunnen. Heel jammer. Grrrr..

Over geluid mag je eigenlijk niet klagen, dat is bijna 'not done'. Maar windmolens daar en tegen, dat begrijpt iedereen dat je die niet wil.

Ik ben 'm kwijt. :D

In België is het nog beter....
Daar is het verboden om tijdens het week-end je gras gemotoriseerd te maaien of met een bosmaaier, kettingzaag of wat dan ook lawaai te maken.
Moet een mens zich speciaal een dag verlof op het werk nemen om overdag z'n gras te maaien, hout te zagen, etc... :stupid

Cheers,
Exo. :mega:

wat sommigen lijken te vergeten is dat we in een SAMENleving leven.
alles is teringherrie tot het voor je eigenbelang is begrijp ik?
als iemand zn boom omzaagt is t mis, maar als er een vrachtwagen door je straat rijdt om je nieuwe elektron te komen brengen is t prima:D
tuurlijk kan geluid irritant zijn maar het eraan storen doe je jezelf aan.
natuurlijk zijn er grezen maar dat absolute gelul hehe.
als je er voor kiest om het ok te vinden dat die idioot verderop zn boom om cirkelzaagt dan ben jij weer meester over je leven ipv slaaf van de grandioze ellende die je overkomt. je moet het niet tot emotie laten komen. of je vraagt of ie stopt of je hebt er vrede mee en piekert niet meer over op wat voor manier je zijn cirkelzaag in zn lichaam gaat steken.
je lekker op gaan zitten vreten in je eentje :D haha, das echt zoooooo zonde

geluidsoverlast heeft ook gradaties natuurlijk.

eenmalig een boom omzagen of 1 keer in de week de vuilniswagen is niet erg.

maar dagelijks een blaffende hond of harde muziek wel..

bladerenblowers, de uitvinder daarvan mag ook terstond opgehangen worden, opeens moeten bladeren van de ene naar de andere kant geblazen worden met een teringherrie...
gewoon lekker laten liggen de natuur knapt het wel op :duivels:

Van mij mag iedereen doen wat ie moet doen, (als ik er maar geen last van heb.. :D) maar mijn beleving van hinder is niet iets waar ik invloed op heb, principes en meningen en dergelijke zijn nog wel te relativeren, maar een kut geluid is een kut geluid. En een kut geluid wat lang duurt is echt wel irritant.

Maar, ik doe er niks tegen. Ik probeer er aan te wennen. Lukt niet erg. Mijn probleem dus verder. Zo gaat dat. Toch kut. (voor mij dan) Een nadeel van een goed gehoor en waarnemingsvermogen.

Moet je voorstellen dat ik het leuk vind om iedere dag een uur in jouw oor te tetteren. Beetje gillen af en toe er bij. Puur omdat ik er behoefte aan heb of dat nodig vind. Zou je dat leuk vinden? Waarom zijn bosmaaiers toegestaan, maar zou ik worden opgepakt zodra ik iemand dagelijks in zijn oor ga lopen tuuteren. (behalve dan omdat het naar stalking neigt dan)

Er wordt gewoon met 2 maten gemeten. Het ene mag wel, het andere mag niet, kan wel zijn dat de reden achter het bosmaaien is dat het gras weg moet, en het gillen in iemands oor dient niet een dergelijk nut, beide is hinderlijk. Maar het laatste, is not done.

Maar goed, het probleem is voor mij ook niet die meneer die zijn gras wat korter hebben wil, het probleem is dat een bosmaaier gewoon een bak met kutherrie maakt, net zoals nog heel veel andere apparaten en dat moet allemaal maar kunnen. Waarom ? Waarom mogen motoren boven 1500CC zonder demper rijden en daar onder niet? Waarom mag je je brommer niet opvoeren, maar mogen opvoerkitjes wel verkocht worden? Waarom mag er tot 10.00u in de avond 'herrie' worden gemaakt, ook al leven we in een 24 uurs maatschappij?

Even los van mijn eigen tolerantie, er klopt gewoon geen helemaal niks van regelgeving.

Ik woon aan een dijk waar regelmatig zwaar landbouw verkeer over rijdt. De maximale wettelijk toegestane geluidsdruk op mijn voorgevel wordt dagelijks (en 's nachts) meer dan honderd keer overschreden, toch gaat daar niets aan veranderen. Ik ga ook geen klacht in dienen, totaal zinloos, daarbij snap ik het nut van dat verkeer ook goed.

Anyway.. kloppen doet het niet, en aan de beleving van overlast doe je ook niet veel, veranderen van dingen is slechts in beperkte mate mogelijk en inderdaad, we leven in een samenleving, wat niet meer betekent dat we met elkaar samen leven. En dat is het.

Toch vind ik het grappig dat ik af en toe iemand hoor zeggen, wat is het hier lekker stil. Gewoon op een moment als je ergens bent. De rust die je dan overvalt door de stilte, dat vind bijna iedereen fijn.

Toch is er bijna overal herrie, voor mij staat dat haaks op de normale en menselijke behoefte aan natuurlijke rust. Lijkt wel alsof 'we' dat vergeten zijn. Dat dat iets is wat je nodig zou hebben. Ik geloof er ook stellig in dat het constant bloot staan aan geluid niet goed is voor een mens. En dat heeft ook weer gevolgen. oa Stress.. maar voor dat dat echt een issue wordt, zijn we jaren verder.

Wel top trouwens dat je in belgie zaterdag het gras niet mag maaien met een bosmaaier, goed voor de werkgelegenheid in bepaalde branches en goed voor een beetje rust. Maar dat vind uiteraard niet iedereen.

Nou.. nu heb ik alles wel gezegd denk ik. :D

geluidsoverlast heeft ook gradaties natuurlijk.

eenmalig een boom omzagen of 1 keer in de week de vuilniswagen is niet erg.

maar dagelijks een blaffende hond of harde muziek wel..

bladerenblowers, de uitvinder daarvan mag ook terstond opgehangen worden, opeens moeten bladeren van de ene naar de andere kant geblazen worden met een teringherrie...
gewoon lekker laten liggen de natuur knapt het wel op :duivels:

Haha, ja ik voelde hem al aan komen, eenmalig is iets niet erg, maar de dingen die ik noem zijn meestal niet eenmalig. Het is maar net waar je je begeeft. In mijn wijk zaagt niemand een boom om, bosmaaiers hoor ik meerdere keren per week.

Ik heb een bedrijfspand een paar km bij mijn huis vandaan, daar vlak naast heeft iemand een villa in een bos laten bouwen, en dat bos is hij persoonlijk aan het omzagen met een ketting zaag, daar is ie al een jaar mee bezig... Waarom laat je dan geen villa bouwen in een stuk grasland denk ik dan. :mega:

Maar goed, ik ben daar niet altijd, maar er wonen daar nog meer mensen.. o o, wat heb ik medelijden met hun.. :D

Ook leuk, trouwens. (gelukkig geen last van) Een haan midden in een woonwijk.. :D

Ow.. en papegaaien en weet ik het wat voor rare vogels in de tuin, lekker buiten als het mooi weer is. Het lijkt wel een oerwoud.. (paar straten verder, gelukkig woon ik daar niet.)

het is ook kut om HSP te zijn

ik schrik al op van een opeens blaffende hond of claxon..

fadende geluiden zoals vliegtuig, auto of brommer zijn niet erg maar plotselinge geluiden vind ik echt zwaarrrrrr irritant

ik snap je verhaal wel en je hebt grotendeels gelijk
maar op 1 ding zit je echt wel mis vind ik
je beleving van de overlast heb je wel degelijk invloed op.
het wordt echt overlast als je aandacht steeds ergens naartoe getrokken wordt en je daar geen controle over hebt. die aandacht op dat geluid resulteert in gedachten over dat geluid, je vindt dat het er niet moet zijn, want jij was lekker dat en dat aan het doen en ze storen je en waarom moet die meneer dat ook nu doen, waarom niet als ik weg ben.. het boompje is al kort genoeg nu en volgens mij is dit niet het seizoen om te snoeien... waarom laat ie die zaag zo doorrollen als ie niet aan t zagen is.. hij loopt nu naar binnen en dat takkeding zit daar nog herrie te maken, wat een lul.. etc etc etc.. die gedachten krijgen steeds meer energie en je voedt ze met andere gedachten erbij (dat die man bv ook al zo'n lillike takkeharses heeft, ik noem maar wat) al die gedachten gaan samenklonteren en komen steeds vaker voorbij. je bent allang niet meer bezig met wat je zelf aan het doen was. die clustergedachten worden haast solide door de energie erop en hops, ze worden emotie. vooral aggressie natuurlijk. dan voel je je zo slecht dus (aggressief) en dan komt er nog eens bovenop dat die verzoorzaker ervan niets doet om jouw vreselijke gevoel te erkennen, waardoor het nog erger wordt :D
als je van dit proces totaal niet bewust bent heb je inderdaad een probleem.
als je er wel bewust van bent dan kan je op zo'n bewust moment ingrijpen.
het geluid gaat niet weg, maar de kettingreactie van je ellende kan je wel doorsnijden.

ik snap je verhaal wel en je hebt grotendeels gelijk
maar op 1 ding zit je echt wel mis vind ik
je beleving van de overlast heb je wel degelijk invloed op.

Is ten dele inderdaad ook wel zo inderdaad, ik kan mijn ergernis enigszins sturen, maar het hangt wel samen met de mate van overlast. Sommige geluiden vind ik echt onuitstaanbaar, (kettingzaag, bosmaaier) andere geluiden zijn soms wel storend, maar kan ik mee leven. (verkeer, muziek)

Maar vooral kettingzagen jagen me echt weg, ik stop dan echt met werken als ik weet dat het niet ophoudt en ga ik er van tussen, ik kom wel een andere keer terug. (als de situatie het toelaat) Misschien dat ik 't ooit onder controle weet te houden, maar daar ben ik nu nog niet klaar voor. Ergste is nog dat zo'n klojo zelf gehoorkappen opzet als ie gaat zagen.. :D

mwoah vuurwerk is paar dagen per jaar

Dat is wel zo, maar ik zie dat toch anders, het is herrie het hele jaar door, vuurwerk staat niet alleen daarin.
Maar goed, ook daar kan ik mee leven, al zou ik voor stemmen om met die rotzooi te kappen, gaat nergens over en leidt voornamelijk tot veel gedoe, troep etc. Maar dat is weer een ander verhaal.

Maar goed, iedereen is verschillend, vrijwel niemand die ik ken heeft last van geluid op een of andere manier, dus, ik weet dat ik daar in afwijk. Aan de andere kant, ik hoor mensen over dingen klagen waar ik dus weer geen last van heb. Sja.. wie is er nu gek. :D

Ik erger me ook aan muziek in winkels en pompstations, restaurants, vooral als het kutmuziek is, en dat is het bijna altijd. Toevallig laatst met een collega ergens bij een benzinepomp, een of ander kutnummer met een ziekelijk wijf wat over haar problemen zonodig moet zingen (gezellig, muziekje denk ik dan...) Je kent het wel, ik wordt echt helemaal depressief als ik weer zo;n wijf hoor zingen. Goed, dus ik zeg tegen die collega hoe ik daar over denk en dat ik me er helemaal kapot aan erger.. Dus, die zegt, pff nergens last van.. is toch leuk, muziekje? Dus, ik zeg, jaa.. maar niet dat! Vreselijk toch.. Oh zegt ie, daar heb ik een filter voor, ik hoor die muziek helemaal niet eens.

Nu ja, goed dat kan. Ik heb zo'n filter dus niet. (WAAR koop je die) Dus.. paar dagen later, ben ik ergens weer met die collega, wordt er op die lokatie de hele dag AC/DC gedraaid, en die gast werd gek. Helemaal gek van AC/DC. (is ook wat jonger dan ik) dus.. ik zeg.. hmm? Ik heb nergens last van, heb ik een filter voor.

Hij begreep 'm niet.

Anyway.. pfffffffffff... :D

een of ander kutnummer met een ziekelijk wijf wat over haar problemen zonodig moet zingen (gezellig, muziekje denk ik dan...) Je kent het wel, ik wordt echt helemaal depressief als ik weer zo;n wijf hoor zingen.

Grumpy-cat-reply-to-Taylor-Swift.jpeg

Cheers,
Exo. :mega:

jengelende kinderen in openbare gelegenheden staan bij mij ook in de top 3 geluidsirritaties

en ja muziek in winkels is gewoon audiovervuiling

Back