Contactspray - Doen of niet...

LOWtense

Hallo!
Hallo iedereen...
Sinds een jaartje of twee en een half gebruik ik nu een Focusrite Saffire Pro 24 interface.
Hier ben ik dik tevreden mee en hou hem daarom netjes afgedekt onder een oude dustcover van mijn verkochte MPC. Nu merkte ik vandeweek echter dat ik een geluid hoorde toen ik aan de monitor knop draaide.
Het valt het beste te beschrijven als het geluid wat je hoort als je water in je oor krijgt wat er dan niet 1-2-3 uit wil. Misschien vaag maar het is geen gekraakt, gepiep of storing. Ik dacht gelijk aan stof en ik heb de Saffire opengeschroefd en met wat perslucht direct achter de potmeters gespoten en het totale binnenwerk meegenomen. Na het dichtmaken en aansluiten hoor ik het helaas nog steeds. Wat kan ik nog meer doen om de Saffire ruisvrij te maken? Ik hoor goede en slechte verhalen over contactspray/vloeistof en dan wordt ik een beetje huiverig... ervaring iemand met deze interface of dergelijk probleem? De koptelefoonaansluiting heeft exact hetzelfde.

Als je een goede contactspray gebruikt daar waar hij het relevante oppervlak kan bereiken en geen kwetsbare materialen in de buurt zijn, je er spaarzaam mee bent en waar van toepassing de nodige nabewerking gebruikt (opnieuw correct smeren), dan kan het een optie zijn. Ga je in het wilde weg een apparaat dopen in een mist van contactspray, ga je er niet gelukkiger van worden. Van ver naar een gesloten potmeter spuiten met een agressieve contactspray zal meer kwaad dan goed doen. Je moet echt aan de koolbaan kunnen, en in het geval van potmeters nadien correct smeren.

Zelf gebruik ik tegenwoordig Videospray, niet zo agressief en geen residu.

Contactspray. Naar mijn idee is dat een oplossing die voor korte tijd misschien wat oplost maar uiteindelijk is het niet goed voor je potmeters. Is hier vermeld en op andere sites, vooral op hifi fora. Op de hifi sites heb je discussies over bijvoorbeeld vintage apparatuur, marantz versterkers met krakende pots, waar men altijd afraad om met contactspray te werken.
Ik heb wel vaker gehoord over de videospray. kontakt chemie #90. Dit laat het minste residu achter, Zegt men. (Al raar omdat het videokop cleaner is) Je hebt ook kontakt 60 en 61. Alcohol van een hoog percentage wat heel vluchtig is word vaker genoemd. Heb al die troep hier ook staan. Ik gebruik het eigenlijk niet. Mede door de bovenstaande reden. Eigenlijk moet je het gewoon niet gebruiken. Even goed raggen met de knoppen wil af en toe wel werken. Tsja krakende pots. Ruisjes. Onverklaarbare plopjes. Het is altijd vervelend. Succes.

Hier nog een discussie over kontaktspray etc:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=144003

Hmmmm... meerdere malen de knoppen geragd... helaas. Moet er maar mee leven. Stelt me nog steeds niet gerust als ik bovenstaande lees. .. Bedankt iedereen.

Hmmmm... meerdere malen de knoppen geragd... helaas. Moet er maar mee leven. Stelt me nog steeds niet gerust als ik bovenstaande lees. .. Bedankt iedereen.

Is het een laag rommelend geluid, als onweer héél in de verte?
En niet per sé alleen wanneer er aan de knoppen gedraaid wordt?

Als bovenstaand het geval is, dan heb je waarschijnljjk te maken met zéér minime speling in de contacten voor de stroom, waardoor er héél kleine schommelingen/instabiliteit in de stroomtoevoer ontstaan.
Ik heb dat meegemaakt met mijn console en bleek het te liggen aan de gammele voeding connectoren binnen in het apparaat (AMP connectors).
Die kabelschoentjes af te knippen en de voedingkabels direkt (=stevig) op de print te solderen was daar de oplossing.

In jouw geval zou je:
-1. De soldeerpunten van de voeding receptor op de print opnieuw oversolderen.
-2. Zorgen dat de plug van de adaptor goed/stevig in de receptor zit (géén speling).

Hopelijk is dit de oplossing van jouw probleem.

Succes.

Isopropylalcohol,remmenreiniger van de autozaak,geen residu,goede ervaringen mee.
Anders gewoon nieuwe potmeters.

Isopropylalcohol: ja!

Remmenreiniger? Dat vind ik toch wel erg agressief spul hoor! Remmenreiniger kan bv lak aantasten en sommige rubbers. Ik zou het niet in mijn synths willen gebruiken.

Isopropylalcohol: ja!

Remmenreiniger? Dat vind ik toch wel erg agressief spul hoor! Remmenreiniger kan bv lak aantasten en sommige rubbers. Ik zou het niet in mijn synths willen gebruiken.

Zeker geen remmenreiniger gebruiken!! Bevat vaak Ethyl/Butyl acetaat als zeer snelle verdamper, maar dit tast kunststof (en dan vooral plastic) aan. Krijg je zo'n smerig witte waas..

Met remmenreiniger kun je prima de koolstofbaan in potmeters(ging het over toch?) reinigen,al vele malen gedaan met goed resultaat.

Remmenreiniger met hoogoplossend vermogen, laat geen residu achter, is niet-geleidend en niet-corrosief.

Beter niet te gebruiken op rubber of lak/plastics.

Back